Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09
Aangezien hier behoorlijk wat kennis zit, heb ik de volgende vraag:

Mijn omvormer valt constant uit bij zonnig weer, de spanning loopt op tot 251 volt (gemeten met een gekalibreerde fluke meter).
Dit is ook correct, dit is (waarschijnlijk) ingesteld in de omvormer, kan ik deze instelling wijzigen en zo ja hoe doe ik dit?

Wat ik al (de afgelopen maand) gedaan heb:
Mail gestuurd naar zeversolar - geen reactie
Mail gestuurd naar de installateur die de installatie geplaatst heeft - geen reactie
Melding gemaakt bij Enexis aangezien de spanning toch gewoon te hoog is - die zijn/gaan hiermee bezig,
maar dit duurt nu al een aantal weken en tot zover is er nog niets gebeurt.

Mijn andere omvormer heeft geen problemen, dus ik neem aan dat de waarde verhogen naar 253 het wel oplost totdat Enexis het heeft opgelost.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Heb je de handleiding van de omvormer al erbij gepakt en de landinstellingen bekeken? Ook al vind je en instelling waarbij je 2 volt hoger zit, gaat het waarschijnlijk toch uitvallen, is gewoon een probleem an het worden in gebieden waar veel PV aanwezig is.
Netbeheerder bellen dat er een spanningsklacht is.

[ Voor 56% gewijzigd door No Hands op 05-05-2020 13:47 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

akatar schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:52:
Mijn andere omvormer heeft geen problemen
Die zal dan op een andere fase zitten die niet over het voltage heen gaat.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een drie-fase aansluiting?
Meet dan eens de spanning op elke fase op het moment dat het heel zonnig is?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• akatar
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Die zal dan op een andere fase zitten die niet over het voltage heen gaat.
Nee, ik heb een 1 fase installatie. de tweede omvormer is van een ander merk en nieuwer.

Ik kan helaas nergens iets vinden om de treshold te verhogen naar 253 volt, en ik heb (staat in de eerste post) al contact gehad met Enexis.
Dit gaat naar mijn gevoel niet al te snel en ik heb ook nog geen idee wat en of ze iets gaan doen.

• akatar
Hier ook even een plaatje, tot 251 volt werkt het, iets hoger en de omvormer valt uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ3wjXxFmEgefOSPtTXQklu3hAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JiD62f7zMrnQZWVoNPU7etjR.png?f=user_large

• Juup
  • Niet online
Heb je een 3-fase aansluiting?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• akatar
Juup schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:18:
Heb je een 3-fase aansluiting?
Helaas niet,
dit komt er (misschien) in de toekomst maar daar heb ik nu niets aan.

Mocht men hier niets aan kunnen doen, zou ik deze kunnen aanvragen (goedkoper dan een nieuwe omvormer)

Maar dan weet ik nog niet wat de spanningen op de andere 2 fases zijn, hier komt namelijk ook maar 1 fase binnen onder de meter.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@akatar
heb je de meting gedaan in de buurt van de omvormer?
of in de buurt van de meter kast?

soms als je een vrij lange kabel hebt van een te dun type, dan heb je last van een verval in de V.
dit is vaak maar 1 a 2 V, maar dat kan net genoeg zijn om er last van te hebben.

vervangen van de kabel door een dikkere variant kan dan helpen in sommige gevallen.
(maar soms verplaatst dat het probleem alleen maar naar een andere omvormer.
maar dat kan ook die van de buren zijn, maar dan is jouw probleem wel opgelost. >:) )

(maar er kan ook een breukje in jouw kabel zitten, dus een keer meten bij de omvormer en een keer in de meter kast, kan je ook veel vertellen als daar verschil tussen zit.)

bij https://www.sunnydesignweb.com/ kun je ook een kabel berekening doen.
vaak is het maar 1 a 2 V, maar door levering kan die wel dubbel tellen. ;)
kun je meteen kijken of een dikkere kabel je voldoende marge oplevert. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-05-2020 14:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• akatar
De omvormer gaat rechtstreeks naar de meterkast, de meting is gedaan op een stopcontact in de garage waar verder niets op/aanzit.

Bij mijn eerste melding bij Enexis wist de monteur mij ook al te melden dat de spanning te hoog is, meting op afstand.

De kabel is een standaard 3x 2,5mm2 kabel, ik ga er een beetje vanuit omdat Enexis hetzelfde gemeten heeft dat de hele straat er last van heeft.

Tot zover zijn de oplossingen:
Enexis verhelpt het probleem
ik verhoog de treshold in de omvormer (maar hoe??)
ik vervang de omvormer
aanvragen 3 fasen, indien er een fase is die niet te hoog is

Ik zit hier in een dorp waar alle huizen zonnepanelen hebben, dit zal zeer zeker bijdragen aan dit probleem.

Ik meende altijd dat een te lange kabel juist zorgt voor spanningsverlies, dus lagere spanning of zit ik hier mis mee?

[ Voor 7% gewijzigd door akatar op 05-05-2020 14:58 ]

• Juup
  • Niet online
akatar schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:55:
Ik meende altijd dat een te lange kabel juist zorgt voor spanningsverlies, dus lagere spanning of zit ik hier mis mee?
Als je stroom afneemt zorgt een lange/dunne kabel voor spanningsverlies, als je stroom invoert verhoogt het juist de spannning (aan de invoerzijde) omdat de omvormer een bepaalde stroomsterkte nastreeft (het is een soort stroombron ipv een spanningsbron).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@akatar
jep leuk, maar mijn verhaal blijft staan.
(dus kijk even of je de stapjes toch niet kunt doen, zoveel moeite kost het niet om bij omvormer en bij meter kast een meting te doen.
het bespaart je in ieder geval zinloos problemen oplossen. ;) )

jep een lange kabel zorgt voor spanningsverlies.
en dat is nu net je probleem. ;)

je omvormer moet net meer spanning geven om de netbeheerder weg te drukken in je meterkast.
het spanningsverlies van de kabel komt daar dus nog boven op, en dat kan net die 1 a 2V zijn waar je last van hebt. ;)
geeft je netbeheerder jouw 250V in de meterkast, en heb je 2V spanningsverlies in de kabel, dan moet de omvormer 252V leveren( of stoppen met werken zoals in jouw geval).
(of zoals @Juup ook zegt, op een eigenlijk iets betere manier.)

(nu is een kabel op een 3kW omvormer van 3x2,5mm vaak wel voldoende.
maar is hij wat langer dan kan de spanningsverlies toch opspelen tot jouw probleem.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 05-05-2020 15:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
akatar schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:55:
.

Tot zover zijn de oplossingen:
Enexis verhelpt het probleem
ik verhoog de treshold in de omvormer (maar hoe??)
ik vervang de omvormer
aanvragen 3 fasen, indien er een fase is die niet te hoog is
Enexis heeft het erg druk met andere zaken, in zowat heel het land heeft iedereen uitvallende omvormers in deze tijd van het jaar.
Is maar een tijdelijke oplossing en dan heb je kans dat je andere omvormer gaat uitvallen.
Omvormer vervangen zal niks helpen waarschijnlijk.
Nogal dure oplossing, meterkast aanpassen, 3 fase ombouw. Als het goed is wordt het uitvallen straks minder, het wordt warmer, panelen brengen minder op. Hoe lang per dag valt je omvormer uit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• akatar
No Hands schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:10:
[...]

Enexis heeft het erg druk met andere zaken, in zowat heel het land heeft iedereen uitvallende omvormers in deze tijd van het jaar.
Is maar een tijdelijke oplossing en dan heb je kans dat je andere omvormer gaat uitvallen.
Omvormer vervangen zal niks helpen waarschijnlijk.
Nogal dure oplossing, meterkast aanpassen, 3 fase ombouw. Als het goed is wordt het uitvallen straks minder, het wordt warmer, panelen brengen minder op. Hoe lang per dag valt je omvormer uit?
De meterkast is al aangepast voor 3 fasen, de hoofdschakelaar is overbrugd dus geen extra werk.
Zodra er zon is valt deze elke minuut uit en levert eigenlijk dus weinig meer op.

• akatar
migjes schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:10:
@akatar
jep leuk, maar mijn verhaal blijft staan.
(dus kijk even of je de stapjes toch niet kunt doen, zoveel moeite kost het niet om bij omvormer en bij meter kast een meting te doen.
het bespaart je in ieder geval zinloos problemen oplossen. ;) )

jep een lange kabel zorgt voor spanningsverlies.
en dat is nu net je probleem. ;)

je omvormer moet net meer spanning geven om de netbeheerder weg te drukken in je meterkast.
het spanningsverlies van de kabel komt daar dus nog boven op, en dat kan net die 1 a 2V zijn waar je last van hebt. ;)
geeft je netbeheerder jouw 250V in de meterkast, en heb je 2V spanningsverlies in de kabel, dan moet de omvormer 252V leveren( of stoppen met werken zoals in jouw geval).
(of zoals @Juup ook zegt, op een eigenlijk iets betere manier.)

(nu is een kabel op een 3kW omvormer van 3x2,5mm vaak wel voldoende.
maar is hij wat langer dan kan de spanningsverlies toch opspelen tot jouw probleem.)
Beetje lastig voor mij om deze meting te doen, de omvormer hangt in de garage en de meterkast in huis.
Zover ik kan zien is de spanning overal te hoog, 250 volt.(gemeten in de meterkast en op diverse plaatsen in huis)
De andere omvormer die apart is aangesloten van de andere geeft ook zelf 250-251 volt aan.

In de avond als de zon weg is zakken de waardes naar normaal (232volt)

De kabel die in de meterkast komt is nog een oude katoen omwonden kabel, heb ik ook doorgegeven misschien kunnen ze daar nog iets mee doen.

[ Voor 4% gewijzigd door akatar op 05-05-2020 15:57 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kun je in het menu komen om de het vermogen te begrenzen (als je omvormer die optie heeft)? Misschien dat dat iets oplevert.

Mijn SolaX laat je doen wat je wilt als je het wachtwoord weet. Wel jammer voor je buren dan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• akatar
@busscherski
Er is geen mogelijkheid op om met deze omvormer "te connecten"
https://www.rexel.nl/nln/...ifi-zevercom/p/2850103435
met deze module kan dit wel alleen ken ik nergens vinden of ik dan inderdaad instellingen kan veranderen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
https://www.manualslib.co...ar-Eversol-Tl1000-20.html

Is dit de correcte handleiding?
Of heeft het ding geen scherm en knopjes?
Zie blz 57 fout 34

Misschien tevens je buren mobiliseren om ook te bellen met de netbeheerder.

Misschien dat je met een dikke kabel minder problemen hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• akatar
op de website:
Zeversolar GmbH has ceased operations as of December 31, 2019
Vandaar dat ik dus nooit reactie op mijn mail kreeg

• akatar
busscherski schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:32:
https://www.manualslib.co...ar-Eversol-Tl1000-20.html

Is dit de correcte handleiding?
Of heeft het ding geen scherm en knopjes?
Zie blz 57 fout 34

Misschien tevens je buren mobiliseren om ook te bellen met de netbeheerder.

Misschien dat je met een dikke kabel minder problemen hebt.
Dit is hem
https://www.warmteservice...jMGUwNDIxMDNiN2ViOTBiZGE4

Er staat ook in de handleiding dat je dan de grenswaarde moet veranderen, helaas staat er niet hoe.je dat moet doen.

• akatar
Ik heb hem nu eerst maar even op landinstelling belgie gezet, nu afwachten of Enexis iets gaat doen.
Allen bedankt voor de reacties in dit topic

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
akatar schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:02:
Ik heb hem nu eerst maar even op landinstelling belgie gezet, nu afwachten of Enexis iets gaat doen.
Allen bedankt voor de reacties in dit topic
Hey Akatar, is je probleem met de Zeversolar omvormer al opgelost?
Ik heb toevallig dezelfde omvormer en ook de Zevercom Wifi. Als het nodig is kan ik je wat screenshots sturen zodat je de instellingsmogelijkheden kan zien.

Hier trouwens geen last met uitvallende omvormers. Gelukkig lijkt het stroomnet hier goed uitgelegd.
Alle huizen in mijn wijk hebben zonnepanelen...

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• akatar
@Kets_One
Het is opgelost, ik heb de landinstellingen naar belgie veranderd, volgens enexis kan dit maanden gaan duren.
Je mag me wel een aantal screenshots sturen, ben wel benieuwd naar de instellingen, zou je me ook kunnen vertellen wat de meerwaarde is van de zevercom wifi?

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Meerwaarde is eigenlijk allen de monitoring.
Verder maak ik geen gebruik van andere instellingsmogelijkheden.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Pagina: 1