2 kanalen op 1 speaker? Kan dit? Mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 21:18
Goedemiddag Tweakers,

Simpele vraag: Mag/kun je 2 kanalen (vanaf de versterker) aansluiten op 1 speaker(tje)?

Toelichting: Bij ons op het toilet staan 2 simpele speakertjes (deze geloof ik) die mee zijn aangesloten op mijn receiver. Receiver is een Yamaha RX-V475, helaas geen 2e zone, dus op dit moment zit op de uitgang van de FrontLeft en de FrontRight beide 2 luidsprekerkabels, in serie. De ene (met banaan-plug) gaat naar de front-speakers zelf (Jamo S626), de andere (aangedraaid) onder de vloer door richting het toilet.

Tot op heden gaat dit gewoon goed. Wanneer er muziek (radio/Spotify) opstaat blijft dit gewoon hoorbaar wanneer je op het toilet zit, ook al meerdere leuke reacties op gehad. Echter, wanneer ik bijv. een tv/film/serie aan het kijken ben, doet ook de center-speaker mee. Daar komt dan alle spraak overheen, uit de front-speakers komen dan alle "bijgeluiden", op het toilet klinkt dit dan heel gek. Vooral wanneer er veel gesproken wordt in een scene, je hoort dan enkel wat rare ruis op de achtergrond.

Dit kan ik natuurlijk verhelpen door 1 van de twee kabels die naar het toilet gaat niet op een front-kanaal aan te sluiten, maar op die van de center. Echter, wanneer er dan gewoon muziek opstaat (2.0), klinkt het op het toilet nog maar uit 1 speakertje. Kan/mag ik zowel de FrontLeft en de Center aansluiten op een speaker? In de 2.0 situatie klinkt dan gewoon de muziek uit beide kanalen, want center doet dan niet mee. Bij een film/serie zal het geluid van de center (in de woonkamer) op 1 van de 2 speakertjes hoorbaar zijn. Of ben ik nu "oplossingen" aan het bedenken waar de audiofielen hier spontaan uitslag van krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 14:11

Jag

Het zit nu niet in serie maar parallel. Los daarvan kan je niet twee kanalen op 1 speaker aansluiten als die niet hetzelfde weergeven. Hoe zou dat moeten werken denk je? Je hebt zelfs kans dat je het ermee sloopt. Maar het werkt zowieso niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Je zult toch in de input moeten kiezen hetzij door een handmatige schakelaar of door zelf iets te knutselen met elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
Al zou dit kunnen, je snapt dat je dan (via die speaker) gewoon de FrontLeft en Center kanalen aan elkaar knoopt? Oftewel het centerkanaal zou dan ook uit de linker speaker in de woonkamer komen en vice versa.

Maarehm, het kan dus überhaupt niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:59
Als je 2 kanalen niet het zelfde signaal uitsturen, dan kan de stroom er voor kiezen om niet via je speaker te lopen, maar via de kabel van het ene kanaal terug het andere kanaal in.

Dan heb je kortsluiting.

Je reciever heeft trouwens ook gewoon line level stereo output op tulpstekkertjes.

Daar kun je een 2e versterker op aansluiten. Of actieve speakers. Of computer boxjes.

[ Voor 29% gewijzigd door NESFreak op 05-05-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
NESFreak schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:12:
Je reciever heeft trouwens ook gewoon line level stereo output op tulpstekkertjes.

Daar kun je een 2e versterker op aansluiten. Of actieve speakers. Of computer boxjes.
Bij heel veel receivers doet die analoge uitgang niets wanneer er een digitale / meerkanaalsinput actief is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-04 15:56
De makkelijkste oplossing is even de serie/film op pauze zetten* als er iemand naar het toilet gaat?

*werkt natuurlijk alleen als het niet om lineaire TV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik vraag mij serieus af waarom je het allemaal zou willen, maar...

1. Is het de bedoeling om de serie/film te kunnen horen op het toilet?
2. Of... is het gewoon de bedoeling om muziek te horen op het toilet?

Als 2 aan de orde is en je wilt het allemaal met één receiver regelen, dan heb je gewoon een receiver nodig welke meerdere zones kan bedienen, als jouw receiver dat niet ondersteund, heb jij een andere receiver nodig.

Het voorstel wat jij zelf hebt gedaan, kanalen met elkaar verbinden zal daar over uiteindelijk ook voor zorgen. :) Uiteindelijk zal je namelijk daarmee de huidige receiver slopen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 17:59
Xander schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:23:
[...]

Bij heel veel receivers doet die analoge uitgang niets wanneer er een digitale / meerkanaalsinput actief is.
Je hebt denk ik gelijk _/-\o_

Zoals ik het lees stuurt ie de geselecteerde analoge input uit.
In tegenstelling tot stuurt de geselecteerde input analoog uit.

https://nl.yamaha.com/fil...-V575_RX-V475_om_G_Nl.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwr4dHbScejHfBwAFq7s-GDl9vQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8YnZiQpKCFYNWGcYaMTJhCTk.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door NESFreak op 05-05-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 21:18
Dank voor de reacties allen, wordt erg gewaardeerd!

De bedoeling is uiteindelijk om gewoon het geluid wat in de woonkamer hoorbaar is (of dat nou een film/serie is, of muziek/radio) ook gewoon te kunnen horen op toilet. Komt voor dat mijn vriendin iets zit te kijken en ik vanaf boven naar het toilet ga. De spraak ontbreekt dan en is er enkel gek achtergrond-geluid/bij-geluid te luisteren, vroeg me af of dat anders kon.

AV-Out op de receiver werkt inderdaad alleen voor de AV-In signalen. Een tweede zone op de versterker had inderdaad beter geweest, maar dat is achteraf. Ik had gehoopt dat ik met het "aan elkaar knopen" van wat draadjes het gewenste effect kon krijgen, maar blijft inderdaad gewoon een elektrisch circuit. Ik besef met dat ik eigenlijk vraag of ik een 3.0 setup ook op 2 speakers (dus dubbel aansluiten) kan krijgen, maar dus dan ga ik inderdaad kortsluiting veroorzaken. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Eventueel dat een derde speaker op het toilet misschien nog een uitkomst is, maar wellicht ook een beetje overkill en moeten we weer een keer onder de vloer door kruipen. Even kijken of dat het waard is. Ik heb vanmiddag de FrontLeft + Center omgeleid naar 't toilet in plaats van FrontLeft + FrontRight. Zowel muziek wordt nu "wel aardig" weergegeven.
Pagina: 1