Auto stoelverwarming instelbaar maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:06
Hallo allemaal,

Ik heb een auto met stoelverwarming, maar die hebben alleen de standen aan en uit.

Graag zou ik die instelbaar maken zodat ik twee of drie standen krijg en de stoelverwarming dus ook iets minder warm kan zetten.

Ik neem aan dat ik weerstanden zal moeten toevoegen en zo een spanningsdeler moet maken.

- Hoe pak ik zoiets aan?
- Welke weerstanden heb ik nodig? Ik neem aan dat ik de weerstand van de verwarmingsmat gewoon aan de stekker kan doormeten en hiermee kan gaan rekenen?
- Worden de gebruikte weerstanden niet erg heet, of heb ik daar speciale weerstanden voor nodig?

Het lijkt me op zich te doen, ik heb ook best veel ervaring met elektra en elektronica op allerlei gebieden, maar ik wil voorkomen dat de boel ergens te warm wordt en problemen gaat geven! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59

Bestla

V/F

Onze 2013 Volvo V40 heeft een 3 standen stoelverwarming.

Kun je op zoek gaan de print out van die auto bij de sloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 20:02
In die richting zat ik ook te denken.
Stoel open halen en de verwarmingsmat vervangen voor een type met standen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dank jullie voor jullie antwoord. Dat zou natuurlijk ook altijd nog kunnen. Ik vroeg me alleen af wat er nodig zou zijn om dit zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom niet wat meer informatie in dit topic gooien?

- onderdeel nummer(s)
- wat voor auto hebben we het over
- hoever wil jij zelf gaan/hoe handig ben je?

Daarnaast vroeg ik mij af of je de huidige stand niet kunt verminderen ipv meerdere standen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

simpel pwm printje ervoor zetten dan is hij maximaal instelbaar..

zo iets:

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Dan regel je gewoon de stroom door het matje... van 0 tot maximaal..

er van uitgaande dat je een simpele niet ecu gestuurde verwarming hebt.....

[ Voor 7% gewijzigd door cactusman op 08-05-2020 08:08 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Dank jullie weer voor je reactie.

Het gaat hier om een Mazda 2 uit 2009. Daar zit van de fabriek uit stoelverwarming in met een aan/uit schakelaar. Bij mijn vorige auto had ik een 3 standen schakelaar (was een nieuwer model mazda 2 uit 2016).

Voor de echt koudere wintertijd is die huidige stand wel prima, maar op de warmere winterdagen of in het voor-/najaar, of wanneer je wat dunnere kleding aan hebt, is het wel fijn als het wat minder voluit kan.

Ik ben handig zat. Heb in mijn leven al heel wat met soldeerbouten en elektronica zitten prutsen, ik ben alleen geen elektrotechnicus. Daarnaast heb ik ook de nodige sleutelklussen aan onder andere auto's en fietsen gedaan (maar ik ben ook geen monteur).

Ik geloof best dat je andere matjes kunt kopen en kunt plaatsen, maar ik heb het gevoel dat dit een eenvoudig elektrisch circuit is, waar eenvoudig zelf iets mee gedaan kan worden.

Het printje zoals op AliExpress ziet er ook interessant uit. Ik begrijp dat deze voor motor-regeling is, maar dat dat hier ook toepasbaar zou kunnen zijn.

Ik weet op zicht niet of ik traploos fijner vind, of 2 of 3 vaste standen. Maar ik neem aan dat in beide gevallen er in de schakeling ook wel de nodige warmte ontwikkeling gaat plaatsvinden, of valt dat bij dergelijke toepassingen wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Ik zou niet met weerstanden beginnen. Een hele eenvoudige oplossing is de stoelverwarming kort aan te zetten, dan even uit, en weer aan. Op die manier heb je vrijwel geen warmteontwikkeling elders dan in het de stoel. Dat is wat bovenstaande pwm (pulse-width modulation) module voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Een Nissan Leaf doet dat ook, maar dan heel traag. Een minuut aan en dan weer een tijdje uit. Heel irritant want je voelt de stoel steeds koud en warm worden. Domste implementatie ooit.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bnwgraaf schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 16:59:
Dank jullie weer voor je reactie.

Het gaat hier om een Mazda 2 uit 2009. Daar zit van de fabriek uit stoelverwarming in met een aan/uit schakelaar. Bij mijn vorige auto had ik een 3 standen schakelaar (was een nieuwer model mazda 2 uit 2016).

Voor de echt koudere wintertijd is die huidige stand wel prima, maar op de warmere winterdagen of in het voor-/najaar, of wanneer je wat dunnere kleding aan hebt, is het wel fijn als het wat minder voluit kan.

Ik ben handig zat. Heb in mijn leven al heel wat met soldeerbouten en elektronica zitten prutsen, ik ben alleen geen elektrotechnicus. Daarnaast heb ik ook de nodige sleutelklussen aan onder andere auto's en fietsen gedaan (maar ik ben ook geen monteur).

Ik geloof best dat je andere matjes kunt kopen en kunt plaatsen, maar ik heb het gevoel dat dit een eenvoudig elektrisch circuit is, waar eenvoudig zelf iets mee gedaan kan worden.

Het printje zoals op AliExpress ziet er ook interessant uit. Ik begrijp dat deze voor motor-regeling is, maar dat dat hier ook toepasbaar zou kunnen zijn.

Ik weet op zicht niet of ik traploos fijner vind, of 2 of 3 vaste standen. Maar ik neem aan dat in beide gevallen er in de schakeling ook wel de nodige warmte ontwikkeling gaat plaatsvinden, of valt dat bij dergelijke toepassingen wel mee?
Bel de Mazda dealer, vraag even of die schakelaar backward compatible is en voor een paar tientjes ben je klaar. Met een beetje mazzel, that is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1