Problemen met CNC frees

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:05
Ik heb zelf een CNC frees ontworpen en gebouwd, nu is deze af (hoop ik) en wil ik weleens gaan frezen. Daar beginnen de problemen.

Relevante specs: Arduino UNO + CNC shield met GBRL. Om gcodes te sturen gebruik ik UGS maar betere suggesties mag ook.

De Z - As werkt helemaal niet, de Y - as en X - as lijken prima te werken als je handmatig een verplaatsing aangeeft maar als ik een homing cycle wil doen merk ik dat de limit switches waarschijnlijk niet geregisstreerd worden. De CNC bonkt er gewoon tegenaan en slaat dan in een error.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
De Z-as helemaal niet kan van alles zijn. Hier moet je alle relevante dingen checken van enabled, aansturing in arduino en driver tot aan bekabeling.

Dat je limit switches niet werken kan ook een aantal gevolgen hebben waar onder wederom arduino en bekabeling. Als je ze zelf bedient, registreert GRBL ze dan wel?

Ook in GRBL even checken, hier is een goede link:

https://discuss.inventabl...our-homing-switches/16588

En in jouw geval:
https://discuss.inventabl...irect-communication/16073

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
foekie01 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:32:
De Z-as helemaal niet kan van alles zijn. Hier moet je alle relevante dingen checken van enabled, aansturing in arduino en driver tot aan bekabeling.

Dat je limit switches niet werken kan ook een aantal gevolgen hebben waar onder wederom arduino en bekabeling. Als je ze zelf bedient, registreert GRBL ze dan wel?

Ook in GRBL even checken, hier is een goede link:

https://discuss.inventabl...our-homing-switches/16588

En in jouw geval:
https://discuss.inventabl...irect-communication/16073
hmm nu lukt het helemaal niet meer er beweging in te krijgen, error 15. Het probleem met de Z-As kan ook zijn de de motor niet sterk genoeg is, je hoort wel wat gezoem maar niet van de motor zelf lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

En als je een Z- beweging probeert? Dan helpt de zwaartekracht mee. Kan je de as met de hand draaien?

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Franko P. schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:05:
En als je een Z- beweging probeert? Dan helpt de zwaartekracht mee. Kan je de as met de hand draaien?
Nee dat werkt ook niet, is met de hand te draaien. Is niet heel zwaar.

Opzich moet t motortje wel sterk genoeg zijn maar hij heeft nog nooit gedraaid dus weet t niet zeker. Had de Y en X as al eerder getest.

Ga denk ik zo eens proberen met de limit switches afgekoppeld en andere motor op z as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

En draait het motortje wel los? Dan weet je in ieder geval of ie wel wil draaien.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Franko P. schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:17:
En draait het motortje wel los? Dan weet je in ieder geval of ie wel wil draaien.
Nee. Daarom heb ik nu een ander motortje erop gezet (zelfde type)

Hier wat plaatjes van de situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQpCULVEAsb9wxRM20La555PB3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugfBMmUOEI0qEkhJI9rrwvGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH5SQiDb6kUq6mbBdJiFDcAcqoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeJfU1t4rCij0kLdr54SPx1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_3KxXJaQWnXiNHV5i95OukZHJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p7Gj2WEwVx595e4L022PFjv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlZRoxvK0mQqM_GPYopItb68Z20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S04GukOgtxuyBiW2zO1DmoaI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bG9dXrkBRFgMMEHWnE8gaBXYR1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyEmhPaDvBNVUzPuUtdIZQwX.jpg?f=fotoalbum_large

De error is "jog target exceeds machine travel" dat is echter niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlw002
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-09 11:07
Je kunt proberen om twee assen te verwisselen op het cnc shield bordje, dan weet je aan welke kant je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:28
Als je hem een beetje helpt terwijl je de Z omhoog trimt, bromt de stepper dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Hey bedankt voor de reacties.

Ik heb nog wat geprobeerd en uiteindelijk lukte het wel om ook de z-as te bewegen in de ugs configuration wizard. Alleen homing werkte niet. Bij de limit switches test werkte ook alles.

Maar homing werkt dus niet en kon de setup wizard niet voltooien. Later lukte het helemaal niet meer en geeft de machine vanaf t moment dat je m inplugt aan Alarm 1.

Ga morgen maar weer eens kijken, suggesties welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 16:46
Alarm bij het aanzetten kan een limit switch zijn welke "aan" staat. Niet goed homen kan verwisselde assen / switches zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Tadango schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 08:44:
Alarm bij het aanzetten kan een limit switch zijn welke "aan" staat. Niet goed homen kan verwisselde assen / switches zijn.
Volgensmij is dat niet het geval, de langste as is y. brug is x en naar boven en beneden is y.

Het is niet dat homing de verkeerde kant op gaat, als je dat probeert gebeurt er gewoon niks.

Maar door de inconsistente resultaten ga ik denk ik een aardedraad op het frame plaatsen om dat uit te sluiten.

Wat ik wel heb gedaan is de limitswitch kabels langer gemaakt, die zijn nu ruim een meter, zou dat problemen kunnen geven?

[ Voor 10% gewijzigd door Jampot007 op 06-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meet eens wat je nog krijgt op je bord als je een switch activeert.

Een stepper dat bromt kan het volgende zijn:
* te weinig stroom
* wikkelingen verkeerd

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Damic schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:26:
Meet eens wat je nog krijgt op je bord als je een switch activeert.

Een stepper dat bromt kan het volgende zijn:
* te weinig stroom
* wikkelingen verkeerd
Te veel stroom kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Ik heb geen ervaring met CNC-machines verder, maar je weet zeker dat je niet per ongeluk kortsluiting maakt door de manier hoe je je limit switches tegen een aluminium profiel hebt gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Comp-Freak schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:26:
Ik heb geen ervaring met CNC-machines verder, maar je weet zeker dat je niet per ongeluk kortsluiting maakt door de manier hoe je je limit switches tegen een aluminium profiel hebt gemonteerd?
Ja dat was eerst een beetje knullig gedaan, had het zelf ook gerealiseerd en opnieuw gedaan met een stukje foam ertussen. Was blijkbaar niet het probleem want het werkt nog steeds niet :(

Ik heb nu dus de limit switches uitgeschakeld ($21=0) dan is het wel mogelijk de alarmcode te unlocken, dus dan moet er toch iets fout zitten aan die limit switches dacht ik.

Weer die setup wizard opnieuw gedaan en nu blijkt dat de Z- en Z+ beide geen reactie geven. Dat is wel vreemd want bijna alle kabels heb ik zelf verlengt met mijn prachtige soldeerkunsten maar degene waar ik niet aan heb gezeten is nu dus iets mee :P .

Omdat het zowel de Z- als Z+ is denk ik nu eerder aan een kapotte pin op de arduino ofzo? Lijkt me wel te toevallig anders.

Maar denk dat er ook nog wel een ander probleem is want het werkt ook met de limit switches uitgeschakeld nog allemaal niet. Als je de machine probeert te bewegen geeft hij soms het signaal dat er niet voldoende travel op de machine is en soms beginnen de coordinaten wel te lopen in de software maar de machine reageert helemaal niet. Daar zit ook nog wat mis in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tadango schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:49:
[...]

Te veel stroom kan ook.
Gekeken naar die CNC Shield voor 4 steppers, er is een brede keuze aan stepper controlers tot max 1.5A en dat kan voor die steppermotoren te zwak zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ik bedoel dat een motor ook niet werkt als je de stroom op de driver te hoog hebt staan. NEMA17 motoren zijn prima te oversturen met deze kleine drivers, en dit lijken me NEMA17 motoren van een mm of 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ik heb inderdaad Nema 17 motors en heb voor ik de motors aansloot de drivers afgesteld op de juiste Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00
Als ik zo nog eens goed naar de foto’s kijk lijkt het wel of je aansluiting A omgedraaid hebt zitten.
Bij X Y en Z aansluiting zie ik Zwart Groen Blauw Rood en bij A zie ik volgens mij Rood Blauw Groen Zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
rb0wag schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:28:
Als ik zo nog eens goed naar de foto’s kijk lijkt het wel of je aansluiting A omgedraaid hebt zitten.
Bij X Y en Z aansluiting zie ik Zwart Groen Blauw Rood en bij A zie ik volgens mij Rood Blauw Groen Zwart.
Klopt dat is expres. als je m omdraait draait de motor de andere kant op. A is een clone van de Y-As en de motoren moeten de andere kant op draaien om de y-as te kunnen bewegen. omdat de motors allebei naar binnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Zit er in je software niet wat verkeerd. Het lijkt wel of de machine niet wil bewegen omdat hij buiten zijn bereik staat. (volgens de software dan).
En je limit switches, zijn dat no of nc switches? Je zal niet de eerste zijn die zich daar in vergist heeft.

Edit: Probeer eens beide switches op 1 as in te drukken en dan proberen te bewegen.

Edit 2: Weet niet wat voor besturing je gebruikt, maar kan je niet ergens de inputs terug vinden? Dan kan je per switch testen of deze wel binnen komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Franko P. op 07-05-2020 16:16 ]

Pagina: 1