Tekening maken o.b.v. slingeren/inertie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik heb in ieder geval je aandacht met deze titel! Ik weet het even niet beter te verwoorden. Wat ik bedoel is het volgende:
Toen ik klein was heb ik een keer in een attractiepark een kunstwerkje gemaakt. Een pen zat vast aan een gewicht. Dit samen hing aan een touw aan het plafond. De pen rustte op papier. Als je het gewicht plus pen een zet gaf, begon deze te slingeren. De slingerbeweging werd op papier getekend. Simpel, maar het resultaat was best gaaf: een beetje spirograaf achtig: tientallen lijnen die steeds een paar millimeter anders lopen ten opzichte van elkaar. Het kunstwerkje dat ik had "gemaakt" mocht ik mee naar huis nemen.

Nu, vele jaren later, leek het me leuk zoiets zelf te maken met mijn kinderen. Misschien iets voor moederdag. Echter valt het tegen! Ik begon met verf in een plastic bakje waarin ik een klein gaatje had geprikt. Helaas werden dit druppels ipv een vaste straal verf. Geen mooi resultaat. Daarna een constructie gemaakt met wat zwaars (0,3 kg) en een pen, alleen de pen had teveel weerstand op het papier waardoor het geheel vrijwel direct stopt met slingeren. Ook weet ik niet goed hoe ik de pen moet bevestigen. Ik kan iets zwaarders gebruiken als gewicht maar vraag me af of het dan wel helemaal soepel door gaat lopen.
Lang verhaal kort: iemand een idee hoe ik zoiets zelf kan maken? Heb gegoogled, maar kan hier niets over vinden..

Hoop dat ik bij Tweakers überhaupt aan het goede adres ben hiervoor ;)

[ Voor 14% gewijzigd door tbenschop2 op 05-05-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:07

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Ja! Nu ik dit terug zie denk ik inderdaad dat niet de pen slingerde, maar het plateau eronder met het papier erop.
Alleen.. Dit is niet iets wat ik even snel kan maken met de kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-10 18:17
Met genoeg karton en wat lijm lijkt me dit makkelijk te maken. Er gaat wel wat tijd inzitten maar dat hebben wij in deze corona tijd genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Of met een panlat en een houten/kartonnen plaatje moet je ook een eind komen lijkt me.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tbenschop2 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:36:
Ik heb in ieder geval je aandacht met deze titel! Ik weet het even niet beter te verwoorden. Wat ik bedoel is het volgende:
Toen ik klein was heb ik een keer in een attractiepark een kunstwerkje gemaakt. Een pen zat vast aan een gewicht. Dit samen hing aan een touw aan het plafond. De pen rustte op papier. Als je het gewicht plus pen een zet gaf, begon deze te slingeren. De slingerbeweging werd op papier getekend. Simpel, maar het resultaat was best gaaf: een beetje spirograaf achtig: tientallen lijnen die steeds een paar millimeter anders lopen ten opzichte van elkaar. Het kunstwerkje dat ik had "gemaakt" mocht ik mee naar huis nemen.

Nu, vele jaren later, leek het me leuk zoiets zelf te maken met mijn kinderen. Misschien iets voor moederdag. Echter valt het tegen! Ik begon met verf in een plastic bakje waarin ik een klein gaatje had geprikt. Helaas werden dit druppels ipv een vaste straal verf. Geen mooi resultaat. Daarna een constructie gemaakt met wat zwaars (0,3 kg) en een pen, alleen de pen had teveel weerstand op het papier waardoor het geheel vrijwel direct stopt met slingeren. Ook weet ik niet goed hoe ik de pen moet bevestigen. Ik kan iets zwaarders gebruiken als gewicht maar vraag me af of het dan wel helemaal soepel door gaat lopen.
Lang verhaal kort: iemand een idee hoe ik zoiets zelf kan maken? Heb gegoogled, maar kan hier niets over vinden..

Hoop dat ik bij Tweakers überhaupt aan het goede adres ben hiervoor ;)
Waarschijnlijk bij de Flevohof in Biddinghuizen? Wat nu Walibi Holland is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:14
bakje met (meer) vloeibare verf(inkt) zou het moeten kunnen.

anders verder zoeken naar zandpendel. (waarbij je of door een laagje zand heen gaat of met fijn zand een patroon maakt.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogJDx6uyLyvJWftXhiz0b6rnisQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MiVo5S9WLLEQCpXR5dwsmRkh.jpg?f=user_large
afbeelding via bol.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6uhVWeVX56woYknH_wyeTOPbfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUYbi9axBxQ4rEpCeqzBUION.jpg?f=user_large
afbeelding via architectenweb.nl David Derksen, Robert Muis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

g0tanks

Moderator CSA
De patronen die je wil maken worden in de wiskunde lissajousfiguren genoemd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Bedankt voor de reacties! Ben bang dat ik toch een ander moederdagkado ga regelen...

[ Voor 77% gewijzigd door tbenschop2 op 05-05-2020 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het principe is puur een gewicht aan een draad, de uitdaging is hooguit om wrijving onder controle te krijgen. Zorg voor een voldoende lange draad en een voldoende zware gewicht. Lengte is vooral belangrijk omdat periode van slingeren afhangt van die lengte: 2 pi / wortel van (l/g), waarbij g de valversnelling van ~9.9m/s^2 en dus l de enige factor is waar je zelf invloed op hebt (er vanuit gaande dat op Maan/Mars experimenteren geen optie is ;) ) - te kort betekent te korte slingerbewegingen.

Overigens, als reizen weer mogelijk is zou je naar het Pantheon in Paris kunnen, waar (een replica van) de originele Slinger van Foucault hangt:
Wikipedia: Foucault pendulum

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:53

g0tanks

Moderator CSA
dion_b schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:47:
Overigens, als reizen weer mogelijk is zou je naar het Pantheon in Paris kunnen, waar (een replica van) de originele Slinger van Foucault hangt:
Wikipedia: Foucault pendulum
Iets dichterbij huis heb je er ook een op de Radboud Universiteit in Nijmegen: https://www.ru.nl/fnwi/fa...ouw/slinger_van_foucault/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere methode, zelfde resultaat:

https://www.bol.com/nl/p/...errer=socialshare_pdp_www

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniffles
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:34
Deze kunstenaar doet soortgelijks met verf, super vet: Callen Schaub

Voorbeeldje