Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC plus editing (1500-2000€)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 20:28
Beste Tweakers,

Ik had graag net zoals de meeste andere topicstarters beroep gedaan op jullie collectieve kennis.
Huidige PC begint oud te worden (de basis ongeveer 8 jaar oud; socket 1155 nog).
Best tevreden mee geweest maar wil nu ook wel eens de recentere spelletjes op hogere settings spelen. Dit liefst op 1440p indien mogelijk aangezien ik op een Dell UltraSharp U2717D kijk; denk maar aan Total War en dergelijke maar ook in de toekomst wil ik natuurlijk mee kunnen aangezien ik niet zo vaak een pc in elkaar steek. Ik zou dit kunnen doen door de videokaart te upgrade maar ik kijk ook wel eens naar PCI Express 3.0 en denk daar dan aan als ik met Lightroom aan de slag ben…

Ik heb een PC samengesteld welke ik wil aan gaan schaffen. Ik hoop hiermee weer wat jaartjes voort te kunnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, games zoals The Witcher 3, ESO, Total War (Warhammer II op dit moment), …
Fotobewerking van Nikon D810 RAW files van 36MP en van de Nikon Z6 (24MP). Ik plan ook wel om met de Z6 filmpjes aan de slag te gaan in de toekomst dus dit is voor mij wel belangrijk. Ik gebruik voornamelijk Lightoom classic en Photoshop.
Verder wordt de PC gebruikt voor wat tekstbewerking, thuiswerken en de standaard andere lichte taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ondergeschikt als het systeem meer future-proof is door 500€ meer uit te geven en ik er dan een jaartje langer mee kan wachten een nieuwe te bouwen. Zelf had ik 1500€-2000€ in gedachten zonder dat ik moet starten aan te lange onderhandelingen met de tweede helft van mijn trouwboekje…

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur zoals scherm, toetsenbord, muis, headset en boxen heb ik al.
Ik heb 2 SSD's (ééntje van 1TB en ééntje van 500GB van Samsung)
Ik heb ze opgenomen in de lijst.
Netwerkadapter en voeding heb ik ook opgenomen in de lijst voor de volledigheid.
Van de voeding ben ik erg tevreden aangezien die heel vaak gewoon niet draait.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek een systeem waar ik weer een jaar of 5 mee voort kan zonder dat ik al teveel hinder ondervindt van lag. Liefst geoptimaliseerd voor Lightroom en als het kan videobewerking.
Wat ik ook heel erg belangrijk vind aangezien de pc in de woonkamer moet kunnen is de geluidsproductie. Eén van de redenen waarom ik momenteel met een HAF932 kast en 23cm fans op heel lage toeren draai. De videokaart heb ik hier ook op geselecteerd.
Alle tips hieromtrent welkom, mag gerust een centje kosten!! Idle zou eigenlijk zo wat alles ‘onhoorbaar’ moeten zijn en bij standaardtaken (niet extreem gamen en fotobewerking) liefst ook nog.
Als jullie tips hebben rond undervolten en dergelijke van de videokaart, processor om tot een echt fluisterstil systeem te komen onder load ben ik één en al oor!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen

Ga je overklokken?
Ik wil alles afstellen op stilte, als je dat bij het overklokken rekent, dan ja…

Wat verwacht je van ons?
Wat ik van jullie graag wil weten is of de build die hieronder is uitgezet voldoet aan eisen:

Wat kan ik beter doen met betrekking tot akoestiek? Destijds heb ik de meeste fans gewoon rechtstreeks op de PSU geplaatst met een 12 => 7V adapter en draaien mijn grote fans gewoon op lage toeren. Graag zou ik in de moderne tijd mat meer willen begrijpen van PWM en mijn fans echt Real Time laten aanpassen aan het werk dat wordt gedaan. De 3 fans die bij de case komen kunnen aangesloten worden op het moederbord en via software geregeld worden, toch? Zijn deze fans goed, moet ik er nog extra bijplaatsen?

Tot slot, als ik naar benchmarks kijk dan zie ik voor games geen verschil tussen de 3600 en de 3700x.
Buiten het gamen voor single en dual core eigenlijk 1 à 2 procentjes verschil. Pas bij nog meer kernen begin je voordeel te halen. Aangezien de meerprijs toch ongeveer 10% van mijn build uitmaakt vraag ik me hier af of (zelfs voor deze photo-editing pc) het mogelijks geen steek houdt om het bij een 3600 te houden? Gaat mijn CPU uiteindelijk in lightroom de bottle neck zijn? In echte multi-core toepassingen zie ik namelijk wel tot bijna 20% verschil.

Indien je een andere mening hebt zou ik graag willen weten wat een goed alternatief is en waarom deze verandering beter is.

Alvast bedankt voor het bekijken en de eventuele adviezen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 124,-€ 124,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 621,40€ 621,40
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1NetwerkadaptersAsus USB-AC68 Wi-Fi adapter€ 71,14€ 71,14
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 152,42€ 152,42
1VoedingenSeasonic Platinum Series 660 Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut (1 gram)€ 5,90€ 5,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.553,36

Mvg,
Cédric

Alle reacties

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Beste,

Ik zou een paar dingen aanpassen. Als eerst je videokaart, voor €130 meer heb je een RTX 2080 Super, een goede upgrade boven deze 2070 Super. Al heb je deze extra performance niet nodig zou ik gaan voor een Radeon 5700XT, bijna identieke prestaties aan de 2070 Super alleen dan €150 goedkoper.

Voor het moederbord is een MAX series niet perse nodig, bijna alle B450 moederbord hebben een BIOS uit 2020 of eind 2019 en dus kunnen al deze moederbord Ryzen 3xxx aan.

Processorkoeling is niet nodig maar is een "nice to have"

Als je nog een extra 1TB SSD neemt zou ik gaan voor de Crucial P1 1TB pricewatch: Crucial P1 1TB of de Kingston A2000 1TB pricewatch: Kingston A2000 1TB.

Hoop dat dit helpt!

• CedricV
Dag SuperToine123,

Wat de videokaart betreft, welke RTX 2080 super zou je dan juist aanraden? Ik heb deze 2070 super gekozen om dat die onder load volgens HWI zelfs onder load 37 dBa zou produceren.
Dezelfde gaming trio met zijn triple fan kost toch al snel 220€ meer.
Tenzij het natuurlijk zo is dat ik op dezelfde instelling met een RTX2080Super minder load en noise ga hebben?

Wat het stel je voor wat betreft het moederbord? Ik ben hier echt een leek in maar dit moederbord lijkt me erg compleet (zonder WIFI welliswaar maar daar heb ik toch al een USB dongle voor).

Processorkoeling is vooral omdat ik echt het geluidsniveau naar beneden wil houden en deze zie ik wel vaker aangeraden worden in combinatie met een 3700X.

De extra TB SSD die opgelijst is, is de SSD die ik momenteel al heb ;-)
De XPG wordt mijn boot-drive en die Samsung 940 ga ik recycleren...

Bedankt voor je berichtje!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Wat betreft GPU: ga je de raytracking daadwerkelijk gebruiken? anders zou je beter naar die 5700xt kunnen gaan, zoals antoine zei.
Mobo: "max" achtervoegsel betekend ryzen 3000 ready, dus gegarandeerd met upgedate bios. Als het verschil in prijs tussen max en niet max heel weinig is, zou ik gewoon voor zekerheid gaan. Aan andere kant is de kans dat de niet-max nog een oude bios heeft erg klein. (Als het zo is heb je een andere CPU nodig om de bios te installeren). Ik zou hem dus gewoon hetzelfde houden.
De ryzen 3700 heeft al een leuke koeler. Natuurlijk is jouw koeler nog stiller, maar de vraag is of dat nodig is. De stock koeler maakt minder geluid dan een GPU koeler bijvoorbeeld, dus met een beetje goede kast hoor je hem niet / amper. (als ik in mijn vingers wrijf naast de pc dan maakt dat meer lawaai dan mijn CPU , al is die op dit moment maar voor 10% bezig (ik heb zelf ook de ryzen 3700 en de be quiet pure base 500) ).

tot slot even opletten op je corsair: die is geen vriendjes met ryzen.
Crucial is altijd goed compatibel :) (wel wat duurder : pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4R )

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 05-05-2020 11:47 ]

• Emphast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-11 11:03
Persoonlijk heb ik liever een zwakkere, stille kaart met goede cooling dan de goedkoopste, sterkere kaart.
Het scherm dat je uiteindelijk op ogen hebt is 1440p, 60Hz, waarvoor je geen 2080 super nodig hebt :)

Ik kan geen uitspraken doen over de Radeon 5700XT (geen AMD ervaring).

• CedricV
Hey Emphast: Is ook mijn redenering; tenzij het natuurlijk zo is dat de goedkopere sterkere kaart kan underclocked worden voor betere thermals en dan toch stiller is.
Ik ga nog wat uitspitten wat een goede 5700XT zou zijn gelet op de noise-levels.

@99ruud99 : De GPU cooler maakt in idle geen geluid :-P
De CPU cooler kost 22€ en ik vermoed dat als ik in Lightroom bezig ben het uiteindelijk de CPU koeler zal zijn die me op termijn gaat 'storen'. Als ik heel eerlijk ben is dit eigenlijk zelfs de component die ik nog zou willen vervangen voor nog iets duurder als dat steek houdt.
Thx voor de tip ivm het RAM, wist ik niet van corsair.

• CedricV
Ik heb ondertussen het RAM veranderd en het moederbord.
Moederbordje geselecteerd met wat minder LEDs en beter beschikbaar.
Besparing: 25% :*)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 99,94€ 99,94
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 621,40€ 621,40
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 98,91€ 98,91
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4R€ 178,86€ 178,86
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.478,70

Dit is de voorlopig definitieve lijst.
Waar dan mijn huidige voeding en SSD nog bij komen.

De videokaart moet ik nog even van dichterbij bekijken.

Mvg,
Cédric

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Ik had zelf ook de XPG SSD in mijn lijstje. Maar de https://tweakers.net/pric...2/kingston-a2000-1tb.html is de afgelopen tijd behoorlijk in prijs gedaald. Deze SSD is naar mijn mening momenteel de beste 1TB optie qua prijs/kwaliteit.

[ Voor 11% gewijzigd door Kereltje88 op 05-05-2020 15:58 ]

• CedricV
@Kereltje88 : Dankzij ITWare inderdaad heel erg scherp geprijsd.
De XPG kan in theorie natuurlijk wel anderhalf keer sneller voor 40€ meer...
Ik hou het in de gaten deze SSD tot op het moment dat ik werkelijk op bestellen overga.

Thx voor de tip!
Pagina: 1