Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:58
Hi,

Ik heb een Lenovo S340 uit de compacte 14" round-up.

Nou moet ik voor mijn werk soms grote MXF video bestanden (5 tot 15 GB p/s) kopiëren van een XQD-kaart naar mijn ssd. Het rare is dat-ie in de eerste 20 seconden netjes +-275 MB/s pakt en dan ineens instort naar 50MB/s en soms zelf verder naar 37MB/s.

Als ik het kopiëren even pauzeer, dan schiet snelheid weer kort omhoog om vervolgens weer te crashen. Het rare is ook dat de schijf ineens een reactietijd van soms wel 2000ms krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrHcbewNk-304EVf7kB1HZIsWrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bclAmgqbTJ1MJwZSwzMamwih.jpg?f=fotoalbum_large

Laptop draait gewoon Windows 10 Home en is verder nog vrij basic want net nieuw. Ik heb uiteraard al gegoogled en specifiek ook op de ssd die erin zit maar kan niks relevants vinden.

Ergens zit dus een bottleneck, maar ik heb geen idee waar. En als het dan mijn ssd is, waarom zit daar een bottleneck? De XQD-kaart is trouwens uitgesloten als bottleneck, op een Mac kopieert-ie zonder problemen.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bech
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-09-2020
Cache / buffer die volraakt.

Wat voor SSD is het?
En hoe is deze aangesloten? (s-ata, pci-e, usb)

Voor 20 seconden, 275MB/s is 5.5GB aan data overgezet voordat hij terug lijkt te vallen op langzamere schrijfacties.

Lijkt mij niet heel vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

Het kan mogelijk aan de SSD liggen. SSDs hebben soms relatief langzame geheugenchips en kunnen dus niet heel snel gegevens wegschrijven. Om dit te verbloemen hebben veel SSDs een DRAM-cache die wel lekker vlot is. Tijdens het schrijven zal eerst de cache gevuld worden op hoog tempo, maar zodra die vol zit, valt de snelheid terug tot de snelheid van de geheugenchips van de SSD. Zet je de boel even op pauze, dan is er tijd om de cache te legen en gaat het na de pauze weer tijdelijk wat vlotter.

Met relatief kleine schrijfacties krijg je de cache niet zo snel vol en merk je niets van dit fenomeen. Maar als je hele grote bestanden gaat wegschrijven, dan kun je dit soort dingen gaan zien.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Je SSD is vol en je zit te wachten op realtime garbage collection.
Je SSD is warm en begrenst het aantal writes.
Je SSD is goedkoop en hij kan gewoon niet sneller als de lege blokken op zijn.
https://nl.hardware.info/...ies-over-tijd-consistency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
Bech schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:35:
Wat voor SSD is het?
En hoe is deze aangesloten? (s-ata, pci-e, usb)

Voor 20 seconden, 275MB/s is 5.5GB aan data overgezet voordat hij terug lijkt te vallen op langzamere schrijfacties.
Het betreft de SSD die is meegeleverd met de laptop, een Intel SSDPEKNW512G8L.

Het gaat trouwens om 140 GB aan bestanden, dus het duurt wel iets langer dan 20 seconden:)
Rannasha schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:36:
Het kan mogelijk aan de SSD liggen. SSDs hebben soms relatief langzame geheugenchips en kunnen dus niet heel snel gegevens wegschrijven. Om dit te verbloemen hebben veel SSDs een DRAM-cache die wel lekker vlot is. Tijdens het schrijven zal eerst de cache gevuld worden op hoog tempo, maar zodra die vol zit, valt de snelheid terug tot de snelheid van de geheugenchips van de SSD. Zet je de boel even op pauze, dan is er tijd om de cache te legen en gaat het na de pauze weer tijdelijk wat vlotter.
Zijn er SSD's die hier geen last van hebben en gewoon vol blijven gaan of heeft elke SSD hier last van? Anders kan het wel waard zijn om de SSD te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Stolpert schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:58:
[...]

...
https://ssd.userbenchmark...57263/INTEL-SSDPEKNW512G8

Volgens deze benchmarks hoef je niet meer van deze schijf te verwachten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:00

g0tanks

Moderator CSA
Aangezien we hebben vastgesteld dat dit een hardwarematig probleem is met de SSD, verplaats ik het topic van Client Software Algemeen naar Opslagtechnologie :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor wat het waard is (nuance):

Een SSD heeft echt geen DRAM cache van 20 seconden x 275 MB/s = 5500 MB. :D

Waarschijnlijk cached Windows de data in het werkgeheugen en pas als die ruimte vol is stort de performance in.

Vaak hebben goedkope SSDs wel een kleine hoeveelheid sneller flash geheugen, mogelijk dat er een paar GB aan sneller MLC/TLC/SLC geheugen om kort durende acties wel te accelereren, maar ik weet niet of dat hier ook zo is.

[ Voor 32% gewijzigd door Q op 06-05-2020 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hoe het zit met de opbouw van deze SSD is wel aardig uitgelegd in de review van Tweakers zelf. Een deel van het QLC-geheugen wordt dus als SLC-geheugen aangestuurd, waardoor de prestaties op korte duur verbeterd worden. Zoals hier te merken is, zakken de prestaties in zodra de SLC-cache vol is, en bij het 512GB-model is die niet zo groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Stolpert schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Het gaat trouwens om 140 GB aan bestanden, dus het duurt wel iets langer dan 20 seconden:)

[...]

Zijn er SSD's die hier geen last van hebben en gewoon vol blijven gaan of heeft elke SSD hier last van? Anders kan het wel waard zijn om de SSD te vervangen.
veel enterprise ssd's zijn vaker berekend op een sustained load en kunnen bijv. continu schrijven op een bepaalde snelheid beter volhouden.

Of bijvoorbeeld de 970 pro. (970 evo zakt wel maar is ook al beter) Hier zie je ook het gedrag van de intel in terug:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/fAPbKRzqSURe4nH5jZ2ya7-650-80.png

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

maratropa schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:10:
[...]

veel enterprise ssd's zijn vaker berekend op een sustained load en kunnen bijv. continu schrijven op een bepaalde snelheid beter volhouden.

Of bijvoorbeeld de 970 pro. (970 evo zakt wel maar is ook al beter) Hier zie je ook het gedrag van de intel in terug:

[Afbeelding]
Dat zie je ook erg terug bij random IOPs workloads: je wilt consistente, voorspelbare performance.

Voor thuis is dat minder van belang maar zo’n Pro of ‘DC’ (datacenter) SSD is die paar tientjes extra waard als je wat zwaardere, serieuze dingen doet met je pc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Daar moet je natuurlijk ook meerekenen dat de Intel 660P met zijn QLC-geheugen natuurlijk ook een echte budgetoptie is, alle andere SSD's in de bovenstaande grafiek hebben sneller geheugen. Ik ervaar zelf met virtualisatie en licht databasewerk geen problemen met de 660P in raid-z, maar ik zal dan ook maar zelden voldoende achter elkaar schrijven om de slc-cache uit te putten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
maratropa schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:10:
[...]

[Afbeelding]
Thanks! Ja deze grafiek laat precies zien wat ik ervaar.
dcm360 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:59:
Hoe het zit met de opbouw van deze SSD is wel aardig uitgelegd in de review van Tweakers zelf. Een deel van het QLC-geheugen wordt dus als SLC-geheugen aangestuurd, waardoor de prestaties op korte duur verbeterd worden. Zoals hier te merken is, zakken de prestaties in zodra de SLC-cache vol is, en bij het 512GB-model is die niet zo groot.
En hierdoor snap ik nu ook waarom die schijf zo presteert. Zeker nu die voor +-75 procent vol zit ik de schrijfsnelheid om te huilen voor een nvme ssd. Er is nog een lege plek voor een 2,5" ssd. Nu overweeg ik om een Samsung 860 EVO 500GB schijf erin te hangen. Is wel een SATA schijf, maar als ik het goed lees in de reviews blijft die goed presteren. Of heb ik dat mis/is er een beter alternatief?
Pagina: 1