Alle fans op max - wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 18:34
Is er, behalve verhoging van het geluidsniveau, een goede reden om de fans (zowel CPU als case fans) niet te verhogen?

Ik heb er geen last van als m'n pc wat meer geluid maakt, want ik gebruik toch altijd een koptelefoon. Dus het leek me een makkelijke manier om m'n cpu temperatuur iets verder te verlagen, wat weer helpt bij overclocken. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Aanpassing:
Heb het net eens geprobeerd, alle fans op max speed, maar ik zag totaal geen verandering in temperaturen (mja, misschien 1°C). Was wel in idle, misschien dat het tijdens een stresstest meer oplevert.

[ Voor 21% gewijzigd door Bloedvat op 05-05-2020 10:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timin8r
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 14:48
Idle temps zeggen natuurlijk niet zo veel, Mijn processor is dan op kamertemperatuur, lager wil niet.
Maar ook onder zware stress maakt het niet uit of de casefans op 800 of 1000 rpm draaien,
Zorgen voor een goede flow en voldoende exhaust is veel belangrijker.
Als het geluid je niet stoort kan het natuurlijk maar je fans slijten wel sneller,

i5-6600K - ASUS Z170 PRO GAMING - 16GB HyperX - XFX RX 570 4GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
Waarom de cpu temp verlagen, wordt die nu warmer dan mag, throtteling oid?
Welke cpu, welke behuizing en videokaart?
Bij Ryzen helpt het meer om het SOC voltage iets te verlagen. Dan heb je zomaar een 5-10 graden lagere temperatuur zonder op prestaties en stabiliteit in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
Uszka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:07:
Waarom de cpu temp verlagen, wordt die nu warmer dan mag, throtteling oid?
Welke cpu, welke behuizing en videokaart?
Bij Ryzen helpt het meer om het SOC voltage iets te verlagen. Dan heb je zomaar een 5-10 graden lagere temperatuur zonder op prestaties en stabiliteit in te leveren.
Ik ben van plan om de CPU te gaan overclocken, dus ik dacht alvast eens te kijken of ik met de huidige middelen een betere koeling kan krijgen. Maar ik begrijp ook uit timin8r's reactie, dat dat beetje extra fan snelheid het verschil niet gaat maken.

Heb zojuist een paar keer SteamVR performance test gedraaid. Eerst met fan speed standaard, daarna met alle fans op max. De temp verschillen waren wederom minimaal, dus ik laat ze wel gewoon op standaard staan

(Mijn systeem: Z370, 8700k, 1080ti, 32gb ddr4, SSD, HP Reverb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:39
Slijtage van fans zou het eerste zijn waar ik aan denk. Daarnaast schaalt snelheidsverhoging niet 1:1 met temperatuurafname, dus die laatste paar honderd rpm scheelt vaak weinig in graden, ik zou eerder de minimum van je cpu en gpu voltage opzoeken.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 09:41

derx666

mecker ende blaet

En wat je wellicht ook vergeet is dat als je de fans op het moederbord hebt aangesloten je al een kans hebt dat de fans automatisch sneller gaan draaien als je cpu warmer wordt. Wellicht niet tot 100%, maar vaak is het verschil tussen 60% en 100% kwa temps ook redelijk verwaarloosbaar.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloedvat
untflanked schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:40:ik zou eerder de minimum van je cpu en gpu voltage opzoeken.
Goed dat je dit zegt. Ik vraag me namelijk af hoe ik dit het beste kan testen.

Ik heb gisteren voor het eerst mijn cpu (8700K) overclocked. Waarbij ik alleen de cpu ratio heb zitten ophogen (stapje voor stapje omhoog en iedere keer testen).

Toen ik bij 4,6GHz aan kwam, zag ik dat de temperaturen begonnen op te lopen, niet heel extreem ofzo, maar rond de 70°C. Toen bedacht ik me dat Vcore natuurlijk op "auto" staat en zelf het voltage is aan het opschroeven. In de beginners gids die ik gebruikt heb, staat dat ik voorlopig alles op auto kon laten staan, totdat e.e.a. instabiel wordt. Nou instabiel werd het dus niet, maar wel warmer.

Na wat zoeken op internet zie ik dat het niet verstandig is om Vcore op auto te laten staan, omdat die meestal het voltage meer dan nodig verhoogd.

Nu vraag ik me echter af, als ik Vcore niet op auto moet laten staan, op welk voltage moet ik dan starten als ik de cpu ratio ga verhogen. Als ik Vcore van auto naar fixed zet, dan moet ik uiteraard zelf een voltage invullen, maar hoe weet ik op welk voltage ik moet beginnen?

(sorry als dit topic misschien te veel naar het overclock onderwerp gaat, maar ik merk dat het Tweakers overclock sub-forum niet zo erg actief is)
Pagina: 1