Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag betreffende verzekeringen. Ik heb vorig jaar pech gehad met mijn boot, mijn 100pk buitenboord motor was ineens total loss. Nu heb ik een verzekering op mijn boot zitten alleen heb er nooit over nagedacht of dit binnen de dekking zou vallen en gewoon de schade voor lief genomen. Erg stom..

In de polis staat dat ik schade direct dien te melden maar er staat geen termijn bij vernoemd.

Is er een wet waarin bepaald word hoe lang na schade een claim nog gedaan kan worden? Ik ben sinds vandaag hierover in contact met de verzekeraar maar heb nog geen bericht. Ik wil voorkomen dat als ik voor deze schade ben verzekerd dat ze er vanaf proberen te komen door te zeggen "had je maar meteen moeten melden"

Ik hoor graag jullie advies.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien dit eigen schade is, dus onder een soort all-risk verzekering neem ik aan, is dat aan de overeenkomst die je hebt met je verzekeraar.

Wat jij in gedachte hebt is Wettelijke Aansprakelijkheid, daar zijn wetten voor. Dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 09:27
Als jij bij je verzekering niet meld wanneer de motor kapot is gegaan kunnen ze daar toch nooit op wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
hm, als de motor van je auto stuk gaat, bel je de verzekering ook?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Tens schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:31:
Geen appels met peren vergelijken, de verzekering van een boot is niet hetzelfde als die van een auto. Dus ja, bij schade aan de motor en all-risk verzekerd, dan bel je inderdaad de verzekering. Als blijkt dat de schade extern is veroorzaakt, bijvoorbeeld doordat iets de aandrijflijn heeft geblokkeerd (denk aan een stuk hout of afval dat iemand liever in het water gooide ipv de afvalbak) en de motor daardoor is overleden, dan is uitkering mogelijk.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
yodeluxe schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Geen appels met peren vergelijken, de verzekering van een boot is niet hetzelfde als die van een auto. Dus ja, bij schade aan de motor en all-risk verzekerd, dan bel je inderdaad de verzekering. Als blijkt dat de schade extern is veroorzaakt, bijvoorbeeld doordat iets de aandrijflijn heeft geblokkeerd (denk aan een stuk hout of afval dat iemand liever in het water gooide ipv de afvalbak) en de motor daardoor is overleden, dan is uitkering mogelijk.
Da's een mogelijkheid idd, maar de TS heeft het niet over een externe oorzaak.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tens schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:31:
Wel als ik een verzekering heb die een defecte motor van mijn auto dekt ja.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 20:49
De verjaringstermijn is 3 jaar, dit is geregeld in artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek.

Ik zou de schade gewoon melden en kijken wat de verzekeraar zegt. Ze dienen de melding op basis van jouw lezing gewoon in behandeling te nemen, mits niet verjaard natuurlijk.

In elke schadeverzekeringsovereenkomst staat dat je de schade zo snel mogelijk dient te melden nadat je ermee bekend bent geworden. De gedachte hierachter is dat het voor de verzekeraar na verloop van tijd steeds moeilijker wordt om onderzoek te doen naar de schade en deze vast te stellen. Een 'late melding' op zich kan echter geen reden voor afwijzing zijn. Als de verzekeraar zich beroept op het niet nakomen van deze plicht, dan dienen ze dat ook te onderbouwen. Bijvoorbeeld door een deskundige vast te laten stellen dat de schade niet meer te onderzoeken c.q. vast te stellen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je de volledige onderhoudshistorie van de motor? Zullen ze waarschijnlijk ook naar vragen. Beurtje overgeslagen = geen uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:30
Navi schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:48:
Heb je de volledige onderhoudshistorie van de motor? Zullen ze waarschijnlijk ook naar vragen. Beurtje overgeslagen = geen uitkering.
Niet waar, alleen als dit onderdeel is van de polis en als een causaal verband is mag een verzekeraar zich weerhouden van dekking. Meeste pleziervaartpolissen schrijven niks over een onderhoudshistorie voor een bb motor.
@TS, je kan de schade melden als je denkt dat deze binnen je cascopolis valt. Je zult echter wel nog de schade moeten kunnen aantonen aan de verzekeraar of aangestelde expert.
Verjaring is in de meeste gevallen inderdaad 3 jaar (tenzij anders vermeld in de polis) echter is het aantonen van de schade erg lastig als deze al langere tijd geleden is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
kwon schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:11:
In elke schadeverzekeringsovereenkomst staat dat je de schade zo snel mogelijk dient te melden nadat je ermee bekend bent geworden. De gedachte hierachter is dat het voor de verzekeraar na verloop van tijd steeds moeilijker wordt om onderzoek te doen naar de schade en deze vast te stellen. Een 'late melding' op zich kan echter geen reden voor afwijzing zijn. Als de verzekeraar zich beroept op het niet nakomen van deze plicht, dan dienen ze dat ook te onderbouwen. Bijvoorbeeld door een deskundige vast te laten stellen dat de schade niet meer te onderzoeken c.q. vast te stellen valt.
Dat staat niet alleen in elke schadeverzekeringsovereenkomst, maar ook in art. 7:941 BW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 21:10
Waarom doe je niet gewoon melding en leg je de situatie uit?
Mocht je vervolgens de uitkomst daarvan niet vertrouwen kan je alsnog advies vragen.
Aangezien je eerst dacht dat de schade voor eigen rekening was kan het alleen maar meevallen.
Pagina: 1