Opbergkast garage - MDF - dikte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 07:22

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
ik ben van plan om een (wand)kast te maken voor in de garage
een 'ruwe' schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xYbLHNi1APmfxo7-hQiYLmh2K0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tr4BTzxkMZLanI7PAuTVDpeU.png?f=fotoalbum_large

In eerste instantie 5 modules, misschien doe ik er 7. Even kijken wat het per kast gaat doen qua kosten ;) schatting nu ligt rond de 150euro inc.

Formaat per module / excl. sokkel:

2400 x 600 x 540

of

2580 x 600 x 540

Ik wil hiervoor MDF gaan gebruiken - de dragers & bodem van de lades wellicht van ander materiaal (Tips?)

waar ik even aan twijfel is het dikte van het MDF :
18mm of 16mm

de 16mm is online & op maat gezaagd verkrijgbaar in de 2580mm

hiermee benut ik de hoogte nog beter van de garage (met sokkel kom ik dan op 2680 waar ik 2700 heb - iets marge)

alternatief is dat ik kies voor 18mm maar de kasten in 2 delen op bouw; lade blok & schappen blok - en dan aan elkaar vast schroef

verder ga ik gebruik maken van:

- 5 potscharnieren per deur
- 450mm volledig uittrekbare geleiders (max 45kg) per lade
- legplanken verstelbaar d.m.v. gaatjes in de wanden

de sokkel ga ik maken van 100x22 vuren geschaafd (de voorkant ga ik deze waarschijnlijk nog 3 of 5cm naar binnen zetten)

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 05-05-2020 02:02 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom eigenlijk MDF :? Een hel om te verwerken, het zuigt als de neten, is gigantisch zwaar en is veel en veel duurder dan kant en klaar meubelpaneel.

Wat wil je er in gaan leggen, qua gewicht? Dat bepaald natuurlijk ook je keuze. Let op dat de dikte van de deur ook kleiner moet worden als je dunnere tussenwanden hebt.

Is het zelf maken een doel op zich? Ik maak ook graag dingen zelf, maar voor de basiselementen is het moeilijk concurreren met de Ikea zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 02:11:
Is het zelf maken een doel op zich? Ik maak ook graag dingen zelf, maar voor de basiselementen is het moeilijk concurreren met de Ikea zeg maar..
Mee eens. Als je daar niet kunt vinden wat je wil is het eventueel nog een optie om die kant en klare kasten voor montage aan te passen. Dat hele idee met MDF is nog wel eens aardig als je precies passende aftimmering vastgeschroefd in een ruimte wil maken, vooral omdat het beter te verven is dan meubelpanelen. Maar voor een garagekast zou ik er toch nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou voor zoiets in de garage niet voor MDF maar multiplex gaan, veel steviger. Imo heb je daar veel langer plezier van.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuonier
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 17:21
MDF is prima materiaal voor deze kast. Let wel op dat bij een 60 cm overspanning het enigszins zal doorbuigen, zowel bij 16 als 18mm. Maar dit valt wel op te lossen met een paar verstevigen. Persoonlijk zou ik deze kast met domino's lijmen, dit werkt erg gemakkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt beter underlayment nemen. Stevig, watervast verlijmd (je hoeft het dus niet te behandelen voor in de garage), prima te gebruiken voor meubels zoals deze, goed te bewerken etc. Beter dan MDF in je vochtige garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Cruciaal punt; de garage is geïsoleerd & verwarmd; vocht is geen probleem dus.

De reden van zelf maken is gewoon een fun factor - tijd verdrijf in deze ‘fijne’ tijd.

Eerlijkheidshalve was ik van mening dat MDF goedkoper is dan meubelpaneel? Ik ga daar even naar kijken ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 19:21
Meubelpaneel is inderdaad een factor duurder, ik zou het ook gewoon in MDF doen.

Als je de kasten maakt zoals op de tekening (telkens dubbele wand tussen elk kastdeel), zou ik gerust voor 15mm kiezen.
Worden het vaste planken of planken die je in hoogte kan verleggen ?
Ik zou toch minsten 1 a 2 vaste planken gebruiken.(zeker al deze boven de schuiven.)

Wat is je oplossing om de schuiven voorbij de potscharnieren te krijgen onderaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouge Baste
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 13:20
Ik zou hier ook zeker voor underlayment kiezen. Scheelt qua prijs volgens mij niet heel veel met MDF en vind het zelf een stuk mooier om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Crazy- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:14:
Bedankt voor de reacties.

Cruciaal punt; de garage is geïsoleerd & verwarmd; vocht is geen probleem dus.

De reden van zelf maken is gewoon een fun factor - tijd verdrijf in deze ‘fijne’ tijd.

Eerlijkheidshalve was ik van mening dat MDF goedkoper is dan meubelpaneel? Ik ga daar even naar kijken ....
Ik ken bevriende klusjesmannen die weinig verdienen als ze moeten concurreren met IKEA prijzen. Daar zit gewoon een enorm schaalvoordeel.

Die meubels hacken is ook leuk tijdverdrijf als je handig bent, video's te over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Laatst online: 23:14
Heb je ook al eens aan OSB plaat gedacht? Minder mooi dan MDF/meubelpaneel/underlayment, maar als het niet per se een mooie kast hoeft te zijn ben je daarmee wel een stuk goedkoper uit. Bij de hornbach verkopen ze het o.a. voor niet al te hoge prijzen. Kijk dan wel even dat je de platen op de juiste manier in elkaar steekt (geprinte zijdes allemaal naar 1 kant toe), anders krijg je problemen met een niet passende mes-groef verbinding. Daar kun je ook wel reviews over terugvinden bij de Hornbach review sectie van de OSB platen die ze daar verkopen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Vossie94 op 05-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Dit moet dan wel een Belgie-Nederland verschil zijn.
Hier wordt underlayment (=slechtere kwaliteit triplex/multiplex) nooit gebruikt om bloot te tonen.
Hier zitten toch veel te veel onvolmaaktheden in om dit mooi afgewerkt te krijgen.

Tenzij jullie het over echt deftig multiplex hebben en dan wordt deze kast toch een factor 2 a 3 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
xmen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:23:
Meubelpaneel is inderdaad een factor duurder, ik zou het ook gewoon in MDF doen.

Als je de kasten maakt zoals op de tekening (telkens dubbele wand tussen elk kastdeel), zou ik gerust voor 15mm kiezen.
Worden het vaste planken of planken die je in hoogte kan verleggen ?
Ik zou toch minsten 1 a 2 vaste planken gebruiken.(zeker al deze boven de schuiven.)

Wat is je oplossing om de schuiven voorbij de potscharnieren te krijgen onderaan ?
De planken zijn op 2 na verstelbaar. Degene direct na de lades zit vast en dan halverwege naar boven weer.

De ruimte tussen (aan de kant van scharnier) de geleiders en de wand vul ik op met een vuren lat dan komt deze netjes langs het scharnier op naar buiten.

Verder heb ik rond gezocht naar bestaande kasten; maar of je krijgt een ratjetoe aan verschillende kasten of de lades ondiep of puur niet naar wens

De prijs a 150-160 per kast zoals nu berekend voor de volle 260cm is ook lastig kant en klaar.

En dat is incl het zagen van alle platen. Dat laat ik doen. :-)

De 5 zijn nu nog als schets - wellicht pas ik nog wat aan aan het ontwerp. 1 kast wil ik zonder lades maken ivm tuingereedschap. (Scheppen etc)

Het belangrijkste doel is functioneel. Echter osb, underlayment etc gaat het niet zeker niet worden. Het dient wel netjes, opgeruimd & mooi te zijn. Het is tevens mijn “werkplaats” (fanatieke hobbyist)

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 05-05-2020 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vossie94
Crazy- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:32:
[...]

De planken zijn op 2 na verstelbaar. Degene direct na de lades zit vast en dan halverwege naar boven weer.

De ruimte tussen (aan de kant van scharnier) de geleiders en de wand vul ik op met een vuren lat dan komt deze netjes langs het scharnier op naar buiten.

Verder heb ik rond gezocht naar bestaande kasten; maar of je krijgt een ratjetoe aan verschillende kasten of de lades ondiep of puur niet naar wens

De prijs a 150-160 per kast zoals nu berekend voor de volle 260cm is ook lastig kant en klaar.

En dat is incl het zagen van alle platen. Dat laat ik doen. :-)

De 5 zijn nu nog als schets - wellicht pas ik nog wat aan aan het ontwerp. 1 kast wil ik zonder lades maken ivm tuingereedschap. (Scheppen etc)

Het belangrijkste doel is functioneel. Echter osb, underlayment etc gaat het niet zeker niet worden. Het dient wel netjes, opgeruimd & mooi te zijn. Het is tevens mijn “werkplaats” (fanatieke hobbyist)
Aah in dat geval gaat dergelijk plaatmateriaal niet voldoen nee. Heb je ook al eens aan houten vloerdelen gedacht (zie ook o.a. Hornbach 'vuren vloerdelen')? Daar wil ik zelf binnenkort een kast mee gaan timmeren. Voordeel is dat je deze planken ook in elkaar kunt schuiven. Ben dan van plan om hem te behandelen met beits of lijnzaadolie oid. Kost natuurlijk meer werk dan wanneer je panelen oid gebruikt, maar niets wat onmogelijk is met een goede afkortzaag en decoupeerzaag lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmen
Ik zou zeggen amuseer je er mee.

Ik zit hier nu in mijn bureau met 22 zelfgemaakte ingemaakte kasten, die perfect passen onder het dak.
Ik heb toen gekozen voor melamine platen voor de corpus en MDF voor de deuren.

Achteraf gezien was het een leuk projectje.
Maar ik herinner me ook dat ik zitten vloeken heb op het afwerken van die kopse kanten van de melamine platen. En ook het schilderen van de 22 deuren en 10-tal passtukken heeft serieus langer geduurt dan verwacht. 22 deuren leg je ook niet zomaar ergens plat. Ik heb toen een rekje moeten maken in de garage :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Het is natuurlijk persoonlijk , maar ik heb in mijn ‘werkplaats’ juist voor osb gekozen en dit met lijnolie afgewerkt. Ik vind het juist erg mooi en passend bij mijn werkplaats. Het is echter wel wat ruwer in de afwerking.

Multiplex vind ik zelf voor kasten echt een must of meubelpaneel. Dit laatste is erg krasvast , snel te verwerken en relatief goedkoop. Het enige is dat je de dwarsverbindingen wat lastiger mooi en stevig krijgt omdat het een beetje verpulverd. Multiplex is gewoon een stuk steviger dan mdf en kan meer hebben. Het is ook veel lichter (bijv voor lades handig ).

Als je met mdf werkt , wat natuurlijk prima kan In je verwarmde schuur, zou ik er wel rekening mee houden dat het een zachtere hout soort is. Zeker bij de kopse kanten (ik weet niet wat je erin gaat stoppen) is het niet zo stootvast en dat is multiplex wel. Multiplex is in NL een stuk duurder maar dat heeft natuurlijk een reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Waypoint op 05-05-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Hey,

Hier ook MDF gebruikt (wel enkel voor de leggers, voor buitenkant heb ik met gyproc gewerkt en de steunen zijn vuren balken van 4,5 bij 7), bij een overspanning van 68 cm bij een trappenkast. Ik heb aan elke zijde een latje van 2.5x4.5 onder het MDF liggen om doorbuiging tegen te gaan. Sowieso hangt het af van de kilo's die je er op gaat zetten of het gaat doorbuigen bij 18mm. Is het maar 20 kg, dan ga echt geen doorbuiging hebben. Bij 30 zal het 1mm gaan doorbuigen. Dit is uiteraard bij centrumbelasting.

18mm is wel echt het minimum, zelfs met versteviging zal 15mm gaan doorbuigen met een fatsoenlijke centrumbelasting. Het is dan vrij lelijk dat je leggers aan de zijkanten omhoog zal komen.

[ Voor 15% gewijzigd door matthewk op 05-05-2020 08:57 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Wellicht is het een idee om de corpus, lades & dragers te maken van OSB of underlayment

De deuren kan ik dan wel van MDF maken voor het strakke afwerken. Hier wil ik deels krijtbordverf op doen (handig voor aantekeningen tijdens het klussen)

Ik ga daar eens over nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vossie94 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:29:
Heb je ook al eens aan OSB plaat gedacht? Minder mooi dan MDF/meubelpaneel/underlayment, maar als het niet per se een mooie kast hoeft te zijn ben je daarmee wel een stuk goedkoper uit. Bij de hornbach verkopen ze het o.a. voor niet al te hoge prijzen. Kijk dan wel even dat je de platen op de juiste manier in elkaar steekt (geprinte zijdes allemaal naar 1 kant toe), anders krijg je problemen met een niet passende mes-groef verbinding. Daar kun je ook wel reviews over terugvinden bij de Hornbach review sectie van de OSB platen die ze daar verkopen :P
OSB is even duur, en soms zelfs duurder, dan MDF. Of ik kijk scheel ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
Atlas schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:07:
[...]

OSB is even duur, en soms zelfs duurder, dan MDF. Of ik kijk scheel ;)
Voor zover ik weet en bij de bouwmarkten zie is MDF duurder (mits natuurlijk dezelfde afmetingen). MDF kan wel goedkoper zijn maar dan is het vaak ook dunner. Weet niet of dat per se heel goed is voor de stevigheid van de kast. OSB lijkt me ook wat steviger om in te schroeven dan MDF, maar ik moet heel eerlijk zijn dat ik wat dat betreft nog geen ervaring heb met MDF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 10:45

World Citizen

FreeReef.nl

Ik doe alles met MDF en mijn pa met Multiplex (of OSB). Ieder zijn ding. Ik erger me dood aan het vlak schuren (voor lak) van Multiplex, en hij ergert zich dood aan de zuigende werking van MDF.

Ik ben nu zelf een hoop kasten aan het maken voor in mijn hobbykamer, en doe het met MDF. Ik zorg wel altijd dat ik vurenhout gebruikt heb in de constructie. Dan kun je met 12 mm of 15 mm wel vooruit.

Ik wil dus nooit MDF op MDF schroeven. Ik pak dan liever een vuren balkje in de hoek waar ik beide platen weer aan vast schroef. Kost je iets of wat ruimte, maar dune vuren latten zijn groot zat en dan valt het mee.

Als je MDF aan elkaar schroeft op kast formaten dan word het een beetje gammel.
Je zou dit bij je kast enkel in de achterwand kunnen doen eventueel.

Met Multiplex of OSB is dat niet nodig. Dus wellicht weer goedkoper om die reden. Maja, ga dat maar eens vlak krijgen en in de lak. Ziet er niet uit :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
matthewk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:54:
18mm is wel echt het minimum, zelfs met versteviging zal 15mm gaan doorbuigen met een fatsoenlijke centrumbelasting. Het is dan vrij lelijk dat je leggers aan de zijkanten omhoog zal komen.
Voor de planken kan je inderdaad voor 18mm kiezen.
Maar voor de opstaande wanden (die op de buitenkant na) steeds 2 aan 2 liggen kan 15mm perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

World Citizen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:31:
Ik doe alles met MDF en mijn pa met Multiplex (of OSB). Ieder zijn ding. Ik erger me dood aan het vlak schuren (voor lak) van Multiplex, en hij ergert zich dood aan de zuigende werking van MDF.

Ik ben nu zelf een hoop kasten aan het maken voor in mijn hobbykamer, en doe het met MDF. Ik zorg wel altijd dat ik vurenhout gebruikt heb in de constructie. Dan kun je met 12 mm of 15 mm wel vooruit.

Ik wil dus nooit MDF op MDF schroeven. Ik pak dan liever een vuren balkje in de hoek waar ik beide platen weer aan vast schroef. Kost je iets of wat ruimte, maar dune vuren latten zijn groot zat en dan valt het mee.

Als je MDF aan elkaar schroeft op kast formaten dan word het een beetje gammel.
Je zou dit bij je kast enkel in de achterwand kunnen doen eventueel.

Met Multiplex of OSB is dat niet nodig. Dus wellicht weer goedkoper om die reden. Maja, ga dat maar eens vlak krijgen en in de lak. Ziet er niet uit :)
Nu ben ik wel even nieuwsgierig. Wat bedoel je met vlak schuren van multiplex ? Ik heb al aardig wat kasten gemaakt met zowel mdf als multiplex maar beide schuur ik even licht en knal ik de verf overheen en kost geen enkele moeite om het vlak te krijgen. Met een goede grondverf maakt het beide niks uit toch ? Behalve dat mdf natuurlijk zuigt aan de kopse kanten . Verder wel eens met je tips , zeker tav de ondersteuning bij zware belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:08
Je weet dat je bij de meeste bouwmarkten gewoon gratis kan laten zagen he.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:05

Superflip

*pwiet*

Ik zou ook voor OSB gaan, zeker omdat het voor in de werkplaats/garage is.
Kan tegen een stoot en kan gewoon afgewerkt worden met blanke lak, vernis, epoxy of olie.
Heb je ook het probleem van kromtrekken niet.

Als je nog nette deuren wilt dan is MDF zeker een optie, vooral zien dat je geen te grote oppervlakken maakt want dan trekken je deuren garantie krom.

Inbouwkasten zijn hier met corpus en schabben in meubelpaneel, deurtjes in gelakte MDF of blank gelakte multiplex en topbladen en andere afwerkingen in multiplex.

Als je gereedschap op die leggers wil gaan leggen, dan raad ik je 22mm aan, dan geef je doorbuigen geen kans. Voorzie dan wel houten pennen (deuvels) voor ze te verleggen (6 stuks) ipv de standaard houders die in huishoudkasten gebruikt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Superflip op 05-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Jampot007 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:22:
Niet bij de gamma, daar hangt een blaadje op dat ze enkel vervoersklaar zagen. Bij de praxis doen ze volledige keukens zagen.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe droog is die garage? Wellicht waterbestendig MDF nemen. 18mm kan denk ik wel, check ff de sag calculator op https://www.woodbin.com/calcs/sagulator/

Je kan trouwens tegenwoordig verschillende kleuren MDF krijgen. Bouwmaat heeft bijvoorbeeld ook zwart. Mocht dat je ding zijn.

Hoe ga je het zagen en bevestigen? Dado’s zijn wel het mooist denk ik, maar goed; wel veel werk voor een garagekast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik ben gek op mdf en als het even kan is het mijn voorkeur wat betreft materiaal maar de zijkanten zijn wel erg stootgevoelig. Denk dat de voorkant van de schappen niet lang mooi blijft. De horizontale vakverdeling maak ik meestal door in de staanders met een bovenfrees een baan van 18mm breed uit te frezen en daar de schappen in te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 16:51
matthewk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Niet bij de gamma, daar hangt een blaadje op dat ze enkel vervoersklaar zagen. Bij de praxis doen ze volledige keukens zagen.
dat ligt dan aan de vestiging. Vorige week nog 2 platen op maat naar keuze laten zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Renzzie schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:07:
[...]

dat ligt dan aan de vestiging. Vorige week nog 2 platen op maat naar keuze laten zagen.
2 platen is geen probleem, maar een kast doen ze meestal niet. Bijvoorbeeld: In Heerlen doen ze het, in Maastricht weigeren ze. Ze kunnen lokaal altijd uitzonderingen maken (al heb ik daar nooit goede ervaringen mee, bij Gamma verknallen ze het ontzettend vaak en bij de praxis nog nooit een foutje).

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Jampot007 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:22:
Als je grote hoeveelheden hout gezaagd moet worden, dan moet je van te voren vragen of dat kan. Ze kunnen weigeren als er teveel zaagwerkzaamheden zijn. Want ze moeten ook het hout van andere klanten zagen.

Ontopic: leuk project. Zelf ben ik meer van prefab-materiaal dus: massief hout of stalen kasten.
60cm is wel een grote afstand voor MDF of spaanplaat. Dan krijg je kruip. Dan heb je een blijvende vervorming in je plank.

Massief houten of multiplex planken zijn hiervoor veel beter.
De kast zelf mag zelf uiteraard wel van MDF of spaanplaat zijn. Maar de planken zelf absoluut niet.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Hehe, oeps. Ik had even over het hoofd gezien dat de MDF platen natuurlijk breder zijn :+

Dan nog scheelt het niet veel. BIj de Gamma bijvoorbeeld 20 euro voor MDF 2440x1220x18 en meubelpaneel wit 2500x600x18 is 14 euro. Die laatste hoef je verder niet meer af te werken zoals je bij MDF wel moet doen. En het stof van MDF zagen is echt een ordegrootte erger.
Waypoint schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Nu ben ik wel even nieuwsgierig. Wat bedoel je met vlak schuren van multiplex ? Ik heb al aardig wat kasten gemaakt met zowel mdf als multiplex maar beide schuur ik even licht en knal ik de verf overheen en kost geen enkele moeite om het vlak te krijgen. Met een goede grondverf maakt het beide niks uit toch ? Behalve dat mdf natuurlijk zuigt aan de kopse kanten . Verder wel eens met je tips , zeker tav de ondersteuning bij zware belasting.
MDF is direct uit de bouwmarkt gladder dan multiplex.

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
sOid schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:01:
Hoe droog is die garage? Wellicht waterbestendig MDF nemen. 18mm kan denk ik wel, check ff de sag calculator op https://www.woodbin.com/calcs/sagulator/

Je kan trouwens tegenwoordig verschillende kleuren MDF krijgen. Bouwmaat heeft bijvoorbeeld ook zwart. Mocht dat je ding zijn.

Hoe ga je het zagen en bevestigen? Dado’s zijn wel het mooist denk ik, maar goed; wel veel werk voor een garagekast ;)
Zoals eerder aangeven : geïsoleerd & verwarmd

Zwart is leuk - gelijk 4x duurder ;-)

En ik bestel het hout online (https://www.opmaatzagen.nl/hout/aftimmerhout/neuten) kan ik de hele zaaglijst ingeven op de mm, wordt gezaagd & gratis geleverd. Prima deal!

Kwestie van alles voorboren en schroeven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 19:12
Beetje oud-bollig maar wel wat handige tips: https://m.youtube.com/watch?v=sJDNuAfMYb4

[ Voor 6% gewijzigd door mhaket op 05-05-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Waypoint schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Vooral de randen maar toch ook het oppervlakte. Maar dan bedoel ik wel als het strak moet. Je ziet toch vaak de nerf waar ik niet van hou.

En de randen rafelen sneller, moet je ook weer vlak schuren of zelfs plamuren als je er strak strak wilt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Ken hem :-) komt mijn inspiratie vandaan. Prachtig filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 07:49

BrZ

Wel mooi dat hij alle gaten van de ladegeleiders via z'n boormal op de zijkant markeert, en er daarna latjes overheen zet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Nog eens rond gesurft - wellicht is multiplex een betere optie en amper duurder
Voor het zicht boeit het mij niet: de deuren werk ik wel netjes af of met MDF.. latere zorg

Rest nog wel even de dikte:

15 of 18mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:03
Crazy- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:57:
Nog eens rond gesurft - wellicht is multiplex een betere optie en amper duurder
Voor het zicht boeit het mij niet: de deuren werk ik wel netjes af of met MDF.. latere zorg

Rest nog wel even de dikte:

15 of 18mm?
Multiplex is voor een draagvlak een betere keuze dan MDF in mijn opinie. Wat ik in je bouwtekening zie is een draagvlak zo'n 50 cm breed. 15mm kan hierbij redelijk wat gewicht hebben.
Of 18mm voor de verticale planken (meer draagkracht) en 15mm voor de horizontale planken.

Als je het bij de bouwmarkt laat zagen: Gamma vraagt €0,50 per zaagsnede (per paneel) na de eerste 5 zaagsnedes. Praxis weet ik niet maar ik ga er niet vanuit dat ze dit gratis doen. Meet en teken van tevoren ook aub uit hoe je alle onderdelen uit de platen wilt halen want niks is vervelender dan eerst uit te moeten zoeken hoe je het meest economisch zaagt :+
Bel ze van tevoren om een afspraak te maken zodat ze hier alvast tijd voor kunnen uittrekken. Door de weeks gedurende de dag is het vaak rustig in de bouwmarkt, dan is de beste tijd voor personeel om met dit soort projecten te helpen.

*Timpy007 heeft een paar jaar bij de Gamma gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
timpy007 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Multiplex is voor een draagvlak een betere keuze dan MDF in mijn opinie. Wat ik in je bouwtekening zie is een draagvlak zo'n 50 cm breed. 15mm kan hierbij redelijk wat gewicht hebben.
Of 18mm voor de verticale planken (meer draagkracht) en 15mm voor de horizontale planken.

Als je het bij de bouwmarkt laat zagen: Gamma vraagt €0,50 per zaagsnede (per paneel) na de eerste 5 zaagsnedes. Praxis weet ik niet maar ik ga er niet vanuit dat ze dit gratis doen. Meet en teken van tevoren ook aub uit hoe je alle onderdelen uit de platen wilt halen want niks is vervelender dan eerst uit te moeten zoeken hoe je het meest economisch zaagt :+
Bel ze van tevoren om een afspraak te maken zodat ze hier alvast tijd voor kunnen uittrekken. Door de weeks gedurende de dag is het vaak rustig in de bouwmarkt, dan is de beste tijd voor personeel om met dit soort projecten te helpen.

*Timpy007 heeft een paar jaar bij de Gamma gewerkt.
Goede opzet ook in mijn ogen - 15mm hoogtes; 18mm liggers

Lades ga ik zelfde manier doen - even opnieuw tekenen haha

Qua hout; ik ga niks halen. Maar bezorgen bijvoorbeeld
https://www.gamma.nl/assortiment/hout-op-maat/p/C21881532

Of andere webshops. Even kijken wat het voordeligste is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Je hebt bij de Hornbach voor 49 een handcircelzaag. Toevallig heb ik er een voor 29 euro meegenomen omdat de gelijder die ik toch niet gebruik miste. Ik heb al een grote, maar voor 29 euro kon ik hem niet laten liggen. Het is wel een kleiner maat blad. Maar je kunt er ik denk 7cm dik mee zagen. Dus voor al het plaatmateriaal als dit... ideaal.

Voor 49 heb je hem nieuw/compleet... en dat is best wel de moeite waard als je iemand bent die dit soort dingen zelf maakt. Sinds ik een zaagtafel en handcirczelzaag heb doe ik veel en veel meer.

Dan koop je die grote platen van 220 en laat je hem 1x zagen bij de bouwmarkt zodat hij in de auto past. De rest doe je thuis op je gemak. Laat hem ook iets te groot zagen zodat je de gedeukte hoeken en randen van vervoer er thuis vanaf zaagt.

Dan kun je ook alles 6x nameten en eventueel een deel inpassend meten. Mijn foutmarge is enorm omlaag gegaan door zelf te gaan zagen.

Kun je er lekker een stoel bij pakken en 5 min nadenken over je zaagsnedes.

Een eigen handcircelzaag voor 50 euro is een goede investering.

[ Voor 5% gewijzigd door World Citizen op 05-05-2020 23:23 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
World Citizen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:22:
Je hebt bij de Hornbach voor 49 een handcircelzaag. Toevallig heb ik er een voor 29 euro meegenomen omdat de gelijder die ik toch niet gebruik miste. Ik heb al een grote, maar voor 29 euro kon ik hem niet laten liggen. Het is wel een kleiner maat blad. Maar je kunt er ik denk 7cm dik mee zagen. Dus voor al het plaatmateriaal als dit... ideaal.

Voor 49 heb je hem nieuw/compleet... en dat is best wel de moeite waard als je iemand bent die dit soort dingen zelf maakt. Sinds ik een zaagtafel en handcirczelzaag heb doe ik veel en veel meer.

Dan koop je die grote platen van 220 en laat je hem 1x zagen bij de bouwmarkt zodat hij in de auto past. De rest doe je thuis op je gemak. Laat hem ook iets te groot zagen zodat je de gedeukte hoeken en randen van vervoer er thuis vanaf zaagt.

Dan kun je ook alles 6x nameten en eventueel een deel inpassend meten. Mijn foutmarge is enorm omlaag gegaan door zelf te gaan zagen.

Kun je er lekker een stoel bij pakken en 5 min nadenken over je zaagsnedes.

Een eigen handcircelzaag voor 50 euro is een goede investering.
Heb dit in overweging - prijzen schelen niet heel veel. Parallel ben ik aan het uitzoeken of ik een invalzaag met geleider ga aanschaffen.. doe ik dat niet, dan laat ik her zagen. Doe ik het wel., spreekt voorzich dan _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Crazy- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:26:
[...]

Heb dit in overweging - prijzen schelen niet heel veel. Parallel ben ik aan het uitzoeken of ik een invalzaag met geleider ga aanschaffen.. doe ik dat niet, dan laat ik her zagen. Doe ik het wel., spreekt voorzich dan _/-\o_
Investeren in iets beters ... is beter, maar wellicht liggen je prioriteiten nu anders. Zou ik begrijpen.

Ik gebruik als geleider een aluminium profiel wat ik mocht meenemen uit de afvalbak van een bouwplaats. 250 cm :) Ideaal voor de standaard plaat maten van de bouwmarkt.

Mocht je kastdeuren met softclose willen omdat het kan...
https://www.ikea.com/nl/n...arnier-hoekelem-50368492/

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:37
Kaasplank schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:20:
ik ben gek op mdf en als het even kan is het mijn voorkeur wat betreft materiaal maar de zijkanten zijn wel erg stootgevoelig. Denk dat de voorkant van de schappen niet lang mooi blijft. De horizontale vakverdeling maak ik meestal door in de staanders met een bovenfrees een baan van 18mm breed uit te frezen en daar de schappen in te schuiven.
Ik heb vandaag toevallig een 1.5 cm MDF plank gezaagd met een handzaag en moet zeggen dat ik er van baal. Bij het eerste stukje zagen vlogen er al schilfers af en het MDF ging in de dikte een beetje uit elkaar. Licht dit aan de zaag, of aan de kwaliteit van het materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
aljooge schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:51:
[...]

Ik heb vandaag toevallig een 1.5 cm MDF plank gezaagd met een handzaag en moet zeggen dat ik er van baal. Bij het eerste stukje zagen vlogen er al schilfers af en het MDF ging in de dikte een beetje uit elkaar. Licht dit aan de zaag, of aan de kwaliteit van het materiaal?
Altijd aan de handzaag en wellicht ook nog aan het materiaal. Met de cirkelzaag heb ik gewoon altijd de anti-splinterstrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-03 15:25

DYX

aljooge schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:51:
[...]

Waarschijnlijk een zaag met te grote en te weinig tanden gebruikt. Ik heb zelf recent meerdere kasten gemaakt en heb ook gemerkt dat er een groot verschil is tussen de kwaliteit van mdf. Bij de multimate lijkt het gemaakt te zijn met meer druk; zaagt makkelijker, springen geen stukken af, voegt als 1 stuk. Ik dacht ga voor de grap eens naar de lokale houthandel voor mdf. Dat was geen aanrader. Vlogen makkelijk stukken af(met invalzaag + geleider), leek heel los alsof er te weinig lijm gebruikt was en was ook gewoon niet mooi. Niet al het hout is dus hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
ben een beetje rondshoppen - daar ik nog wel wat hout nodig ga hebben - kan dit wel geld opleveren ;-)

https://www.jongeneel.nl/...20x15mm/p/C1381015244122F

of

https://www.jongeneel.nl/...220x15mm/p/C1954015250122

prijsverschil is 10 euro per plaat, 2euro/m2
dus het zit hem niet in de 6cm korter....

biedt de 1 voordelen tov de andere of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
DYX schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:05:
[...]
Niet al het hout is dus hetzelfde.
Klopt helemaal, er is veel verschil in MDF soorten en kwaliteit. Bouwmarktspul is meestal niet best, beter naar zaken als Bouwcenter of PontMeyer bv. Daarnaast bestaat er ook watervaste MDF (wel de kanten afwerken), zoek op v313. Kneiterhard en sterk (en zwaar). Neem altijd MDF met lakdraagfolie, dat werk zoveel fijner met schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DYX

DYX

Als ik zo kijk is het verschil voornamelijk in de mogelijkheid om het af te werken. De vuren versie is niet echt geschikt om te schilderen/af te werken, maar voor een garage is dat geen probleem. Zou je in huis iets maken dan moet je de andere nemen (ziet er bijna uit als populier of berken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:24

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Crazy- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:08:
ben een beetje rondshoppen - daar ik nog wel wat hout nodig ga hebben - kan dit wel geld opleveren ;-)

https://www.jongeneel.nl/...20x15mm/p/C1381015244122F

of

https://www.jongeneel.nl/...220x15mm/p/C1954015250122

prijsverschil is 10 euro per plaat, 2euro/m2
dus het zit hem niet in de 6cm korter....

biedt de 1 voordelen tov de andere of?
Wou net zeggen, ga naar een houtgroot handel, niet naar de praxis/gamma/karwei. Hornbach wil nog wel es scherper zijn het eerder genoemde trio. Maar de doe-het-zelf zaken zijn vrijwel altijd duur.

Kijk ook naar de Stiho/ Bouwmaat, kan je vaak ook gewoon als particulier kopen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX

DYX

Ik heb ook gezocht, maar mijn ervaring is dat de lokale bouwmarkt niet altijd duurder is. Voor berken multiplex 22mm en 18mm mdf was ik bij zowel PontMeyer als jongeneel duurder uit. Voornamelijk als je grotere hoeveelheid gaat halen zal je korting krijgen. Bij het kopen van maar 3 platen van 244x122 van beide was ik goedkoper bij de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
De nieuwe tekening heb ik ook klaar
gelijk maar even een 'explode' gemaakt van het materiaal - weet ik hoeveel platen ik per kast nodig heb
per 2 kasten kan ik wat samenvoegen - maar geeft alvast een richting aan

Corpus 15mm (Daar ik er toch 5-7 tegen elkaar ga maken, dik zat)
legplanken & lades 18mm (ivm gereedschap etc - robuust)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/931F2LP7-iwPcZM4icfA0KMgDio=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NtyfCOtnYZSXfkCRirSieCgI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXrXJdsLkgaeuPJMJ_Qq94inP_Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aMagFknZCeh8CdE4zNg1rvEy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-RpBe-DoVN9LHiVGYyuMoKkP8U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lY3c3JGxa8c49pjzEtyIdEDK.png?f=fotoalbum_tile

op de tekening mist nog de deur; die kan in principe uit de plaat als de achterwand - 15mm - aangezien deze 6mm smaller gaat worden dan de kast

Totaal kosten:

2x 244x122x15
2x 244x122x18
5x scharnier soft-close
3x set 450mm geleider volledig / 45kg

230,- euro

transport (gratis bij grotere aantallen), schroeven, lijm etc. niet gerekend (en uren >:) )

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy- op 06-05-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:37
Wat een vreselijk onoverzichtelijk en vaag topic is dit geworden

Qua materiaalkeuze, ligt natuurlijk een beetje aan jezelf

*Melamine (bijvoorbeeld W10410MP) heeft een plaatmaat van 2800x2100mm - kopse kanten afwerken met een ABS kantenband, is meteen een beetje stevig
*MDF is natuurlijk een stuk zwakker, vooral met schroeven, plaatmaat in 2400x1220, 3050x1220mm makkelijk te verkrijgen(liefst wel lamello's gebruiken)
*Multiplex (Fins vuren beter bekend als Underlayment) - 2440x1220mm, maakt het geheel wel een heel stuk steviger, vooral met schroeven
*Berken Multiplex is veruit het sterkst maar ook het duurste, maten zijn doorgaans 2500x1250mm of 3050x1300mm

Ik zag hier ook ergens een linkje voorbij komen met Populieren Multiplex, hou er rekening mee dat die platen stinken, en dat blijf je ook wel even ruiken
Plaatdikte gewoon 18mm aanhouden in het geval van MDF, die dikte ga je nodig hebben, ook in de achterwand
Bij andere platen kan je de achterwand wel terugbrengen naar 12/15mm dikte ;)

En wil je de kast schilderen ofzo? Dan is het handig even te kijken naar MDF lakdraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:26
18 mm achterwand is aardig overkill, met 12mm, en dan wel lijmen (constructielijm, van die bruisende) en tacken heb je een 10x stabielere/stevigere kast dan Ikea/Leenbakker constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
dimi_v schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
18 mm achterwand is aardig overkill, met 12mm, en dan wel lijmen (constructielijm, van die bruisende) en tacken heb je een 10x stabielere/stevigere kast dan Ikea/Leenbakker constructies.
twijfelde ook een beetje; maar praktisch kwam dit wel zo uit.

Met 12mm kan Ik dit wel schroeven: heb 3x30 spaanplaat ruim voldoende liggen - eventjes voorboren en prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:37
dimi_v schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:48:
Met een kast van MDF? Dan is 18mm niet bepaald overkill
En die bruislijm is al helemaal bende, kan die hele kast verpesten door de hoeveelheid schoonmaakwerk wat je eraan hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
een 18mm achterwand bij een kast is complete overkill. Ik zou nog wel dunner durven gaan dan 15mm bij een interne maat van 600mm. Zeker als je er een aantal tegen elkaar kunt zetten en onderling kunt verbinden en ze her en der nog aan de muur kunt vastzetten. Als de schappen vast zitten aan de zijwanden kun je hem er net zo goed uit laten.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaasplank op 07-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 10:24
Crazy- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:02:
De nieuwe tekening heb ik ook klaar
gelijk maar even een 'explode' gemaakt van het materiaal - weet ik hoeveel platen ik per kast nodig heb
per 2 kasten kan ik wat samenvoegen - maar geeft alvast een richting aan

Corpus 15mm (Daar ik er toch 5-7 tegen elkaar ga maken, dik zat)
legplanken & lades 18mm (ivm gereedschap etc - robuust)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

op de tekening mist nog de deur; die kan in principe uit de plaat als de achterwand - 15mm - aangezien deze 6mm smaller gaat worden dan de kast

Totaal kosten:

2x 244x122x15
2x 244x122x18
5x scharnier soft-close
3x set 450mm geleider volledig / 45kg

230,- euro

transport (gratis bij grotere aantallen), schroeven, lijm etc. niet gerekend (en uren >:) )
Ik zie dat je SketchUp gebruikt. Al eens gekeken naar een plugin als opencutlist? Daarin kan je aangeven welke platen je kunt kopen en de plugin berekent dan hoe je een en ander moet zagen uit die platen. Superfijn!

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Sjeik schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:00:
[...]

Ik zie dat je SketchUp gebruikt. Al eens gekeken naar een plugin als opencutlist? Daarin kan je aangeven welke platen je kunt kopen en de plugin berekent dan hoe je een en ander moet zagen uit die platen. Superfijn!
werkt denk ik alleen met de betaalde versie ;-) ik gebruik de web-app

aah de Make versie is nog downloadbaar! cool. thanks werkt!

EDIT:

Afgelopen weekend toch nog eens door de garage heen gegaan - eerst maar even 3 simpele ikea bovenkasten opgehangen boven bestaand keukenblok, een auto vol met rotzooi weggebracht (en in januari pas hier naartoe verhuisd en toen al 4 aanhangers weggebracht... |:( )

besloten om even geen kasten te maken. de huidige opbergrekken voldoen voorlopig even - met wat bakken etc scheelt het al een stuk :)

tevens liep ik al tijdje in mijn hoofd met het hebben van een GOEDE werkbank (ipv een keukenblokje van 180x60 incl wasbak 8)7 ) ga ik daar maar mee aan de slag :-) nieuw project!

[ Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 12-05-2020 13:34 . Reden: uitleg cancel project ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msparrow
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-04-2021
Deze ochtend dit topic ontdekt omdat ik zelf van plan ben voor het eerst een kast te maken. Ik loop al lang te twijfelen over het materiaal dus super nuttig topic.

Hopelijk wordt dit nog opgevolgd want heb nog een vraag over de afwerking.

Overal lees ik dat je de kast moet aflakken/schilderen na het monteren. Ik dacht dat het net makkelijker zou zijn om dit voor het monteren te doen zodat je niet met hoeken geconfronteerd wordt. Wat is nu het makkelijkste/beste, voor of na het monteren. Ik zou voor de kast en deuren met MDF met lakdraagfolie werken en de leggers waarschijnlijk multiplex (er komt namelijk aardig wat gewicht op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:44
IKEA Kallax kopen zou ik denken op basis vd eerste schets :p
Pagina: 1