Floppy connector op fan header

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEcold
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-09 09:41
Hey Tweakers,

Ik heb vandaag een computer geüpgraded naar een b450 tomahawk max. De computer beschikt nog over de oude voeding. Hieraan zitten een aantal kabels met molex en floppy connectoren. Aan één van deze molex connectoren zijn de ventilatoren van de kast verbonden.

Tijdens het installeren van het moederbord dacht ik: "dat is handig, 1 connector om alle fans met PWM aan te sturen". Met deze gedachte heb ik de floppy connector op een fan header (sys_fan2) geprikt. Dit leidt natuurlijk tot kortsluiting. Na wat troubleshooting kwam er uiteindelijk rook van het moederbord af in de buurt van de fan header. Uiteindelijk de floppy kabel van het moederbord gehaald. De pc startte vervolgens op alsof er niks aan de hand is en draait verder soepel.

Nou vraag ik me af, kan dit verder kwaad? Ik ben me bewust van feit dat de fan header waarschijnlijk kapot is, maar ben niet van plan deze nog te gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke voeding hebben we het over? Want oude voedingen kunnen vaak niet goed omgaan met de hardware van tegenwoordig.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 05-05-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ook wel eens een fanheader van een bord opgeblazen door kortsluiting te veroorzaken. Plankje werkte daarna nog prima. Dit soort dingen zijn vaak op het bord ook nog wel gezekerd. Dus niet dat een kortsluitende fan je CPU meeneemt. Dan fikt inderdaad die trace op het bord door en werkt dat stuk niet meer, maar is de rest van het bord nog prima bruikbaar.

Dat is de theorie in ieder geval. Dat wil niet zeggen dat het niet alsnog fout kan gaan. Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom je zomaar 5V of 12V op een stel pinnen van je moederbord zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEcold
@br00ky Het is een seasonic s12g-650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEcold
@TERW_DAN Had afhankelijk niet door dat die connector dus helemaal niet aangesloten had moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het enige wat met zekerheid te zeggen is dat de garantie op je moederbord verlopen is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1