Is er een gasmeter die je voor je CV/fornuis kan zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-12 18:12
De vraag is of er iets is waarmee je het verbruik kan meten specifiek van de CV en ieder ander gas verbruikend apparaat.

Ik kom met googelen niet ver maar ik heb het gevoel dat een van die dingen is die een heel specifieke naam heeft waarmee je het anders nauwelijks kan vinden :P

Beste antwoord (via dakka op 06-05-2020 21:15)

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
Als je een slimme meter hebt kun je een account openen op slimmemeterportal.nl.
Dat geeft je inzicht in wanneer het gas wordt verbruikt en hoeveel op dat moment. Dat kun je koppelen aan de tijd dat mensen douchen, je gaat koken, wanneer de verwarming aan zou moeten gaan in de ochtend, etc.

Ik heb al redelijk veel winst gehaald door de tapwaterverwarming uit te schakelen in mijn huis. Op dagen zoals nu waar verwarming niet aan staat en ik alleen douche (ik kook niet op gas) verbruik ik nu nog maar 0,3 m3. Dat was met tapwaterverwarming ruim 10x zo veel per dag.

Als je ook een slimme thermostaat hebt kun je mogelijk ook bijhouden op welke stand deze staat (welke temperatuur hij moet halen). Maar dat ligt aan je thermostaat.
Dus eerste is inzicht krijgen, dat kan ook al met dje normale meter (zonder de tussenmeter) en vervolgens de verbruikstijden mappen op wat er op dat moment in huis gebeurd.

Bij geen slimmemeter zou je kunnen kijken naar sensoren die kijken naar het plaatje op de teller. Zo deed Toon van Eneco dat bij analoge meters ook (daarmee krijg je data met de minuut, daar waar slimme meters maar 1x per uur een melding geven en het wat lastiger is om te traceren wat je hebt gedaan dat uur)

Voorbeeld van de grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXLHp-L3bdWg22aEOIZFk6HCnIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QjmNcrmKD62HmodMUoJhJ92j.png?f=user_large Maand overzicht, waarbij je goed kan zien dat op momenten dat het kouder was buiten (de zwarte lijn) het verbruik significant stijgt (ook in de weekenden waarop ik de hele dag thuis ben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUaWu7sfztSqL1cR_S7o7PAqrtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LtzazaAHv0mDjCiziLyuY96X.png?f=user_large
Dag grafiek waarbij je kan zien hoe laat ik opsta en douche (en ik het 18 graden in huis wil hebben) en hoe laat ik thuis kom van kantoor en de verwarming de rest van de avond de temperatuur houdt rond de 20 graden.

[ Voor 39% gewijzigd door SunnieNL op 05-05-2020 12:06 ]

Alle reacties

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32
nou gewoon een gasmeter, of beter gezegd, een gas tussenmeter. Koop hier. https://www.sandervunderink.nl/gas-tussenmeter/

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:23
https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/gasmeters/

Sorry voor de winkelspecifieke link, je kunt zelf verder zoeken.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je dit wilt. Kan je het antwoord voor een doorsnee woonhuis ook zo geven:

Koken is enkele m3 per jaar, vind je in de marge nog niet terug. Douchen is voor een hele maand vergelijkbaar met ca. 1 of als je het overdrijft met badderen 2 goed koude dagen in de winter.

Kortom 90+% gaat naar verwarmen, als dat op gas is. Dit in elk geval bij huizen van eerder dan bouwbesluit 2012, zou ik schatten.

• dakka
Wilke schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:15:
https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/gasmeters/

Sorry voor de winkelspecifieke link, je kunt zelf verder zoeken.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je dit wilt. Kan je het antwoord voor een doorsnee woonhuis ook zo geven:

Koken is enkele m3 per jaar, vind je in de marge nog niet terug. Douchen is voor een hele maand vergelijkbaar met ca. 1 of als je het overdrijft met badderen 2 goed koude dagen in de winter.

Kortom 90+% gaat naar verwarmen, als dat op gas is. Dit in elk geval bij huizen van eerder dan bouwbesluit 2012, zou ik schatten.
De kosten voor gas zijn bijna het dubbele van wat het gemiddelde zou moeten zijn, en daar dat is volgens sommige in het huishouden raar, dus will ik weten waar het vandaan komt

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-12 22:59
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:49 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dakka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:28:
[...]

De kosten voor gas zijn bijna het dubbele van wat het gemiddelde zou moeten zijn, en daar dat is volgens sommige in het huishouden raar, dus will ik weten waar het vandaan komt
Dat middelen ze met huishoudens de de warmte niet uit m3's gas halen, maar uit de stadsverwarming :+

Je gaat toch geen 100+ euro uitgeven om te weten of je fornuis nu 20 of 60 kuub verbruikt heeft in een jaar?

Steek die 100 euro dan gewoon richting een inductiekookplaat; dan heb je vervolgens 100% van het gasverbruik bij je CV ketel en heb je die tussenmeter gans niet meer nodig.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
[...]

Geef ons gegevens. Op hoeveel staat de gasmeter vandaag om 7u en op hoeveel staat die morgen om 7u. Probeer tussen die twee tijdstippen geen warm water te gebruiken,verwarming uit en eten online bestellen. Dan weet je hoeveel je CV inactief al gebruikt. Kan al snel een halve kuub tot een hele kuub zijn voor voorverwarmen...

Dan, morgen weer meten maar dan met koken

Dag later weer meten maar dan met douchen

Op die manier krijg je al een beetje inzicht.

Verwarming controleren is wat lastiger, heb je toevallig een slimme thermostaat waarop je het verbruik van de afgelopen maanden kan bekijken? Zie je dan wel duidelijk een verbruik verschil tussen zomer en winter?

Anders eens wekelijks meten en meterstanden noteren

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:27
Vele gasmeters hebben een magneet op het telwerk. Met een hall sensor kan je erg nauwkeurig het gasverbruik loggen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG8gXqkjbW2HtOK01_J13N3didY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DlVXDPiydPLRC7LXObMmnkZ3.png?f=user_large
Hier een grafiek van mijn gasverbruik deze ochtend. De gasmeter heeft een resolutie van 0.01 m³, dit is omgerekend naar vermogen (kW). Ook meet ik de temperatuur van aanvoer en retour, dit komt in mijn geval perfect overeen met het vermogen. Dit alles met een Raspberry en MQTT. Koken doe ik electrisch.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Toevallig laatst op m’n slimme meter gezien dat t koken die dag 100 liter gas heeft gekost.
Dat zou op jaarbasis nog geen 40m3 zijn.
Tegen de 1800 totaalverbruik is dat bijna niets ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:03
Oogje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:02:
Toevallig laatst op m’n slimme meter gezien dat t koken die dag 100 liter gas heeft gekost.
Dat zou op jaarbasis nog geen 40m3 zijn.
Tegen de 1800 totaalverbruik is dat bijna niets ;)
Waarvan waarschijnlijk 200 kuub gas (of meer) wordt verbruikt om het tapwater voor te verwarmen... Zodat je maar 10 seconde in plaats van 15 seconde moet wachten op warm water uit de kraan (verzonnen tijden).

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08

Croga

The Unreasonable Man

President schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:00:
[...]

Waarvan waarschijnlijk 200 kuub gas (of meer) wordt verbruikt om het tapwater voor te verwarmen... Zodat je maar 10 seconde in plaats van 15 seconde moet wachten op warm water uit de kraan (verzonnen tijden).
Dan moet je een ketel kopen die dat niet doet..... Onze, 12 jaar oude, ketel doet dat in ieder geval niet.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Croga schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Dan moet je een ketel kopen die dat niet doet..... Onze, 12 jaar oude, ketel doet dat in ieder geval niet.
Of gewoon de comfort-mode uitzetten ;).

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:44
Mijn ervaring is per maand (om een beetje inzicht te geven)

Koken 1-5 m3
Douchen 10-15m3
Verwarmen (winter, max) 100m3

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-12 07:40
Net als anderen hier vraag ik me af of je niet een beetje doorschiet door gelijk alles individueel te willen meten.

Met (het uitlezen van) een slimme meter of een apparaat zoals @RP6conrad aangeeft kan je een heel eind komen.

Ik kan je op basis van mijn meetgegevens vertellen:
-Dat ik gister 0,078 m3 heb gebruikt om te koken, dus bij hoog gasverbruik is dat zeker niet het eerste waar ik aan denk.
-Een gemiddelde douchebeurt (10 minuutjes) kost hier ~0,4 m3. Is al significanter, helemaal als je elke dag gaat douchen.
-Maar verwarmen blijft toch echt de hoofdmoot (gas, bouwjaar huis 1987, ketel nu bijna 12 jaar oud). Dat zie je ook goed aan het verbruik per maand. In januari had ik 107m3 verbruikt, in april nog maar 25m3. En dat is met lockdown, dus het zou eigenlijk nog lager wezen.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 10:29
[...]

De kosten voor gas zijn bijna het dubbele van wat het gemiddelde zou moeten zijn
Over welk gemiddelde heb je het hier? Heb je het over een algemeen staatje zoals hier? Leuk, zo'n staatje, maar het is niets meer dan dat: het gemiddelde over alle woningen in NL. Toen ik in mijn appartement trok, kwam er bij het aanvragen bij een energieleverancier ook naar voren dat ze rekening hielden met een gemiddeld verbruik van ergens in de 800m3. Leuk, maar alle woningen in dit appartementencomplex hebben blokverwarming en warm water via boiler, dus gasverbruik ligt meer rond de 20/25m3 per jaar. En zo zijn er alleen al in deze wijk vele van dit soort complexen.

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat dit de ene kant van het spectrum is van dat gemiddelde. Om dus een gemiddelde van laten we zeggen 800m3 te komen en er is een flink aandeel aan woningen die daar maar een fractie van verbruikt, dan moeten de woningen die dus wel een CV ketel hebben dus veel meer verbruiken om aan dat gemiddelde te kunnen komen. Dus vraag bijvoorbeeld eens bij de buren (als zij een zelfde type woning hebben) wat hun gasverbruik is. dan krijg je een veel beter beeld van wat nu een normaal verbruik is. Pas als je ten opzichte van de buren 2 keer zoveel verbruikt, dan zou je eens kunnen kijken wat dat verbruik zou kunnen veroorzaken (bijvoorbeeld slechte isolatie, heel lang douchen)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • Beste antwoord

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
Als je een slimme meter hebt kun je een account openen op slimmemeterportal.nl.
Dat geeft je inzicht in wanneer het gas wordt verbruikt en hoeveel op dat moment. Dat kun je koppelen aan de tijd dat mensen douchen, je gaat koken, wanneer de verwarming aan zou moeten gaan in de ochtend, etc.

Ik heb al redelijk veel winst gehaald door de tapwaterverwarming uit te schakelen in mijn huis. Op dagen zoals nu waar verwarming niet aan staat en ik alleen douche (ik kook niet op gas) verbruik ik nu nog maar 0,3 m3. Dat was met tapwaterverwarming ruim 10x zo veel per dag.

Als je ook een slimme thermostaat hebt kun je mogelijk ook bijhouden op welke stand deze staat (welke temperatuur hij moet halen). Maar dat ligt aan je thermostaat.
Dus eerste is inzicht krijgen, dat kan ook al met dje normale meter (zonder de tussenmeter) en vervolgens de verbruikstijden mappen op wat er op dat moment in huis gebeurd.

Bij geen slimmemeter zou je kunnen kijken naar sensoren die kijken naar het plaatje op de teller. Zo deed Toon van Eneco dat bij analoge meters ook (daarmee krijg je data met de minuut, daar waar slimme meters maar 1x per uur een melding geven en het wat lastiger is om te traceren wat je hebt gedaan dat uur)

Voorbeeld van de grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXLHp-L3bdWg22aEOIZFk6HCnIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QjmNcrmKD62HmodMUoJhJ92j.png?f=user_large Maand overzicht, waarbij je goed kan zien dat op momenten dat het kouder was buiten (de zwarte lijn) het verbruik significant stijgt (ook in de weekenden waarop ik de hele dag thuis ben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUaWu7sfztSqL1cR_S7o7PAqrtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LtzazaAHv0mDjCiziLyuY96X.png?f=user_large
Dag grafiek waarbij je kan zien hoe laat ik opsta en douche (en ik het 18 graden in huis wil hebben) en hoe laat ik thuis kom van kantoor en de verwarming de rest van de avond de temperatuur houdt rond de 20 graden.

[ Voor 39% gewijzigd door SunnieNL op 05-05-2020 12:06 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:23
FitTiv schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:26:
Mijn ervaring is per maand (om een beetje inzicht te geven)

Koken 1-5 m3
Douchen 10-15m3
Verwarmen (winter, max) 100m3
Dit dus. Die 100 m3 is niet veel, in een jaren '80 huis zonder isolerende maatregelen kan dat makkelijk 2-3x meer zijn, om te zwijgen over ouder.

Daarom, vraag aan TS: wat is het verbruik dan per jaar, met hoeveel mensen, ongeveer wat voor huis (m2's, bouwjaar)?

Dan ga je hier zo horen of dat normaal is van minstens 10 mensen die daar meningen over hebben :P

• dakka
Goed leesvoer, ik ga wat van de suggesties uitproberen, een tussen meter is blijkbaar niet de beste route.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 01:53:
[...]

Steek die 100 euro dan gewoon richting een inductiekookplaat; dan heb je vervolgens 100% van het gasverbruik bij je CV ketel en heb je die tussenmeter gans niet meer nodig.
Dan moet er toch eerst 3 fase aangelegd worden?, naar mijn weten hebben we dat niet en is dat niet goedkoop?

• kabeltjekabel
dakka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:48:

Dan moet er toch eerst 3 fase aangelegd worden?, naar mijn weten hebben we dat niet en is dat niet goedkoop?
Huh nee. Je bent dan alleen gelimiteerd tot een kookplaat tm 7,4 kW en het liefst eentje met gescheiden nulklemmen.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14
Goed leesvoer, ik ga wat van de suggesties uitproberen, een tussen meter is blijkbaar niet de beste route.

[...]

Een topic vol goede ideeën en vragen, en daar pik je dit uit? Jammer. Zou helpen als je de rest van de vragen ook zou beantwoorden.

• Mistraller
Ik heb het in onze vorige woning bijgehouden omdat we daar een zonneboiler hadden. Gasverbruik in de zomer was dus bijna volledig op basis van koken. (jun, jul, aug)
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-eut2A1rzX4U/U0RpeO_9gpI/AAAAAAAABLg/QjlPONQ9wc4/s1600/verbruik+potbeker+gas14.jpg

---------------

• kabeltjekabel
Knielen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Een topic vol goede ideeën en vragen, en daar pik je dit uit? Jammer. Zou helpen als je de rest van de vragen ook zou beantwoorden.
Stiekem wil gewoon iedereen op inductie koken ;)
Mistraller schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:38:
Ik heb het in onze vorige woning bijgehouden omdat we daar een zonneboiler hadden. Gasverbruik in de zomer was dus bijna volledig op basis van koken. (jun, jul, aug)
[Afbeelding]
Dat is dan wel extreem veel koken... of dat 'bijna volledig' is eerder 'een grote minderheid'.

• Mistraller
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 23:15:
[...]

Stiekem wil gewoon iedereen op inductie koken ;)

[...]

Dat is dan wel extreem veel koken... of dat 'bijna volledig' is eerder 'een grote minderheid'.
Geen idee. Jonge kinderen toen. Ik had ook geen gastussenmeter 8)
Was meer om het verschil met verwarming aan te duiden.
Tegenwoordig, in een vrijstaand huis met inductiekoken is het zo (plaatje 2019): Verbruik in de mnd jun/jul/aug ca 12m3 en op jaarbasis ca 1400.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsXgej9MKcVIlBGz-_n2NF7a96c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zR6o66lzJbOGNhAzyWarc6GL.png?f=user_large

---------------

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Afhankelijk van de netbeheerder. Liander vraag er dacht ik €280 voor. Maar al eens gekeken naar koken op flessengas?
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:22:
[...]

Huh nee. Je bent dan alleen gelimiteerd tot een kookplaat tm 7,4 kW en het liefst eentje met gescheiden nulklemmen.
Waar opzich nog prima te koken valt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• kabeltjekabel
Erasmo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:44:
[...]

Afhankelijk van de netbeheerder. Liander vraag er dacht ik €280 voor. Maar al eens gekeken naar koken op flessengas?
Dat was vorig jaar. Is nu €347,51
Erasmo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:44:
[...]

Waar opzich nog prima te koken valt.
Zeker
Pagina: 1