Als je een slimme meter hebt kun je een account openen op slimmemeterportal.nl.
Dat geeft je inzicht in wanneer het gas wordt verbruikt en hoeveel op dat moment. Dat kun je koppelen aan de tijd dat mensen douchen, je gaat koken, wanneer de verwarming aan zou moeten gaan in de ochtend, etc.
Ik heb al redelijk veel winst gehaald door de tapwaterverwarming uit te schakelen in mijn huis. Op dagen zoals nu waar verwarming niet aan staat en ik alleen douche (ik kook niet op gas) verbruik ik nu nog maar 0,3 m3. Dat was met tapwaterverwarming ruim 10x zo veel per dag.
Als je ook een slimme thermostaat hebt kun je mogelijk ook bijhouden op welke stand deze staat (welke temperatuur hij moet halen). Maar dat ligt aan je thermostaat.
Dus eerste is inzicht krijgen, dat kan ook al met dje normale meter (zonder de tussenmeter) en vervolgens de verbruikstijden mappen op wat er op dat moment in huis gebeurd.
Bij geen slimmemeter zou je kunnen kijken naar sensoren die kijken naar het plaatje op de teller. Zo deed Toon van Eneco dat bij analoge meters ook (daarmee krijg je data met de minuut, daar waar slimme meters maar 1x per uur een melding geven en het wat lastiger is om te traceren wat je hebt gedaan dat uur)
Voorbeeld van de grafieken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QjmNcrmKD62HmodMUoJhJ92j.png?f=user_large)
Maand overzicht, waarbij je goed kan zien dat op momenten dat het kouder was buiten (de zwarte lijn) het verbruik significant stijgt (ook in de weekenden waarop ik de hele dag thuis ben)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LtzazaAHv0mDjCiziLyuY96X.png?f=user_large)
Dag grafiek waarbij je kan zien hoe laat ik opsta en douche (en ik het 18 graden in huis wil hebben) en hoe laat ik thuis kom van kantoor en de verwarming de rest van de avond de temperatuur houdt rond de 20 graden.
[
Voor 39% gewijzigd door
SunnieNL op 05-05-2020 12:06
]