Capaciteit accu Macbook pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvanh
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 21:55
Mijn Macbook pro 13" (early 2015) heeft sinds vandaag last van volledig weggevallen accu capaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwP_emIS4lo_Gj3Vg5n92h6dG6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I6OlQJa6c6wlD9dhbOdGPekm.png?f=user_large

Gisteren nog gewoon mee kunnen werken en opgeladen weggelegd. Vanochtend is alleen aan de adapter nog mogelijk. Via coconut battery, monitor ik regelmatig de capaciteit, die maakt een enorme drop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_YT54aVf30aZRR6i-kFJDivo9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qv3CxxS1JKcGuyP06OShs1RI.png?f=user_large

Heeft iemand enig idee of dit nog softwarematig opgelost kan worden? Of is vervanging van de accu de enige oplossing?
Ik heb al SMC reset en een NVRAM reset gedaan zonder resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmmm dat is niet goed.
Let goed op dat die accu niet dikker wordt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:53
Dit is inderdaad niet normaal, zoals hierboven al aangegeven wordt opletten voor opzwellen.
Je hebt hem waarschijnlijk al een heropgestart.
Ik zou een bij een Apple winkel langsgaan om te kijken of er geen defecten zijn.
Ligt volgens mij aan de batterij zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@loekvanh Afhankelijk van de specs was de Macbook nog ongeveer 600 waard, mits hij goed functioneert.

Ik zou een afspraak maken bij Apple voor een nieuwe accu. Dat kost 209,- https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 20:51
Uit de MacOS handleiding:
De staat van de batterij in je Mac controleren

Je kunt controleren of de batterij in je draagbare Mac naar behoren functioneert en tot hoever de batterij ongeveer nog kan worden opgeladen.

Om de batterijstaat te bekijken, houd je de Option-toets ingedrukt en klik je op het batterijsymbool in de menubalk.

De volgende waarden kunnen worden weergegeven voor de batterijstaat:

Normaal: De batterij werkt naar behoren.

Vervang spoedig: De batterij werkt naar behoren, maar kan minder ver worden opgeladen dan een nieuwe batterij.

Vervang nu: De batterij werkt naar behoren, maar kan aanzienlijk minder ver worden opgeladen dan een nieuwe batterij. Je kunt de batterij gewoon blijven gebruiken totdat je deze vervangt zonder schade aan de computer toe te brengen.

Onderhoud vereist: De batterij werkt niet naar behoren en je merkt mogelijk dat de batterij anders werkt of dat de batterij minder ver kan worden opgeladen. Breng je computer weg voor service. Totdat je je computer laat controleren, kun je de batterij gewoon blijven gebruiken zonder schade aan de computer toe te brengen.
In principe zou er dus niets fout moeten kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvanh
Bedankt voor jullie reacties!

Alle Apple Stores zijn helaas dicht vanwege COVID-19 en de dame van Apple Support kon me geen alternatief aanbieden zoals een koerier service.
Binnenkort maar langs een alternatieve reparateur voor een vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Ik zou even bij ifixit of collega's daarvan kijken. Daar kost de batterij (met bril en handschoenen ;-) en gereedschap ) rond 100 euro.
Zijn goede batterijen en met garantie.
Als je een beetje handig bent kan je met de video het zelf doen.

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

Greatsword schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:39:
@loekvanh Afhankelijk van de specs was de Macbook nog ongeveer 600 waard, mits hij goed functioneert.

Ik zou een afspraak maken bij Apple voor een nieuwe accu. Dat kost 209,- https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service
Paar feitjes

Apple vervangt geen Accu's. Zij vervangen de hele topcase.

Elke winkel die niet bij Apple is aangesloten en zegt dat ze de originele Apple batterijen aanbieden. Ze liegen. Apple verkoopt ze niet aan externe verkopers.

Third-party batterijen zijn prima. Maar er zit ook rommel tussen. Mijn vorige nep batterij van 50 euro ging 1 jaar mee. Daarna stond die bol.

Mijn tweede nep batterij van 100 euro zit er nu een jaar in. health is nu 85 procent. Staat niet bol. Maar ik check het elke drie maanden.

Er zijn verschillende manieren om de accu uit de topcase te krijgen. Ik deed het met een koperen snijdraad. Een winkel gebruikte zippo fuel. Let wel op dat de dampen de coating op jouw scherm kan beschadigen. Zorg voor bescherming.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekvanh
Vanwege mijn werk kon ik niet wachten op een Fixit kitje maar was een snelle oplossing nodig.
Vanmiddag naar Startgoed in Eindhoven gegaan en gelijk geholpen, "klaar terwijl u wacht". De monteur wist me te vertellen dat er al twee cellen waren opgebold.

Vervangen was dus de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

loekvanh schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:52:
Vanwege mijn werk kon ik niet wachten op een Fixit kitje maar was een snelle oplossing nodig.
Vanmiddag naar Startgoed in Eindhoven gegaan en gelijk geholpen, "klaar terwijl u wacht". De monteur wist me te vertellen dat er al twee cellen waren opgebold.

Vervangen was dus de juiste keuze.
Met bolle cellen moet je ook niet te lang wachten. Google maar eens op cracked trackpad.

Met mijn eerste goedkope batterij kreeg ik mijn behuizing niet eens meer dicht zo dik waren de cellen.

Dus iedereen die dit leest en een oude macbook heeft. Als je het idee hebt dat je cellen bol staan. Wacht dan niet te lang.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1