thermostatische douchekraan lekt (a/d slang) hoewel gesloten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:29
Kraan is iets meer dan 10 jaar oud. Staat geen merk op, terwijl die van het bad Grohe (en een ander type) is.
Twee grepen, temperatuur links, "beveiligingen" aan beide kanten (dus voor 38° en waterbesparing).
Vlekken aan beide kanten van de linkergreep zijn kalk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI3sh4noC-T_kWC-Z5Cetq3ssyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uN1ikv9hnqGvI8AhmAurAnVQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGt1pM38aWwtJnTTKKcd79ddiGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtHTEk54LFiWGXbb7YzFvlj0.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer gesloten, blijft er water (via de gewone slangaansluiting) naar de douchekop (op stang) lopen, waar het langsheen de slang weer omlaag loopt en onderaan de u-bocht op de bodem valt.

Enig idee wat de oorzaak en de oplossing is? En aan welke kant (temp of debiet)?

[ Voor 42% gewijzigd door Jan VP op 04-05-2020 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Ik vermoed vervuiling/ kalk in het binnenwerk. Voor een kraan van 10 jaar oud van merk onbekend zou ik op zoek naar een vervanger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 06:54
Of het binnenwerk eruit halen en een nachtje in de schoonmaakazijn. Haal wel even de rubbertjes eraf dan. Kan je meteen kijken of die slecht zijn😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Woudtwe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:39:
Of het binnenwerk eruit halen en een nachtje in de schoonmaakazijn. Haal wel even de rubbertjes eraf dan. Kan je meteen kijken of die slecht zijn😏
Door de vraagstelling kreeg ik het vermoeden dat dit wellicht te spannend zou worden dus vandaar mijn opmerking over een nieuwe alhoewel niet tweakerwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
En dan eerder links (temp) of rechts (debiet)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Recent hetzelfde gehad met een 13 jaar oude Grohe douchekraan, begon opeens uit de douchekop te lekken en werd niet meer warm.
Heb in de eerste instantie de einddopjes eraf gehaald, dus die dingen waar "concept" op staat.
Met een sleutel eerst de thermostaat eruit gedraaid, daar zat wat kalk dus de thermostaat een nachtje in de schoonmaakazijn gelegd en de volgende dag was iig het probleem van niet meer warm worden verholpen...
De thermostaat kan je er straffeloos uithalen als de kraan "dicht" staat, voor de debietkant moet echt het water afgesloten zijn, anders waterballet.

Toen de boel na montage nog bleef lekken heb ik de volgende avond het water afgesloten en de hele kraan van de muur gehaald, alles uit elkaar gedraaid (je lekprobleem zit aan de debietkant) en de hele muk in losse onderdelen een nachtje in de schoonmaakazijn gelegd.
Daarmee maak je ook de mengkamer kalkvrij.
De volgende ochtend de boel in een emmer schoon water gespoeld, met wat kranenvet op de rubbers in elkaar gezet en de kraan weer aan de douchemuur bevestigd.
Sindsdien lekt er niets meer en werkt de thermostaat ook weer als nieuw.

(protip, zet wat emmers water bij de wc voor 's nachts en vul een jerrycan of wat lege flessen met water voor de nachtelijke behoeftes/ochtendkoffie wanneer je de boel afsluit)

Iets wat je voorlopig ook kan proberen is om de waterdosering een aantal keren vol open en dicht te draaien achter elkaar, indien er keramische afsluitschijven in zitten kan er een brokje kalk daartussen zorgen dat de kraan niet meer volledig sluit, wanneer je hem dan een paar keer vol open en dicht rost heb je kans dat dat brokje wegschiet en de kraan wel weer sluit.
Waarschijnlijk ontkom je niet aan ontkalken maar als tijdelijke oplossing is het te proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 05-05-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
Linkerkant heeft een kunststof binnenwerk en kreeg ik er niet uit (plastic beetje beschadigd door dat te proberen). Daarom hele kraan van de muur gehaald en alle onderdelen in huishoudazijn gelegd. Kraan zelf ligt ook te weken.
Vraag: hoe krijg ik die linkerkant eraf of is dat niet noodzakelijk (vermits oorzaak rechts/debiet) zou moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES4lj7EchhWywQ0G2e5x69fFxpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTmRXne2YuEUXdgDjL1ZwXfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kB1XPRmCSqdrfvGTXSDEPfbhPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZwB1rKqr7r4N6oeUEhgzQCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Jan VP schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:23:
Linkerkant heeft een kunststof binnenwerk en kreeg ik er niet uit (plastic beetje beschadigd door dat te proberen). Daarom hele kraan van de muur gehaald en alle onderdelen in huishoudazijn gelegd. Kraan zelf ligt ook te weken.
Vraag: hoe krijg ik die linkerkant eraf of is dat niet noodzakelijk (vermits oorzaak rechts/debiet) zou moeten zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na een paar uur eens omkeren en met een (oude elektrische tanden)borstel lekker alles wat op kalk lijkt te lijf gaan. Goed draaien want in die kraan zit een mengkamer en nu je toch bezig bent wil je eigenlijk dat azijn op zoveel mogelijk plekken binnenin komt. Vergeet niet om tijdens dat azijnbad een paar keer de debietkant, evt met een tang of de knop, open en dicht te draaien, zo krijg je de azijn overal en blijft deze niet staan omdat de kraan misschien in gesloten toestand staat (doe dat ook met de thermostaatkant).
Een keertje doorblazen, i know, knap smerig, wil ook nog weleens helpen om de azijn op de wat moeilijker bereikbare plaatsen te krijgen en dan weet je gelijk of de kraan open of dicht zit.
Wanneer links je thermostaat zit (en de watertemp nog in te stellen valt) zou ik die lekker laten zitten, misschien gaat dat na wat ontkalken ook nog wel los maar lijkt mij niet noodzakelijk.

Vrijwel al die mengkranen werken op hetzelfde principe/zitten van binnen ongeveer op dezelfde manier in elkaar. Je zou eens een opengewerkte tekening van bijvoorbeeld een Grohe kunnen bekijken, dan zie je dat er wat kanalen en een mengkamer in zitten en hoe het principe werkt.
De douchekop zou ik na afloop gewoon in een plastic zak/grote ziplock doen met de overgebleven azijn en daar de lucht uit duwen zodat alles in de azijn zit. Nu wil je juist dat zoveel mogelijk sterke azijn de kraan en haar binnenwerk te lijf gaat, die kop kan je altijd nog doen.

Mocht je trouwens een grote ziplock hebben dan zou ik eerst die kraan er zelf in doen, in een plastic zak heb je veel minder azijn nodig dan om zo'n ovenschaal te vullen en dompel je toch de hele kraan onder.

[ Voor 8% gewijzigd door PalingDrone op 10-05-2020 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
Het heeft niet geholpen. Misschien heb ik het niet goed gedaan. Wel veel bijgeleerd, ook over het afstellen van beide kanten. Dank voor je uitleg!
Heeft het zin om enkel het leertje te vervangen of ineens de eigenlijke thermostaat (het enige metalen onderdeel)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Jan VP schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:59:
Het heeft niet geholpen. Misschien heb ik het niet goed gedaan. Wel veel bijgeleerd, ook over het afstellen van beide kanten. Dank voor je uitleg!
Heeft het zin om enkel het leertje te vervangen of ineens de eigenlijke thermostaat (het enige metalen onderdeel)?
Jammer, eigenlijk kan je het niet fout doen maar indien je kraan een leertje heeft zou ik dat zeker vervangen, die slijten gewoon en zo'n leertje kost bijna niks.
Bij mij was het afsluitmechanisme geen leertje maar keramische schijven, daar werkte ontkalken met azijn goed.

De thermostaat zou ik gewoon laten zitten zolang hij werkt.
Pas wanneer de kraan niet meer op temperatuur komt moet je aan de thermostaat gaan denken, in mijn geval hielp daar ook het ontkalken prima, anders vervangen.

Succes met klussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan VP
Vanmiddag het afsluitmechanisme vervangen (zowat 25 euro). Alles lijkt goed te gaan.
Eind goed, al goed.
Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chandu2311
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-10-2022
Hey @Jan VP, I have a similar shower set and similar leakage problem. I would really appreciate if you can let me know where you found the replacement cartridge. Looking forward to your word.
Pagina: 1