Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:35
Na wikken en wegen ben ik er over uit. We gaan over op zonnepanelen. Ik heb enkele bedrijven benaderd voor een offerte. Inmiddels heb ik er twee binnen. De ene geeft aan dat we optimizers moeten gebruiken en de ander zegt van niet. De zonnepanelen komen op ons schuin dak. Het dak is vrij van schaduw. Is een optimizer dan daadwerkelijk nodig? Wat voor nut zou een optimizer hebben in mijn situatie?

Ons verbruik ligt op 2100KWh en ik wil graag naar 2700KWh met de zonnepanelen. Hieronder een foto van ons dak (groene vlak).

Members only: Dak
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Offertes

9 stuks zonnepanelen 310 Wp/st, fabricaat JA Solar, type JAM60S12 310 PR, inclusief power optimizers fabrikaat SolarEdge.
o 1 stuks omvormer fabrikaat SolarEdge, type SE3000H.
o Onderconstructie ten behoeve van montage op een schuin dak. Plaatsing zonnepanelen in nader overleg.
o De montage van het zonnestroom-systeem, het aansluiten op en de overige werkzaamheden aan de meterkast of voedingsverdeling in de directe nabijheid van de omvormer(s).
o Geïntegreerde SolarEdge monitoring. Hiervoor is een werkende internetaansluiting in de directe omgeving van de omvormer noodzakelijk.
o Bij de opbrengstberekening is rekening gehouden met de oriëntatie van de zonnepanelen. De exacte jaaropbrengst is afhankelijk van het aantal zonuren, eventuele schaduwvorming en mogelijke vervuiling van de zonnepanelen.

De prijzen voor de beschreven leveringsomvang bedragen:
- Zonnestroom-systeem met een jaaropbrengst van 2.550 kWh: € 2.625
- Montage: € 860
- Aansluiting op de meterkast: € 280
- Totaal:€ 3.765
- BTW: 791
De ‘all-in’ prijs voor een zonnestroom-systeem van 2.550 kWh: € 4.556

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9 x € 4035,10
Zonnepanelen van Zonneplan 320 Wp
In uw situatie de beste keus. Nu met verbeterd vermogen van 320 wattpiek. Volledig zwart.
1 x
Omvormer Zonneplan ONE
Verbeterd op ieder punt. De Zonneplan ONE is efficiënter, stiller en start sneller op.
1 x
Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
Verstelbaar aluminium en RVS montagemateriaal, Kiwa certificatie.
1 x
Volledig all-inclusive installatie
Na ruim 50.000 klanten hebben wij de ervaring om u een onvergetelijke installatiedag te bezorgen.
1 x
10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 x
Aanmelding bij netbeheerder
U wordt aangemeld voor teruglevering en eventueel wordt kosteloos uw meter vervangen.
1 x
Btw-teruggave-service
Onze Zonneplan accountants vragen voor u de btw terug.
1 x
Zonnepanelen 30 dagen op proef
Na oplevering de zonnepanelen 30 dagen op proef.
Totaal inclusief btw: € 4035,10
Btw-teruggave: – € 640,31
Netto investering: € 3394,79

Ik heb nog enkele andere bedrijven benaderd. De vraag aan jullie is, of het goedkoper kan (garantie en kwaliteit voorop gesteld)? Wat vinden jullie van de offertes? Suggesties zijn welkom!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Nee ik denk dat optimizers weggegooid geld zijn in jouw geval.

Goedkoop zijn ze allebei niet, de tweede is ook niet belachelijk duur denk ik. Maar welke omvormer of vermogen biedt de tweede aanbieder aan?

Zo kan het ook, een webshop met transparante prijzen (ik heb geen aandelen of relatie wat dan ook). 2658 euro excl btw. Dus 700 euro minder dan de tweede aanbieding.
Een 2500 W omvormer kan overigens ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eU-kVPisy70XFJosPlmO7JpmCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1Rchrzu2L5g4DH6IHn32TLV.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou even kunnen proberen of die tweede aanbieder nog iets van de prijs af wil doen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Untouchablezz20
busscherski schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:10:
Nee ik denk dat optimizers weggegooid geld zijn in jouw geval.

Goedkoop zijn ze allebei niet, de tweede is ook niet belachelijk duur denk ik. Maar welke omvormer of vermogen biedt de tweede aanbieder aan?

Zo kan het ook, een webshop met transparante prijzen (ik heb geen aandelen of relatie wat dan ook). 2658 euro excl btw. Dus 700 euro minder dan de tweede aanbieding.
Een 2500 W omvormer kan overigens ook prima.

[Afbeelding]

Je zou even kunnen proberen of die tweede aanbieder nog iets van de prijs af wil doen.
Omvormer die ze gebruiken bij offerte 2 is de omvormer zonneplan ONE;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DziJnQaEwUFvg5HkSYgu5eHCGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/52lOyfHwQHFxManTPiaFoNEO.png?f=user_large

Ik had al mijn twijfels bij de optimizers, maar dan weet ik nu dat ik ze echt niet nodig heb. Offerte 1 is voornamelijk duurder door de garantie. Zij bieden 25 jaar garantie op de omvormer. Bedankt voor het voorbeeld van de webshop. Wat kost het om ze te plaatsen?

Daarnaast heb ik nu een 3-fase meterkast. Moet ik dan ook voor een 3-fase omvormer gaan?

[ Voor 57% gewijzigd door Untouchablezz20 op 04-05-2020 23:52 ]

• busscherski
De prijs van het screenshot was inclusief installatie. Dus er kan 1119 euro excl btw vanaf als je dat zelf doet. Wel moet je dan wat kabel, een alamatje en wat stekkertjes kopen.

Met 9 x 320 Wp niet voor een 3 fase omvormer gaan. Het grijze gebied waar je van mij mag twijfelen tussen 1 en 3 fase ligt wat mij betreft tussen 14 en 20 x 320 Wp op 1 dakvlak.

edit: ik zie dat het een 4400 W omvormer is (genoeg voor +/- 16 x 320 Wp als ze op 1 dakvlak liggen). Dat is uiteraard niet nodig maar kan weinig kwaad.
Met een 10 jaar databundel zodat je je 4G niet belast... Hoe zit het met de logging na 10 jaar? Het ding heeft geen scherm zo te zien...
Ik heb liever een 2500 W omvormer met LAN of WiFi maar het voordeel van deze is dat die nog een mppt over heeft zodat je later nog kunt uitbreiden met nog een string zonnepanelen.

[ Voor 39% gewijzigd door busscherski op 05-05-2020 00:21 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ligt met 9 panelen het dak vol?
Je zal niet de 1e zijn die na 2 weken denkt, had ik maar....
En vervolgens 2x installatie kosten wegtikt en een andere omvormer aanschaft. Zonnepanelen is erg verslavend.
Op jaarbasis kijken heeft niet zoveel zin, als salderen wordt afgebouwd.
Direkt verbruik is dan belangrijker.

Begin eens bij het begin: wat zijn de maten van het dak?
Pan tot pan meten en pannen tellen.

Die “one” is trouwens gewoon een Saj R5 omvormer met een andere stikker erop.
Om dit nou efficienter, stiller, en start eerder op te noemen is allemaal marketing bullsh*t

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2020 08:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Op de foto is zuid beneden? Dus het is west dak? En dus wel last van het huis van de buren?

Gaan ze aan de linker kant dak zeker een 4 kant maken van 3x3 in landscape?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 05:23:

Om dit nou efficienter, stiller, en start eerder op te noemen is allemaal marketing bullsh*t
Cool dat je dat door hebt, ik dacht niet dat ze het zelf ontwikkeld hadden maar wist niet wie de leverancier wel was en had nog nooit van SAJ gehoord.

WiFi kan ook met SAJ.

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-11 17:20
Wat @Rol-Co zegt, als het dak zuid west georiënteerd is zou ik opteren om op noord oost ook panelen te leggen.

Neem een omvormer met 2 mppt trackers, leg aan beide zijden bijvoorbeeld 8 panelen. Dan heb je nog een beetje een deftige string spanning en heb je verspreid over de dag opbrengst. Zoals @AUijtdehaag aangeeft is straks na salderen het directe eigen verbruik belangrijk, als je zorgt dat je over heel de dag verspreid opwek hebt, dek je over een langere periode het gebruik af.

De omvormer kan dat relatief klein zijn wat de kosten omlaag brengt en je hebt toch een prima opbrengst!

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Untouchablezz20
busscherski schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:59:
De prijs van het screenshot was inclusief installatie. Dus er kan 1119 euro excl btw vanaf als je dat zelf doet. Wel moet je dan wat kabel, een alamatje en wat stekkertjes kopen.

Met 9 x 320 Wp niet voor een 3 fase omvormer gaan. Het grijze gebied waar je van mij mag twijfelen tussen 1 en 3 fase ligt wat mij betreft tussen 14 en 20 x 320 Wp op 1 dakvlak.

edit: ik zie dat het een 4400 W omvormer is (genoeg voor +/- 16 x 320 Wp als ze op 1 dakvlak liggen). Dat is uiteraard niet nodig maar kan weinig kwaad.
Met een 10 jaar databundel zodat je je 4G niet belast... Hoe zit het met de logging na 10 jaar? Het ding heeft geen scherm zo te zien...
Ik heb liever een 2500 W omvormer met LAN of WiFi maar het voordeel van deze is dat die nog een mppt over heeft zodat je later nog kunt uitbreiden met nog een string zonnepanelen.
Zelf plaatsen is helaas geen optie. Het is fijn dat ik in de toekomst nog zonnepanelen kan bijplaatsen. Ik lees op het internet dat het beter is om een omvormer te nemen net zoveel vermogen heeft als de zonnepanelen. Dit zou beter zijn voor de levensduur van de omvormer.

Na 10 jaar moet je zelf een 4G datastick aanschaffen.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 05:23:
Ligt met 9 panelen het dak vol?
Je zal niet de 1e zijn die na 2 weken denkt, had ik maar....
En vervolgens 2x installatie kosten wegtikt en een andere omvormer aanschaft. Zonnepanelen is erg verslavend.
Op jaarbasis kijken heeft niet zoveel zin, als salderen wordt afgebouwd.
Direkt verbruik is dan belangrijker.

Begin eens bij het begin: wat zijn de maten van het dak?
Pan tot pan meten en pannen tellen.

Met 9 panelen zal het dak inderdaad vol liggen. Maten van het dak zal ik nog opmeten, zodra ik daar meer tijd voor heb.
Rol-Co schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:56:
Op de foto is zuid beneden? Dus het is west dak? En dus wel last van het huis van de buren?

Gaan ze aan de linker kant dak zeker een 4 kant maken van 3x3 in landscape?
Ik heb even een foto gemaakt van dak. Nu schijnt de zon er volledig op, en geen schaduw van de buren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• busscherski
Ik denk dat zonneplan voor 2000 euro excl btw extra ook meteen 9 panelen op je andere dak legt.
Die 4400 W omvormer uit je huidige offerte is er al geschikt voor.
Het hoeft absoluut niet en kan ook later, maar ik zou het wel doen.

• Untouchablezz20
Ik heb wederom jullie advies nodig. Ik ben in zee gegaan met zonneplan en die komen over twee weken leveren. Nu krijg ik van duurzaam produceren een e-mail dat mijn meter niet geschikt is voor terugleveren en dat ze me willen overzetten naar een slimme meter.
Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.

Regelmatig komen er apparaten op de markt die u op uw slimme digitale meter kunt aansluiten. Een overzicht hiervan vindt u op www.energieverbruiksmanagers.nl. Meer informatie over slimme meters vindt u op www.onsenergie.net.

U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.
Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.
Let op: Indien u kiest voor de conventionele digitale meter, dan komt het dubbel tarief te vervallen (uiterlijk 01-07-2021). Voor meer informatie https://www.enexis.nl/ove...n-we/tf-signaal/consument.
Nu heeft zonneplan het ook uitgezocht en ook zij adviseren om een slimme meter te laten plaatsen. Zie reactie
De Ferrarismeter is de oudste meter in Nederland en ook nog steeds de meest voorkomende elektrameter. De Ferrismeter is te herkennen aan de draaischijf. De Ferrarismeter is geschikt voor teruglevering van stroom die door de zonnepanelen wordt opgewekt. De meter draait letterlijk terug. Hiermee saldeert de klant zelf op de meter. Het energiebedrijf zal echter op deze meter niet de salderingsregels willen toepassen. Dit kan problemen geven bij negatieve meterstanden tijdens de opname of bij het overstappen naar een ander energiebedrijf. Sommige ferrarismeters hebben een zogenaamde teruglooprem. Het terugtellen van de meterstand is dan geblokkeerd.

Advies is wel een slimme meter te laten installeren.
Mijn vraag is, moet ik daadwerkelijk overstappen naar een slimme meter? Zijn er tweakers die nog wel de oude meter hebben en waarbij het terugleveren geen probleem oplevert? Ik meen te hebben gelezen dat slimme meters onbetrouwbaar zijn. Hoe is jullie ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnCowV6jtcDXoGx3oWSjC7QaITc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXDeM00ax3hVk0e1aYsKUNFN.jpg?f=fotoalbum_large

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Deze kan prima terugleveren, je telwerk draait achteruit. Tot 2023 hoef je de meter niet te vervangen voor zonnepanelen. Daarna is het plan dat het wel gaat moeten. Volgens mij is er op Tweakers een heel topic over

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Untouchablezz20
Lardman schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:05:
Deze kan prima terugleveren, je telwerk draait achteruit. Tot 2023 hoef je de meter niet te vervangen voor zonnepanelen. Daarna is het plan dat het wel gaat moeten. Volgens mij is er op Tweakers een heel topic over
Oke, zal het zo opzoeken. Het gaat mij vooral om dit stukje;
Het energiebedrijf zal echter op deze meter niet de salderingsregels willen toepassen. Dit kan problemen geven bij negatieve meterstanden tijdens de opname of bij het overstappen naar een ander energiebedrijf.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ze zijn het wettelijk verplicht, dus ze hebben niks te willen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Untouchablezz20
Een paar elektrische kacheltjes aanschaffen dus.
Zodat je niet negatief uitkomt op de ferraris op jaarbasis.

Je bent nog steeds niet verplicht, maar zoals @Lardman al zei, binnen een paar jaar zal je (waarschijnlijk) aan moeten geloven. Nu wordt hij gratis aangeboden.
Als je nu weigert, krijg je (misschien) een vinkje en mag je straks wel betalen voor de meterwissel als die verplicht gaat worden. (anders kunnen ze je niet salderen tegen aangepast tarief, ivm ontbreken aparte teruglevertelwerken)

Je kan ook een slimme meter nemen die "administratief" uit staat.
Dan kan je die ook zelf uitlezen met p1 kabel en moet je de standen alsnog zelf doorgeven.
Administratief uit, betekend dat ze het nog steeds uit kunnen lezen, maar dat niet mogen.

Saj (zonneplan one) is trouwens ook niet zelf uit te lezen, mocht je ooit wat met de slimme meter data willen doen ivm zonnepanelen (eigen verbruik berekenen)

• Untouchablezz20
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:19:
@Untouchablezz20
Een paar elektrische kacheltjes aanschaffen dus.
Zodat je niet negatief uitkomt op de ferraris op jaarbasis.

Je bent nog steeds niet verplicht, maar zoals @Lardman al zei, binnen een paar jaar zal je (waarschijnlijk) aan moeten geloven. Nu wordt hij gratis aangeboden.
Als je nu weigert, krijg je (misschien) een vinkje en mag je straks wel betalen voor de meterwissel als die verplicht gaat worden. (anders kunnen ze je niet salderen tegen aangepast tarief, ivm ontbreken aparte teruglevertelwerken)

Je kan ook een slimme meter nemen die "administratief" uit staat.
Dan kan je die ook zelf uitlezen met p1 kabel en moet je de standen alsnog zelf doorgeven.
Administratief uit, betekend dat ze het nog steeds uit kunnen lezen, maar dat niet mogen.

Saj (zonneplan one) is trouwens ook niet zelf uit te lezen, mocht je ooit wat met de slimme meter data willen doen ivm zonnepanelen (eigen verbruik berekenen)
Hoe staat het met de betrouwbaarheid van de slimme meters? Dat is eigenlijk de voornaamste reden om het niet te doen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Untouchablezz20
- Bij blikseminslag is die onleesbaar.
- Er zijn geen recente gevallen van afwijkingen bekend. Dat was bij de 1e generaties wel eens het geval.

Pagina: 1