Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aardlekschakelaar klapt eruit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haba18
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-05 20:32
Mijn vraag

Ik heb in mijn tuin 5 grondspots.
1x2 en 1x3
Als ik deze afzonderlijk aanzet gaat het goed, als ik ze alle 5 tegelijk aanzet klapt de ALS er uit.
Zet ik ze alle 5 op een andere groep met een andere ALS dan lijkt het goed te gaan echter heb ik ook al een keer gehad dat de ALS er naar een paar uur uitvliegt.
waar kan dit aanliggen en hoe is dit op te lossen ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[Voor 10% gewijzigd door haba18 op 04-05-2020 20:59]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Aardlek wegnemen. Kan rotte kabel zijn, vocht in de lamp... etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:10
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:13:
Aardlek wegnemen. Kan rotte kabel zijn, vocht in de lamp... etc.
Voor de duidelijkheid; ik neem aan dat je bedoelt dat het lekpad (oorzaak) opgelost moet worden, niet de aardlekschakelaar weggehaald moet worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
Ja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouterlett
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 04-06 22:36
Aarde fase en 0 los halen bij je meterkast en dan meten of tussen fase-aarde of 0-aarde een weerstand is lager dan oneindig?

Als dat zo is 1 voor 1 de spotjes loskoppelen tot het weer oneindig is. Evt kan het ook een kabel naar een spotje zijn of een evt verdeeldoos die vocht in zich heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
wouterlett schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:36:
Aarde fase en 0 los halen bij je meterkast en dan meten of tussen fase-aarde of 0-aarde een weerstand is lager dan oneindig?

Als dat zo is 1 voor 1 de spotjes loskoppelen tot het weer oneindig is. Evt kan het ook een kabel naar een spotje zijn of een evt verdeeldoos die vocht in zich heeft.
Ja, maar dan wel met 500V

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haba18
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 11-05 20:32
Kan het ook een gevoelige ALS zijn ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

haba18 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:11:
Kan het ook een gevoelige ALS zijn ?
Een aardlekschakelaar in Nederland is juist vrij ongevoelig. Ik denk dat elke grondspot een klein aardlek heeft, maar dat elk lek afzonderlijk niet groot genoeg is om als aardlek gedetecteerd te worden.

jij ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
GlowMouse schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:16:
[...]

Een aardlekschakelaar in Nederland is juist vrij ongevoelig. Ik denk dat elke grondspot een klein aardlek heeft, maar dat elk lek afzonderlijk niet groot genoeg is om als aardlek gedetecteerd te worden.
Een en dezelfde aardlekschakelaar gedraagt zich in Nederland hetzelfde als elders hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:36:
[...]

Een en dezelfde aardlekschakelaar gedraagdt zich in Nederland hetzelfde als elders hoor.
Grappenmaker :) In NL detecteert een aardlekschakelaar een aardlek pas bij 30 mA, terwijl er ook aardlekschakelaars zijn die al bij 5 mA afgaan. Die worden met name voor een enkele groep of stopcontact gebruikt. Zou je zo'n gevoelige schakelaar op meerdere groepen zetten zoals in Nederland, zou hij te vaak per ongeluk afgaan vanwege relatief kleine lekstromen die opgeteld over meerdere groepen boven de 5 mA komen. Geen idee of die lekstromen bij elk huis voorkomen of bij één op de honderd huizen, maar in ieder geval vaak genoeg om in NL 30 mA te gebruiken.

jij ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
GlowMouse schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Grappenmaker :) In NL detecteert een aardlekschakelaar een aardlek pas bij 30 mA, terwijl er ook aardlekschakelaars zijn die al bij 5 mA afgaan. Die worden met name voor een enkele groep of stopcontact gebruikt. Zou je zo'n gevoelige schakelaar op meerdere groepen zetten zoals in Nederland, zou hij te vaak per ongeluk afgaan vanwege relatief kleine lekstromen die opgeteld over meerdere groepen boven de 5 mA komen. Geen idee of die lekstromen bij elk huis voorkomen of bij één op de honderd huizen, maar in ieder geval vaak genoeg om in NL 30 mA te gebruiken.
Euh ja. Maar in andere landen gebruiken ze ook 30 mA aardlekbeveiliging bij de vleet hoor. Dat komt namelijk omdat 30 mA in veel gevallen de grens is tussen wel en geen blijvende schade voor mensen;

En die mensen zijn daar ook redelijk gelijk in, of ze nu binnen of buiten Nederland zijn.

Hoeveelheid lekstroom hangt af van gebruikte apparatuur en netzuiverheid.

Ja, die d's en t's zijn niet (meer) mijn sterkste kant :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Euh ja. Maar in andere landen gebruiken ze ook 30 mA aardlekbeveiliging bij de vleet hoor. Dat komt namelijk omdat 30 mA in veel gevallen de grens is tussen wel en geen blijvende schade voor mensen;
[Afbeelding]

En die mensen zijn daar ook redelijk gelijk in, of ze nu binnen of buiten Nederland zijn.
Dat is de reden dat er geen aardlekschakelaar van 50 mA wordt gebruikt, maar als er geen praktische bezwaren aan zouden kleven, zouden we hier ook 5 mA of zelfs 0,5 mA gebruiken.

Het belangrijkste punt is dat een aardlekschakelaar helemaal niet zo gevoelig is, en de tuinspotjes afzonderlijk elk een klein aardlek hebben.

jij ook?

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True