Ervaring aanschaf van een EU-Neuwagen/Reimport uit Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-04 09:06
In Duitsland zijn er veel dealers die zogenaamde EU-Neuwagens aanbieden met kortingen tot wel 40%. Er zitten er ook een aantal net over de grens. Volgens de aanbieders worden deze EU-Neuwagens (veelal) in Duitsland geproduceerd voor andere Europese markten dan de Duitse en vervolgens weer gere-importeerd naar Duitsland waardoor er zulke hoge kortingen mogelijk zijn. Wanneer ik er 1 zou aanschaffen en naar NL zou importeren, zou het in theorie dus kunnen zijn dat een nieuwe auto via Duitsland --> Nederland --> Duitsland --> Nederland gaat. Echter dan dus voor een veel betere prijs.

Ondanks dat ik niet echt negatieve reviews/ervaringen heb kunnen vinden, lijkt het me een best schimmig verhaal. Zijn er mensen die op deze manier een nieuwe auto hebben aangeschaft in Duitsland? Zoja, wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Zou je misschien een link kunnen delen van een auto/auto's die je op het oog hebt of als voorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij moet je nog steeds BPM betalen als je een auto importeert, dus ik vraag mij af of het zo veel goedkoper is.
Als het daadwerkelijk zo veel scheelt, dan zou je verwachten dat dit al lang gedaan werd door handelaren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-04 09:06
Anoniem: 691473 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:49:
Zou je misschien een link kunnen delen van een auto/auto's die je op het oog hebt of als voorbeeld?
Dit is 1 dealer net over de grens: https://www.rahmen-automobile.de/
-tom-562 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:55:
Volgens mij moet je nog steeds BPM betalen als je een auto importeert, dus ik vraag mij af of het zo veel goedkoper is.
Als het daadwerkelijk zo veel scheelt, dan zou je verwachten dat dit al lang gedaan werd door handelaren.
Er komt in NL inderdaad nog BPM op. De korting is gebaseerd op de prijs excl. BPM. Afhankelijk van de hoogte van de BPM op een model is de korting op de Nederlandse totaalprijs dan geen 40%, maar valt die iets lager uit.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de nieuwe Audi A3 advanced 35TDI: Prijs in NL = 43k (-6,5k bpm) =36,5k incl. btw. Op de weergeven site hierboven is die 27k incl. btw. Btw percentage van 21% respectievelijk 19% scheelt iets en de A3 is in Duitsland standaard ook iets kaler uitgevoerd. Maar alsnog blijft er dan wel een verschil van 5k+ over.

[ Voor 16% gewijzigd door HipHaan op 04-05-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:21
Net even naar een Ford Fiesta gekeken.
https://www.autoweek.nl/a...0-ecoboost-125pk-vignale/
https://www.rahmen-automo...ahrzeugdetails?autoid=778

De BPM volgens Autoweek is ~2500, dus er zit in dit geval een 2500 verschil ongeveer tussen.

Vrij groot verschil inderdaad. Kun je dan je nieuwe wagen ook nog samenstellen? Hoe zit het met garantie? Dat zijn de echte voordelen bij nieuwe aanschaf.

Het lijkt me dan voordeliger om een occasion met ~10000 km aan te schaffen zodat je ook nog een korting op de BPM in rekening kunt brengen bij de aangifte in Nederland.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 20:06
Er zijn auto's die in andere landen goedkoper zijn. Er zijn partijen die deze auto's kopen en naar Duitsland halen. Als het gaat om Duitse makelij auto's heet dat re-import. Dit zijn vaak auto's die nieuw zijn afgeleverd in het oostblok. Vaak hebben ze een wat afwijkende standaard uitrusting, wat soms beter is en soms minder. Opletten dus. Voor de garantie is het van belang dat de verkopende dealer in het land waar hij nieuw verkocht is de afleverinspectie heeft gedaan.

Op deze auto's zit inderdaad vaak hoge korting, soms wel 40%, maar dan zijn het uitlopende modellen.

Van Mercedessen weet ik dat die uit Estland deze kant op komen. De vrachtwagen uit Estland kwam namelijk met nieuwe Mercedessen hier en ging met gebruikte export auto's weer terug.

It doesn't make sense to make sense.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
Regelmatig zijn dit ook wagens die total zijn geweest, zijn hersteld in het Oostblok en via daar naar Duitsland.

Goed de geschiedenis controleren! Vooral bij de wat snellere/sportievere modellen die ook in Amerika worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:53:
Regelmatig zijn dit ook wagens die total zijn geweest, zijn hersteld in het Oostblok en via daar naar Duitsland.

Goed de geschiedenis controleren! Vooral bij de wat snellere/sportievere modellen die ook in Amerika worden verkocht.
Of nep-total loss import om bpm te ontduiken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
YakuzA schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:57:
Of nep-total loss import om bpm te ontduiken.
Duitsland heeft geen BPM, dus dat hoeven ze ook niet te ontduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBrut3 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:51:
[...]

Duitsland heeft geen BPM, dus dat hoeven ze ook niet te ontduiken.
Het hele topic gaat over aanschaffen in Duitsland en naar Nederland importeren.
(en dan specifiek auto's die in Duitsland ge-importeerd zijn weer naar Nederland importeren)
een nieuwe auto via Duitsland --> Nederland --> Duitsland --> Nederland gaat. Echter dan dus voor een veel betere prijs.
Dan moet je BPM betalen. Zodra je echter een 'schade' auto importeert naar Nederland kan de officiele BPM lager zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-05-2020 12:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

fonsoy schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:05:
Net even naar een Ford Fiesta gekeken.
https://www.autoweek.nl/a...0-ecoboost-125pk-vignale/
https://www.rahmen-automo...ahrzeugdetails?autoid=778

De BPM volgens Autoweek is ~2500, dus er zit in dit geval een 2500 verschil ongeveer tussen.

Vrij groot verschil inderdaad. Kun je dan je nieuwe wagen ook nog samenstellen? Hoe zit het met garantie? Dat zijn de echte voordelen bij nieuwe aanschaf.

Het lijkt me dan voordeliger om een occasion met ~10000 km aan te schaffen zodat je ook nog een korting op de BPM in rekening kunt brengen bij de aangifte in Nederland.
Of:

Ga met je specs en je prijs opgave naar een NL dealer. Die 10 procent korting kan je niet krijgen, wel extra's en garantie. Staar je niet blind op de webprijzen, ga met een offerte naar een NL dealer? Niet geschoten is altijd mis.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25

JB

Cédric roelt!

Er zijn ook genoeg dealers hier op de grens die dit al jaren doen en bij hun eigen vaste dealernetwerk uit Duitsland. Natuurlijk zit er dan nog een marge op maar je koopt wel je auto bij een NL dealer en altijd meer bang for buck. Wij hebben onze auto's ook (net de kop eraf) uit Duitsland normaliter. Nieuw kenteken, nog geen 50K op de klok, veel luxer aangekleed en van Duitse eigenaren die een auto heel anders zien en behandelen dan wij...

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 07-05-2020 13:24 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Ongeacht waarvandaan je een auto naar Nederland importeert moet je in Nederland BPM betalen over de restwaarde van de auto. Als de auto (in Nederland) bijvoorbeeld nog 75% waard is van wat hij oorspronkelijk in Nederland waard zou zijn geweest, moet je nog 75% van de BPM betalen.

Stel dat je in Duitsland een gloednieuwe auto koopt voor € 26.000 euro. In Nederland kost die auto nieuw € 35.000 (catalogusprijs), waarvan 5.000 aan BPM. Die auto is in Nederland nog steeds 100% waard van zijn nieuwwaarde, dus je betaalt in Nederland 100% van € 5000 = € 5000 aan BPM. In totaal kost de auto je dan € 26000 aan aanschaf in Duitsland plus 5000 aan BPM in Nederland plus 0 aan Nederlandse BTW (want je hebt al BTW in een ander EU-land betaald) plus nog een paar honderd - laten we voor het gemak € 1000 zeggen - voor transport, tenaamstelling en onderzoek bij RDW plus een paar tientjes voor kentekenplaten. Per saldo kost deze nieuwe auto je dus 26000 + 5000 + 1000 = € 32.000. Als je deze auto in Nederland had gekocht, had je nog wat korting op de catalogusprijs kunnen bedingen en was je inclusief afleverkosten waarschijnlijk iets in de orde van € 2000 duurder uit geweest.

Het kan dus lonend zijn, maar staar je niet blind op de aanschafwaarde alleen. Wat in mijn voorbeeld begon met € 9000 prijsverschil, resteerde onderaan de streep in € 2000. Wellicht nog steeds interessant, dat wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 07-05-2020 13:28 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:25

JB

Cédric roelt!

Tomatoman schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:24:
Ongeacht waarvandaan je een auto naar Nederland importeert moet je in Nederland BPM betalen over de restwaarde van de auto. Als de auto (in Nederland) bijvoorbeeld nog 75% waard is van wat hij oorspronkelijk in Nederland waard zou zijn geweest, moet je nog 75% van de BPM betalen.

Stel dat je in Duitsland een gloednieuwe auto koopt voor € 26.000 euro. In Nederland kost die auto nieuw € 35.000 (catalogusprijs), waarvan 5.000 aan BPM. Die auto is in Nederland nog steeds 100% waard van zijn nieuwwaarde, dus je betaalt in Nederland 100% van € 5000 = € 5000 aan BPM. In totaal kost de auto je dan € 26000 aan aanschaf in Duitsland plus 5000 aan BPM in Nederland plus 0 aan Nederlandse BTW (want je hebt al BTW in een ander EU-land betaald) plus nog een paar honderd - laten we voor het gemak € 1000 zeggen - voor transport, tenaamstelling en onderzoek bij RDW plus een paar tientjes voor kentekenplaten. Per saldo kost deze nieuwe auto je dus 26000 + 5000 + 1000 = € 32.000. Als je deze auto in Nederland had gekocht, had je nog wat korting op de catalogusprijs kunnen bedingen en was je inclusief afleverkosten waarschijnlijk iets in de orde van € 2000 duurder uit geweest.
Prijstechnisch zal je verhaal een heel eind opgaan maar het is niet voor niets dat het veel gebeurd. Met compleet nieuwe auto's weet ik het niet maar met de kop eraf icm veel meer luxe aangeklede auto's is het vaak wel aantrekkelijk(er).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:10

Tomatoman

Fulltime prutser

JB schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Prijstechnisch zal je verhaal een heel eind opgaan maar het is niet voor niets dat het veel gebeurd. Met compleet nieuwe auto's weet ik het niet maar met de kop eraf icm veel meer luxe aangeklede auto's is het vaak wel aantrekkelijk(er).
Ik heb al 4 keer een auto uit Duitsland geïmporteerd en ken daardoor de voor- en nadelen. Van een goede vriend die bij de Belastingdienst werkt in de hoek van auto-import weet ik informeel dat het om zeer aanzienlijke aantallen gaat. Van alle auto’s die voor het eerst in Nederland te naam worden gesteld, is veel meer dan 10 procent (!) geïmporteerd uit het buitenland. Ik weet niet of ik het werkelijke percentage mag noemen, dus dat laat ik veiligheidshalve achterwege.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 07-05-2020 13:42 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Let wel op, heringevoerde auto's krijgen hun originele Nederlandse kenteken weer terug.
Verhalen op internet hebben het ook over een duplicaatcode (staat lelijk vinden veel mensen), check dat even (bij RDW), ik kan dat nog niet verifiëren.

• telenut
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-03 11:53
Heb dit ook net eens bekeken... Een Tesla model 3 kost in Duitsland 10000 euro minder dan in België... voor exact dezelfde wagen!
Maar heeft iemand dit ooit al gedaan?
Pagina: 1