Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een vraag.
De casus kort en bondig:

M'n kameraad heeft een eigen koopwoning.
Hij staat ook ingeschreven op dat adres. Maar zijn eigenlijke (permanente) verblijf is op een woonboot. Maar hij móet natuurlijk ergens ingeschreven staan en op een (verplaatsbare) boot kan dat niet. Zijn koopwoning is in zijn geval eigenlijk postadres.

Ik kan de koopwoning huren van m'n kameraad voor een huur onder de huursubsidiegrens.
Ik ga er alleen wonen en schrijf mij in op dat adres. Kameraad/huurbaas is bij mijn bewoning dus niet fysiek aanwezig, hooguit als bezoeker.

Vragen:
1. Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag? (Ik voldoe aan de voorwaarden: inkomen niet te hoog, vermogen niet te hoog).
2. Zijn kameraad en ik überhaupt toeslagpartner/fiscaal partner in deze situatie?
3. Van invloed op zorgtoeslag?
4. Over een jaar van invloed op belastingaangifte over 2020?

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Als je niks fatsoenlijks bij te dragen hebt, zeg dan niks

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2020 02:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

moet de woning ook een verhuurbestemming hebben?
iets doet mij vermoeden dat je kameraad zijn hypotheekverstrekker niet heeft meegenomen in dit verhaal.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:54
Op het moment dat je met 2 ingeschreven staat, telt het inkomen + bezit van beide mensen voor de huursubsidie.
Je bent niet automatisch toeslag/fiscaal partner, dus het heeft geen invloed op zorgtoeslag / aangifte 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Greatsword schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:21:
Als je woorden als casus kunt gebruiken, moet een zoekopdracht op google je ook wel lukken toch.
Ik heb gezocht maar niet gevonden. Tenminste, niet gelijk mijn situatie. Ik had wellicht ook een synoniem voor "casus" kunnen gebruiken. Mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JJ Le Funk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:24:
moet de woning ook een verhuurbestemming hebben?
iets doet mij vermoeden dat je kameraad zijn hypotheekverstrekker niet heeft meegenomen in dit verhaal.
Goede vraag, weet ik niet. Hij zegt dat hij er niet op hoeft te verdienen (huur tegenover betalen rente + aflossing - hypotheekrente-aftrek). Maar dat zegt nog niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als hij zijn hele woning aan je verhuurt vervalt de woning ook als zijnde zijn hoofdverblijf (met hypothecaire en belastingtechnische gevolgen) Ik zou er eens met de belastingdienst en de hypotheekverstrekker over schakelen (al is die laatste een risico, want leegstand is niet iets waar de waarde van een huis van stijgt én verhuur ook niet) Puur kijkend naar de definitie van hoofdverblijf is het dat in feite nu al niet.

Geen idee of hij er over na heeft gedacht, maar veel verzekeringen (inboedel, opstal e.d.) vereisen ergens in hun clausules bewoning/geen leegstand. Grote kans dat zijn huis momenteel niet gedekt wordt mocht er bijvoorbeeld brand uitbreken en een buurtonderzoek gedaan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 04-05-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Goede vraag, weet ik niet. Hij zegt dat hij er niet op hoeft te verdienen (huur tegenover betalen rente + aflossing - hypotheekrente-aftrek). Maar dat zegt nog niks.
Het gaat er nu om wat er in zijn voorwaarden van zijn hypotheek staat. Vaak staat daar of de woning verhuurd mag worden of alleen voor eigen bewoning gebruikt mag worden.

Daarnaast kan er een VVE zijn als het een appartement betreft, daar kan ook geregeld zijn dat verhuur niet mag, dus kijk dat goed na.

Als hij er niet ingeschreven staat, alleen als postadres, heeft dit verder geen gevolgen. Maar kijk op de site van de belastingdienst toeslagen. Daar staat het tot in detail uitgewerkt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:17:
Maar zijn eigenlijke (permanente) verblijf is op een woonboot. Maar hij móet natuurlijk ergens ingeschreven staan en op een (verplaatsbare) boot kan dat niet.
Gaat het nu over een woonboot of over een varend schip? Daar zit nogal een verschil tussen. Zit hij op een woonboot, dan heeft die gewoon een adres en is hij verplicht daarop in te schrijven als hij daar de meeste tijd verblijft.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Honesty

kattenneus!

Volgens mij verhuurt hij de woning klandestien en blijft hij ingeschreven staan en post ontvangen daar, dus geen recht op huursubsidie. Als hij wel ingeschreven staat op die woonboot dan krijgen jullie mogelijk problemen met de bank.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:17:
Hoi, ik heb een vraag.
De casus kort en bondig:

M'n kameraad heeft een eigen koopwoning.
Hij staat ook ingeschreven op dat adres. Maar zijn eigenlijke (permanente) verblijf is op een woonboot. Maar hij móet natuurlijk ergens ingeschreven staan en op een (verplaatsbare) boot kan dat niet. Zijn koopwoning is in zijn geval eigenlijk postadres.

Ik kan de koopwoning huren van m'n kameraad voor een huur onder de huursubsidiegrens.
Ik ga er alleen wonen en schrijf mij in op dat adres. Kameraad/huurbaas is bij mijn bewoning dus niet fysiek aanwezig, hooguit als bezoeker.

Vragen:
1. Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag? (Ik voldoe aan de voorwaarden: inkomen niet te hoog, vermogen niet te hoog).
2. Zijn kameraad en ik überhaupt toeslagpartner/fiscaal partner in deze situatie?
3. Van invloed op zorgtoeslag?
4. Over een jaar van invloed op belastingaangifte over 2020?

Alvast bedankt voor de reacties.
Indien je kameraad de koopwoning heeft gekocht met een hypotheek is het niet mogelijk vaak om geheel te verhuren en hij heeft geen aftrek meer van de hypotheekrente (zeker na periode). Even een aanname want ik weet niet of hij met eigen geld heeft gekocht en of de bank verhuur toestaat. Hij staat er wel ingeschreven maar eigenlijk woont hij er niet. Een woonboot zou lijkt me als een adres moeten kunnen gelden waar hij kan worden ingeschreven. Ligt aan de situatie, niet iedere boot is een adres. Het is niet onmogelijk. Ligt eraan wat voor boot het is.

Indien je dus de woning huurt waarbij hij ook staat ingeschreven, zou je een huurovereenkomst moeten hebben en de vereisten voor huurtoeslag is dat je woning zelfstandig is. Indien hij er ook woont lijkt me niet dat je zelfstandig het pand huurt. Althans dat klinkt beetje vreemd. Huurtoeslag krijg je wel voor een zelfstandige huurruimte die je bewoont. Indien de verhuurder er ook woont weet ik even niet zeker maar die gaat niet vliegen lijkt me. Hij kan zich wel uitschrijven en er een postadres van maken dan denk ik dat het wel kan. Maar hij moet zn tandelborstel wel echt verplaatsen naar de woonboot uiteraard. Je wilt geen gedoe.

Jullie zijn geen fiscaal partner indien er sprake zou zijn van "samenwoning". Maar voor huurtoeslag kijken ze wel naar medebewoners en het inkomen telt mee. Ookal ben je geen fiscaal partner. Hij heeft een woonboot en dat is vermogen lijkt me dus ik denk voor huurtoeslag dit is een issue is.

Zorgtoeslag krijg je denk ik wel. Ze kijken dan wel of je toeslagpartner hebt maar denk het niet in dit geval. Dit is weer iets andere toetsing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Antwoord is eenvoudig, nee je hebt geen recht op huurtoeslag. Voor huurtoeslag zijn er een aantal factoren. Bewoners van 1 adres worden inkomenstechnisch bij elkaar opgeteld. Wat hij wel kan doen is jou een kamer verhuren. Dit moet wel bij de gemeente aan worden gemeld, en wanneer de gemeente er achter komt dat je meer dan een kamer hebt dan ben je het bokkie. Daarnaast valt het huis onder particuliere verhuur. Daar stelt de belastingdienst een aantal eisen aan, waarbij ze dood eenvoudig zeggen, rekenhuur moet zo veel zijn voor deze woning, waardoor geen toeslag. De oplossing is dus om de woning in de poel van beschikbare sociale woningen te laten opnemen. Nadeel, dan gaat er iemand anders mogelijk voor.

Wees voorzichtig, ga desnoods met een (ver)huur makelaar praten, die heeft de nodige tips. Waar niet in terecht wil komen is een conflict met toeslagen....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
Volgens mij staat er zelfs letterlijk in de voorwaarden.

Je moet een eigen voordeur hebben.

Dat heb je niet want je hebt 2 inschrijvingen op hetzelfde adres die niet allebei een eigen voordeur hebben.

Dus hier voldoe je niet aan.
Dus kan je al het andere achterwege laten met betrekking tot toeslagpartners enzovoorts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:53
boyette schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 03:51:
Volgens mij staat er zelfs letterlijk in de voorwaarden.

Je moet een eigen voordeur hebben.

Dat heb je niet want je hebt 2 inschrijvingen op hetzelfde adres die niet allebei een eigen voordeur hebben.

Dus hier voldoe je niet aan.
Dus kan je al het andere achterwege laten met betrekking tot toeslagpartners enzovoorts..
Nee, je kunt prima met meerdere mensen op een adres wonen en huurtoeslag krijgen. Als je geen relatie oid hebt dan wordt je “medebewoner” genoemd en wordt er naar beide inkomens en vermogens gekeken voor bepaling van de huurtoeslag.
Die grens is zo laag dat je het me onmogelijk lijkt dat je daaraan voldoen als één van de twee een huis en boot bezit 🙈

Nou dag he

Pagina: 1