Nieuwe laptop maakt veel geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H3nt3r
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-03-2024
Ik heb een nieuwe laptop gekocht. Toen ik de laptop heb aangezet maakte hij heel veel geluid. Ik dacht dat gaat wel weg, maar helaas.. Ik krijg af en toe dat de laptop heel veel geluid maakt. Ik heb ook de bios geüpdatet
HP Pavilion 15-CS3846ND
Beeldscherm: 15,6 inch (1920 x 1080)
Processor: Intel Core i5-1035G1
Werkgeheugen: 8 GB
Opslag: 256 GB SSD + 1 TB HDD
Grafische kaart: Intel UHD Graphics

Kan ik dit ergens oplossen op de laptop of moet ik het terug brengen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gewoon uit de raam gooien.... Zou een antwoord kunnen zijn, wanneer je niet spreekt over hoe/wanneer met of zonder load ofwel details..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is ‘heel veel geluid’? Een laptop of computer is nooit muisstil, iedere pc maakt geluid want de boel moet gekoeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je nu al niet tevreden bent over het geluid, dan snel retourneren.

Stilte is voor veel laptopfabrikanten nog een ondergeschoven kindje. Niks irritanter dan een loeiende laptop als je thuiswerkt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Bij het opstarten som of als ik wat open maakt hij geluid. Nu heb ik ook gelezen dat je bij energiebeheer wat dingen kan instellen om het te verkomen. Klopt dat? Het gaat om een laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Icephase schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:19:
Wat is ‘heel veel geluid’? Een laptop of computer is nooit muisstil, iedere pc maakt geluid want de boel moet gekoeld worden.
Een nagenoeg stille desktop is zeker mogelijk. Een laptop is in mijn ervaring over het algemeen wat luider. Ook de hele dure zakelijke modellen hoor je zacht blazen.

Het één en ander zal ook aan de workload hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 08:12
"Ik krijg af en toe dat de laptop heel veel geluid maakt"

Ratelt het dan ook ietsjes? Beetje alsof iets aanloopt.
Zo ja mogelijk defecte lagers.
In dat geval snel mogelijk aanbieden voor RMA.
Komt niet vaak voor, maar toch wel een paar keer eerder meegemaakt bij laptops vers uit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
H3nt3r schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:28:
Bij het opstarten som of als ik wat open maakt hij geluid. Nu heb ik ook gelezen dat je bij energiebeheer wat dingen kan instellen om het te verkomen. Klopt dat? Het gaat om een laptop
Maak anders een audio-opname. Helemaal stil kan nooit. Zeker niet na enige tijd. Maar standje stofzuiger is bij de meeste laptops niet normaal.

Als je helemaal stil wilt, moet je een laptop met passieve cooling of een MacBook kopen. Beide hebben overigens nadelen. Passieve koeling is meestal niet voldoende voor cpu's met enige power. Dus zit je vaak opgescheept met processors die aan de trage kant zijn. Apple staat gewoon toe dat hun laptops heel heet worden. Dat is zeker schadelijk voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

hoi1234 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:36:
[...]

Maak anders een audio-opname. Helemaal stil kan nooit. Zeker niet na enige tijd. Maar standje stofzuiger is bij de meeste laptops niet normaal.

Als je helemaal stil wilt, moet je een laptop met passieve cooling of een MacBook kopen. Beide hebben overigens nadelen. Passieve koeling is meestal niet voldoende voor cpu's met enige power. Dus zit je vaak opgescheept met processors die aan de trage kant zijn. Apple staat gewoon toe dat hun laptops heel heet worden. Dat is zeker schadelijk voor de levensduur.
Dat is wel héél zwart-wit gesteld. Er zijn genoeg laptops die relatief stil zijn, zonder dat de onderdelen te heet worden. Zowel van HP als van Asus heb ik laptops gehad die onder load slechts een beetje geluid maakten. Ik heb nu een Lenovo, en dat ding is verschrikkelijk afgesteld.

Als ik die naast de Asus ProBook oid van m'n vriendin leg, dat zit er ongeveer hetzelfde in qua processor en kracht, maar heeft Asus de koeloplossing velen malen beter voor elkaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik kan wel een video sturen als jullie dat willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
tsja, met opstarten van de laptop draait de fan even max, als je een programma start zal de processor even naar max MHz gaan met als gevolg een draaiende fan.

is dat wat je ervaart, of maakt de fan gewoon teveel herrie door aanlopen oid?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Heel verschillend, hij maakt niet altijd bij het opstarten geluid.. maar soms als de laptop opgestart is ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:16
H3nt3r schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:51:
Ik kan wel een video sturen als jullie dat willen?
ja maak maar een video want het is volstrekt onduidelijk wat voor geluid de laptop maakt en of dat normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik heb een video, waar kan ik het uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:16
H3nt3r schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 03:48:
Ik heb een video, waar kan ik het uploaden?
youtube
vimeo
gofile

verzin wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik zie dat de cpu verbruik wel op 80% gaat als de laptop geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_xyLsdbFRct_4xKBoFcPqeCYUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSiU53jj5pKO1BYVsDSO6fU3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik heb alleen ie open staan en geheugen gaat omhoog cpu gaat af en toe omhoog en dan begint de laptop geluid te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:41
H3nt3r schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:36:
Ik heb alleen ie open staan en geheugen gaat omhoog cpu gaat af en toe omhoog en dan begint de laptop geluid te maken
Nu is het alleen nog geluid maken of toch herrie maken?
En is dat geluid afwijkend van het geluid van hetzelfde model wat je in de winkel getest hebt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

H3nt3r schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:30:
Ik zie dat de cpu verbruik wel op 80% gaat als de laptop geluid maakt.
Je processor wordt op bovenstaande afbeelding slechts iets minder dan 3% gebruikt. Er wordt wel 8GB aan geheugen gebruikt, maar daar heb je het immers voor imho.

Kan je eens duidelijk aangeven wanneer het gebeurt, en ook even aangeven welke applicaties er op dat moment draaien? Misschien ook even een overzicht van taskmanager plaatsen van dat moment?

Zonder deze informatie wordt het lastig voor ons.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32
Ik dacht even kijken hoe het ding er uit ziet qua formaat om iets zinnigs te zeggen over de koeling. Blijkt het ding niet in de PW te staan. Dan maar een linkje naar de buren: https://nl.hardware.info/...5-cs3846nd-8bw09ea.560415

Het is op papier een best aardig apparaat, maar de koeling is zodanig slecht ontworpen (is een terugkerend probleem bij de HP consumentenlaptops), door voorrang te geven aan het uiterlijk, dat fatsoenlijk stil koelen er niet in zit met dit budget. Je kunt alles updaten en vervangen, maar ik verwacht dat dit model laptop gewoon herrie blijft maken.
Zie bijvoorbeeld https://h30434.www3.hp.co...-15-cs0064st/td-p/6944048 waar een reeks modellen voorbij komt met dezelfde problemen.

De 'beste' oplossing was de fan van 'Always On' afhalen, zodat deze alleen draait als het systeem te heet dreigt te worden. Dat kun je not eens proberen. Als dat niet voldoende is, dan terugbrengen omdat het niet voldoet aan je verwachtingen. Er staat geen waarschuwing bij over herrie bij normaal niet belastend gebruik. (gokje)

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Crahsystor schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:05:
Ik dacht even kijken hoe het ding er uit ziet qua formaat om iets zinnigs te zeggen over de koeling. Blijkt het ding niet in de PW te staan. Dan maar een linkje naar de buren: https://nl.hardware.info/...5-cs3846nd-8bw09ea.560415

Het is op papier een best aardig apparaat, maar de koeling is zodanig slecht ontworpen (is een terugkerend probleem bij de HP consumentenlaptops), door voorrang te geven aan het uiterlijk, dat fatsoenlijk stil koelen er niet in zit met dit budget. Je kunt alles updaten en vervangen, maar ik verwacht dat dit model laptop gewoon herrie blijft maken.
Zie bijvoorbeeld https://h30434.www3.hp.co...-15-cs0064st/td-p/6944048 waar een reeks modellen voorbij komt met dezelfde problemen.

De 'beste' oplossing was de fan van 'Always On' afhalen, zodat deze alleen draait als het systeem te heet dreigt te worden. Dat kun je not eens proberen. Als dat niet voldoende is, dan terugbrengen omdat het niet voldoet aan je verwachtingen. Er staat geen waarschuwing bij over herrie bij normaal niet belastend gebruik. (gokje)
Mits de laptop op afstand is gekocht (dus ook afhalen in de winkel), kan de laptop gewoon retour zonder opgaaf van redenen. Dus het is helemaal niet relevant of het te verwachten was dat de koeling "teveel" lawaai maakt.

Bij aankoop in een winkel doen ze sowieso over het algemeen al een stuk moeilijker. Tenminste Media Markt, met de rest heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik heb hier ook een video van gemaakt. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
YouTube: IMG 4413

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nt3r
Ik heb een video gemaakt van mijn laptop
YouTube: IMG 4413

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• $ki
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 13:58

$ki

Dat is best een goede föhn, qua geluid. Denk dat het wel storend kan zijn. Andere laptop lijkt mij de beste optie, maar misschien denkt iemand anders dat het normaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06-2020
Misschien dat hij met updates bezig is? Is wel erg veel lawaai ja, zeker als hij met niet veel bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Shutdown schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 22:24:
Misschien dat hij met updates bezig is? Is wel erg veel lawaai ja, zeker als hij met niet veel bezig is.
Goede. Maar dan zou je toch denken dat de cpu en disk ook omhoog gaan?

Je hoort het natuurlijk niet goed op video, maar die blaast volgens mij erg hard, ja. Ventilatoren moet je horen, maar dit is te hard. Misschien een koelpastaprobleem/heatsink niet goed aangedraaid (gaat dit handmatig of met robots, eigenlijk). Je zou deze kunnen omruilen voor een ander exemplaar. Als die het ook heeft, zou ik gewoon een heel ander model kopen. Je moet nu actie ondernemen. Dit gaat alleen erger worden naarmate er meer stof in de ventilatoren komt en de koelpasta ouder wordt. Zo blijf je bezig...
Pagina: 1