Toon posts:

Help - Computer valt uit Kernal 41 error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje terug zat mijn computer vast in een reboot loop na een mislukte windosw update. de computer probeerde de veramderingen van de update ongedaan te maken maar voor dat er iets gebeurde ging die opnieuw opstarten.
dit heb ik uiteindelijk verholpen door windows 10 hulp software op een USB te zetten en een clean install te doen via de bio start up.

nu werkt mijn computer weer maar met enige regelmaat viel de PC uit zonder enige waarschuwing. ben toen de event viewer in gedoken en de enige critical die er te vinden was is de Kernal ID:41 error die meld dat je de pc niet correct hebt afgesloten.

heb het internet afgezogd wat te doen bij deze error en het een en ander gevonden. heb het volgende al geprobeerd.

- BIOS geupdate
- drivers geupdate
- quick start-up uitgeschakeld
- mijn energy plan op highpreformance gezet
- temps gecheckt en er zijn wel wat pieken maar daat is de PC nog niet van uit gevallen.
-memory diagnostics
-start-up repair
- "restart this pc" om een cleane versie van windows 10 er over heen te gooien maar hij valt steeds uit tijdens dit proces dus dan revert die alles weer.

verder nog wat dingen getest en momenteel kan ik rustig 2-3 uur lang Minecraft, Satisafactory of starwars battlefront spelen zonder problemen maar als ik dan Runencape start houd die er binnen 10 minuten mee op.
heb nog een poging gedaan om runencape op mijn andere harddrive te installeren met de hoop dat dit nog iets zou betekenen maar helaas.

Set-up:
CPU: FX-8300
GPU: geforce 1060 6GB
RAM: 16GB
motherboard: GIGABYTE GA-970A-DS3P
power suply: VS 650
En in de kast nog 2 extra Fan's

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen om dit probleem te verhelpen en weet ook niet meer wat het überhaupt kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:20
Ik zou als eerste kijken naar je power suply, als het "vanuit niets" uitvalt lijkt hier iets mis te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 19:09

Nibbz

Postmaster General

Ik zou je power supply eens proberen te vervangen (heb je de mogelijkheid een andere er tijdelijk in te zetten?)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nibbz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:07:
Ik zou je power supply eens proberen te vervangen (heb je de mogelijkheid een andere er tijdelijk in te zetten?)
dat heb ik helaas niet en hoe kan het zo zijn dat ik rustig 3 uur lang een redelijk zware game kan spelen en dan na 10 minuten runencape valt die gegarandeerd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 19:09

Nibbz

Postmaster General

Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:09:
[...]

dat heb ik helaas niet en hoe kan het zo zijn dat ik rustig 3 uur lang een redelijk zware game kan spelen en dan na 10 minuten runencape valt die gegarandeerd uit
Omdat dat het enige is, wat er mis mee zou kunnen zijn.Als je een MEM test hebt gedaan, zal het geheugen goed zijn (je kan nog proberen runescape te draaien met maar 1 module geinstalleerd. Kijken wat er dan gebeurd).

Iets met de videokaart zal wel niet, dan zou je wel iets van artifacts moeten zien.

En als een computer zomaar uitvalt.. is de kans groot dat het aan de PSU ligt.

Dus wat je nog kan doen
  • Met 1 RAM module booten & gamen
  • Andere PSU proberen
  • Videokaart vervangen?
owh edit:

Windows opnieuw installeren. Dat al geprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Nibbz op 04-05-2020 17:16 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26
Je zou ook naar de spanningen kunnen kijken via bijvoorbeeld HWmonitor.
Als je voedingslijnen erg variëren dan zou je een indicatie kunnen hebben dat je een slechte voeding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan je me uitleggen waarom ik 3 uur lang Satisafactory kan spelen ( elke keer dat ik het start is er niks aan de hand geen uitzonderingen)
en dan een flut spelletje harware-wise kan starten en dan het 100% uitvalt.

in deze logica zie ik niet in hoe het iets als de PSU kan zijn sinds er veel meer power gebruikt word bij zo goed als alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
VS650 is sowieso een slechte voeding. Waarschijnlijk spelen temperatuurschommelingen mee in de instabiliteit. PC wordt anders belast als je Runescape gaat spelen waardoor variabelen veranderen (gebruikt vermogen, temperatuur) en crashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:57

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:20:
kan je me uitleggen waarom ik 3 uur lang Satisafactory kan spelen ( elke keer dat ik het start is er niks aan de hand geen uitzonderingen)
en dan een flut spelletje harware-wise kan starten en dan het 100% uitvalt.

in deze logica zie ik niet in hoe het iets als de PSU kan zijn sinds er veel meer power gebruikt word bij zo goed als alles.
Misschien is je PSU allergisch voor Runescape? Meten is weten en als je alles hebt uitgesloten dan zou het toch zomaar de PSU kunnen zijn. Dus HW Monitor eens kijken en als je de mogelijkheid hebt om een andere PSU te lenen, dat eens doen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zit nu in HWmonitor te kijken en Voltages zijn aardig stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xh3adshotx schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:21:
VS650 is sowieso een slechte voeding. Waarschijnlijk spelen temperatuurschommelingen mee in de instabiliteit. PC wordt anders belast als je Runescape gaat spelen waardoor variabelen veranderen (gebruikt vermogen, temperatuur) en crashed.
er zit verder geen verschil in of ik eerst 3 uur een ander spel gespeeld heb of dat ik direct runencape ga spelen. uit zal die gaan als ik runencape start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_joqkrgRl0dWGkvUzkyvvIxsjs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQ5BzHsbX7PZSGpMn4GsH9JY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
Check je voeding eens op stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
binbero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:30:
Check je voeding eens op stof.
heb mijn hele kast schoon gemaakt gister dus dat is het helaas ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
overigens misschien bruikbaar om te melden maar nog 2 momenten waar die ook uit valt zijn Windows updates en Just cause 4.

ik zou willen zeggen dat het random is maar helaas is dat niet zo.
als ik nu opnieuw de Windows update start zo goed als direct uit.

als ik star wars Jedi fallen order speel kan ie zo rustig 10 uur aan staan geen probleem. (gister bijna uitgespeeld -.-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:34

Trygve

Redacteur
Doorgaans is bij een systeem dat compleet uitvalt de voeding wel de oorzaak. Staat v-sync toevallig uit in de spellen die dit veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:25:
[...]

er zit verder geen verschil in of ik eerst 3 uur een ander spel gespeeld heb of dat ik direct runencape ga spelen. uit zal die gaan als ik runencape start.
Zal waarschijnlijk toch iets met de vorm van belasting te maken hebben. Ondanks dat Runescape misschien grafisch niet zo spectaculair is zou het wel kunnen zijn dat juist de CPU (bijvoorbeeld) volledig belast word terwijl het bij andere games de GPU is. Zonder meten of proberen in het geval van een PSU zal je er niet achter komen. De voeding die je hebt is sowieso kwalitatief wat minder en je riskeert dat het vroeg of laat je componenten frituurt. Die vervangen is geen overbodige luxe.

Hoe dan ook zou je kunnen proberen om de GPU volledig te benutten met bijvoorbeeld FurMark. Daarna kan je de CPU belasten met Prime95. Let in beide gevallen goed op de temperaturen en eventueel andere signalen, je loopt namelijk het risico dat je je systeem sloopt als de PSU wel kapot gaat of iets anders niet goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cpu usage is tijdens runencape ongeveer 15% dus daar zal het niet aan liggen.(veel minder dan meeste andere games die ik speel)
ik ga ze stressen en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
r100 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:25:
Doorgaans is bij een systeem dat compleet uitvalt de voeding wel de oorzaak. Staat v-sync toevallig uit in de spellen die dit veroorzaken?
het uitzetten van vsync lijkt wel te hebben geholpen
*edit
net na dit bericht viel de pc uit.
na ongeveer 1,5 uur runescape.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2020 19:16 ]

Pagina: 1