Toon posts:

[Speaker Cable] 1 1/2 kwadraat of 2 1/2 kwadraat

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk heb ik mijn DD/DTS compleet, alleen nu zit ik nog met 1 vraag: Wat is aan te raden 1 1/2 kwadraat of 2 1/2 kwadraat speaker cable voor mijn rear speakers. De afstand naar mijn rear speakers is ca 10 meter (ruim genomen). En kom nou niet met het verhaal hoe dikker hoe beter (kan ik net zo goed kimber monocle XL aanschaffen >:)) ondergrond je redenen ook.

Specs: Marantz SR-5000
Marantz DV-4100
Kef Cresta 3 (front)
Kef Cresta C (center duh)
Kef Cresta 2 (rear)

Vornamelijk Muziek DVD's

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27

koboy

Heb een idee voor een icon

Hmmm.... Misschien ten overvloede: Wat heb je naar de frontspeakers liggen?
Het lijkt mij dat je dezelfde kabel naar voren en achteren neerlegt.

Gezien de afstand is 2,5 mm^2 misschien aan te raden, ben hier niet helemaal zeker van. Kijk gewoon of 5x 10 m van 2,5 mm^2 binnen budget past, en of je de restanten van de kabel naar de front en center speakers een beetje netjes weg kan werken (dikker="meer" en stugger)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 06 augustus 2001 15:02 schreef koboy het volgende:
Wat heb je naar de frontspeakers liggen?
Ik heb voor 2 x 2 1/5 kwadraat monster xp liggen. Alleen wordt het een beetje prijzig om dat naar achteren te leggen.. kost gloof ik iets van 15,- de meter.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 22:23

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou voor zulke afstanden zeker GEEN 1,5 mm2 nemen. Dan is de kans op vervorming en ruis gewoon groter. Ik heb zelf over een afstand van 2 keer 8 meter 6 mm2 liggen >:)
Dit ook omdat de versterker anders z'n vermogen niet kwijt kan naar de speakers.

Verwijderd

Een kabel is een passief element en veroorzaakt nooit vervorming.

• Tomas Zwinkels
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

kabel vervormt niet. het levert alleen extra weerstand waardoor het geluid zachter gaat.. dit merk je op langere afstanden (wat dit toch wel wat is) erg goed.. omdat je hoogentonen er namelijk met veel minder vermogen erdoorheen gaan.. gaan je hogen tonen van je speakers zachter dan je bassen (dese hebben veel meer vermogen dus verschil is kleiner) en vernaai je je frequentie karakteristiek.. niet dat deze bij suround erg precies is..

tis gewoon een afweging.. als het niet veel duurder is zou ik toch voor dikkere kabel gaan.. zorg wel dat je alles netjes op je pug zet enzo. je hebt niks aan ranzig veel kwadraat als je pugje geen grote draaddikte aan kunnen.. en dat je ze daarom maar brak in elkaar zet..

toch people :? :)

suc6 dermee!!

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

in [topic=198161] heb ik een verhaaltje over de minimale veilige dikte van je Luidspreker kabels geschreven.

Dus als je het vermogen en de impedantie van je speakers weet, kun je het uitrekenen.

Zelf ben ik meestal gewoon lui en neem ik 2,5 mm2 kabel, als ik niet kritisch ben gebruik ik 0,75mm2 of 1,5mm2, wat ik op dat momen voor handen heb.

voor langer dan 15m is 2,5 eigenlijk wel het minimum, en langer dan 5 a 6m is 1,5 het minimum.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Pagina: 1