Vernieuwde HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Ik wil graag mijn huidige HTPC (die nog prima werkt en behoorlijk snel is) vernieuwen zodat ik 4K 60p kan afspelen op mijn LG OLED 55B6V. Ik heb nu de volgende configuratie:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD A8-3870K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus F1A75-M€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSilverstone Grandia GD02B (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 50,83€ 50,83
1Voedingenbe quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 50,83

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd dus 4K 60P kunnen afspelen op mijn LG OLED 55B6V. Eventueel af en toe gamen (FIFA of racen). Verder wil ik dat dit systeem stil is. Mijn huidige systeem maakt behoorlijk wat geluid en dat is soms storend als je muziek wilt luisteren op wat lager volume. Het geluid klinkt als de ventilator. Bovendien wil ik de HTPC optisch verbinden met een aan te schaffen stereo receiver.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de €200 om componenten te vervangen, maar dat is rekbaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil de huidige componenten houden waar mogelijk (zie tabel). De kast wil ik blijven gebruiken en ook de SSD en HDD voldoen nog prima (tenzij de eerste nu te traag is en de tweede juist het lawaai veroorzaakt). Qua geheugen weet ik niet of ik dit dien te vervangen. Ik heb ook een Logitech K400 toetsenbord en die blijf ik gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naast bovenstaande wil ik het systeem koud kunnen starten met een nog aan te schaffen Logitech Harmony Companion.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt een voorkeur, alhoewel ik over de Ryzen veel positiefs lees. De AMD Ryzen 3 3200G Boxed vind ik qua prijs interessant.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo laag mogelijk stroomverbruik en zo stil mogelijk, maar toch snel. Aan het stroomverbruik wil ik eventueel concessies doen als ik dan FIFA kan spelen, maar ik gok dat ik dan een aparte videokaart of een duurdere processor nodig heb.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten wat jullie aanraden qua moederbord, geheugen en voeding/koeling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik vraag me af of je er niet beter aan doet te kijken naar 2 systemen.
- 1 systeem dat stil en zuinig is als HTPC
- 1 systeem dat geschikt is om te gamen

Of wellicht, als je games daar op draaien, een console.

€200 lijkt me in alle gevallen geen realistisch budget. Een beetje PC gaat heel erg rap richting €600-€800. Zelfs een simpele mediaspeler gaat, inclusief afstandsbediening, al rap over de €100 heen.

Zelf heb ik als mediaspeler een simpel KODI doosje:
pricewatch: Eminent EM7680 4K TV Streamer powered by LibreELEC Kodi

Best handig, zou in theorie 4K moeten kunnen afspelen (niet getest), KODI werkt vind ik prima, maar het is wel puur een mediaspeler. Je kunt er niet op gamen. Het is wel stil (fanless) en zuinig.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 13:54
Dank voor je antwoord. Het gamen is meer optioneel. Als dat voor een beetje meer niet mogelijk is of inderdaad ten koste gaat van hoe stil hij is, dan hoeft het gamen niet. Ik hergebruik veel onderdelen, dus in het beste geval gaat het om een nieuwe processor en een nieuw moederbord voor €200. De afstandsbediening zit ook niet in dit budget.

Ik wil overigens met de HTPC downloaden en lokaal afspelen. Ik heb nagedacht over een NAS, maar ik speel alles af op mijn TV in de woonkamer en een NAS en mediaspeler lijken me duurder dan mijn huidige HTPC te vernieuwen.