Nieuwe ssd-kaart aan bestaande ssd samenvoegen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-05 15:42
Goedemiddag,

Ik heb zojuist eenzelfde nieuwe ssd kaart Crucial P1 1TB NVMe M.2 gekocht. Deze heb ik aan mijn moederbord bevestigd en heb hem als nieuwe eenvoudig volume toegevoegd.

Nu wil ik deze D:-NieuwVolume-schijf graag toe- of samenvoegen bij de bestaande C:Windows ssd-schijf. Kan dit?

Ik heb het al via computerbeheer proberen te doen, maar ik kan niet de optie 'Volume uitbreiden' kiezen.

Ik hoor graag of dit mogelijk is. Het lijkt me namelijk veel handiger om niet na te denken over de schijf die je telkens moet selecteren ;).

Alvast bedankt.

Patrick

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zijn sloten beide geschitk voor PCIe nvme ?
Veel moederbordjes zijn geschiktvoor 1 nvme en de ander sata m.2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb beide kaarte in de M2.1 en M2.2 sockel zitten.

Dit is het moederbord:

https://www.asus.com/nl/M...ING-WI-FI/specifications/

Er staat wel aangegeven dat het twee sloten M.2 heeft. Daar zijn ze ook in gesplaatst. Misschien BIOS-instellingen? Ik ben maar een leek die aan het leren is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Hackus Als @Ziegels aangeeft dat het lukt om een eenvoudig volume op de nieuwe schijf aan te maken, zal dat wel het geval zijn. Anders was het daar al niet gelukt.

Maar, over de daadwerkelijke vraag. Wat je dus wil, is de extra capaciteit die je nieuw hebt 'toevoegen' aan de C:-schijf. Dat is zover ik weet niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziegels schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:06:
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb beide kaarte in de M2.1 en M2.2 sockel zitten.

Dit is het moederbord:

https://www.asus.com/nl/M...ING-WI-FI/specifications/

Er staat wel aangegeven dat het twee sloten M.2 heeft. Daar zijn ze ook in gesplaatst. Misschien BIOS-instellingen? Ik ben maar een leek die aan het leren is...
M.2 is format van stickje, dat heb je in Sata en PCIe NVMe.
(voor alle lezers die het verschil niet weten)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt vast wel een JBOD maken (Windows Disk Management heeft die optie, toch?) maar dat is wel destructive omdat je de JBOD zal moeten formatteren.

Ik denk niet dat het het waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 04-05-2020 17:17 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
dcm360 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:12:
@Hackus Als @Ziegels aangeeft dat het lukt om een eenvoudig volume op de nieuwe schijf aan te maken, zal dat wel het geval zijn. Anders was het daar al niet gelukt.

Maar, over de daadwerkelijke vraag. Wat je dus wil, is de extra capaciteit die je nieuw hebt 'toevoegen' aan de C:-schijf. Dat is zover ik weet niet mogelijk.
Juist. Zodat ik een C-schijf heb van 2 TB zeg maar.
Hackus schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:16:
[...]

M.2 is format van stickje, dat heb je in Sata en PCIe NVMe.
(voor alle lezers die het verschil niet weten)
Intel® B360 Chipset :
1 x M.2 Socket 3*2, , with M Key, type 2242/2260/2280 storage devices support (SATA & PCIE 3.0 x 2 mode)
1 x M.2 Socket 3, with M key, type 2242/2260/2280/22110 storage devices support (PCIE 3.0 x 4 mode)

Het moet twee keer PCIE zijn. Alhoewel het in de BIOS er iets anders staat. Ik zal een screenshot plaatsen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Compizfox schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:17:
Je kunt vast wel een JBOD maken (Windows Disk Management heeft die optie, toch?) maar dat is wel destructive omdat je de JBOD zal moeten formatteren.

Ik denk niet dat het het waard is.
Nee, inderdaad. Het moet wel een logische en simpele oplossing zijn. Het is eventueel alleen maar voor het 'gemak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 15:26

Nibbz

Postmaster General

Dat samenvoegen kan, al zul je ze dan in raid modus moeten draaien? (stripe?)

Maar waarom? gebruik ze gewoon apart :). Samenvoegen = als er 1 faalt, ben je al je data kwijt.

edit:
en idd, zoals hierboven gezegd, je moet een format op beide doen, om ze in raid te kunnen gebruiken

[ Voor 26% gewijzigd door Nibbz op 04-05-2020 17:22 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDCbLLbXOQ-sQm465-kbtGN16bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzJ0IswtYnIPIFJlh8PGUwhl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:02
Met dat moederbord kun je geen NVMe schijven in RAID zetten. Je kunt Windows software RAID gebruiken maar alleen op data schijven: https://support.microsoft...windows-10-storage-spaces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Dus niet aan te raden om dit te doen?

Ik wil er inderdaad niet teveel aan prutsen en tweaken. Daar heb ik er te weinig verstand van voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Gewoon lekker als twee losse schijven gebruiken. Ze samenvoegen is het risico en de minimale voordelen niet waard.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Top. Dank jullie wel!

Ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je zou eventueel nog kunnen aanklooien met symlinks. Dan kun je doen alsof je nieuwe SSD een directory is in je C-schijf. Het blijven dan wel aparte schijven en paden, dus je kunt niet ineens meer kwijt in de Program Files folder van je originele SSD. Alleen in verkenner is er een extra map met een extra 1TB ruimte :D .

Je zou hiermee ook data kunnen verhuizen naar SSD2: eerst kopieren van SSD1 naar SSD2 en dan op SSD1 vervangen door een symlink. Dan komt er ruimte vrij op SSD1. SteamMover doet dat geautomatiseerd voor Steam games.

[ Voor 23% gewijzigd door Vaudtje op 04-05-2020 17:45 . Reden: SteamMover ]

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vaudtje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:42:
Je zou eventueel nog kunnen aanklooien met symlinks. Dan kun je doen alsof je nieuwe SSD een directory is in je C-schijf. Het blijven dan wel aparte schijven en paden, dus je kunt niet ineens meer kwijt in de Program Files folder van je originele SSD. Alleen in verkenner is er een extra map met een extra 1TB ruimte :D .

Je zou hiermee ook data kunnen verhuizen naar SSD2: eerst kopieren van SSD1 naar SSD2 en dan op SSD1 vervangen door een symlink. Dan komt er ruimte vrij op SSD1. SteamMover doet dat geautomatiseerd voor Steam games.
Je kunt zelfs de hele disk in een directory op C: mounten via de disk manager. Dat is nog minder foutgevoelig.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37
je kan binnen windows een nieuwe disk bij voegen aan een bestaande disk..
Dynamic disk.. Hiermee kan je meerdere disks over elkaar laten spanen.
Room42 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Ja, alleen hadden we al geconcludeerd dat dat niet voor je system disk geldt en dat het, qua stabiliteit, geen goed idee is. ;)
hmmm ik zie het, je krijgt een melding dat je geen OS kan starten vanaf een dynamic disk..

Ben zelf niet zon voorstanden btw om een disk te spannen met fysieke disks.. Binnen VM's met RDM's ja kan wel.. Nadeel is alleen als 1 RDM wegvalt om welke reden dan ook. Dat data naar zijn grootje is.

[ Voor 64% gewijzigd door To_Tall op 04-05-2020 17:58 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:52:
je kan binnen windows een nieuwe disk bij voegen aan een bestaande disk..
Dynamic disk.. Hiermee kan je meerdere disks over elkaar laten spanen.
Ja, alleen hadden we al geconcludeerd dat dat niet voor je system disk geldt en dat het, qua stabiliteit, geen goed idee is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 04-05-2020 17:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Pagina: 1