Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilatie-warmtepompboiler als airco gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De ventilatie-warmtepompboiler wil ik gebruiken als verkoeling en ontvochtiging op zolder in de hete zomer dagen. Het gaat om de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT. 80 liter waterinhoud. De ventilatie-warmtepompboiler onttrekt op dit moment warmte van zolder, en heeft dus (nog) geen aansluiting naar buiten.

De uitdaging is het aantal draaiuren die de boiler maakt in de zomer, of eigenlijk het gebrek eraan. Als de aangezogen lucht warm is dan is het rendement erg goed, maar het aantal draaiuren daarmee erg kort.

Technisch gezien is het volgens mij een airco, alleen kan deze niet onbeperkt de buitenlucht verwarmen.

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de ventilatie-warmtepompboiler continue blijft koelen?

Opties waar ik aan dacht zijn:
  1. Warmwater weg laten lopen. Bijvoobeeld bij 50°C de warmwater kraan open en bij 45°C weer dicht.
  2. Gebruik maken van de ingebouwde 4-weg klep om het boiler water af te koelen en de warme lucht naar buiten blazen. Als dat technisch kan?
Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de ventilatie-warmtepompboiler continue blijft koelen? En zou dit een alternatief kunnen zijn van een airco?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dre schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:02:
De ventilatie-warmtepompboiler onttrekt op dit moment warmte van zolder, en heeft dus (nog) geen aansluiting naar buiten.
Huh? En daarmee wordt het water in de winter toch genoeg opgewarmd?
Dat klinkt heel inefficient.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
Dat valt best mee. Je hebt een goede COP met binnenlucht. Niet met buitenlucht in de winter.
Ontdooiklep gebruiken lijkt me heel lastig, je zult dan een complete besturing over de besturing heen moeten bouwen.

Ik zou kiezen voor een DHW circulatiepompje welke over het vat circuleert en af te sluiten is met 2 kogelkranen + aftapmogelijkheid. Ivm dood water in de winter. Het tapwater moet je dan afkoelen, bijvoorbeeld door een spiraal of radiator die met buitenlucht gekoeld wordt. Technisch gezien is het precies een airco dan, de vraag is alleen of alle kranen/leidingen/werk niet duurder is dan een simpel 9000BTU monoblock slangaircootje.

Water weg laten lopen kan ook, maar is natuurlijk wel je reinste verspilling. Zeker in de hete zomer.
Daar gaat makkelijk een kuub per dag doorheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 04-05-2020 16:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je de sensor er niet uit halen?
Dan blijft die ook wel draaien.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Jim423
Een DHW circuitlatiepompje klinkt interessant, maar is iets te complex inderdaad.
Een mobiele airco lijkt me niet zo efficiënt omdat je warmelucht naar binnen moet zuigen. En daarbij vraag ik me af of dit extra apparaat met broeikasmiddel niet veel schadelijker is dan circa 600 liter per dag in een regenton te stoppen door het riool of tuin te spoelen. Mobiele airco's zijn niet zo duur in aanschaf moet ik zeggen.

@AUijtdehaag
De temperatuur in het vat wordt dan wel hoog. De V-WPB kan officieel tot 55°C water maken. Bij de legionella run pakt ie de elektrische elementen boven de 55°C. Het koudemiddel is R134a. Ik durf het niet zomaar aan om significant hoger te gaat in watertemperatuur.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:34
Goeie modellen hebben 2 slangen. Toevoer en afvoer.
Bedenk ook dat een WPB maar zo'n 4000BTU capaciteit heeft, waarschijnlijk te weinig om uberhaupt je zolder te koelen. Ik red het namelijk net, mijn aircocompressor is 980W, tegen 350W van een WPB.
Ik zou niet boven de 60 graden gaan in watertemperatuur, waarschijnlijk loopt de compressor dan stuk op den duur. Als je het water weer af laat koelen in een 500L regenton en de tuin ermee sproeit (grotendeels) valt er wat voor te zeggen, een kraan in de tuin aangesloten op de warmwaterleiding gedopt met een 3mm gaatje zou dan al voldoen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Dre schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:16:
@Jim423
Een mobiele airco lijkt me niet zo efficiënt omdat je warmelucht naar binnen moet zuigen.
Een goede mobiele airco (met 2 slangen, die lucht van buiten aanzuigt en opgewarmt terug blaast) dumpt de overbodige energie in de luchtstroom die naar buiten gaat. De binnenkomende lucht zal denk ik gemiddeld zo`n 30 graden zijn. Zo`n ding met 1 slang dat alleen blaast zal constant buitenlucht in je huis naar binnen zuigen via je raam dat op een kier staat etc.

In jouw geval ' dumpt' je warmtepompboiler de overbodige energie in warm water. Van bijvoorbeeld gemiddeld 47 graden. Ik denk dat de COP van een mobiele airco dan nog wel beter is, en het kost minder water.
De uitgaande luchtslang moet wel een beetje geisoleerd zijn, anders helpt het niet veel. En uberhaubt slangen is een nadeel.

Daarnaast zal een beetje mobiele airco het dubbele of 3 voudige vermogen hebben van een PAW-DHWM80ZNT.

Zelf haal ik overigens in de zomer de ventilatiekanalen van de warmtepompboiler los zodat die de zolder koelt. Maar als de wpb een uur uit staat voel je niet meer dat hij aan gestaan heeft.

edit: als je er voor de hobby mee wilt prutsen mag het hoor. Maar qua comfort gaat er niets boven een L/L split unit. Ze zijn nog steeds te koop met voorgevulde buitenunit, prima zelf te installeren zonder vacuumeren.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 04-05-2020 19:16 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Ik heb een Inventum Spaarpomp waarmee ik een 300 l hygieneboiler opwarm. In de zomer blaast hij koude lucht op zolder, op koudere dagen voorziet mijn Ducobox centrale ventilatie hem van warme lucht. Tussen de Duco en Spaarpomp zit een T stuk met een buis naar buiten. Als Duco te weinig biedt wordt de lucht deels van buiten gehaald, blaast de Duco te hard gaat de ventilatielucht deels naar de Spaarpomp en deels naar buiten.

Als de boiler in de zomer op temperatuur is laat ik de spaarpomp water door een warmwaterbatterij stromen middels een driewegklep, wat weer gekoeld wordt door lucht uit de Duco. Er gaat dan weliswaar warme lucht naar buiten, net als bij een airco, maar hij blijft koelen. Daalt de temperatuur in de boiler, dan stuurt de driewegklep het water uit de Spaarpomp weer naar de boiler. Zo haal ik het hoogste rendement uit mijn Spaarpomp en heb ik voldoende warm water en mijn zolder blijft gekoeld.
Een airco zal wellicht harder koelen, maar een paar graden lager is toch wel aangenaam.

Je hebt een paar kleppen nodig en bijv. een Homey, maar het werkt
Pagina: 1