De ventilatie-warmtepompboiler wil ik gebruiken als verkoeling en ontvochtiging op zolder in de hete zomer dagen. Het gaat om de Panasonic Aquarea PAW-DHWM80ZNT. 80 liter waterinhoud. De ventilatie-warmtepompboiler onttrekt op dit moment warmte van zolder, en heeft dus (nog) geen aansluiting naar buiten.
De uitdaging is het aantal draaiuren die de boiler maakt in de zomer, of eigenlijk het gebrek eraan. Als de aangezogen lucht warm is dan is het rendement erg goed, maar het aantal draaiuren daarmee erg kort.
Technisch gezien is het volgens mij een airco, alleen kan deze niet onbeperkt de buitenlucht verwarmen.
Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de ventilatie-warmtepompboiler continue blijft koelen?
Opties waar ik aan dacht zijn:
De uitdaging is het aantal draaiuren die de boiler maakt in de zomer, of eigenlijk het gebrek eraan. Als de aangezogen lucht warm is dan is het rendement erg goed, maar het aantal draaiuren daarmee erg kort.
Technisch gezien is het volgens mij een airco, alleen kan deze niet onbeperkt de buitenlucht verwarmen.
Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat de ventilatie-warmtepompboiler continue blijft koelen?
Opties waar ik aan dacht zijn:
- Warmwater weg laten lopen. Bijvoobeeld bij 50°C de warmwater kraan open en bij 45°C weer dicht.
- Gebruik maken van de ingebouwde 4-weg klep om het boiler water af te koelen en de warme lucht naar buiten blazen. Als dat technisch kan?