Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1ste Game-Stream-Werk PC / 1200€ Max / Met toebehoren :)

Pagina: 1
Acties:

• xRaticcc
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 00:20
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn nieuwe systeem multifunctioneel zijn en een aantal jaren mee kunnen gaan. Met een nieuwe systeem wil ik graag:
  • High-end gamen (denk aan FPS als Call of Duty: Modern Warfare - Warzone, PUBG, Rainbow Six Siege, Battlefield).
  • Streamen (evt. een capture card plaatsen voor een toekomstige console)
  • Editen (Adobe Pr, Ai en Ps)
  • Data analyseren (denk aan Tableau, PowerBI) voor mijn MSc studie en toekomstige baantje
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200 Max. Een lager bedrag voor dezelfde performance is altijd top! Ik ga in ieder geval proberen om zo veel mogelijk 2e hands te kopen. Ik hoop dat ik alle valkuilen kan omzeilen daarin. :Y

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik de Sony WH-1000XM2 liggen, maar dit is niet echt bedoeld voor gaming.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KoptelefoonsSony WH-1000XM2 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC€ 308,72€ 308,72
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1MonitorenIiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart€ 199,25€ 199,25
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US€ 59,-€ 59,-
1MuizenHyperX Pulsefire FPS Pro€ 44,99€ 44,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,30€ 78,30
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Gun metal€ 87,70€ 87,70
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 49,04€ 49,04
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.291,79

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille PC is altijd gewaardeerd. :X Ik twijfel of ik genoegen kan nemen met alleen 16GB aan RAM voor als ik gamen en streamen, of editen en wil multitasken. Ik gok toch op een 32GB aan RAM.

Ga je overklokken?
Nee, niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb inmiddels veel BBG's gelezen en flink aantal reviews her en der bekeken. Ik hoop in ieder geval meer kennis vanuit jullie in te winnen betreft 'de build'. Wat vinden jullie van het moederboard? Kan ik ook voor een ander alternatief gaan? Ik dacht dat de Tomahawk MAX future proof zou zijn voor als ik nog upgrades wil toepassen (bijv. naar een Ryzen 7 of 9 series; een upgrade in videokaart). Is dit genoeg voor 1440p gaming experience, of Full HD? Hoe zit ik qua voeding? Alle tips en suggesties zijn zeker welkom! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door xRaticcc op 04-05-2020 17:01 . Reden: Taalfoutje ]

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik twijfel of ik genoegen kan nemen met alleen 16GB aan RAM voor als ik gamen en streamen
Voor games en streamen is 16GB ruim voldoende, voor editen kan dit in sommige gevallen wat tekort schieten, maar je kan er later nog altijd 16GB extra bijprikken indien je niet genoeg hebt.

Wat vinden jullie van het moederbord?
Goed genoeg voor je huidige setup, een ryzen 9 zou ik niet aanraden om er later in te stoppen (vrms (stroomvoorziening) die nogal warm wordt. Alternatieven zijn redelijk prijzig (€200+)

Is dit genoeg voor 1440p gaming
De 5600XT is uitstekend voor Full HD, voor 1440p kijk je richting 5700XT/2070Super.

Hoe zit ik qua voeding
Uit een artikel van de buren. Voor een prikje meer heb je bv. de Seasonic Focus GX die op alle vlakken zowat beter is (en 7 jaar extra garantie heeft tov de be!quiet).

Alle tips en suggesties zijn zeker welkom
Headsets klinken in de meeste gevallen niet alleen slecht, maar de mic die er aan vast hangt is zonder uitzondering nog slechter. Wil je streamen serieus nemen, ga je best voor een goede hoofdtelefoon met een aparte mic.

De crucial P1 heeft (ultra langzaam) QLC geheugen icm met een snelle cache, voor dagdagelijks (games, media, streamen) gebruik ga je daar niets van merken door de cache, voor grote bestanden op te slaan (zoals in editen) gaat de SSD zowat even langzaam worden als een harde schijf eens de cache vol is.
Een Kingston A2000 heeft TLC geheugen, en heeft hier geen last van (en gaat nog eens langer mee), wat voor €10 zeker aan te raden is.

• xRaticcc
Voor games en streamen is 16GB ruim voldoende, voor editen kan dit in sommige gevallen wat tekort schieten, maar je kan er later nog altijd 16GB extra bijprikken indien je niet genoeg hebt.
Ik zal er zeker naar kijken in de toekomst.
Headsets klinken in de meeste gevallen niet alleen slecht, maar de mic die er aan vast hangt is zonder uitzondering nog slechter. Wil je streamen serieus nemen, ga je best voor een goede hoofdtelefoon met een aparte mic.
Ik dacht dat de Hyper X Cloud II wel van goede start zou zijn. De review van @Foritain beloofde veel goeds. https://tweakers.net/prod.../hyperx-cloud-ii-red.html

De crucial P1 heeft (ultra langzaam) QLC geheugen icm met een snelle cache, voor dagdagelijks (games, media, streamen) gebruik ga je daar niets van merken door de cache, voor grote bestanden op te slaan (zoals in editen) gaat de SSD zowat even langzaam worden als een harde schijf eens de cache vol is.
Een Kingston A2000 heeft TLC geheugen, en heeft hier geen last van (en gaat nog eens langer mee), wat voor €10 zeker aan te raden is.
Bedankt voor de tip! Ik heb het geupdate. :)

Voor iedereen: Zijn er nog andere inzichten op de build? Kunnen we het dichterbij het budget brengen?

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 119,79€ 119,79
1VideokaartenASRock Radeon RX 5600 XT Phantom Gaming D2 6G OC€ 308,72€ 308,72
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,89€ 65,89
1MonitorenIiyama G-Master GB2560HSU-B1 Zwart€ 199,-€ 199,-
1ToetsenbordenCooler Master CK350 (Outemu Red) Qwerty US€ 59,-€ 59,-
1MuizenHyperX Pulsefire FPS Pro€ 44,99€ 44,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 78,30€ 78,30
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 124,74€ 124,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.343,03

• DutchTowel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02:37
1MonitorenAsus TUF Gaming VG249Q Zwart€ 229,-€ 229,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,-

Klein adviesje op de monitor, je kan voor dezelfde prijs (met “select” is 30 euro korting) een IPS paneel krijgen.

• xRaticcc
Klein adviesje op de monitor, je kan voor dezelfde prijs (met “select” is 30 euro korting) een IPS paneel krijgen.
Thanks voor de tip! :)

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik zou ipv de Hyperx cloud II gaan voor de Corsair HS70 Wireless of de steelseries arctis 3 Wireless gaan, kosten hetzelfde of iets meer, zijn draadloos en je merkt zeer waarschijnlijk geen verschil in geluidskwaliteit.

Je hoeft gaan MAX moederbord te hebben. Bijna alle B450 moederborden hebben een nieuwe BIOS die Ryzen 3xxx toestaat.

Verder zou ik niks aanpassen.

• xRaticcc
Ik zou ipv de Hyperx cloud II gaan voor de Corsair HS70 Wireless of de steelseries arctis 3 Wireless gaan, kosten hetzelfde of iets meer, zijn draadloos en je merkt zeer waarschijnlijk geen verschil in geluidskwaliteit.
Ik wil niet te veel van mijn budget afwijken. Als ik draadloos zou gaan, dan had ik wel de Steelseries Arctis uitgekozen, dat zeker! Alleen de HyperX Cloud II is toch wel een beest wanneer ik af ga op meerdere reviews. Ik moet het zelf nog even uittesten natuurlijk. Het is ook wat prijs vriendelijker voor de kwaliteit die ik terug krijg.
Je hoeft gaan MAX moederbord te hebben. Bijna alle B450 moederborden hebben een nieuwe BIOS die Ryzen 3xxx toestaat.
Bedoelde je 'geen'? Ja klopt. Ik had het na jouw comment nog even nagekeken. Gevoelsmatig zit ik toch wel aan het plug-en-play denkwijze. Persoonlijke voorkeur denk ik, maar scherp van je @SuperToine123 ! Thanks! :)

Ik vroeg me nog wel het een en ander af betreft deze twee moederborden:
MSI B450 Tomahawk MAX
MSI B450 Mortar MAX

Welke zouden jullie aanraden? De wat grotere Tomahawk MAX met 1 M.2 slot, of de kleinere Mortar MAX met 2 M.2 slots? Aangezien ik later dit jaar een capture card wil halen voor het streamen vanuit mijn console (denk aan een Elgato) ben ik bang dat ik, als ik de Mortar MAX kies, dat ik de tweede M.2 slot niet meer zou kunnen gebruiken. Of sla ik de plank he-le-maal mis? Corrigeer me als ik het fout heb! *O*

Om een mooi bruggetje te maken vanuit het M.2 slot naar een SSD-SATA.

Zou het dan voldoende voor mij zijn om te bouwen op een M.2-SSD, of zou je het ook aanraden om een SSD-SATA aan te schaffen @DenHond. Tevens staat de M.2 variant van Kingston in het lijstje!

Edit Toevoeging:

Tevens zag ik dit lijstje voorbij komen bij AMD en daar zat het model van G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB: https://tweakers.net/pric...16d-16gvkb/specificaties/ niet tusen op het lijstje van supported RAM https://www.amd.com/syste...ory-support-list-en_0.pdf.

Zie hieronder voor de DDR4-3200:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56IRImhB1NeRJ2HV2594il7OBcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNpeFzYF0uMDxzemHdOK2TIe.png?f=fotoalbum_large

Is het toch de moeite waard om de Ripjaws te nemen? Waarschijnlijk moet ik dan iets in de BIOS doen om het op de 3200MHZ niveau te brengen.

Iemand enig advies hierin?

[ Voor 20% gewijzigd door xRaticcc op 05-05-2020 23:30 ]

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Sorry, ik bedoelde geen MAX moederbord. Tussen de Tomahawk en de Mortar zou ik gaan voor de Mortar puur voor de M.2 slot. Nu gebruik je deze voor een Kingston SSD en als je in de toekomst wilt upgraden hoef je niet je Boot-drive te vervangen, dat is namelijk echt een hell.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
Voor gewoon pc gebruik (games, streamen, multimedia, office,...) is een gewone sata SSD even snel als een veel snellere (op papier dan) m.2 SSD.
Zo'n m.2 haalt het vooral in het lezen/schrijven van grote bestanden (lees een 25GB video ophalen om te editten), waar ze in het geval van de a2000 zowat 4x sneller zijn dan wat een sata ssd theoretisch kan halen.
Ook heb je 2 kabels minder in je kast met een m.2 ssd en zijn ze in prijs niet echt veel duurder.

Ivm met de tomahawk en mortar: met de tomahawk heb je nog toekomstige pci-e uitrbreidingsmogelijkheden, met de mortar een extra m.2 slot. Daar moet je zelf beslissen of je 2 m.2 poorten wil of extra pci-e slots (en er bestaan pci-e m.2 uitbreidingskaarten, dus niet echt zo'n probleem).
Je capturekaart zal waarschijnlijk enkel een usb poort nodig hebben, dus daar moet je niet echt rekening mee houden.

[ Voor 9% gewijzigd door DenHond op 05-05-2020 23:30 ]

• xRaticcc
Nu gebruik je deze voor een Kingston SSD en als je in de toekomst wilt upgraden hoef je niet je Boot-drive te vervangen, dat is namelijk echt een hell.
Ik kan me dat nog niet voorstellen, maar dat klinkt niet als een pretje nee! :|
Ivm met de tomahawk en mortar: met de tomahawk heb je nog toekomstige pci-e uitrbreidingsmogelijkheden, met de mortar een extra m.2 slot.
Ik denk dat ik toch voor de extra uitbreidingsmogelijkheid in de pci-e slot, dus daarbij de Tomahawk MAX in het rijtje laat. Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Ik blijf nog even met de vraag betreft mijn RAM, maar ik zie het antwoord daarop graag tegemoet.

Ik sta op het punt te bestellen (ergens deze week), dus ik vraag me af of er nog ergens aanpassingen/verbeteringen gemaakt kunnen worden! :)

Ik kan in ieder geval niet wachten! :9

Off-topic: De prijzen voor de producten die ik destijds heb genoteerd zijn wel heel snel gestegen. ;(

[ Voor 1% gewijzigd door xRaticcc op 05-05-2020 23:49 . Reden: taalfoutje ]

Pagina: 1