Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-11 10:15
De PV panelen van onze nieuwbouw had ik graag met Enphase micro omvormers uitgevoerd.

Plat dak (voldoende ruimte)
6000kwh/jaar basis
Enphase micro omvormers

Bij klassieke string omvormers gebruikt men meestal een oost / west opstelling om de piek af te vlakken, waardoor je een minder krachtige string omvormer nodig heeft.
Daar bij Enphase elke micro omvormer per paneel zit, heeft het nog nut om een oost / west opstelling te maken?

In België gebeurt de energie afrekening nog steeds 1x per jaar (men kan dus overdag terug leveren aan het net en deze s avonds pas verbruiken, identiek ivm zomer volop opwekken en in de winter volop verbruiken :9 )

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door querex op 04-05-2020 15:30 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Als je alles wat je wil plaatsen kwijt kan in een Zuid-opstelling, dan heeft Oost-West inderdaad weinig nut.

Maar je geeft vrijwel geen informatie, en dan zijn we gauw uitgepraat.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• querex
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:22:
Maar je geeft vrijwel geen informatie, en dan zijn we gauw uitgepraat.
Bedankt, start post nog beetje uitgebreid.
De vraag zou puur gaan of er nog voordelen zijn bij oost/west in combinatie met micro omvormers.
Als je nog gegevens nodig hebt, laat gerust weten, dan vul ik aan!

• FD2

FD2

Op een platdak zou ik /moet je Oost-West neerleggen omdat:
Hele compacte opstelling met veel kWh per vierkante meter.
Nauwelijks ballast nodig.
Betere spreiding van de opwek over de dag.
80 tot 85% van de opbrengst tov optimale Zuid-opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://www.perebolte.nl/wp-content/uploads/2017/02/2015-12-03-11.56.32-2.jpg

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• querex
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:03:
Betere spreiding van de opwek over de dag.
85 tot 90% van de opbrengst tov optimale Zuid-opstelling.
Goede puntjes, op bovenstaande 2 wil ik wel even verder op ingaan.

Heeft betere spreiding van de opwek over de dag nut bij micro omvormers?
Het vermogen van de micro omvormers moet men nog steeds even zwaar nemen dan het paneel.
We worden niet bestraft om opgewerkte stroom terug op het net te zetten en die pas op een later moment op te gebruiken.

Heeft een zuid opstelling geen hogere efficiëntie zon -> opbrengst t.o.v. oost/west?

• FD2

FD2

spreiding:
Als jij een betere spreiding hebt zal jouw opwek ook beter aansluiten op je gebruik.
Je gebruikt dus de "accu-functie" van het openbare net minder, met als gevolg dat de CO2 uitstoot minder zal zijn. En daar was het toch allemaal om begonnen, nietwaar ?
Dankzij een wettelijke regeling ondervinden piek-opwekkers niet de nadelen van hun gedrag, maar het blijft een onwenselijk gedrag.

Rendement:
Ja, ik heb mijn getalletjes inmiddels al gecorrigeerd.
Het moet zijn : 80% - 85%.
En dat zijn ervaringscijfers van mijn eigen installatie, over bijna een jaar gemiddeld, met zowel Oost-West panelen op een platdak als Zuid-panelen onder 36' helling.

Dit is de opwek over 10 maanden.
Links 12 Zuid-panelen, rechts de Oost-Westpanelen.
De Oost-West panelen hebben af toe wat schaduw, dat is ook de oorzaak van de verschillende opbrengsten.
1 Zuidpaneel, helemaal links, ziet aan het eind van de dag schaduw van de buurman.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/16jox501ntc38bs/Opwek%2010%20maanden.jpg?raw=1

[ Voor 21% gewijzigd door FD2 op 04-05-2020 16:41 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 22:54

bomberboy

BOEM!

querex schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:14:
[...]

Het vermogen van de micro omvormers moet men nog steeds even zwaar nemen dan het paneel.
We worden niet bestraft om opgewerkte stroom terug op het net te zetten en die pas op een later moment op te gebruiken.
Ik weet niet hoe het zit met de micro-omvormers, maar indien je daardoor een hoger prosumenten-tarief moet betalen zijn die in een Oost-West opstelling niet echt relevant denk ik. (Is er een specifieke reden voor je voorkeur voor micro-omvormers?)
Dus als Belg kunnen we het net inderdaad als oneindige batterij gebruiken, maar door het prosumententarief is dat niet (meer) gratis.

Zelf heb ik bijvoorbeeld 14,88kWp op mijn plat dak liggen (oost-west) met 10kW aan omvormers (2x5). Met micro-omvormers weet ik eigenlijk niet of dat zou gekund hebben. Aangezien je totale vermogen van de omvormer maar 10kW mag zijn.

Door de keuze voor oost-west kunnen er wel veel meer panelen op het dak, die je bovendien niet ziet vanop de grond (esthetisch mooier), minder ballast nodig hebben om niet weg te waaien
Heeft een zuid opstelling geen hogere efficiëntie zon -> opbrengst t.o.v. oost/west?
per kWp aan panelen wel. Echter kan er in een oost-west opstelling wel meer paneel op het dak.
Mijn opbrengst vorig jaar was 13,68kWh voor 14,88kWp aan panelen. Met zuidgerichte panelen waardoor er ook schaduw zou zijn enz. kon ik ook veel minder panelen kwijt met bijgevolg in absolute getallen ook minder gegenereerde kWh per jaar.

• querex
bomberboy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:07:
Is er een specifieke reden voor je voorkeur voor micro-omvormers?
Grootste + punten vind ik persoonlijk:
- Dat ik nog altijd panelen kan bij plaatsen / weg halen (verkopen) naar gelang mijn noden in de toekomst.
- De exacte monitor per paneel, had een vriend die zo afgelopen 5 jaar al 2 PV panelen retour heeft kunnen sturen omdat ze de Wp norm niet haalde.
- 25 jaar garantie op de micro omvormers

Een groot nadeel is:
- Duurdere aankoop prijs (de volledige installatie gezien)
- Vermogen marge op elk paneel / micro omvormer combinatie en dit maal x aantal panelen = hoger prosumententarief

Het is een beetje afwegen tov elkaar.
Alle tips nog altijd welkom!

[ Voor 24% gewijzigd door querex op 05-05-2020 08:10 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Op een plat dak is de meest rendabele oplossing oost-west met stringomvormer. Opbrengst is hoger dan zuid omdat er meer panelen op kunnen. De omvormer kan kleiner en is dus goedkoper.
Micro omvormers zijn een hele slechte investering op een plat dak, het is leuk voor een moeilijk en klein dak waar er maar een paar panelen passen.

Als je in 5 jaar twee panelen terug stuurt omdat ze de norm (welke norm? Hele vage omschrijving van wat er aan de hand is/was, en waarom iets is gebeurd) niet haalden, dan is dat nog steeds geen 1000-2000 euro meerprijs waard, bij 20-30 panelen.

Dus, dak vol, oost-west, kleine omvormer, meeste rendement.

• querex
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:45:
Dus, dak vol, oost-west, kleine omvormer, meeste rendement.
Bedankt voor de tips!
Voor een klasieke string opstelling met oost / west zal ik ook nog eens een offerte laten opmaken om het af te wegen :)

Zou je dan ook optimisers tussen de kring plaatsen? Er is bij mij geen schaduw op het plat dak.

[ Voor 4% gewijzigd door querex op 05-05-2020 08:48 ]

• Cpt.Chaos
Zonder schaduw geen optimizers.

• querex
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:57:
Zonder schaduw geen optimizers.
Om de werking te snappen, stel dat er 1 paneel problemen krijgt, hoe herken je dit bij een string opstelling?
De volledige string valt weg? De volledige string daal fel in vermogen? ...?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

querex schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:59:
[...]

Om de werking te snappen, stel dat er 1 paneel problemen krijgt, hoe herken je dit bij een string opstelling?
Valt weg, ga je wel merken, omvormer stopt of geeft foutmelding, meeste fouten komen overigens niet uit een paneel maar uit een omvormer, optimizer, stekkers, water (plat dak)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cpt.Chaos
Wat voor problemen bedoel je? Schaduw erop? Er zitten diodes in de panelen, dus als er schaduw op de lange kant valt dan levert het paneel minder vermogen, de omvormer zoekt een nieuwe mpp, ergo gebeurt er weinig.
Met half-cellen is het paneel ook nog in tweeen gesplitst, dus heb je 6 delen waar schaduw op kan vallen.
Is een paneel zelf stuk, zie bovenstaand.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
querex schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:59:
[...]

probleem in een paneel 1 op 1000.
probleem in een omvormer 1 op 100.
een set-up met 25 panelen en 25 optimizers, geeft een probleem met een omvormer van 1 op 4 (maar dan minder heftig).

grofweg gezegd, cijfers zijn maar een indicatie.
maar optimizers/micro omvormers geeft alleen maar meer componenten die ook nog kapot kunnen gaan.
beter is gewoon weg de kiss methode.

maar jij :)B en geen :)F
regels heel anders, dus snap die ook goed.
als je 100€ per jaar aan belasting moet betalen per kW omvormer vermogen.
hang dan meer Wp aan de omvormer om er voor te zorgen dat je de kW omvormer vermogen maximaal benut.
doe dit ook nog oost-west zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dan kun je de opbrengst spreiden over de dag en minder aftoppen.

om je een idee te geven:
stel je hebt er de plek voor.
leg dan 2x12x3??Wp oost west op een 3,6kW omvormer (met 2x mpp).
ja dat kan goed een 7200Wp zijn op een 3,6kW omvormer.
(dit kan no prob, dit is grof weg wel de max van de omvormer zonder extra trukjes.)

waarom 12x.
de Vmpp van goedkope panelen is rond de 33Vmpp.
die 12x33Vmpp=395Vmpp.
maar als ze vol in de zon liggen, dan zijn ze erg warm. (vreemd he wat in de zon licht word warm. :P )
en zakt de Vmpp naar rond de 345V.
check je rendement grafiek van de omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
en je hebt top rendement als het zonnetje lekker schijnt, dus kassa. 8)

2x12x3??Wp zal met een wat platte setup zo als jij wil op platdak.
ongeveer 5500kWh per jaar opleveren.
hier zit ongeveer het optimum voor België lastig om een betere setup te verzinnen.
gewoon omdat als je zo werkt als ik beschrijf je de goedkoopste spullen het maximaalste in zet.
goedkoop en effectief, is het devies. ;)

hier valt gelukkig nog wel wat in te schuiven.
en moet je uit zoeken hoe dicht bij je kunt komen met welke apparatuur. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 05-05-2020 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 22:54

bomberboy

BOEM!

querex schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:04:
[...]
Grootste + punten vind ik persoonlijk:
- Dat ik nog altijd panelen kan bij plaatsen / weg halen (verkopen) naar gelang mijn noden in de toekomst.
De vraag is of je dit gaat doen en wat juist. Panelen weg doen lijkt me heel onwaarschijnlijk. (tenzij alles in één keer bij grote dakrenovatie ofzo)

bijplaatsen: als het vermogen van je omvormer aangepast wordt heb je doorgaans een nieuwe keuring nodig. Dus je gaat dat ook niet per paneel doen. De vraag is ook of je binnen 5 jaar nog dezelfde apparatuur kan kopen die je gewoon tussenschakelt of uiteindelijk toch gewoon een "tweede installatie" bij neemt. (lijkt me realistischer)
- De exacte monitor per paneel, had een vriend die zo afgelopen 5 jaar al 2 PV panelen retour heeft kunnen sturen omdat ze de Wp norm niet haalde.
Ok, ik snap hier de redenering, maar is het dat ook waard naar opbrengst. Uiteindelijk liggen die panelen er om de energiekost omlaag te halen. Stel dat er één paneel effectief het rendement niet geheel haalt. Het paneel levert je pakweg 300kWh/jaar op. Eén panneel haalt 5% minder. Dat is dan 15kWh per jaar voor dat ene paneel. of 5EUR aan electriciteitskost per jaar. Op 10 jaar is dat 50EUR. ik weet niet of je dat zou terugverdienen tov de meerprijs van de micro-omvormers. (Typisch duurder)
- 25 jaar garantie op de micro omvormers
Dat is garantie op de hardware. 25 jaar is heel lang, bestaat de leverancier dan nog wel? Bestaat je installateur dan nog wel? De werkuren zitten daar ook niet altijd bij.

Bij mijn eigen berekening toen ik de beslissing nam om zonnepanelen te leggen ben ik er zowiezo van uit gegaan dat deze na 7 a 10 jaar kapot zal zijn en moet vervangen worden. Het vervangen daar van is pakweg 1u werk en kan ik in principe zelf.
Een microomvormer aan je paneel ligt op je dak. Afhankelijk van de opstelling moet je het paneel losmaken enz.

Zoals ook door anderen aangegeven, zolang je geen heel speciaal dak hebt of vreemde schaduwen zou ik persoonlijk geen microomvermers nemen. De voldoening van de getalletjes te monitoren per paneel is me die meerprijs niet waard :)
Een groot nadeel is:
- Duurdere aankoop prijs (de volledige installatie gezien)
- Vermogen marge op elk paneel / micro omvormer combinatie en dit maal x aantal panelen = hoger prosumententarief
Indien je een oost-west opstelling neemt zijn die micro-omvormers een no-go denk ik, puur financieel gezien.

Zoals gezegd hebben wij zelf een oost-west opstelling en de redenering was: zo veel mogelijk Wp op het dak krijgen (zonder de extreem dure panelen te nemen)

Het rendement per Wp is (afhankelijk van je setup) lager dan bij een zuid-orientering. Maar je kan veel meer panelen kwijt op het dak waardoor de absolute opbrengst wel hoger is. Exacte getallen moet je zelf (laten) simuleren in jouw geval, maar bij zuid heb je typisch meer ruimte tussen de panelen nodig voor schaduw enzo.

Even uit het hoofd ging het rendement per Wp bij ons 15% lager liggen, maar er konden wel bijna dubbel zo veel panelen op het dak liggen. waardoor de opbrengst per jaar netto meer dan 13000kWh is ipv 7000kWh voor een zuid-opstelling.

Dus wel een hogere investering in het begin, maar, de terugverdientijd was hetzelfde en ons werkelijk verbruik op de meter is veel lager.
En ons prosumententarief is lager dan bij een gelijkwaardige zuid-opstelling. (die in praktijk niet kon wegens plaatsgebrek en omdat je in Belgie max 10kW omvormers mag hebben als particulier)
Pagina: 1