Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 16:00
Kan iemand mij advies geven, heb me namelijk al suf gezocht...

Ik heb thuis eltako esr12z-4dx-uc teleruptoren in de zekeringskast. Nu heb ik zo goed als al mijn lampen vervangen door Philips Hue. Het probleem dat zich nu stelt is dat mijn vrouw en dochters altijd op de schakelaars drukken waardoor de stroom naar de lamp word onderbroken.
Om te vermijden dat ik overal hue dimmer switches tegen de muur moet plakken (probleem van op de oude schakelaar drukken blijft) had ik graag de bestaande schakelaars "slim" gemaakt.

Is dit mogelijk??

alvast bedankt voor de hulp/ideëen (y)

PSN: SchieveZot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:19
Je zou zigbee (hue compatible) inbouwschakelaars achter je bestaande puls schakelaars kunnen plaatsen.
Dat moet wel passen en is niet echt goedkoop.

Als je verder zoekt zal je ongetwijfeld din rail modules vinden, zo ver ben ik nooit gekomen.
Als je spanning op Hue wilt houden dan zijn die bestaande relais verder niet inzetbaar.

Hier opgelost door middel van training en (door)automatiseren.
Er zit een stukje doorzichtig plakband op de schakelaars waar Hue achter zit. Voldoende weerstand voor een mental reminder maar in geval van nood druk je daar zo doorheen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Kun je de schakelaars niet gewoon overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
Nielson schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:48:
Kun je de schakelaars niet gewoon overbruggen?
dan moet ik nog steeds mijn schakelaars vervangen... Ik zou de bestaande willen houden of eventueel vervangen maar met huidige inbouwpotjes/kaders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
Raymond P schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:32:
...

Als je verder zoekt zal je ongetwijfeld din rail modules vinden, zo ver ben ik nooit gekomen.
Als je spanning op Hue wilt houden dan zijn die bestaande relais verder niet inzetbaar.

...
ik heb gezien dat ik dmv een draaiknopje de relais kan instellen op continue aan, maar dan doen de schakelaars niets meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
Raymond P schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:32:
Je zou zigbee (hue compatible) inbouwschakelaars achter je bestaande puls schakelaars kunnen plaatsen.
Dat moet wel passen en is niet echt goedkoop.
niet goedkoop idd :/
bijkomend heb ik enkele 4-polige schakelaars. Met 1 schakelaar bedien ik 4 lichtpunten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:19
Ah my bad, ik was in de veronderstelling dat je met je puls schakelaars de teleruptoren aanstuurde en niet direct lichtpunten.

Feitelijk verandert dat weinig, je zal niet meer Zigbee modules nodig hebben dan dat je nu schakelaars hebt.
Mogelijk juist minder als je nu meerdere schakelaars hetzelfde laat schakelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44
Ik heb alle lampen direct door verbonden in de doos en daarna een de hele schakelaar vervangen voor blindplaten. Vrijwel alles word aangestuurd op motion, aanwezigheid en stand van de zon. Op bepaalde plekken waar ik toch wil overrulen heb ik een Xiaomi schakelaar op de blindplaat geplakt.

Nu doe ik even de aanname dat je buiten Hue geen domotica systeem hebt draaien, dan moet je natuurlijk wel Hue compatible schakelaars halen.

Bijvoorbeeld: https://www.niko.eu/nl-nl/artikel/120-91004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
XyRuS schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:25:
Ik heb alle lampen direct door verbonden in de doos en daarna een de hele schakelaar vervangen voor blindplaten. Vrijwel alles word aangestuurd op motion, aanwezigheid en stand van de zon. Op bepaalde plekken waar ik toch wil overrulen heb ik een Xiaomi schakelaar op de blindplaat geplakt.

Nu doe ik even de aanname dat je buiten Hue geen domotica systeem hebt draaien, dan moet je natuurlijk wel Hue compatible schakelaars halen.

Bijvoorbeeld: https://www.niko.eu/nl-nl/artikel/120-91004
gewoon de kabels in de doos met elkaar verbinden? Hoe zit dat dan met de 4 polige? Ik heb namelijk maar 1 retourkabel (svg - wit)
Mogelijke oplossing is wat ik hierboven zei dan, nl de relais op altijd aan zetten. Enige probleem is dat ik dan een sh*tload aan zigbee schakelaars moet kopen...

Ik draai hier wel nog HassIO op een Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44
SchieveZot schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:12:
[...]

gewoon de kabels in de doos met elkaar verbinden? Hoe zit dat dan met de 4 polige? Ik heb namelijk maar 1 retourkabel (svg - wit)
Mogelijke oplossing is wat ik hierboven zei dan, nl de relais op altijd aan zetten. Enige probleem is dat ik dan een sh*tload aan zigbee schakelaars moet kopen...

Ik draai hier wel nog HassIO op een Raspberry Pi
Hier is het simpel, in de doos komt een bruine draad aan en vertrekt een zwarte draad naar de lamp, dus in de doos zorg ik dat de bruine draad met de zwarte draad word verbonden.

Ik heb niet super veel verstand van huis installaties, dus ik ga geen advies geven wat betreft draden koppelen. Het komt erop neer dat je het relais altijd bekrachtigd wil hebben, dus die moet een stuurspanning hebben. Dit zal je zelf even moeten uitzoeken hoe dat precies werkt voor jou situatie. Kijk eens achter de wandschakelaar, daar staat vaak ook een schema op.

Als je Home Assistant draait kan je overstappen op Zigbee2mqtt of Deconz. Dan kan je alle zigbee producten door elkaar heen gebruiken en kan je de Hue hub uitschakelen. Een tussenweg is ook mogelijk. De Hue hub behouden en koppelen in Home Assistant, en goedkope zigbee Xiaomi schakelaars koppelen via Zigbee2mqtt of Deconz. Die zijn goed betaalbaar met zo'n 12 euro per stuk. Kies wel voor de wireless versie, volgens mij past de 230v versie niet in de EU muurdoos.

https://nl.aliexpress.com/item/4000849668302.html

Het gaat echt wel even stoeien worden, maar zodra je het door hebt ben je super flexibel. Probeer eerst eens met een minder gebruikte ruimte om te leren en de WAF hoog te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door XyRuS op 05-05-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchieveZot
Idd heb al enkele aqara sensoren draaien via een conbee II.
Zal geen andere optie hebben dan de relais op continu stroom te zetten en nieuwe schakelaars kopen

bedankt voor de info iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikvdw
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-04 07:59
Ik wil zelf beginnen met Hue en heb dezelfde teleruptors voor men verlichting?

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Ik dacht van de teleruptor op always ON te zetten (mijn assumptie is dat de lamp dan altijd onder stroom staat? En dan men schakelaars te vervangen met Niko Hue dimmer switches. Maar dat gaat wel een kostelijke affaire, aangezien zo een switch 50€/stuk kost..
Pagina: 1