Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen Oost/West met telkens twee hellingshoeken

Pagina: 1
Acties:

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 14:49

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Voor mijn renovatie heb ik offertes gevraagd voor zonnepanelen. Het dak heeft een perfecte Oost/West orientatie. Aan elke zijde zijn er twee hellingshoeken: aan de nok van het dak is het 44 graden, op de dakkappellen ongeveer 28 graden. Aan de oostkant staat nog een kleine schouw. Ik heb plannen hieronder toegevoegd.

Ik wil graag het huishoudelijk verbruik én een lucht/water warmtepomp voor CV en sanitair water van zonnestroom voorzien. De warmtepomp zou 3500 a 4500 kWh per jaar verbruiken. Zonnepaneel offertes zijn aangevraagd voor 7000 kWh op jaarbasis.

Ik woon in Belgie, dus heb ik nog 15 jaar een terugdraaiende teller. Daarvoor betaal ik wel een heffing op de omvormer van 80 euro/ kWh. Dus een omvormer van 4 vs 8 kWh scheelt 320 euro heffing per jaar!

Ik heb volgende voorstellen gekregen. Het loopt uit elkaar qua geinstalleerd WP vermogen en nog verder qua omvormers. Voorstel 2 spreekt mij het meest aan: kleinste omvormer (dus beperkte jaarlijkse heffing), kleinste installatiekost en toch de hoogst verwachte jaaropbrengst. Wat denken jullie? Mis ik hier iets? 8)7
  1. 27 x Jasolar 325W panelen en 27 x Enphase IQ7 Microomvormer. Totaal omvormer vermogen 6,75 kW. Verwachte jaaropbrengst 7020 kWh. Totaal excl BTW € 11.735,37
  2. 28 x Jasolar 325W panelen en SolarEdge omvormer HD-Wave 4.0 omvormer met 28 x poweroptimizer P370. Totaal omvormer vermogen 4,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 7,34 kWh. Totaal excl BTW € 8.987,00. Deze installatie (en dus verwachte jaaropbrengst) is wel gesimuleerd op basis van 2 strings, met de hellingen aan beide zijden op 45 graden.
  3. 28 x Q-Cells G8 Duo 340Wp panelen en SolarEdge omvormer SE8K 3-fasige omvormer met 28 x poweroptimizer P370. Totaal omvormer vermogen 8,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 7,19 kWh. Totaal excl BTW € 10.401,77
  4. 28 x Q-Cells G8 Duo 340Wp panelen en SMA Sunny Boy 5.0-AV-41. Totaal omvormer vermogen 5,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 6,85 kWh. Totaal excl BTW € 9.435,75.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws0eUzFbnBTtyZSQlRgsP5y0D0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cmy9vO2SGnTqQVzV2HInaMB7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28fqvUNCEAyVhk1c15BAuHPW_gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKb76GKX0rt9FYISpUwgj9xa.png?f=fotoalbum_large

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Die dakkapellen, daar passen zo te zien 2-meter panelen in portrait op.
Het schuine dak aan de West-zijde (ik neem aan dat ik tegen de zuid-gevel aankijk), daar passen ook 2-meter panelen op. En dan zou ik een nette strakke rij gewone panelen net onder de schoorsteen op de Oost-zijde leggen.

Dan heb je dus 21 stuks 2-meter panelen + 7 gewone panelen.
2-meter panelen zitten rond de 400 Wp
De standaard panelen rond de 330 Wp
Totale installatie heeft dan dus 21*400 + 7*330 = 10710 Wp

Bij een werkingsgraad (vanwege Oost-West) van 70% kom je dan ongeveer op 7500 kWh per jaar, als er geen schaduw is.

2-meter panelen kosten pakweg € 150,= ex BTW en standaard panelen kosten pakweg € 130,= ex BTW
Dus de panelen komen dan op € 4060 ex BTW

Zo bekeken is die 2e offerte inderdaad niet gek, maar het is zonde van het mooie dak om er kleinere panelen op te leggen dan dat de maatvoering toelaat. De snippertjes dak die je overhoudt wanneer je er kleinere panelen er op legt kan je nooit meer gebruiken.

Vraag die 2e installateur eens of hij 2-meterpanelen kan leggen, met andere optimizers !!

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Ik heb specifiek gevraagd om volledig zwarte panelen. Daarmee kan de keuze van panelen al wat beperkt zijn, en is de kostprijs ook wat hoger dan standaard panelen.

De plaatjes tonen de oost en zuidgevel.
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:25:
Bij een werkingsgraad (vanwege Oost-West) van 70%
De eerste twee offertes hebben met een rendement van 80% gerekend, de derde met 75% en de vierde met 72%. De tweede en derde werken beiden met een Solaredge omvormer en P370 optimizers. Is het rendement van 80% voor de tweede offerte niet realistisch? Dat zou betekenen dat ik extra panelen nodig heb, en mogelijk ook een grotere omvormer... :/

[ Voor 55% gewijzigd door Threster be op 04-05-2020 15:57 ]

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 22:54

bomberboy

BOEM!

Heb je schaduw op je dak? Anders lijken de micro-omvormers en optimizers eigenlijk weinig bij te dragen. Bovendien zorgt dat voor een veel hoger prosumententarief in geval van offerte 1. Bij optie 3 snap ik ook niet waarom het omvormer-vermogen zo hoog zou moeten zijn. Door de Oost-West opstelling ga je immers toch maar ruwweg de helft van de piek hebben, dus ik zou (niet gesimuleerd, op buikgevoel) verwachten dat het totale omvormer vermogen tussen de 4 en 5 KW zou liggen. Een gedetailleerde simulatie zou dan kunnen uitwijzen of 4 beter is dan 5. Mogelijks top je dan af in de piekmaanden, maar als de winst van de terugdraaiende teller per jaar dan minder is dan de 80EUR die je betaalt aan prosumententarief, dan is dat het niet waard.

Vraag 1 om te beantwoorden: is er schaduw? (bomen, huis van buren enz). Indien nee, zou ik geen optimizers enz voorzien. Je ziet ook dat de offerteprijs daarvan al hoger is, dus ga je dat terugwinnen aan extra rendement? SMA heeft bijvoorbeeld ook een oplossing waarbij er enkel op de "schaduwpanelen" een optimizer bij komt. Anderen mogelijks ook.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Threster be schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:48:

...............
De eerste twee offertes hebben met een rendement van 80% gerekend, de derde met 75% en de vierde met 72%. De tweede en derde werken beiden met een Solaredge omvormer en P370 optimizers. Is het rendement van 80% voor de tweede offerte niet realistisch? Dat zou betekenen dat ik extra panelen nodig heb, en mogelijk ook een grotere omvormer... :/
Ik heb Oost-West liggen, en Zuid.
Ik kan ze dus goed vergelijken.
Bij mij presteren de Oost-West panelen 80% van wat de Zuid-panelen doen OP EEN PLAT DAK.
Op een plat dak verliezen de Oost-panelen pas laat in de middag de zon.
De West-panelen worden op een plat dak al om 10 uur beschenen.

Maar jij hebt geen plat dak. Bij jou zal die 80 procent niet opgaan.

Mijn opbrengsten over de afgelopen 10 maanden.
Links 12 Zuid-panelen, rechts 16 Oost-West panelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/16jox501ntc38bs/Opwek%2010%20maanden.jpg?raw=1

[ Voor 10% gewijzigd door FD2 op 04-05-2020 16:56 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Offerte 1 en 3 hebben zeker niet begrepen dat je een terugdraaiende meter wilt... Zeker niet doen.

2 is een mogelijkheid, SE is wat duurder maar met de 4 kW omvormer zou het best eens optimaal kunnen zijn. Ik meen dat je in Belgie de omvormer flink onder mag dimensioneren met SE. Ik heb niet heel veel verstand van SE, kan iemand even wat SE kenners taggen?

4 heeft denk ik telkens 2 strings parallel op 1 input, zou kunnen maar is sowieso al niet optimaal en werkt niet goed met een string van 6 en een van 7 parallel op 1 input. Dus neem dan wel 28 panelen. Niet dat het optimaal hoeft overigens dus deze valt wat mij betreft zeker niet af als je 28 panelen kwijt kunt.

Je zou 2x onderstaande kunnen doen met 2 string omvormers met ieder 2 mppt en een vermogen van 2.5 kW ieders. Dan kan een rijtje van 6 ook prima.
SMA's kleinste omvormer met 2 mppt is 3 kW, maar volgens mij heeft Growatt wel een model van 2.5 kW met 2 mppt's. Ik heb even 2 meter panelen gekozen van 380 Wp. Moeten die ook full black zijn ondanks dat je deze minder goed vanaf de grond kunt zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG71vP1oYhvRYD6q9oW_1KEoYAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPmwNQTzuTeGlN9zL66eLE7I.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat de omvormers vrij klein zijn, 2 x 2.5 kW bij een paneel vermogen van 2 x 4.9 kWp verlies je in dit geval 2.5% van de jaaropbrengst vergeleken met wanneer je 2x3.7 kW omvormers had gehad.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Threster be

Threster be

Topicstarter
bomberboy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:27:
Vraag 1 om te beantwoorden: is er schaduw? (bomen, huis van buren enz).
Ik heb sowieso wat last van schaduw vanwege de schouw. Schaduw van huis van de buren schat ik erg beperkt in. Ik had de power optimizers sowieso bedacht om elk paneel maximaal MPPT te hebben vanwege de verschillende hellingshoeken op het dak.
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:53:
Ik heb Oost-West liggen, en Zuid.
Ik kan ze dus goed vergelijken.
Bij mij presteren de Oost-West panelen 80% van wat de Zuid-panelen doen OP EEN PLAT DAK.
Op een plat dak verliezen de Oost-panelen pas laat in de middag de zon.
De West-panelen worden op een plat dak al om 10 uur beschenen.

Maar jij hebt geen plat dak. Bij jou zal die 80 procent niet opgaan.
Dit betekent dus dat ik leverancier 2 vraag om meer panelen, ik ga meteen voor 32 stuks. En dan eens kijken of hij de 4 kW omvormer nog zou installeren, of een maatje groter.

• busscherski
  • Nu online
Threster be schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:49:
Ik heb sowieso wat last van schaduw vanwege de schouw. Schaduw van huis van de buren schat ik erg beperkt in. Ik had de power optimizers sowieso bedacht om elk paneel maximaal MPPT te hebben vanwege de verschillende hellingshoeken op het dak.
Het mag prima SE worden voor de schaduw op in feite 1 paneel, als je er een beter gevoel bij hebt. Ik vind aanbieder 2 niet duur voor een SE systeem.

Omdat aanbieder 4 te duur is valt het je denk ik niet op maar Solaredge kost ongeveer 50 euro per paneel extra vergeleken met wat ik voorstel. (ongeveer een jaar tvt, is op zich te overzien)
Je krijgt er een betere opbrengst in dat ene paneel voor terug en je kunt monitoren per paneel. Nadeel is dat je meer op je dak hebt wat kapot kan gaan.

Met de 2 kleine Growatt omvormers van mijn voorstel heb je in totaal netjes 4 MPPT's. Financieel de betere keuze als je een leverancier kunt vinden die het wil leggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Threster be schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:49:
[...]

[...]
Kun je de schoorsteen niet afbreken? Gaat makkelijker als er nog geen panelen opliggen. Hier tijdens het schoorsteenslopen ~4 dakpannen gesloopt door stenen naast de stortkoker te gooien. Dat is een stuk goedkoper dan stenen op PV panelen.

• busscherski
  • Nu online
@kabeltjekabel
Had je de schoorsteen gesloopt ivm veiligheid bij aardbevingen?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:27:
@kabeltjekabel
Had je de schoorsteen gesloopt ivm veiligheid bij aardbevingen?
Daar nog geeneens aan gedacht, maar eerder aan een goede storm. En gezien het formaat van het ding zou het bijkeukendak dat niet gaan overleven. Bonus was dat het schuurdak nu minder schaduw heeft voor als daar PV op komt.

• Threster be

Threster be

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:47:
Kun je de schoorsteen niet afbreken? Gaat makkelijker als er nog geen panelen opliggen. Hier tijdens het schoorsteenslopen ~4 dakpannen gesloopt door stenen naast de stortkoker te gooien.
Het huis heeft nu 2 schoorstenen. Ik ga de grote schoorsteen inderdaad afbreken. De kleinere blijft staan, hier komen nog een paar technieken in uit.

Het bijgewerkt voorstel van leverancier 2 geeft
32 x Jasolar 325W panelen en SolarEdge HD-Wave 5.0 kW omvormer met 32 x poweroptimizer P370. Verwachte jaaropbrengst volgens leverancier 8,48 kWh. Totaal excl BTW € € 9.987,00

Vanwege de grotere omvormer (van 4 naar 5 kW) heb ik wel 80 euro extra heffing per jaar. Al met al een mooi voorstel, ik ga hierop in :)

[ Voor 28% gewijzigd door Threster be op 05-05-2020 19:35 ]

Pagina: 1