Voor mijn renovatie heb ik offertes gevraagd voor zonnepanelen. Het dak heeft een perfecte Oost/West orientatie. Aan elke zijde zijn er twee hellingshoeken: aan de nok van het dak is het 44 graden, op de dakkappellen ongeveer 28 graden. Aan de oostkant staat nog een kleine schouw. Ik heb plannen hieronder toegevoegd.
Ik wil graag het huishoudelijk verbruik én een lucht/water warmtepomp voor CV en sanitair water van zonnestroom voorzien. De warmtepomp zou 3500 a 4500 kWh per jaar verbruiken. Zonnepaneel offertes zijn aangevraagd voor 7000 kWh op jaarbasis.
Ik woon in Belgie, dus heb ik nog 15 jaar een terugdraaiende teller. Daarvoor betaal ik wel een heffing op de omvormer van 80 euro/ kWh. Dus een omvormer van 4 vs 8 kWh scheelt 320 euro heffing per jaar!
Ik heb volgende voorstellen gekregen. Het loopt uit elkaar qua geinstalleerd WP vermogen en nog verder qua omvormers. Voorstel 2 spreekt mij het meest aan: kleinste omvormer (dus beperkte jaarlijkse heffing), kleinste installatiekost en toch de hoogst verwachte jaaropbrengst. Wat denken jullie? Mis ik hier iets?
/f/image/Cmy9vO2SGnTqQVzV2HInaMB7.png?f=fotoalbum_large)
Ik wil graag het huishoudelijk verbruik én een lucht/water warmtepomp voor CV en sanitair water van zonnestroom voorzien. De warmtepomp zou 3500 a 4500 kWh per jaar verbruiken. Zonnepaneel offertes zijn aangevraagd voor 7000 kWh op jaarbasis.
Ik woon in Belgie, dus heb ik nog 15 jaar een terugdraaiende teller. Daarvoor betaal ik wel een heffing op de omvormer van 80 euro/ kWh. Dus een omvormer van 4 vs 8 kWh scheelt 320 euro heffing per jaar!
Ik heb volgende voorstellen gekregen. Het loopt uit elkaar qua geinstalleerd WP vermogen en nog verder qua omvormers. Voorstel 2 spreekt mij het meest aan: kleinste omvormer (dus beperkte jaarlijkse heffing), kleinste installatiekost en toch de hoogst verwachte jaaropbrengst. Wat denken jullie? Mis ik hier iets?
- 27 x Jasolar 325W panelen en 27 x Enphase IQ7 Microomvormer. Totaal omvormer vermogen 6,75 kW. Verwachte jaaropbrengst 7020 kWh. Totaal excl BTW € 11.735,37
- 28 x Jasolar 325W panelen en SolarEdge omvormer HD-Wave 4.0 omvormer met 28 x poweroptimizer P370. Totaal omvormer vermogen 4,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 7,34 kWh. Totaal excl BTW € 8.987,00. Deze installatie (en dus verwachte jaaropbrengst) is wel gesimuleerd op basis van 2 strings, met de hellingen aan beide zijden op 45 graden.
- 28 x Q-Cells G8 Duo 340Wp panelen en SolarEdge omvormer SE8K 3-fasige omvormer met 28 x poweroptimizer P370. Totaal omvormer vermogen 8,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 7,19 kWh. Totaal excl BTW € 10.401,77
- 28 x Q-Cells G8 Duo 340Wp panelen en SMA Sunny Boy 5.0-AV-41. Totaal omvormer vermogen 5,0 kW. Verwachte jaaropbrengst 6,85 kWh. Totaal excl BTW € 9.435,75.
/f/image/Cmy9vO2SGnTqQVzV2HInaMB7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DPmwNQTzuTeGlN9zL66eLE7I.jpg?f=fotoalbum_large)