Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies Gaming PC - € 2000 - 3e build sinds 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jbxx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-06-2022
Beste Tweakers,

Na 12 jaar voor het laatst een PC te hebben gebouwd ben ik in de markt voor een nieuwe gaming PC. Zelf loop ik vast op een paar onderdelen waarbij ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem wil ik gamen op 1440p/144hz, op ultra settings. Denk aan games als Cyberpunk, COD:MW en RDR2. Daarnaast moet de PC klaar zijn voor VR gaming, wat hierna ligt een Valve Index op de loer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs ligt rond de 2000, inclusief de monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en Windows.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, behalve bovenstaande.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen groot fan van Gigabyte en Corsair (materiaal). GPU voorkeur ligt bij Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals ik eerder aangaf moet het systeem smooth VR kunnen spelen. Verder is een stille pc ook aangenaam.

Ga je overklokken?
Niet echt van plan, sluit het ook niet uit.

Wat verwacht je van ons?
Graag meekijken en -denken over de volgende samenstelling.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 148,-€ 148,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced€ 644,05€ 644,05
1BehuizingenFractal Design Define S2 Vision Blackout€ 176,05€ 176,05
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 497,31€ 497,31
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3/16€ 82,78€ 82,78
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.949,90

Het voornaamste advies waar ik naar op zoek ben ligt hem in de combinatie moederbord, geheugen en de processor, hier ben ik wat onzeker over.

Voor gamen moet deze CPU prima zijn, maar ik loop vast op de RAM – ik zie zoveel combinaties dat ik hier door de bomen het bos niet meer zie door factoren als MT/s , timings en latencies. Maakt dit veel uit? DDR4 op 3200 lijkt me ideaal en deze set heeft mijn voorkeur, maar ik laat me graag adviseren.

Daarnaast wil ik een strak moederbord die twee m.2 sloten heeft voor eventuele uitbreiding.

Wat is jullie gedachte bij een CPU koeler voor dit syteem? Is dit nodig? Ik lees veelal dat de stock-versie genoeg is.

De SSD is wat aan de strakke kant voor nu maar die wil ik later uitbreiden.

Alvast veel dank!

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-11 19:51
Je GPU is wel erg duur voor de prestaties, een high end 5700XT kost een stuk minder en scheelt weinig in prestaties. Qua RAM kun je beter voor Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kiezen, werkt ideaal met Ryzen waardoor je het vrij makkelijk kan overclocken als je dat wilt. Je gekozen SSD is vrij duur en 500GB tegenwoordig vrij beperkt, beter een Crucial P1 oid.

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik zou inderdaad de SSD vervangen met een Crucial P1, kost hetzelfde en je verdubbeld je opslag. In normaal dagelijks gebruik merk je het snelheidsverschil echt niet, alleen met foto/video bewerken ga je het merken.

De stock cooler van de 3600 is goed genoeg voor stock snelheden en is niet heel luid. Al wil je een stil systeem is een andere cooler wel nodig.

Verder zou ik ook voor de Crucial Ballistix gaan, deze zijn stabieler met Ryzen.

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-11 20:40
Die kast komt erg slecht uit de bus, bekijk maar eens de review van GamersNexus. Ik zou zelf kiezen voor een kast in de 70-80 range en die extra 100 euro in je videokaart stoppen. Je wilt immers op 1440p/144hz shooters gaan spelen, dat ga je dan niet redden met die 2070super als je ook nog eens fatsoenlijke graphics wilt. Radeon spul zou ik vermijden. Ongekend veel driver issues en prestaties niet consistent in een aantal titles.

Overigens zou ik hoe dan ook even de chip launch van intel afwachten. Daarmee zullen de prijzen van de huidige chips zakken en dus zullen er meer/betere keuzes beschikbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DiscoNootje op 05-05-2020 00:05 ]

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 13:52
1440p/144hz op ultra gaat lastig worden met de RTX 2070 Super voor games als RDR2 en CyberPunk. Zie deze benchmark (en ook andere vergelijkbare) als referentie: YouTube: RTX 2070 Super 1440p (Test in 10 Games)

Je zal dan de 2080 TI moeten halen om echt stabiel te spelen op ultra 1440p/144hz. Ben je zo'n €550 meer kwijt echter. Vergeet niet dat de RTX 30XX van Nvidia en de Big Navi met RDNA2.0 dit jaar ook uitkomen. Misschien verstandig om nu voor de 2070 Super te gaan en over een tijdje te upgraden wanneer het echt nodig gaat zijn voor je gevoel.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• wooshx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-02 15:24
Het is inderdaad ook maar net wat je voorkeur is. Mijn pc die ik recentelijk heb gebouwd wou ik ook persee met een nvidia kaart en bij voorkeur zelfs nog een intel CPU. Uiteindelijk na veel research gedaan te hebben toch bij een 3700x uitgekomen met een powercolor 5700XT voor gamen en videobewerken.

Ben er hartstikke blij mee, alles draait fantastisch. Moet wel zeggen dat ik de spellen die jij wilt spelen niet ken, op cod na, die draait bij mij prima op de hoogste settings met 144hz. De driver issues van de 5700XT zijn dit jaar grotendeels opgelost, deze kaart doet niks onder voor een 2070 super, en nog goedkoper ook.

• Bellamy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06-2020
De 3600 is een topper en voldoet, maar ik zou toch voor een 3700x gaan. De nieuwe playstation/xbox zullen 8cores 16threads hebben dus de nieuwe games zullen geoptimaliseerd worden voor 8c/16t. De extra performance is ook handig als je bijv je games wilt streamen in de toekomst.

Je kunt besparen op de SSD. Je merkt niet veel performance verschil wat gaming betreft. Tenzij je een andere use case hebt. Zoals andere hebben aangegeven is crucial p1 een goede keuze of een crucial mx500 (2.5" sata)

Op de case kun je ook bezuinigen. Fractal Design Meshify C is nu 78 euro.

Mobo kan goedkoper. Als je geen WIFI nodig hebt neem dan een msi b450 tomahawk max.

Ik zou zelf voor een AMD 3700X + 2080S gaan als je op 1440p wilt gamen. Ik weet alleen niet of dat binnen het budget valt aangezien je ook een monitor nodig hebt. Ik denk niet dat de 3600 + 2070S goed genoeg is voor 1440p als je hoge framerates wilt of is 60fps genoeg?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Bellamy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:24:
De 3600 is een topper en voldoet, maar ik zou toch voor een 3700x gaan. De nieuwe playstation/xbox zullen 8cores 16threads hebben dus de nieuwe games zullen geoptimaliseerd worden voor 8c/16t. De extra performance is ook handig als je bijv je games wilt streamen in de toekomst.

Je kunt besparen op de SSD. Je merkt niet veel performance verschil wat gaming betreft. Tenzij je een andere use case hebt. Zoals andere hebben aangegeven is crucial p1 een goede keuze of een crucial mx500 (2.5" sata)

Op de case kun je ook bezuinigen. Fractal Design Meshify C is nu 78 euro.

Mobo kan goedkoper. Als je geen WIFI nodig hebt neem dan een msi b450 tomahawk max.

Ik zou zelf voor een AMD 3700X + 2080S gaan als je op 1440p wilt gamen. Ik weet alleen niet of dat binnen het budget valt aangezien je ook een monitor nodig hebt. Ik denk niet dat de 3600 + 2070S goed genoeg is voor 1440p als je hoge framerates wilt of is 60fps genoeg?
3700X voegt niets toe voor gaming, zeker niet op hogere resoluties. Ik zou gaan voor een 3600.

• jbxx
Iedereen zeer bedankt voor de reacties.
Wekko306 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:47:
Qua RAM kun je beter voor Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kiezen, werkt ideaal met Ryzen waardoor je het vrij makkelijk kan overclocken als je dat wilt.
SuperToine123 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:50:
Verder zou ik ook voor de Crucial Ballistix gaan, deze zijn stabieler met Ryzen.
Helder, goede keuze dit inderdaad. Dank!
DiscoNootje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:01:
Die kast komt erg slecht uit de bus, bekijk maar eens de review van GamersNexus. Ik zou zelf kiezen voor een kast in de 70-80 range en die extra 100 euro in je videokaart stoppen.
Duidelijk, de kast was - net als de SSD - echter al binnen via Black Friday, dus die blijft.
DiscoNootje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:01:
Je wilt immers op 1440p/144hz shooters gaan spelen, dat ga je dan niet redden met die 2070super als je ook nog eens fatsoenlijke graphics wilt. Radeon spul zou ik vermijden. Ongekend veel driver issues en prestaties niet consistent in een aantal titles.
ASNNetworks schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:31:
1440p/144hz op ultra gaat lastig worden met de RTX 2070 Super voor games als RDR2 en CyberPunk. Zie deze benchmark (en ook andere vergelijkbare) als referentie: YouTube: RTX 2070 Super 1440p (Test in 10 Games)

Je zal dan de 2080 TI moeten halen om echt stabiel te spelen op ultra 1440p/144hz. Ben je zo'n €550 meer kwijt echter. Vergeet niet dat de RTX 30XX van Nvidia en de Big Navi met RDNA2.0 dit jaar ook uitkomen. Misschien verstandig om nu voor de 2070 Super te gaan en over een tijdje te upgraden wanneer het echt nodig gaat zijn voor je gevoel.
Ik zie veel reacties over dat de 2070S het net niet zou trekken, maar ik ben vergeten aan te geven dat 60 fps voor nu genoeg is zoals Bellamy aangeeft. Verder heb ik begrepen dat deze kaart precies goed zit in de sweet spot en later kan upgraden. Daarnaast heb ik nooit een Radeon gehad dus dat wordt 'm voor mij niet, daar ben ik vrij eigenwijs in.

De 2080 TI is me echt te gortig en afgaande op de benchmark vind ik dit een meer dan prima resultaat voor wat ik nu zoek.

Wel ga ik geduld hebben en probeer ik te wachten op de 30XX TI series, wie weet wat dat met de prijs van de 2070S gaat doen.

Verder heb ik, voor nu, alleen het geheugen aangepast en blijf ik bij het moederbord net als de CPU.

Al in al veel dank voor het advies, ik ga er nog even goed op slapen.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 19:22
Al je keuzes snap ik, Prima build verder, alleen je keuze voor die 2070 super niet.. dik 200 euro meer dan een rx5700xt, alleen omdat het nvidia is. Kaarten ontlopen elkaar qua performance wel iets, maar dat zijn een paar procenten, tegen een 30% hogere prijs..
Overigens presteren beide prima voor 100+ fps op 1440p. En met wat terug tunen van settings bij sommige games, waar dat echt meerwaarde heeft, moet je ook 144fps halen.
Dat je een 2080ti nodig hebt voor 1440p@144Hz overigens is complete nonsense.

Qua wachten op een kaart, tja persoonlijk natuurlijk, maar ze zijn nog niet eens aangekondigd, het is puur giswerk. Weet niet wat voor gpu je nu hebt, maar voor hetzelfde geld komt de 3000 serie pas volgend jaar. Zo blijf je wachten, kan je ook op de Ryzen 4600 wachten.. maar dat is mijn mening.

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 13:52
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:40:
Al je keuzes snap ik, Prima build verder, alleen je keuze voor die 2070 super niet.. dik 200 euro meer dan een rx5700xt, alleen omdat het nvidia is. Kaarten ontlopen elkaar qua performance wel iets, maar dat zijn een paar procenten, tegen een 30% hogere prijs..
Overigens presteren beide prima voor 100+ fps op 1440p. En met wat terug tunen van settings bij sommige games, waar dat echt meerwaarde heeft, moet je ook 144fps halen.
Dat je een 2080ti nodig hebt voor 1440p@144Hz overigens is complete nonsense.

Qua wachten op een kaart, tja persoonlijk natuurlijk, maar ze zijn nog niet eens aangekondigd, het is puur giswerk. Weet niet wat voor gpu je nu hebt, maar voor hetzelfde geld komt de 3000 serie pas volgend jaar. Zo blijf je wachten, kan je ook op de Ryzen 4600 wachten.. maar dat is mijn mening.
Hij gaf aanvankelijk aan dat hij games als RDR2 en CyberPunk wil spelen op ultra en 1440p144hz. Ook de 2080 Super kan dat niet aan. Dus dat is geen nonsense.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• jbxx
ExiZTeNcE schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:40:

Thanks voor je input,voor je info ik run nu een 560 TI in een rig uit het renaissance tijdperk. Ik wil voornamelijk games spelen op hoge resolutie zoals ik al aangaf op idealiter minimaal 60 fps.

Er is echter inmiddels zoveel te bieden omtrent GPU's op het moment dat ik me graag laat adviseren, maar ook voorbereid wil zijn op de toekomst én VR.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 19:22
jbxx schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Thanks voor je input,voor je info ik run nu een 560 TI in een rig uit het renaissance tijdperk. Ik wil voornamelijk games spelen op hoge resolutie zoals ik al aangaf op idealiter minimaal 60 fps.

Er is echter inmiddels zoveel te bieden omtrent GPU's op het moment dat ik me graag laat adviseren, maar ook voorbereid wil zijn op de toekomst én VR.
Ik snap wat je bedoeld, was een goed jaar terug een stuk simpeler. Al is het wel goed dat amd wat concurrentie biedt nu :-)
Maar wel een lastige keuze idd. Qua prestaties kun je iig geen foute keuze maken met beide kaarten. Goed inlezen en reviews van beiden lezen En eventueel hier sparren voor de inzichten. Succes met de keuze!
Pagina: 1