Welke actioncamera zouden jullie mij aanbevelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-09-2023
Welke actioncamera zouden jullie mij aanbevelen?

Hallo iedereen, naam is Hans, 63 jaar en niet veel verstand van actioncameras.

Mijn vraag, welk type action camera zouden jullie mij aanbevelen.

Ik wil het volgende er mee gaan doen:
Ik heb een kleine opduwer, tijdens het varen wil ik gaan filmen, camera komt bv vast geïnstalleerd op het dak of in de mast, zal wel ietsjes gaan trillen.
Nog mooier zou zijn als ik er 2 gelijktijdig zou gebruiken, 1 naar voren gericht en de andere naar achteren en dan samenvoegen in 1 filmpje. (moet ik mij nog wel in verdiepen, misschien een tip ivm met welke software je dit kunt doen?)
Ook belangrijk voor mij is dat ik het geluid goed kan opnemen, aansluiting voor externe microfoon?
(ik heb een hele oude "plof" motor, 70 jaar oud, dit geluid komt op de achtergrond)
Mooi zou ook zijn als ik in mijn stuurhut(je) via een app/remote control de camera(s) kan inschakelen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, een goede gebruikte is ook goed genoeg voor mij, of een nieuwe die niet gelijk de prijs van een Gopro heeft.

Alvast bedankt voor jullie antwoord, groet Hans

Beste antwoord (via Hans131257 op 03-06-2020 18:13)

• Subar!st
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-09-2021

Subar!st

Even testen...

Goedemiddag Hans

Het volgende betreffende het evt direct aansluiten van de spanning, ik heb in de boot van die stopcontacten die je ook in de auto hebt, ik kan er zo''n adapter in doen,5 V, met usb aansluiting, waar je de telefoon/navigatie mee op laden kunt, dit zou toch moeten gaan bij de GoPro, dus de output is 5V DC.
Vandaag ben ik iets minder uitgebreid kwa reactie, omdat ik iets minder tijd heb dan de afgelopen dagen. Maar dit is inderdaad mogelijk. Dat was met de oudere modellen al zo, dat zal met de nieuwe modellen niet veel anders zijn. U moet alleen even kijken welke kabel accessoire u erbij dient te kopen. Een sigarettenplug kan, maar de geleverde USB kabel is vaak al afdoende. Als het goed is worden dit soort kabels en adapter voor de stroom meegeleverd.
Ik zag dat de GoPro 8 tijdens het opladen niet kan opnemen, of het een of het ander, klopt dit?
Dan zag ik dat het deurtje dan ook open staat tijdens het opladen, ik heb wel een vervangend deurtje gevonden die je er in kunt zetten , kunt sluiten en dan laden .
Ik heb helaas geen ervaring met de GP8, dus daar kan ik u niet in adviseren. Echter heb ik wel een handleiding online gevonden die u kunt doorlezen om een antwoord te vinden op deze vraag:
Handleiding Gopro 2018
Voor regen ben ik niet zo bang ik kan evt een klein "dakje" boven de camera maken.
De externe microfoon, zit die in dezelfde aansluiting als de kabel van de oplader?
Zoja dan is het, opladen of microfoon gebruiken, correct?
Normaliter, afgaand op de oudere modellen is de microfoon aangesloten op de 2.5mm jackplug die er bij zit. De USB kabel die zorgt voor de stroom, is naar alle waarschijnlijkheid een microUSB of een USB-C. Deze zit op een andere plek. in dit geval kunt opladen en de microfoon gebruiken. Ga dat voor de zekerheid nog even na in de handleiding!! De gopro 8 is waterdicht, de microfoon is ook waterdicht. Echter u moet even uitzoeken of deze nog steeds waterdicht is als u de microfoon erop aansluit. Zoals u al aangaf is daar een ander deurtje voor wat er voor zorgt dat het op die manier opgelost is.

Als laatste een tip nog, ik ben er bang voor dat als u een dakje gaat maken het op te nemen geluid gaat vervormen. Ik zou dat niet doen, omdat de microfoon die ik als tip heb meegegeven ook waterdicht is. Ik ga er daarom ook van uit dat als u deze samen gebruikt alles mooi waterdicht is. Niet onderwater, maar wel spatwaterdicht. Ik zou, als ik u was, bij een winkel hierover laten informeren. De grotere camerazaken en Mediamarkt weten u dit vast en zeker te vertellen. Misschien dat er ook een tweaker is die de GP8 al heeft en dat voor u kan vertellen. Ik heb helaas geen ervaring met deze nieuwe gopro's. Daarom de link van de handleiding erbij vermeld.

Hou ons op de hoogte, en als er vragen zijn Hans, dan horen we het weer van u!
Fijne dag nog verder!

[ Voor 3% gewijzigd door Subar!st op 06-05-2020 14:16 ]

PCFIXLimburg - Premium services maximum pleasure

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
@Hans131257: Even een schopje naar Aankoopadvies :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 04-05-2020 12:19 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
Kan je helaas niet helpen met advies maar +1 voor je ts. Daarnaast benieuwd naar het resultaat, kan wel genieten van dat soort filmpjes met zo'n langzaamloper. Wat voor één is het, nog een gloeikop of een diesel? Vooral die aparte waterdichte behuizingen zijn vaak nadelig voor het geluid, dan is een action cam die zonder zo'n behuizing (spat)waterdicht is aan te bevelen. Een externe mic zal ws nog beter zijn, maar is vaak ook niet aan te sluiten bij zo'n aparte onderwaterbehuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Stille tip: koop toch de nieuwste gopro of in elk geval iets met stabilisatie. Ik heb ook naar de Sony FDR-X3000R gekeken, maar die hebben veel minder (third party) accessoires en de gopro is qua stabilisatie toch iets beter volgens vele reviews. Ik heb een ouwe Gopro hero 3 black en die trilt gewoon teveel op bijv. de auto of op een boot (sleepboot van 12 meter, 6 cilinder MWM uit '53 en een sleepboot van 24x6 meter uit 1938, 8 cilinder Caterpillar 1000 pk).

Tip voor het geluid: neem het geluid gewoon los op. Een camera die vanaf de stuurhut naar voren filmt, hangt waarschijnlijk niet op de beste plek om het geluid van de motor op te nemen. Dat zou ik in de machine kamer doen. Zelf heb ik een Marantz PMD620 voor geluidsopnames, later kun je die eenvoudig bij de video erbij voegen.

Staat jouw boot op marinetraffic / heb je een AIS transceiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Insta360. Kun je meteen een 360graden filmpje maken maar de boel ook zo bewerken dat je gewoon "plat" beeld krijgt. Geluid apart opnemen en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Bedankt voor de reacties,ik geef nog wat extra info.

[Video: https://www.facebook.com/new.beginning.3538039/videos/2526415040946401/]
Ik heb geprobeerd een filmpje te uploaden, je ziet de uitlaat ,opgenomen met mijn telefoon, geluid is precies zo als het origineel. Ook een foto geprobeerd te uploaden daar zie je de uitlaat en dak van de stuurhut, ik kan gemakkelijk hier een stevige steun maken voor een camera, denk niet dat het erg trilt.

Reactie voor PageFault, mijn bootje is maar iets over 7 meter, op facebook: Sleepvlet Treuzel
Zou ook liever grotere boot willen hebben , maar zit er niet in financieel, lig in Rotterdam.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpwWPsfgwR50SOV5zjEoiU5IJrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsuDL6HEXiQUNKkCqz0lgUua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hans131257 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:47:
Bedankt voor de reacties,ik geef nog wat extra info.

[Video]
Ik heb geprobeerd een filmpje te uploaden, je ziet de uitlaat ,opgenomen met mijn telefoon, geluid is precies zo als het origineel. Ook een foto geprobeerd te uploaden daar zie je de uitlaat en dak van de stuurhut, ik kan gemakkelijk hier een stevige steun maken voor een camera, denk niet dat het erg trilt.

Reactie voor PageFault, mijn bootje is maar iets over 7 meter, op facebook: Sleepvlet Treuzel
Zou ook liever grotere boot willen hebben , maar zit er niet in financieel, lig in Rotterdam.[Afbeelding]
Okay, bij de uitlaat krijg je wel prima geluid op zich, mits er weinig wind is danwel je vaart niet hard.

Trillen is zeker een probleem, ook de sleper van 24m trilt als de motor loopt. Dat zie je gewoon op de camera.

Koop een boot, werk je dood, is toch een gezegde? ;)

De boten waar ik af en toe mee vaar zijn niet van mezelf, maar van de schoonouders (ik kan dat ook niet betalen):

https://www.marinetraffic...710664/imo:0/vessel:AMIGO

https://www.marinetraffic...830499/imo:0/vessel:IMAGO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subar!st

Subar!st

Even testen...

Hoi Hans,

Het heeft natuurlijk ook te maken waar je tevreden mee bent natuurlijk. Wil je 4k gaan filmen moet je ook 4k kunnen bewerken op je pc/mac/laptop is voor jou 1080p (1920x1080) voldoende dan gaat er een flink scala aan actioncams voor je open. Wil je 360 filmen wat nu helemaal de trend wordt kun je inderdaad eens kijken voor een insta360 of de keynote van Nikon. GoPro's zijn het allerbekendste natuurlijk. Maar voor een heleboel minder kun je toch leuk speelgoed vinden. Nu ben ik zelf niet zo'n fan van Cameranu. Maar ze hebben wel het een en ander uitgelegd en ook gelijk wat keuzemogelijkheden voor je klaargezet.

Cameranu welke actioncam moet ik kopen?
Gezien je die op een boot wil zetten, ga dan gelijk voor een waterdichte case. Ik zou misschien ook gaan voor directe aansluiting zodat je niet steeds hoeft te switchen van batterij. Zo kun je relaxed een timelapse maken zonder dat je steeds moet checken of de batterij niet leeg is. Het kan tegenwoordig zelfs al zover dat je gewoon een klein zonnepanneeltje erop aan kan sluiten. Hopelijk heb je wat aan deze informatie. We helpen je graag verder hier op Tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Nogmaals dank voor de reactie, ik denk dat ik het beste voor een GoPro camera ga, ik heb ook iets gelezen over QuikStories die je kan gebruiken, in mijn geval lijkt mij dat ook ideaal, over het algemeen zijn het denk ik toch veel korte video fragmenten die ik maak als ik onderweg ben, ik heb begrepen dat je gemakkelijk met QuikStories er een complete video van kunt maken.

De vraag is welke GoPro ik dan zou moeten kiezen, een nieuwe of een hele goede gebruikte?

Nogmaals de criteria: Hij komt op het dak, zie foto die ik al geplaatst heb, daar maak ik een mooie stevige steun voor, zal iets trillen denk ik, ik wil toch graag een externe microfoon aansluiten
Welke externe microfoon zouden jullie aanbevelen, ik zit altijd met windgeluiden.
Waterdicht zijn de nieuwere GoPro's allemaal heb ik begrepen dus ik kan die zo plaatsen neem ik aan.
Ik heb een zware 12V accu ter beschikking die door een zonnepaneel wordt geladen en in de haven door een 220V lader, dus het zou mooi zijn als ik de camera direct hier op aan zou kunnen sluiten.
Hoe kan ik dit doen?

Op afstand bedienen kan via de App op de telefoon begrijp ik, dus dit zou ook geen probleem moeten zijn, ik ben nooit verder weg als max 2 meter van de camera.
Als ik er een goeie foto mee kan maken dan is dit ook mooi meegenomen, 4K is voor mij eigenlijk niet belangrijk.

Alvast bedankt voor de info, Groet Hans

Ik had hier ook nog naar gekeken :

Insta360 ONE R 4K Edition action cam, 299 euro

https://www.cameranu.nl/n...&bgid=47064-4OR34T2FGDOPK

Als ik het goed begrepen heb is dit een 1 camera module, waar je geen 360 beelden mee kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subar!st

Subar!st

Even testen...

Hoi Hans, Goedemorgen.

U kunt eens kijken bij deze: Kodak Pixpro 360 329 en maakt 360 graden video. Mij lijkt het wel tof om dit soort beelden te zien. De vraag is wilt u zoveel uitgeven voor alleen de 360 graden optie.
De vraag is welke GoPro ik dan zou moeten kiezen, een nieuwe of een hele goede gebruikte?[
Persoonlijk zou ik gaan voor een nieuwe, natuurlijk kunt u besluiten voor een tweedehandse te gaan maar u weet niet wat er mee gebeurd is, wellicht geen garantie meer erop. Ze zijn duur maar daar krijgt u ook veel voor terug. Die keuze kan ik niet voor u maken.

Ik weet alleen niet of het verstandig is om de actioncam direct aan te sluiten op uw zonnepaneel. Maar u kunt er eentje aanschaffen die juist gemaakt is voor het overbrengen van 5 volt apparatuur. Ik dacht ook dat de hele boot ingericht is op 12 volt. Als dat zo is moet het te doen zijn. Anders kunt u kijken voor zoiets. Zo kunt u ook stiekem afkijken.
Aansluiting via solarpaneel Ik heb er nog aan zitten denken beste Hans dat als je een gopro direct aan het stroomnet hangt, je dan geen waterdichte setup hebt. Wat je wel kan doen is een batterij met extra vermogen kopen. Ik dacht dat Gopro die ook had.

Wat betreft de vibratie, daar hebben slimme mensen al een oplossing voor bedacht. Dit was eigenlijk in de tijd dat je een gopro onder een drone hing. Je kan deze bij AliExpress bestellen. Maar ik heb hier nog een mount liggen van de oude phantom die ligt te verkneukelen. Als je wilt, stuur ik je die wel op. Anders heb ik hier de link daarvoor: anti vibratie beugels gopro
Welke externe microfoon zouden jullie aanbevelen, ik zit altijd met windgeluiden.
Ik ben zelf enorm fan van Rode Microfoons. Vooral de Stereo Videomic Pro Rycote. Ja, ook dit is niet goedkoop maar het geluid wat hij opneemt is echt GE-WEL-DIG! Voor de wind kunt u een deadcat kopen. daarmee wordt de wind bijna geneutraliseerd. Probleem is alleen: Niet waterdicht! Dus dan ga ik verder voor u zoeken en dan kom ik uit op de Senheiser MK2 die speciaal voor de GOPRO 4 is ontworpen en waterdicht is. Ook hier wordt het geluid van alle kanten opgenomen voor die 3d feel. Deze kunt u HIERRRR bestellen.

Ik hoop dat u wat heeft gehad aan deze informatie, en anders helpen we u graag verder!
Fijne dinsdag Hans!

[ Voor 23% gewijzigd door Subar!st op 05-05-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Alweer bedankt voor de uitstekende uitleg, ik ga toch voor een GoPro.
Het volgende betreffende het evt direct aansluiten van de spanning, ik heb in de boot van die stopcontacten die je ook in de auto hebt, ik kan er zo''n adapter in doen,5 V, met usb aansluiting, waar je de telefoon/navigatie mee op laden kunt, dit zou toch moeten gaan bij de GoPro, dus de output is 5V DC.

Ik zag dat de GoPro 8 tijdens het opladen niet kan opnemen, of het een of het ander, klopt dit?
Dan zag ik dat het deurtje dan ook open staat tijdens het opladen, ik heb wel een vervangend deurtje gevonden die je er in kunt zetten , kunt sluiten en dan laden .
https://www.amazon.de/dp/...1f787527c5&language=en_GB

Voor regen ben ik niet zo bang ik kan evt een klein "dakje" boven de camera maken.

De externe microfoon, zit die in dezelfde aansluiting als de kabel van de oplader?

Ik kan natuurlijk ook een tweede accu aanschaffen, of is misschien de GoPro 7 in dit geval praktischer voor mij, Grt Hans

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Subar!st

Subar!st

Even testen...

Goedemiddag Hans

Vandaag ben ik iets minder uitgebreid kwa reactie, omdat ik iets minder tijd heb dan de afgelopen dagen. Maar dit is inderdaad mogelijk. Dat was met de oudere modellen al zo, dat zal met de nieuwe modellen niet veel anders zijn. U moet alleen even kijken welke kabel accessoire u erbij dient te kopen. Een sigarettenplug kan, maar de geleverde USB kabel is vaak al afdoende. Als het goed is worden dit soort kabels en adapter voor de stroom meegeleverd.
Ik heb helaas geen ervaring met de GP8, dus daar kan ik u niet in adviseren. Echter heb ik wel een handleiding online gevonden die u kunt doorlezen om een antwoord te vinden op deze vraag:
Handleiding Gopro 2018
Normaliter, afgaand op de oudere modellen is de microfoon aangesloten op de 2.5mm jackplug die er bij zit. De USB kabel die zorgt voor de stroom, is naar alle waarschijnlijkheid een microUSB of een USB-C. Deze zit op een andere plek. in dit geval kunt opladen en de microfoon gebruiken. Ga dat voor de zekerheid nog even na in de handleiding!! De gopro 8 is waterdicht, de microfoon is ook waterdicht. Echter u moet even uitzoeken of deze nog steeds waterdicht is als u de microfoon erop aansluit. Zoals u al aangaf is daar een ander deurtje voor wat er voor zorgt dat het op die manier opgelost is.

Als laatste een tip nog, ik ben er bang voor dat als u een dakje gaat maken het op te nemen geluid gaat vervormen. Ik zou dat niet doen, omdat de microfoon die ik als tip heb meegegeven ook waterdicht is. Ik ga er daarom ook van uit dat als u deze samen gebruikt alles mooi waterdicht is. Niet onderwater, maar wel spatwaterdicht. Ik zou, als ik u was, bij een winkel hierover laten informeren. De grotere camerazaken en Mediamarkt weten u dit vast en zeker te vertellen. Misschien dat er ook een tweaker is die de GP8 al heeft en dat voor u kan vertellen. Ik heb helaas geen ervaring met deze nieuwe gopro's. Daarom de link van de handleiding erbij vermeld.

Hou ons op de hoogte, en als er vragen zijn Hans, dan horen we het weer van u!
Fijne dag nog verder!

[ Voor 3% gewijzigd door Subar!st op 06-05-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Hallo, nogmaals bedankt, ik ga nu eerst even verder zelf alles uitzoeken, bedankt voor je hulp, op een later moment zal ik nog eens laten zien hoe ik het allemaal opgelost heb, bedankt, Grt Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subar!st

Subar!st

Even testen...

Hoi Hans,

Stuur maar een pbtje of zet de filmpjes hier neer. Ben benieuwd!

Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik zou zeggen, plaats een mooie showcase in Foto & Video Media

Boten zijn altijd okay, en zeker oude slepers toen motorgeluid nog echt een ding was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans131257
Update, dinsdag heb ik de GoPro HERO8 Black gekocht, woensdagmiddag ben ik even naar mijn boot geweest, ik was erg benieuwd hoe goed/slecht het geluid zou zijn, ik had de accu opgeladen kaartje er in en voor de rest niet iets verandert aan instellingen,(moet ik mij ook eerst in verdiepen, wat het beste is voor mij) ik ben best tevreden met het geluid,

Wat mij wel opviel is dat de kwaliteit van de video niet erg bijzonder is, ik had natuurlijk niets aan de instellingen verandert, zo uit de doos en gefilmd, ik zag dat de video instelling op Standard 1080/60/W stond.
Vooral bij het onderstaande filmpje valt mij op dat het niet erg scherp is, het was een klein beetje bewolkt.
Natuurlijk moet ik mij daar zelf nog in verdiepen, maar misschien zijn er wat basis instellingen die ik in iedergeval al kan doen, de bedoelling is eigenlijk dat wat je in het filmpje ziet waar ik vaar, de camera wordt ergens gemonteerd en blijft gewoon op die plaats tijdens het varen. Op het moment heb ik hem even in de hand gehouden om in eerste instantie uit te vinden hoe de weergave van het geluid is.

De bedoeling is dus later als de camera geinstalleerd is de Maas op te gaan bij Rotterdam, ik vaar dan tussen de binnenschepen en echt grote zeeschepen (op gepaste afstand :) ) en wil dan opnames maken, wat zouden jullie als instelling aanbevelen?

Ik wou de GoPro App installeren maar jammergenoeg lukt dit niet, mijn Android versie is 6.0, moet minimaal 8.0 zijn, ik dacht slim te zijn en een oude versie te installeren die met android 6.0 werkt, maar die herkent maar tot gopro 7, jammer, misschien een andere app?

Bij voorbaat mijn dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Hans131257 op 12-06-2020 07:16 . Reden: Verbetering ]

Pagina: 1