• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:26

winnie

de poes...

Topicstarter
Als deze vraag ergens anders voorbij is gekomen, dan kan mijn vraag dicht. Ik heb op het forum gezocht, maar niets gevonden.
Vorig jaar maar vooral in 2018 was Android One een hype. Veel telefoons kwamen er mee uit en de kritieken waren lovend. Stock Android, gegarandeerde updates, geen bloatware. Android zoals Google het bedoeld had.
En nu? Volgens dit lijstje is er één telefoon dit jaar uitgekomen. Wikipedia: Android One
Niet geheel toevallig een Nokia. Dat merk heeft nog wat meer Android One telefoons op stapel staan (9.3 en 7.3). Maar daarmee is Nokia de enige. Geen Xiaomi MI A4 te bekennen en de laatste Motorola One variant is ook al weer van augustus vorig jaar. Natuurlijk waren er niet heel veel merken die Android One omarmden, maar toch...
Wat is er met Android One aan de hand? Was het echt een hype en willen fabrikanten er niet meer aan? Levert het onvoldoende geld op (want geen inkomsten van bloatware en wel de verplichting van ondersteuning)? Of mis ik gewoon wat telefoons en is Android One nog alive and kicking?

Persoonlijk hoop ik nog altijd op een premium Android One toestel: goede camera, draadloos laden, waterdicht, snelle processor. Maar afgezien van, misschien, de Nokie 9.3 gaat deze droom niet ingevuld worden.

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 20:23

Remi

Moo!

Motorola heeft nog een serie Android One toestellen maar die zijn sowieso niet 100% stock en het zijn ook geen flagships.

Zelf ben/was ik ook een groot aanhanger van het Android One systeem alleen je bent daardoor heel beperkt in je keuze. Het merendeel van de consument geeft geen donder om stock Android en heeft misschien zelfs een voorkeur voor een bepaald merk vanwege de skin/bloatware die erbij komt omdat ze die gewend zijn.
Ook denk ik dat er weinig consumenten zijn die zich druk maken om de updates van hun smartphone.
In 2019 zat nog maar 10% van de gebruikers op Android 9 en maar liefst 17% zat nog op Android 6.

In principe is Android One ook niet meer dan een soort garantie dat de smartphone voor een bepaalde periode updates krijgt. En dat wil echt niet zeggen dat je elke maand je security patch krijgt of op dag 1 een upgrade krijgt naar een nieuwe Android versie.

Ergens is het ook wel logisch. Fabrikanten dienen zich te onderscheiden en ze kunnen allemaal dezelfde hardware krijgen en verkopen dus de software is hun enige unique selling point. Plus met al die bloatware zijn ze ook in staat om data/info te vergaren over hun gebruikers wat tegenwoordig ook geld waard is.

Dus nee, volgens mij zie je het heel goed en is AO redelijk stervende al dan niet in verregaande staat van ontbinding.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:04

TheBorg

Resistance is futile.

Android One was voor mij ook een wens. Maar als je in de pricewatch kijkt, Android One aanvinkt en OLED dan zie je maar 9 toestellen waarvan 8 met een lage resolutie. Dan blijf de Nokia 9 over. Maar die was mij te duur. Toen maar een Xiaomi Mi 9T gekochte en de bloat verwijderd.

Als je heel zuinig bent op je toestel zou een Apple nog wel eens goedkoper kunnen zijn. Daar weten ze wel hoe je met updates om moet gaan.

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik denk dat het komt dat grote fabrikanten er nooit iets meegedaan hebben. Die doen hun eigending en verkopen toch wel genoeg toestellen. Ik heb nu een Xiaomi A2 lite en mijn volgende toestel wordt waarschijnlijk de Pixel 4a want andere alternatieven zijn eigenlijk niet in deze prijsklasse zeker als je inderdaad ook een OLED scherm wilt.

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
TheBorg schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:48:
Android One was voor mij ook een wens. Maar als je in de pricewatch kijkt, Android One aanvinkt en OLED dan zie je maar 9 toestellen waarvan 8 met een lage resolutie. Dan blijf de Nokia 9 over. Maar die was mij te duur. Toen maar een Xiaomi Mi 9T gekochte en de bloat verwijderd.

Als je heel zuinig bent op je toestel zou een Apple nog wel eens goedkoper kunnen zijn. Daar weten ze wel hoe je met updates om moet gaan.
Hoor ik daar Iphone SE? ;)
Maar overstap van Android naar iOS is toch wel een grote. Daar denk ik niet licht over.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:44
En zelfs met Android One ben je niet zeker van vlekkeloze updates. Nokia heeft op zowat alle Android One toestellen met de upgrade naar 10 bluetooth ernstig verkloot. Headsets en verbindingen met auto's die ineens niet meer werken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 20:23

Remi

Moo!

guido66 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:41:
En zelfs met Android One ben je niet zeker van vlekkeloze updates. Nokia heeft op zowat alle Android One toestellen met de upgrade naar 10 bluetooth ernstig verkloot. Headsets en verbindingen met auto's die ineens niet meer werken.
Moto idem dito.

De One toestellen van Moto barsten van de bluetooth issues die al maanden onopgelost blijven. Klachten over uitblijven van security patches (sommigen zitten nog op december 2019). Verder zijn er nog talloze hardware klachten zoals speakers die spontaan rare geluiden beginnen te maken.

Ik was redelijk tevreden met mijn Moto G6 en toen die overleed heb ik helaas nog een Moto One Vision gekocht. Na 3 maanden bug reports opsturen ben ik overgestapt naar een Xiaomi.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 22:04
guido66 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:41:
En vergeet de mi a2 niet die voor de 2e maal na een update in een bootloop kwam

december 2018:
nieuws: Sommige Xiaomi Mi A2-smartphones belanden in bootloop na update
maart 2020:
nieuws: Gebruikers klagen over bootloops bij Android 10-upgrade Xiaomi Mi A2 ...

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:45
Ik heb al sinds december 2017 een HTC U11 life op Android One.
Android 10 met patch april 2020 en afgezien van soms wat delay gaat dat vlekkeloos.

In mijn geval werkt het dus té goed, ik heb geen valide reden om een nieuw toestel aan te schaffen.

Het wiki lijstje mist trouwens de Nokia 5.3.

- knip -

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik deel de ervaringen met de A2 niet (misschien omdat pas half april de Android 10 update is geïnstalleerd). Maar een update blijft inderdaad afhankelijk van de energie die een fabrikant er in steekt. En die energie zal vast minder zijn als de telefoon niet goed verkocht is. Een vicieus cirkeltje dus: Android One trekt weinig kopers -> fabrikant levert slechte updates af -> Android One trekt minder kopers.

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Toch maar even bumpen nav een reactie op een review:
Andrasman in 'reviews: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2020'
Ik heb een artikel in de planning staan hierover, waarin we ook willen uitzoeken hoe lang er daadwerkelijk updates uitgegeven zijn, naast de gedane beloftes van fabrikanten. Hopelijk bestaat zo'n overzicht dus eerdaags
Ik lees al dat Nokia nog steeds Android One toestellen uitbrengt. Dat klopt ook wel met mijn waarnemingen, maar het is wel sneu als nog maar één leverancier zich achter Android One opstelt.

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Bump:
Nou dit dus: https://www.androidplanet...-one-telefoons-geschrapt/
Website Smartdroid.de (via GSMArena) schrijft dat Xiaomi stopt met het uitbrengen van Android One-telefoons, waardoor de Mi A-reeks waarschijnlijk ophoudt met bestaan. Hoewel de precieze reden hiervoor niet helemaal duidelijk is, lijkt het erop dat Xiaomi veel problemen had met het tijdig updaten van de Mi A-smartphones.
..
Pagina: 1