Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
Dat de coronacrisis bedrijven veel geld kost is een feiit. Naast noodzakelijke bezuinigingen doorvoeren ben ik benieuwd van welke beroepen we nu (versneld) afscheid gaan nemen.

Zelf ben ik benieuwd of alle banen rondom sociale media (ook de influencers) dit overleven. We waarderen onze thuisomgeving misschien wel meer en komen erachter dat veel op sociale media wel erg nep of gemaakt is. Bovendien moet de marketingafdeling het vaak als eerste ontgelden.

Maar ook de sportscholen die straks misschien minder druk worden of minder teren op slapende leden, of officemanagers die minder te doen hebben omdat mensen structureel meer dagen thuiswerken. Al die interne cursussen op het werk met bedrijfstrainingscoaches, kan dat niet wat minder? En de snelle horeca als gemakswinkels en bedrijfsrestaurants zijn minder in trek omdat al die impulsieve aankopen toch wel erg bleken aan te tikken.

[ Voor 5% gewijzigd door Deezers op 04-05-2020 08:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

In het algemeen zou ik zeggen dat ik verwacht dat we terugvallen naar oude gewoontes. We gaat het niet compleet anders doen. Misschien wat kleine wijzigingen, maar die bedrijfsrestaurant krijgen hun omzet wel weer terug om een voorbeeld te noemen.

Daarnaast is je vraag natuurlijk tweeledig: Op korte termijn? Of permanent? Bij een economische crisis wordt er op bepaalde afdelingen bezuinigd, maar dat komt wel terug als het weer beter gaat. Horecaondernemingen zullen failliet gaan, maar de straten blijven niet leeg. Anderen zullen weer inspringen om het gat te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik betwijfel of sommige functies terugkomen bij economisch herstel. Veel functies of personen bij ons waren feitelijk niet onmisbaar want alles is gewoon doorgegaan als normaal tijdens de vorige bezuinigingen. Je moet je eigenlijk onmisbaar maken, maar dat is lastig bij kantoorfuncties. Een arts vervang je niet zomaar, want specifieke kennis en ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Maar dat dacht men ook bij eerdere crises. Alleen komen er toch altijd weer banen terug waarvan eerder ook werd gedacht dat ze misbaar waren, zeker in tijden van bezuinigingen.

Niemand is onmisbaar.

Genoeg kantoorfuncties die gewoon nodig zijn en die mensen werken nu toch ook nog? Tenminste, ik wel. :)

Het kan namelijk ook vanaf huis.
De verschuiving die je misschien gaat zien is meer thuiswerken, want een (kleine) economische verschuiving zal veroorzaken.
De horeca bij kantoren hebben misschien minder lunchgasten, maar dat betekent dat er meer horecaopties zijn in de woonwijken. (Niet iedereen eet thuis een bammetje)

Ik verwacht alleen niet dat we ineens een stormloop aan permanent thuiswerken gaan krijgen, maar als dat eens toeneemt met 10-15% dan is toch toch merkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Rmg

Deezers schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:28:
Dat de coronacrisis bedrijven veel geld kost is een feiit. Naast noodzakelijke bezuinigingen doorvoeren ben ik benieuwd van welke beroepen we nu (versneld) afscheid gaan nemen.

Zelf ben ik benieuwd of alle banen rondom sociale media (ook de influencers) dit overleven. We waarderen onze thuisomgeving misschien wel meer en komen erachter dat veel op sociale media wel erg nep of gemaakt is. Bovendien moet de marketingafdeling het vaak als eerste ontgelden.

Maar ook de sportscholen die straks misschien minder druk worden of minder teren op slapende leden, of officemanagers die minder te doen hebben omdat mensen structureel meer dagen thuiswerken. Al die interne cursussen op het werk met bedrijfstrainingscoaches, kan dat niet wat minder? En de snelle horeca als gemakswinkels en bedrijfsrestaurants zijn minder in trek omdat al die impulsieve aankopen toch wel erg bleken aan te tikken.
office'managers' gaan het rete druk krijgen hierna. Eerst om het kantoor 'coronaproof' te krijgen, de anderhalve meter werkplek, plexiglas ophangen etc etc.

Daarna komen er allemaal 'digital office' projecten waarbij je de helft van je vloerruimte nodig hebt omdat je een deel van de mensen gewoon thuis laat werken, maar dat heeft natuurlijk invloed op de facility contracten, minder koffie op kantoor, meer flexplekken, boekingssystemen voor externe vergaderruimtes, andere kantine structuur, slimmere verlichting :+ en wat heb je dan extra nodig? office'managers' natuurlijk :+ ik kan je zo een facility management bedrijf geven die graag helpt met de corona transformatie van het kantoor :P

Bedrijven hebben nu gezien dat je ALLES gewoon online via video kan doen, een interne training zonder ruimte, zonder eten, parking voor externen, zonder het kantoor open te houden in de avond? Dat gaat de standaard vraag worden aan bedrijfstrainingscoaches, kan het via video?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Meer thuiswerken is
  • Minder schoonmakers
  • Minder bedrijfsrestaurant
  • Minder koffie-apparaat onderhouders
  • Minder omzet voor luch zaakjes
  • Minder vliegen
  • Minder hotels
De anderhalve meter maatschappij is
  • Minder concerten
  • Minder bezoekers in de bioscoop
  • Minder horeca
  • Minder pretparken
  • Minder OV
Wat ik vooral hoop, is dat de overheid zich ook aanpast. Een krimpende economie, met een grote overheid waarin niet gematigd wordt met lonen, met FTE's krijgt het veel sneller moeilijk dan economieën die niet een hele grote dure overheidsorganisatie moeten financieren. Als je nog steeds ziet dat de salaris mediaan beleidsambtenaar 2x zo hoog ligt als die mediaan van de (kwetsbare) ondernemer is er wat mis in ons land.

Een te dure overheid, zorgt voor een hoge belastingdruk voor bedrijven. Hoge belastingdruk betekend voor bedrijven dat je bepaalde economische activiteiten gewoon niet kan ondernemen, dat er minder financiële ruimte is voor innovatie, minder ruimte is om personeel eerlijk te betalen, dat je in Nederland een concurrentie nadeel hebt tegenover buitenlandse concurrenten.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:38
Er veranderd weinig denk ik.
Mogelijk blijven de plastic schermen bij de kassa's omdat dat moeite kost om weg te halen.

Ons kantoor werkt al weer voor 100% op de zaak.
Geen schermen tussen de werkplekken (afgezien van de monitor) want bureaurand tot bureaurand is 1M60 en dus goed volgens de richtlijnen. 8)7 :X

We mogen echter alleen in de kantine op dit moment niet zij aan zij zitten, dus in principe is de kantine gesloten en eet je buiten of op je werkplek.

Bij veel winkels zie je geen echte maatregelen, behalve een a4tje bij de ingang en wat tape op de grond.
(gaat nog een HEL worden dat te verwijderen) Dat a4tje gaat weg en die tape slijt weg.
Zoals ik zij zullen de plastic schermen bij de kassa het langst blijven.

Ben van het weekend nog bij een meubelzaak geweest waar letterlijk NIKS was gedaan, geen papiertje geen tape geen scherm NIKS. En heb daar gewoon onder het genot van een bakkie koffie een eettafel en stoelen gekocht terwijl ik met de verkoper aan die tafel zat. (wel op veilige afstand natuurlijk)

Je hebt geen onmisbare kantoorfuncties.
Iedereen is vervangbaar, maar je stelt iemand aan om ergens anders de druk te verlichten.
Dus als je functies gaat schrappen krijgen andere personen het drukker.
Dat kan wel als er bijna geen werk meer is, maar dat trekt weer aan en zul je weer poppetjes nodig hebben om dat werk te doen.

Als je naar de tandarts gaat zegt hij je moet beter stokeren en flossen. (daar begin je 2 dagen voor het bezoek al aan)
Na het bezoek aan de tandarts hou je dat nog 4 dagen dagelijks vol.
Daarna 2x per week, en binnen een maand ben je alweer gestopt.
Zo gaat het straks ook met alle maatregelen als alles weer "normaal" is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik denk dat er netto net zo veel gaat veranderen. Er zal wellicht een schifting zijn, zoals met elke crisis. Je ziet dat de usual suspects in neoliberalisme dat nog steeds zien als de heilige graal, er lijkt daar vooralsnog helemaal niets geleerd in de de vorige en de huidige crisis.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:37

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie alles gewoon langzaam weer terug schuiven, alsof onze samenleving een vorm van memory foam is, na flink kneden en buigen, zakt het langzaam weer terug in z'n originele vorm. Niet volledig, paar kleine dingen veranderd die misschien toch wel zouden veranderen, maar door corona een kickstart hebben gekregen (thuiswerken bv).

Zal nog een paar maanden beetje rustig en eng zijn, tot corona een 'verleden tijd' woord was, net als elke grote crisis die we hebben gehad, het heeft kans gegeven aan nieuwe projecten om sneller te ontplooien en andere 'gedoemd te falen' iets versneld laten afsterven.

Dit weekend waren de markten al gewoon weer open, het was bijna oldschool hutje mutje, met alleen (omdat regels) de marktkramen nog netjes uit elkaar, de kudde begint het langzaam al te negeren. Ik verwacht zelfs een steiging voor sportscholen, veel mensen hebben thuis gezeten, weinig beweging, even inhalen voor de zomer, vakanties nemen een vlucht (want vakantie), en rustig gaan we verder waar we halverwege maart waren geeindigd.

Bedrijven zullen wat veranderingen doorvoeren, meer vanwege omzetverlies en compensaties, wat personeelsverschuivingen, paar kleine corona aanpassingen, straks kijken we terug naar de periode 'weet je nog?', leuke verhalen voor op verjaardagen om te vertellen wat je in de 2 maanden hebt gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 04-05-2020 09:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
Aanvullend op bovenstaande: Men vergeet hoe waanzinnig groot de markt voor globaal toerisme is. Dan praat je echt over bijna 15% van het GDP van landen als Spanje, Frankrijk, Italië. En dat is zonder ondersteunende sectoren als luchtvaart.

Er is uiteindelijk een enorme prikkel om zo snel mogelijk terug naar normaal te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:15:
Wat ik vooral hoop, is dat de overheid zich ook aanpast. Een krimpende economie, met een grote overheid waarin niet gematigd wordt met lonen, met FTE's krijgt het veel sneller moeilijk dan economieën die niet een hele grote dure overheidsorganisatie moeten financieren. Als je nog steeds ziet dat de salaris mediaan beleidsambtenaar 2x zo hoog ligt als die mediaan van de (kwetsbare) ondernemer is er wat mis in ons land.

Een te dure overheid, zorgt voor een hoge belastingdruk voor bedrijven. Hoge belastingdruk betekend voor bedrijven dat je bepaalde economische activiteiten gewoon niet kan ondernemen, dat er minder financiële ruimte is voor innovatie, minder ruimte is om personeel eerlijk te betalen, dat je in Nederland een concurrentie nadeel hebt tegenover buitenlandse concurrenten.
Aan de andere kant, het is wel die 'grote' en 'dure' overheid die nu in heel rap tempo al die noodmaatregelen opgetuigd heeft. Als je dat vergelijkt met een land van de VS waar er een zwakke en kleine overheid is en welke puinhoop het uitbetaling van steunmaatregelen dat oplevert dan ben ik blij dat we dat toch beter geregeld hebben.

Persoonlijk verwacht ik niet dat er veel gesneden wordt in publieke organisaties. Ik zie eerder juist de kleine ondernemer verdwijnen of daar een afgedwongen collectiviteit bij. Als er zo veel ondernemers zijn die na 2 weken al niet meer kunnen overleven dan gaat er daar volgens mij echt iets mis. Hetzelfde voor al die (schijn)- ZPP'ers. Tijd om daar nog veel harder tegen op te treden en die mensen in vaste dienst te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58

Honesty

kattenneus!

Het zou mooi zijn als ze iets aan die schijn ZZPer's te doen maar het is dezelfde coalitie( oké PVDA zat er ook bij) die ze daar in hebben geduwd.
Ik verwacht dat thuiswerken de nieuwe norm gaat worden, dat gaat ten koste van :
1. schoonmakers, catering en facilitair management. ICT krijgt natuurlijk wel de uitdaging om alles mogelijk te maken.
2. Personenvervoer, sowieso taxi's maar ook leerlingenvervoer, mijn zoon zit op speciaal onderwijs en het zou mijn verbazen als ze niet een paar lesuren naar thuisonderwijs zouden verzetten. Voor hem is het een stuk rustiger en hij kan tussen de lesuren zich eventjes terugtrekken in zijn eigen omgeving(lees xbox of switch)
3. Winkelpersoneel, niet specifiek door de corona maar mensen die eerder niets via internet bestelden moeten nu wel en zullen zien hoe makkelijk het is.
4. Horeca: Ik denk dat er genoeg mensen zijn die angstig zijn om naar de horeca te gaan(risicogroep) die normaal de grootste groep was om bijvoorbeeld uit eten te gaan, verder denk ik dat mensen doordat ze er thuis ook iets van moesten maken nu vaker thuis ook maar uitpakken en er achter gekomen zijn dat de kwaliteit van 9 van de 10 restaurant belabberd is

Festina lente

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:38
De illusie dat een 'grote ' en dure overheid slecht zou zijn is erg hardnekkig. Bijna alle innovatie wordt gesteund door de overheid. Dat bedrijven veel innoveren is voornamelijk Een overheid met een goed belastingsysteem en een goed systeem in plaats voor schokken is een voorwaarde voor een stabiele samenleving.

Nu moeten er grote projecten worden opgetuigd op het gebied van klimaatverandering, nieuwe inzichten op het gebied van werk en inkomen. Vergis je niet deze tijden zijn cruciaal om nu na te denken over maatschappij inrichting, de onzekerheid is nu het ergste. Niet de onzekerheid van Corona alleen, maar de onzekerheid over de eigen situatie. Veel mensen hebben banen die al structureel niet meestijgen met de inflatie over de afgelopen 10 jaar. Dat vreet nu erger bij die groep dan de angst om ziek te worden.

Het doorgeslagen individualisme heeft er nu toe geleid dat de overheid een ongekend pakket aan maatregelen moest nemen , was de overheid 'klein' en de belastingen laag , dan had dit niet eens gekund.

Een samenleving heeft een scheidsrechter nodig die sterk genoeg is om in te grijpen. Als we naar bedrijven kijken, kijken die alleen naar de aandeelhouders waarde en verder nergens anders naar , innovatie ? Belang van werknemers ? Toekomst ? allemaal van ondergeschikt belang. We zijn mijns inziens te ver doorgeslagen in het vertrouwen in de 'markt'.

Niets is daar stabieler, of goedkoper van geworden en de chaos van al deze flexibilisering is goed te zien momenteel.

Er verdwijnen niet zozeer beroepen denk ik, dat proces was toch al ingezet. Er verdwijnt een mentaliteit, een realisering dat je als individu alleen kan floreren als je omgeving gezond en stabiel is. Je kan zelf veel te weinig invloed uitoefenen op je eigen situatie om dit soort crisis door te komen als er geen goed ingerichte maatschappij tegenover staat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 13:03

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk ook dat we een keer de 9-tot-5 mentaliteit moeten herzien waarbij iedereen op kantoor moet zijn, en misschien eens denken aan het spreiden van die tijden.

Die 'kantoortijden' waren een overblijfsel van een tijd waar fabrieken nog om die tijd open waren en banken nog met stapels papier in een kantoorgebouw werkten, maar het is wel een oorzaak van een behoorlijk aantal problemen in ons land (met name files en spitsdruktes) die eigenlijk niet meer nodig zijn.

Bovendien is het een ritme wat niet bij iedereen aansluit, genoeg mensen die tot de middagpauze amper produktief zijn en in de avond een beetje door kunnen stomen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

[Jules]

Confusion in confusion

Stoney3K schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:31:
...

Bovendien is het een ritme wat niet bij iedereen aansluit, genoeg mensen die tot de middagpauze amper produktief zijn en in de avond een beetje door kunnen stomen.
En andersom. Genoeg mensen die tot de middagpauze produktief zijn.
Niet anders dan normaal begin ik om 6 uur 's ochtends, alleen nu vanaf thuis.

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

3x3 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:15:
offtopic:
Een uitgeklede overheid betekent bij gelijke bevolking en gekrompen economie meer werklozen, meer uitkeringen, meer overlast op straat wegens hangjongouderen. En meer tijdelijke dure inhuur voor projecten die wel blijven komen. Minder blauw op straat, minder controle op fraude, milieuvervuiling etc dus meer bedrijven die daar misbruik van maken wat de staat dan met minder mensen mag opruimen, meer schade wegens geen onderhoud laat staan preventie, minder begeleiding van minder bedeelde medemensen 'dus' meer waar het mis gaat.

Wat allemaal ook belastinggeld kost, plus extra kosten bij de mensen en bedrijven. Dan is het in dienst houden van de ambtenaren goedkoper ;)

De nadelen van zzp-schap zijn erg bloot komen te liggen. Dat mensen minder bereid zijn dat te worden, kan wel een dingetje worden zeker bij schijn-zzp'ers.

En inderdaad heb ik de hoop dat de ervaring met thuiswerken wat veranderen. Maar bedenk wel dat er nu heel veel noodmaatregelen zijn die voor definitief niet zullen werken. Bijv. waar nu heel wat organisaties nu tijdelijk minder nadenken over privacy, beveiliging, arbo, kosten, efficiency, opleidingen, vernieuwing op andere vlakken dan remote samenwerkingstools, etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:35
Deezers schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:38:
Ik betwijfel of sommige functies terugkomen bij economisch herstel. Veel functies of personen bij ons waren feitelijk niet onmisbaar want alles is gewoon doorgegaan als normaal tijdens de vorige bezuinigingen. Je moet je eigenlijk onmisbaar maken, maar dat is lastig bij kantoorfuncties. Een arts vervang je niet zomaar, want specifieke kennis en ervaring.
Ik hoop managers 8)7 De mijne was normaal helft van de tijd in het buitenland. Nu hij verplicht in Nederland zit zien we veel duideljiker dat 'ie eigenlijk niks toevoegd.

@3x3 Je kan een grote overheid ook als aanjager van de economie gebruiken he.
Ik vind het bijvoorbeeld heel verstandig dat Van Nieuwenhuizen probeert infrasturcturele projecten naar voren haalt (https://www.rijksoverheid...ersnelling-infraprojecten).
Of bijvoorbeeld anticylisch bouwen van woningbouwcooperaties.

btw, als de werkeloze ambtenaar in de WW zit kost hij net zo goed een hoop ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Anatidae op 04-05-2020 14:16 ]

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:34
Anatidae schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Ik hoop managers 8)7 De mijne was normaal helft van de tijd in het buitenland. Nu hij verplicht in Nederland zit zien we veel duideljiker dat 'ie eigenlijk niks toevoegd.

@3x3 Je kan een grote overheid ook als aanjager van de economie gebruiken he.
Ik vind het bijvoorbeeld heel verstandig dat Van Nieuwenhuizen probeert infrasturcturele projecten naar voren haalt (https://www.rijksoverheid...ersnelling-infraprojecten).
Of bijvoorbeeld anticylisch bouwen van woningbouwcooperaties.

btw, als de werkeloze ambtenaar in de WW zit kost hij net zo goed een hoop ;)
Dan is het wel een goeie manager, want hij managed het zo dat hij niets hoeft te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:35
Mektheb schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Dan is het wel een goeie manager, want hij managed het zo dat hij niets hoeft te doen :+
Haha, ja zo kan je het ook zien. :X Aangezien we van hem niks verwachten, neemt het personeel de taken automatisch zelf al op. Vind dat overigens meer een verdienste van HR dan hem :>

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In het VK gaan er ook zat banen verdwijnen bij universiteiten, aangezien die door invoering marktwerking etc heel erg afhankelijk zijn geworden van buitenlandse studenten (die betalen gemiddeld 3x zoveel collegegeld). Die laatste categorie gaat voorlopig waarschijnlijk niet komen, en dan gaan er flink wat banen op de tocht staan.

Ik weet niet of vergeljikbare situaties gaan komen bij NL/BE universiteiten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 15:48
Stoney3K schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:31:
Ik denk ook dat we een keer de 9-tot-5 mentaliteit moeten herzien waarbij iedereen op kantoor moet zijn, en misschien eens denken aan het spreiden van die tijden.

Die 'kantoortijden' waren een overblijfsel van een tijd waar fabrieken nog om die tijd open waren en banken nog met stapels papier in een kantoorgebouw werkten, maar het is wel een oorzaak van een behoorlijk aantal problemen in ons land (met name files en spitsdruktes) die eigenlijk niet meer nodig zijn.

Tja dan komen de marketing en desingers van het bedrijf tegen 12e binnen "sukkelen" met hun MacPro (vooral dat pro moet er bij vermeld worden) en de IT'ers/HR/Facilitair etc etc moeten in shifts van 6 tot 2100 werken?

Ben altijd voor 9-5 (8-4) iedereen weet waar die zou moeten zijn, je belt niemand uit bed om 11uur, en als er een keer echt wat aan de hand is dan is er ook iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Honesty schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:08:
Het zou mooi zijn als ze iets aan die schijn ZZPer's te doen maar het is dezelfde coalitie( oké PVDA zat er ook bij) die ze daar in hebben geduwd.
Ik verwacht dat thuiswerken de nieuwe norm gaat worden, dat gaat ten koste van :
Ik denk het niet, het zal meer worden maar heel veel mensen zien ook de voordelen van op kantoor zijn met elkaar. Er zijn genoeg zaken die toch echt efficienter werken als je bij elkaar bent en elkaar f2f kan zien. Ik heb ook genoeg medewerkers die gewoon naar kantoor willen omdat ze thuis geen goede werkplek hebben/niet kunnen concentreren etc.
2. Personenvervoer, sowieso taxi's maar ook leerlingenvervoer, mijn zoon zit op speciaal onderwijs en het zou mijn verbazen als ze niet een paar lesuren naar thuisonderwijs zouden verzetten. Voor hem is het een stuk rustiger en hij kan tussen de lesuren zich eventjes terugtrekken in zijn eigen omgeving(lees xbox of switch)
Misschien wat meer spreiding maar ik zie dat ook niet veel minder worden.
4. Horeca: Ik denk dat er genoeg mensen zijn die angstig zijn om naar de horeca te gaan(risicogroep) die normaal de grootste groep was om bijvoorbeeld uit eten te gaan,
Sorry maar de risicogroep van Corona (en dat is afgaande op de dodelijkheid toch echt 70+) is echt niet de grootste groep in de restaurants.
verder denk ik dat mensen doordat ze er thuis ook iets van moesten maken nu vaker thuis ook maar uitpakken en er achter gekomen zijn dat de kwaliteit van 9 van de 10 restaurant belabberd is
Ik denk dat dit vooral een persoonlijke mening is, er zal wat horeca verdwijnen omdat er overaanbod was (zeker in de Randstad) maar ik zie het niet minder worden. Restaurant is niet alleen kwaliteit maar ook gemak en gezelligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sniffels schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:36:
[...]
Ben altijd voor 9-5 (8-4) iedereen weet waar die zou moeten zijn, je belt niemand uit bed om 11uur, en als er een keer echt wat aan de hand is dan is er ook iedereen.
Flexibiliteit moet zeker wel mogelijk zijn met daarin een bepaald aantal uren dat je bepaalde mensen op kantoor verwacht voor de wat grotere fysieke meetings. Zegge een 10:00 - 14:00. Geeft eenieder om op de tijd dat hij/zij wil te beginnen edoch heb je een moment waarin - vrijwel - iedereen fysiek aanwezig is.

Of je dan van 10:00 - 19:00 werkt of van 06:00 - 14:00 met 's avonds nog een uurtje is dan prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Tja dan komen de marketing en desingers van het bedrijf tegen 12e binnen "sukkelen" met hun MacPro (vooral dat pro moet er bij vermeld worden) en de IT'ers/HR/Facilitair etc etc moeten in shifts van 6 tot 2100 werken?

Moet er na 17:00 echt support verleend worden? Het meeste werk vanuit IT, HR of Facility is prima in te plannen. Hoe vaak komt het nou voor dat er 's avonds een crisis kan plaatsvinden waarbij HR direct te bereiken moet zijn? En moet facility perse 's avonds die defecte lamp komen vervangen? En voor cruciale IT diensten wordt er toch al standby geplanned, die werken al in ploegen.

Die negen tot vijf mentaliteit komt voornamelijk door mensen die perse iemand willen kunnen bereiken als er wat nodig is omdat ze denken dat hun werk zo belangrijk is dat een direct antwoord nodig is. Hoe vaak is dat nu werkelijk het geval? Zorg dat binnen een afdeling/team iedereen tussen zeg 10:00 en 15:00 beschikbaar is voor meetings, al dan niet vanuit huis voor de late starters, en je hebt meer dan genoeg overlap om contact te hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Laatst online: 09-04-2024
De kapper ? Ik ga in elk geval niet meer. Zelf millimeteren bevalt uitstekend.

Ik hoop van harte maar waarschijnlijk tevergeefs dat we idd de 9-5 en de dagelijkse volksverhuizing naar kantoor eens tegen het licht houden.

Voor sommige beroepen is thuiswerken absoluut een goed alternatief (mijn werk is gewoon 100% doorgegaan). Het concept bewijst zich nu op grote schaal in de praktijk. We zouden een behoorlijke impact op het dagelijkse verkeersinfarct en bijbehorende milieu problematiek kunnen hebben. Als het eens waar kon zijn...

En dan de 9-5. Zoals een post hierboven vermeld heeft iedereen zijn eigen meest productieve uren. Ik sta zelf elke dag tussen 04:30 en 05:00 op en ik kan nu om half 6 beginnen en om 14 uur er mee stoppen. (normaliter op kantoor startte ik half 7, maar alleen omdat de poort dan pas open is). Anderen werken misschien liever savonds. Uiteraard kan dit niet voor elk beroep. Maar indien wel, vooral doen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420148

[...]

Klinkt een beetje als jaloezie... Overigens, waar werkt HR/Facilities tot 21:00 en waarom dan precies? Dat heb ik nog nooit ergens gezien. Als die designers/marketers hun doelen/werk af kunnen krijgen, is het toch prima?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58
Ik had stiekem gehoopt dat we nu van wat van die influencers af zouden zijn maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Tsurany schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:53:
[...]

Moet er na 17:00 echt support verleend worden? Het meeste werk vanuit IT, HR of Facility is prima in te plannen. Hoe vaak komt het nou voor dat er 's avonds een crisis kan plaatsvinden waarbij HR direct te bereiken moet zijn? En moet facility perse 's avonds die defecte lamp komen vervangen? En voor cruciale IT diensten wordt er toch al standby geplanned, die werken al in ploegen.

Die negen tot vijf mentaliteit komt voornamelijk door mensen die perse iemand willen kunnen bereiken als er wat nodig is omdat ze denken dat hun werk zo belangrijk is dat een direct antwoord nodig is. Hoe vaak is dat nu werkelijk het geval? Zorg dat binnen een afdeling/team iedereen tussen zeg 10:00 en 15:00 beschikbaar is voor meetings, al dan niet vanuit huis voor de late starters, en je hebt meer dan genoeg overlap om contact te hebben.
Als je zegt dat mensen kunnen kiezen tussen werken 6-15 en anderen 11-20 (met pauze er bij) dan zijn de support windows al 6-20. Per se lamp vervangen (of password resetten, koffie bijvullen, vakantiedagen accorderen, kapotte HDD vervangen, whatever): ja! Wel als je weet dat een derde van je mensen anders zonder licht zit. Een 24/7 bedrijf vraagt veel meer dan 24/8 * 7/5 aan extra aandacht.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

F_J_K schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Als je zegt dat mensen kunnen kiezen tussen werken 6-15 en anderen 11-20 (met pauze er bij) dan zijn de support windows al 6-20. Per se lamp vervangen (of password resetten, koffie bijvullen, vakantiedagen accorderen, kapotte HDD vervangen, whatever): ja! Wel als je weet dat een derde van je mensen anders zonder licht zit. Een 24/7 bedrijf vraagt veel meer dan 24/8 * 7/5 aan extra aandacht.
Ik zie echt niet waarom die support perse op dat moment gegeven moet worden. Als iemand z'n laptop uitvalt kan hij ook accepteren dat hij moet wachten tot de volgende dag. Als een lamp defect raakt schuiven ze even een plek op, welk kantoor is nu afhankelijk van een enkele lamp? Password reset kan desnoods ook de volgende dag. Koffie apparaat hoeft echt niet elke twee uur bijgevuld. Vakantiedagen accorderen kan ook een dag later.

Er zijn gigantisch veel bedrijven in consultancy en detachering waarbij hun eigen medewerkers overdag bij de klant zitten en 's avonds pas hun administratie bijwerken. Denk je echt dat die HR medewerkers hebben die in de avonduren werken?

Ik heb, gekeken naar de afgelopen jaren, misschien twee a drie keer per jaar hulp nodig gehad van de IT servicedesk en ik heb nog nooit HR of facility nodig gehad voor iets wat niet een paar dagen kon wachten. Het bedrijf valt echt niet stil als iemand 's avonds een keer geen password reset uit kan voeren.

En desnoods hanteer je afspraken dat tijd die verloren gaat doordat je geen support krijgt buiten de vaste uren zelf ingehaald moeten worden. Daar kan je toch een beetje volwassen mee om gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 04-05-2020 22:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:49:
Ik had stiekem gehoopt dat we nu van wat van die influencers af zouden zijn maar helaas.
En met hun de BN'ers, maar ook dat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:59
weinig,

En mbt kantoorbanen, thuiswerken is leuk voor sommige maar de afwezigheid van de structuur is voor anderen weer een groot gemis, en face to face gaat communicatie gewoon een stuk vlotter, iets wat in 40 seconden normaal gedaan wordt zie ik soms oplopen tot 5 min "waar zit die knop?"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:20
Mijn grootste hoop is dat zakenreizen na deze periode structureel enkele tientallen procenten afnemen. Het is nergens voor nodig, kost enorm veel aan CO2 uitstoot en zorgt ervoor dat iemand soms 10 uur enkele reis nodig heeft om een paar meetings van enkele uurtjes bij te wonen.

Ik ben onlangs ingestapt in een consultancy bureau, en ook bij ons is het nu pijnlijk duidelijk dat een aantal frequente vliegers (lees: elke week op en neer binnen de EU) eigenlijk net zo productief is vanuit huis/lokaal kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Michielgb schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:46:
Mijn grootste hoop is dat zakenreizen na deze periode structureel enkele tientallen procenten afnemen. Het is nergens voor nodig, kost enorm veel aan CO2 uitstoot en zorgt ervoor dat iemand soms 10 uur enkele reis nodig heeft om een paar meetings van enkele uurtjes bij te wonen.

Ik ben onlangs ingestapt in een consultancy bureau, en ook bij ons is het nu pijnlijk duidelijk dat een aantal frequente vliegers (lees: elke week op en neer binnen de EU) eigenlijk net zo productief is vanuit huis/lokaal kantoor.
Dat is vaak toch ook alleen maar omdat het stoer staat, er budget voor is en andere bedrijven het toch ook doen? Die reisjes zijn voor vele ook een leuk excuus om een beetje te vliegen, en in het buitenland wat te eten op kosten van de baas. Het liefst kom je dan inderdaad met nieuwe zaken terug.

Ik vrees eerder dat de mensen die al aan de zijkant van de samenleving of het werkveld stonden, bijvoorbeeld wajongers of allochtonen, nog lastiger aan de slag kunnen simpelweg omdat er geen geld of tijd meer is voor adequate begeleiding of interesse. De focus vooral ligt bij het continueren van de bestaande bedrijfsvoering. De morele en sociale steun om die mensen aan de slag te helpen wegen vaak niet op tot de economische productiviteit die gewenst is als het erop aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ijdod schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:31:
Ik denk dat er netto net zo veel gaat veranderen. Er zal wellicht een schifting zijn, zoals met elke crisis. Je ziet dat de usual suspects in neoliberalisme dat nog steeds zien als de heilige graal, er lijkt daar vooralsnog helemaal niets geleerd in de de vorige en de huidige crisis.
Dit, verder blijven veel bullshit banen gewoon. Menig bullshitbaan komt uit interne bureaucratische grond en heeft weinig met de werkelijkheid buiten de bedrijfspoort te maken. Hence bullshitbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er gaan geen beroepen verdwijnen. Wat er wel gaat gebeuren is dat er een groot aantal mensen even financieel een trap op de rem gaan geven omdat ze niet anders kunnen. Waardoor 5 keer kapper opeens 2 keer wordt of helemaal niet meer. En dat met meerdere zaken, in plaats van onbeperkt sportschool opeens 1 keer per week en de rest zelf joggen. Dat soort zaken. Er zullen ook meer mensen thuis gaan werken waardoor er minder geld wordt uitgegeven in de bedrijfskantine, reizen zal minder worden. Dus er zal gewoon krimp ontstaan. En dat heeft zo zijn gevolgen, maar ook de horeca zal een klap krijgen. Daar in tegen zullen een aantal mensen de arbeidsmigranten de markt uit drukken, maar zoals bij het aspergesteken en ander seizoenswerk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 11:17
SinergyX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:34:
Ik zie alles gewoon langzaam weer terug schuiven, alsof onze samenleving een vorm van memory foam is, na flink kneden en buigen, zakt het langzaam weer terug in z'n originele vorm. Niet volledig, paar kleine dingen veranderd die misschien toch wel zouden veranderen, maar door corona een kickstart hebben gekregen (thuiswerken bv).
Mooie beeldspraak, "memory foam". En ik denk redelijk accuraat.

Wat gaat verdwijnen zijn de zaken die al op hun retour waren. De bedrijven in die krimpsectoren hebben een extra duw gekregen, een aantal vallen om en er is onvoldoende perspectief om ze opnieuw op te starten.

Winkeloppervlak in de binnenstad. Gemeentes moeten haast maken met plannen voor een krimpscenario. Die winkelstraten huisvesten namelijk buitensportig veel winkels met kleding en schoenen. Winkels die het al jaren moeilijk hebben door de opkomst van e-commerce, en in de meeste gevallen geen niche voor zichzelf hebben kunnen maken d.m.v. een unieke winkelervaring. Lockdown geeft een flinke financiele tegenvaller, en introduceert en passant een structureel effect. Klanten van deze winkels zijn noodgedwongen online gaan inkopen en die gewoonte zal voor een deel blijven hangen.

M.b.t. horeca: dat is volledig afhankelijk van de regelgeving. Als we over een paar maanden weer opengaan als vanouds, zullen de gedragspatronen zich weer herstellen in hun oude vorm. Gaan we langdurig en streng op de "anderhalve meter" letten, dan zullen kroegen een ander business model moeten vinden en restaurants een groter pand.

Investeerders in commercieel vastgoed zijn in ieder geval verliezers van al dit soort trends.

Thuiswerken: dat zal voor een deel blijven. De trend was al positief, en die is nu versneld. Bedrijven die eerder niet overstag durfden hebben er gedwongen mee kennisgemaakt, gezien dat het inderdaad een haalbaar alternatief is, en hun personeel zal ook will vasthouden aan (gedeeltelijk) thuiswerk.

Openbaar vervoer is een verliezer. We zijn in deze periode aan het leren dat fysieke nabijheid van vreemden een beetje akwward is. EIgen vervoer is tegen de trend in geherwaardeerd. Tel dat op bij toegenomen thuiswerken en de NS krijgt weer een beetje lucht in hun capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat er niet enorm veel echt zal veranderen. De economische tegenslag zorgt er waarschijnlijk wel voor dat bedrijven de hand op de knip houden én wellicht versneld inzetten op automatisering of digitalisering, dus het betekent denk ik dat het volgende gaat gebeuren:
- alle externen de deur uit of tegen fors lagere tarieven
- minder reisjes, trainingen of dure teambuilding
- versneld afschalen in productie, klantcontact of ander ‘volume’ personeel
- wat terughoudender zijn met vacatures

Onder de streep zijn denk ik vooral de mensen de pineut die dat altijd zijn in dit soort dingen en zal de branche die bestaat uit het opsouperen van allerlei team, training etc budgetten (zoals evenemtenbureaus, trainingsbureaus, recruiters etc) het een stuk lastiger krijgen.

Tot slot zullen kleinere zaken failliet gaan, doordat mensen hun aankopen uit gaan stellen en misschien iets minder luxe uitgaven gaan doen (zoals uit eten, weekendjes weg, de wintersport etcetera).

Als je goed kan saneren binnen grote bedrijven zul je goed geld kunnen gaan verdienen denk ik.

Nb: dit is mijn verwachting. Ik denk dat er andere, betere manieren voor bedrijven zijn om hier mee om te gaan, maar zie dat niet gebeuren, in ieder geval niet bij bedrijven die beursgenoteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ik ben benieuwd wanneer de sportbranche weer kan gaan opstarten en in welke vorm. De rol van actieve en passieve sportbeoefening wordt tijdens deze crisis door velen overzien. Tweakers hebben doorgaans meer belangstelling voor computers dan sport, dus hier raakt het nog meer dan elders op de achtergrond.

Een landurige 1,5m samenleving is iig voor takken van sport waar de deelnemers dicht bij elkaar komen funest. En voor professionele/topsport een ramp. Dat functioneert zonder publiek nauwelijks, en met publiek en 1,5m afstand is complete onzin. Praktisch niet haalbaar.
Sport is in de topics hier vaak synoniem voor "sportschool", maar hoe gaan we met het sportieve cultuurgoed nr1 "voetbal" om?
In een 1,5m samenleving kun je het niet spelen. Valt dan zowel als actieve en passieve sport voor een langere periode weg. Daar zit veel geld en organisatie aan vast, die zal afsterven. Daar zitten flink wat banen aan vast. Opstarten over enkele jaren wordt een moeizaam proces, als deze banen verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07 13:03

Stoney3K

Flatsehats!

Vanoverdegrens schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:59:
Ik ben benieuwd wanneer de sportbranche weer kan gaan opstarten en in welke vorm. De rol van actieve en passieve sportbeoefening wordt tijdens deze crisis door velen overzien. Tweakers hebben doorgaans meer belangstelling voor computers dan sport, dus hier raakt het nog meer dan elders op de achtergrond.
Dat zie je nu al met het afzeggen van de Olympische Spelen waar behoorlijk wat sporters letterlijk de afgelopen 4 jaar naartoe hebben geleefd. En ik, Tweaker dat ik ben, was net zo benieuwd naar wat Oranje klaar zou spelen en of PSV wat zou kunnen doen, als ik benieuwd was of Max dit jaar een gooi kon doen naar het wereldkampioenschap. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik ben benieuwd wie er straks gaat profiteren van de dingen die we nu niet kunnen. We hebben maanden niet naar de horeca gekund dus straks zitten alle zaken die het overleefd hebben misschien wel bomvol. Want het mag eindelijk weer.
We kunnen niet vliegen en niet op een buitenlandse vakantie. Dus straks massaal naar de verste bestemmingen die we kunnen betalen?
Straks elke maand naar de kapper in plaats van elke twee maanden? Want we konden wekenlang helemaal niet naar de kapper.
Straks niet meer "noodgedwongen" online kopen maar van het uitstapje naar de fysieke winkel een uitje maken? Want het kan weer. Gezellig met het hele gezin naar de supermarkt en je kar volgooien met vers voedsel zodat je overmorgen weer moet.

Al die soort effecten worden op termijn wel weer minder natuurlijk maar toch zie ik dit ook wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@downtime of men komt er achter dat het met de tondeuze eigenlijk ook prima gaat. Dat is het grootste risico/kans bij een verstoring zoals deze: patronen worden doorbroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ijdod schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:34:
@downtime of men komt er achter dat het met de tondeuze eigenlijk ook prima gaat. Dat is het grootste risico/kans bij een verstoring zoals deze: patronen worden doorbroken.
Patronen worden doorbroken maar niet vrijwillig. Dat betekent dat mensen het gebruik van een tondeuze vaak als een "moetje" zien. Die "moetjes" worden straks zo snel mogelijk weer overboord gezet.
Zo denk ik dat vakantie in eigen land dit jaar wel populair zal zijn maar dat is meteen over als de grenzen weer open gaan en vliegen weer veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Uieraard. Maar daardoor komt men er wel achter dat het kan. En wordt men dus blootgesteld aan andere mogelijkheden. Die echt niet allemaal behelpen zijn. Een aantal ervan zullen best blijvertjes zijn. Wellicht niet voor iedereen, maar toch.

Nog niet zo heel lang geleden was vliegen überhaupt nog niet zo'n ding voor vakantie, en al helemaal niet voor de onderkant van dat marktsegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Alle bedrijven willen zo snel mogelijk terug naar "normaal", want dat was jarenlang het meest efficiente (lees:kostenbesparend/winstgevend). Ook logisch, als je 2x zoveel gasten kan ontvangen, wil je nou eenmaal niet de helft gaan bedienen vanwege de 1,5m samenleving..
Tsurany schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:53:
[...]

Met de verandering van de economie, veranderd natuurlijk ook de tijden van behoeftes.
Support na 17:00 is vooral belangrijk als je website/shop z'n geld verdient als de mensen van het werk zijn. Ook vervelend als je winkel vooral omzet maakt na kantoortijd en de lampen raken dan defect.
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:59:
Ik had net de paar weken Before Lockdown meegemaakt op de sportschool. Als dat de norm wordt weet ik niet zeker of ik m'n abo wil behouden. Alle apparaten/handvaten schoonmaken na elke oefening. (wie maakt de spuitbus schoon dan?)
De laatste weken ben ik ook meer bezig met calisthenics en heb ook andere sportspul thuis geinstalleerd (battle ropes) waardoor de sportschool steeds minder toegevoegde waarde heeft.
Op de loopband na dan.

[ Voor 7% gewijzigd door kmf op 05-05-2020 22:53 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:52:
Met de verandering van de economie, veranderd natuurlijk ook de tijden van behoeftes.
Support na 17:00 is vooral belangrijk als je website/shop z'n geld verdient als de mensen van het werk zijn. Ook vervelend als je winkel vooral omzet maakt na kantoortijd en de lampen raken dan defect.
Hoe is dat anders dan nu? Die website/shop moet nu ook 's avonds in de lucht zijn als mensen thuis komen van het werk. Wat eerder zal veranderen is dat al het ondersteunende personeel, dat normaal tijdens kantoortijden werkt, nu ook 's avonds zal werken. En meestal is dat geen time sensitive werk dat niet kan wachten tot de volgende dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engessa
  • Niet online
De bioscoop zal rap verdwijnen. We gaan nog een paar kleine filmhuizen over houden maar die grote ketens gaan er aan. Mooi dat ze nu weer open kunnen met 30 man in de zaal maar er is geen enkele nieuwe film om te laten zien. Alle blockbusters zijn doorgeschoven naar het einde van het jaar of nog verder. De eerste film die zo te zien in premiere gaat is Jachterwachter van die lui van Rundfunk. Ik verwacht dat dat wel een succes gaat worden maar die zal nooit de industrie draaiende houden :P

De filmstudios verdienen niet genoeg met 30 man per zaal dus die wachten nog wel even of gooien het op hun eigen streaming service. Trolls World Tour heeft 100 miljoen opgehaald wat net zo veel is als het eerste deel dat wel in de bios kwam. Dit terwijl de marges voor de studio bij digitale distributie veel hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
engessa schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:36:
De bioscoop zal rap verdwijnen. We gaan nog een paar kleine filmhuizen over houden maar die grote ketens gaan er aan. Mooi dat ze nu weer open kunnen met 30 man in de zaal maar er is geen enkele nieuwe film om te laten zien. Alle blockbusters zijn doorgeschoven naar het einde van het jaar of nog verder. De eerste film die zo te zien in premiere gaat is Jachterwachter van die lui van Rundfunk. Ik verwacht dat dat wel een succes gaat worden maar die zal nooit de industrie draaiende houden :P

De filmstudios verdienen niet genoeg met 30 man per zaal dus die wachten nog wel even of gooien het op hun eigen streaming service. Trolls World Tour heeft 100 miljoen opgehaald wat net zo veel is als het eerste deel dat wel in de bios kwam. Dit terwijl de marges voor de studio bij digitale distributie veel hoger zijn.
Al zullen veel bioscopen failliet gaan, ze komen even hard weer terug.

Jaar op jaar steeg het aantal bezoeken, ondanks piraterij, Netflix of andere methodes om films te kijken en ik zie niet in waarom dat anders wordt als we weer echt mogen.

Dus tijdelijk zullen er minder zijn, verdwijnen doen ze niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 09:29
er zullen als gevolg van de coronacrisis wel wat banen verdwijnen maar geen beroepen. Diverse bedrijven hebben het moeilijk om het hoofd boven water te houden. discussies over of de bedrijfsvoering dan wel/niet goed zou zijn laat ik even in het midden. Dat geldt ook voor diverse zzp-ers.

In de huidige situatie en de maatregelen zien we ineens dat het op de een of andere manier toch aardig gaat met al dat thuiswerken. Waar voorheen werd gezegd nee iedereen moet op kantoor werken gaat nu ook het werk gewoon door. Uiteindelijk zal er een modus ontstaan die tussen het verleden en heden ligt.
Van oudsher zit er een een 9-5 mentaliteit in ons leven. Die zie je langzaam wel verschuiven maar is ook grotendeels gebaseerd op bepaalde faciliteiten. Scholen zijn veelal van half 9 tot 15.00-15.30 open. Nu is er al een aantal jaar voor- en naschoolse opvang waardoor er wat meer ruimte ontstaat. Werkgevers verwachten dat je tussen 8 en 5 bereikbaar bent voor diverse vragen. Maar soms kan een bepaald vraagstuk ook een dag wachten (HR gerelateerde vraagstukken etc) maar bepaalde vraagstukken dienen gelijk opgepakt te worden als het bijv gaat om ICT support... We kijken steeds meer naar de opdrachtgevers/baas en vullen die verwachting in. Dat het anders kan hebben we gezien en hopelijk kan er een deel worden opgepakt in het "nieuwe normaal".

Al kunnen we allemaal 1 a 2 dagen thuiswerken scheelt dat ook een x-aantal verplaatsingen per week. etc...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Fly-guy Inmiddels boycott AMC (grote bioscoopketen in de VS) Universal Studios wegens hun plannen om films direct maar streaming te gaan releasen. Kennelijk zijn ze toch niet zo gerust op de meerwaarde van de bioscoop experience.

@koentjuh1987 De grote uitdaging wordt vergaderen. Wat je bij bedrijven ziet waar deeltijd of 4x9 de norm is, is dat er dagen zijn dat eigenlijk iedereen min of meer verwacht wordt 'binnen' te zijn (dinsdag en donderdag, meestal). De uitdaging wordt dat te doorbreken.

[ Voor 37% gewijzigd door ijdod op 08-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 09:29
ijdod schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:31:

@koentjuh1987 De grote uitdaging wordt vergaderen. Wat je bij bedrijven ziet waar deeltijd of 4x9 de norm is, is dat er dagen zijn dat eigenlijk iedereen min of meer verwacht wordt 'binnen' te zijn (dinsdag en donderdag, meestal). De uitdaging wordt dat te doorbreken.
Klopt. En je ziet dat vergaderen en bereikbaarheid nu ook wat losser wordt gelaten gezien de situatie. Thuiswerken, kinderen etc.. Het kan blijkbaar dus wel en de bedrijfsvoering gaat ook gewoon door.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
Werknemers in krimpende sectoren moeten zich laten omscholen: https://nos.nl/artikel/23...pelen-aan-omscholing.html wat kan een barman, reisleider, museummedewerker of serveerster dan gaan doen? Zo in de (thuis)zorg bijspringen? Meer kennis maakt je niet meteen geschikt voor een ander beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deezers schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:47:
Werknemers in krimpende sectoren moeten zich laten omscholen: https://nos.nl/artikel/23...pelen-aan-omscholing.html wat kan een barman, reisleider, museummedewerker of serveerster dan gaan doen? Zo in de (thuis)zorg bijspringen? Meer kennis maakt je niet meteen geschikt voor een ander beroep.
Altijd nog beter dan wat deze Britse minister voorstelde: Mensen die momenteel op non-actief staan en overheidssteun krijgen moeten op het veld gaan werken. Ze zouden "gestimuleerd" moeten worden. Dat de beste man een boerderij heeft, en van de fractie is die de Roemenen en Polen die dat werk normaal doen hebben weggejaagd met hun idiote Brexit, dat vergeet die luis even.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
Klopt maar als men het niet eens probeert dan weet men ook niet of men iets kan. Toch? Wat is er mis met een overheid die aangeeft dat je wat anders moet gaan zoeken?
gambieter schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 01:01:
[...]

Altijd nog beter dan wat deze Britse minister voorstelde: Mensen die momenteel op non-actief staan en overheidssteun krijgen moeten op het veld gaan werken. Ze zouden "gestimuleerd" moeten worden. Dat de beste man een boerderij heeft, en van de fractie is die de Roemenen en Polen die dat werk normaal doen hebben weggejaagd met hun idiote Brexit, dat vergeet die luis even.
Het een sluit het ander niet uit. Deze man denkt volgens mij in een oplossing. Waarom zou dit werk alleen door Roemenen etc gedaan kunnen worden. Het was volgens mij juist een van de punten waarom men de brexit heeft gehad om dit soort arbeid aan de Brit 'terug te geven' whatever that may be. Het geeft volgens mij gewoon aan dat je niet thuis hoeft te zitten met een uitkering. Er is werk misschien niet in de sector die je het leukste vind maar er is werk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuvelDuvel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 14:19
—-

[ Voor 100% gewijzigd door DuvelDuvel op 16-07-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik hoop vooral dat de mensen in de zorg er hierna niet helemaal klaar mee zijn. Het was al een sector met een relatief hoog verzuim, maar nu hoor je verhalen over instromers, die eigenlijk niet goed genoeg voorbereid opeens doodzieke patiënten moeten verzorgen, en die in hun eerste week terug meerdere sterfgevallen meemaken.
Angst van veel collega's is dan ook dat die tijdens of direct na de crisis gelijk weer uitstromen, omdat het fysiek en geestelijk gewoon loodzwaar is.

Mensen die even hup worden omgeschoold naar verpleegkundige/thuiszorg gaan het dan absoluut niet redden. Het is geen "makkelijke" baan, en de beloning staat in geen verhouding tot de geleverde inspanning. Zodra die omgeschoolde mensen weer bier kunnen schenken, groepjes kunnen rondleiden, en de tafeltjes rondgaan op een terrasje in de zon vertrekken ze de eerste dag.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Old habits die hard

En ik denk dat dat hier ook weer opgaat. De maatschappij en de normen worden al jaren gedomineerd door het kapitalisme. Zodra het merendeel weer kan wordt het denk ik heel snel weer business as usual en vallen mensen ook weer heel snel voor alle verleidingen om maar te consumeren, te reizen, te winkelen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Webgnome schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:50:... Het geeft volgens mij gewoon aan dat je niet thuis hoeft te zitten met een uitkering. Er is werk misschien niet in de sector die je het leukste vind maar er is werk.
Het bekende "wie wil werken, kan werken" argument.
Maar zo werkt het niet.

Hoe wel:
-fysiek is niet iedereen in staat "elk soort werk" uit te voeren. Ik heb bijv. vroeger op het land gewerkt, maar moest er vanwege allergie mee stoppen. Als alle kracht uit je lichaam wegvloeit, word je tamelijk nutteloos.
-boeren zijn veeleisend. In Duitsland zijn mij verhalen ter ore gekomen (woon dichtbij aspergeteelt en ook aardbeien/appels etc.) dat de boeren deeltijdaanbod pertinent afwijzen: een kennis die deeltijd werkt, wilde extra uren in deze sector maken, uiteraard zonder z'n vaste 20 uren baan op te geven (logisch). Meerdere boeren benaderd, alle wezen af. Exact hetzelfde bij alleen opvoedende moeders, die vanwege hun kroost niet van 7 tot 19 op het veld kunnen zitten. Als de boer niet flexibel is, en bereid om ipv 1 pool/roemeen dan maar 3 deeltijd-duitsers aan te nemen, blijft ie met z'n probleem zitten. Vind ik niet vreemd.
-veel boeren vinden de productiviteit van de buitenlandse krachten zoveel interessanter/hoger, dat ze alleen al om die reden niet in binnenlanders geinteresseerd zijn.
-arbeidswetten zijn met onwetende/afhankelijke buitenlanders eenvoudiger te overtreden, dan met binnenlanders. (die zeuren minder snel, en hebben itt de binnenlanders geen ondersteunende coaches van het jobcenter achter zich die overal op letten!)
- enz enz

Conclusie: de landbouw is grotendeels zelf verantwoordelijk voor hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Vanoverdegrens schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:27:
[...]

Maar zo werkt het niet.

Hoe wel:
-fysiek is niet iedereen in staat "elk soort werk" uit te voeren. Ik heb bijv. vroeger op het land gewerkt, maar moest er vanwege allergie mee stoppen. Als alle kracht uit je lichaam wegvloeit, word je tamelijk nutteloos.
-boeren zijn veeleisend. In Duitsland zijn mij verhalen ter ore gekomen (woon dichtbij aspergeteelt en ook aardbeien/appels etc.) dat de boeren deeltijdaanbod pertinent afwijzen: een kennis die deeltijd werkt, wilde extra uren in deze sector maken, uiteraard zonder z'n vaste 20 uren baan op te geven (logisch). Meerdere boeren benaderd, alle wezen af. Exact hetzelfde bij alleen opvoedende moeders, die vanwege hun kroost niet van 7 tot 19 op het veld kunnen zitten. Als de boer niet flexibel is, en bereid om ipv 1 pool/roemeen dan maar 3 deeltijd-duitsers aan te nemen, blijft ie met z'n probleem zitten. Vind ik niet vreemd.
-veel boeren vinden de productiviteit van de buitenlandse krachten zoveel interessanter/hoger, dat ze alleen al om die reden niet in binnenlanders geinteresseerd zijn.
-arbeidswetten zijn met onwetende/afhankelijke buitenlanders eenvoudiger te overtreden, dan met binnenlanders. (die zeuren minder snel, en hebben itt de binnenlanders geen ondersteunende coaches van het jobcenter achter zich die overal op letten!)
- enz enz

toon volledige bericht
Hoewel de landbouw natuurlijk inderdaad jarenlang kon profiteren van goedkope arbeidskrachten uit het Oostblok zonder veel rekening te hoeven houden met wetgeving etc, is het niet alleen hun schuld.

Waar was de controle? Ook tijdens de crisis controleerde de verantwoordelijke instantie "telefonisch" of er wel volgens de wetgeving gewerkt werd 8)7 .
En wat had de boer moeten doen terwijl er een stroom goedkope arbeidskrachten aanwezig was? Eigenwijs toch duurdere en minder productieve Nederlanders betalen?

Nah, dit is een probleem wat van bovenaf is gecreëerd, en waar de landbouw slechts speler in is. De vrije markt klinkt leuk, maar dit is dus wat je dan krijgt. Alle "shitjobs" naar buitenlanders, die slecht worden behandeld, waar fraude door ontstaat, en allerlei schimmige bedrijfjes die als enig doel hebben die mensen zo ver mogelijk uit te knijpen.

Onze overheid had ook strakker kunnen handhaven, die bedrijfjes die woning (tegen een wurgprijs) en werk regelen kunnen verbieden en werk kunnen regelen voor Nederlanders in de landbouw. Maar hey, de vrije markt is heilig voor sommige partijen in Nederland, en dan krijg je dit soort perikelen. :F

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 11:53
Onderschat vooral niet de kracht van de lobby van landbouworganisaties richting CDA en ministerie. Waarom denk je dat er zo weinig controle was op de arbeidsomstandigheden en lonen in de agrarische sector? Het controlerend vermogen van wat vroeger de ‘arbeidsinspectie’ was is de afgelopen decennia stelselmatig afgebouwd met argumenten als ‘noodzakelijke bezuinigingen’, terugtrekkende overheid’ en vergelijkbare termen.

De landbouwsector heeft zeer actief ingezet op minder controle en is zeker geen passieve speler in deze die het allemaal maar onderging.

[ Voor 13% gewijzigd door Philpend op 09-05-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Jeroenneman schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Onze overheid had ook strakker kunnen handhaven, die bedrijfjes die woning (tegen een wurgprijs) en werk regelen kunnen verbieden en werk kunnen regelen voor Nederlanders in de landbouw. Maar hey, de vrije markt is heilig voor sommige partijen in Nederland, en dan krijg je dit soort perikelen. :F
Je stelt dat die bedrijven er zijn, maar kun je een aantal van die bedrijven noemen die dit doen en er straffeloos mee wegkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-07 18:37
kmf schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:52:Met de verandering van de economie, veranderd natuurlijk ook de tijden van behoeftes.
Wat is dan de definitie van support? Als je webshop in storing staat of de kassa's na 17:00 niet meer werken lijkt me dat een vitaal onderdeel van je bestaansrecht dat asap opgelost moet worden.

Omdat Key Account Manager Pieter Jan voor de 4e keer zijn account blokkeert in 2 weken tijd omdat ie 'niet zo handig is met technologie' is dan echt geen prioriteit hoor, dat komt morgen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 11:53
3x3 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Je stelt dat die bedrijven er zijn, maar kun je een aantal van die bedrijven noemen die dit doen en er straffeloos mee wegkomen?
Bedrijven die er straffeloos mee wegkomen kun je niet noemen, want dan is het niet bekend of niet te bewijzen.
Het topje van de ijsberg: https://nos.nl/l/2142403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Laatst online: 22:52
De_Bastaard schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:49:
Ik vind influencers echt meest foute waard ooit , want ze voegen dus werkelijk niks toe behalve bandbreedte vervuiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:27:
[...]

Maar zo werkt het niet.

Hoe wel:
- enz enz

toon volledige bericht
Ja er zijn altijd twee kanten aan het verhaal. En dat dit werk niet voor iedereen weg is gelegd, al was het maar om het fysieke karakter van het verhaal, klopt natuurlijk als een bus. Echter is in den beginnen er gewoon werk. Dat de werkgevers in dit geval ook boter op hun hoofd hebben weten we natuurlijk al lang.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik ga ze niet allemaal voor je opzoeken. Deze zijn tegen de lamp aan gelopen, maar na hoeveel jaar pas? En na hoeveel medewerkers te hebben uitgebuit? Voor elk bedrijf dat gesnapt wordt, zullen er meer zijn die nog onder de radar weten te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Amdwarrior schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:55:
[...]

Ik vind influencers echt meest foute waard ooit , want ze voegen dus werkelijk niks toe behalve bandbreedte vervuiling
Die maken toch heel wat mensen onzeker door hun zorgeloze bestaan? Maar er is ook een grote aftrek voor dus mensen vinden het interessant en willen blijkbaar iemand om te volgen hebben, het vroegere meisje dat dan was van een boyband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
[...]

https://www.volkskrant.nl...rum-van-bol-com~b18a9510/ (alleen leden helaas)
https://www.logistiek.nl/...-mentaal-afzien-101166552

Doe eens een rondje langs andere distributiecentra in NL, elke deur heeft bordjes met regels en dat begint bovenaan in het Pools. Dan Engels. Dan Nederlands. Die mensen wonen in bouwketen, stacaravans of oude huizen van de woningbouwvereniging waar de renovaties van de jaren 70 nog niet uitgevoerd zijn voor een bedrag waar je in Amsterdam een gemeubileerd appartement aan de Amstel huurt. 1600.- voor vier man in een stacaravan. 8)7

https://staffingawards.co...aak-tegen-uitzendbureaus/
https://www.rtlnieuws.nl/...ranten-kosten-ww-vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

jadjong schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:36:
[...]

https://www.volkskrant.nl...rum-van-bol-com~b18a9510/ (alleen leden helaas)
https://www.logistiek.nl/...-mentaal-afzien-101166552

Doe eens een rondje langs andere distributiecentra in NL, elke deur heeft bordjes met regels en dat begint bovenaan in het Pools. Dan Engels. Dan Nederlands. Die mensen wonen in bouwketen, stacaravans of oude huizen van de woningbouwvereniging waar de renovaties van de jaren 70 nog niet uitgevoerd zijn voor een bedrag waar je in Amsterdam een gemeubileerd appartement aan de Amstel huurt. 1600.- voor vier man in een stacaravan. 8)7

https://staffingawards.co...aak-tegen-uitzendbureaus/
https://www.rtlnieuws.nl/...ranten-kosten-ww-vakantie
Zou wel mooi zijn als dat verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Werknemers in krimpende sectoren moeten zich laten omscholen: https://nos.nl/artikel/23...pelen-aan-omscholing.html wat kan een barman, reisleider, museummedewerker of serveerster dan gaan doen?
Wat is daar het probleem van? Op veel plekken zijn dat al tijdelijke / flex / bijbanen, bv voor studenten. Een simpele vorm van noodsteun is dan gewoon de studiefinanciering weer terug, dan lost de scholing zichzelf op.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Deezers schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:09:
[...]Dat is vaak toch ook alleen maar omdat het stoer staat, er budget voor is en andere bedrijven het toch ook doen? Die reisjes zijn voor vele ook een leuk excuus om een beetje te vliegen, en in het buitenland wat te eten op kosten van de baas. Het liefst kom je dan inderdaad met nieuwe zaken terug.
Dat is echt niet zo. Je kan een tijdje wel produktief zijn zonder te reizen, maar uiteindelijk raak je de persoonlijke binding met mensen in andere kantoren kwijt.

In een vorige baan heb ik veel gereisd en als ik op reis was dan was dat keihard werken. Niks excuus voor een etentje. Zelfs als we uit eten gingen dan was dat nog werk gerelateerd, juist om die persoonlijke band te kweken. Waar je later echt weer profijt van hebt als je iemand mee moet krijgen in een beslissing.

Het is ook zo dat je als je met zijn allen aan tafel zit, je veel meer betrokken bent bij wat zich afspeelt. Geen jengelende kinderen om je af te leiden, of ff facebook checken. En het punt is ook: Als je daar bent, dan besteed je niet alleen de vergadering zelf met die mensen, maar ook de tijd er tussendoor.

In mijn huidige baan is het niet meer nodig maar als je leiding hebt over internationale teams, is er eigenlijk geen alternatief dat even goed werkt.

Overigens ben ik absoluut niet bereid om altijd zo te blijven leven met dat 1,5 meter gedoe. Zodra het kan, moet het gewoon over zijn. Ik verwacht wel dat de politiek gaat proberen dit te behouden 'voor het geval er ooit weer een golf komt' maar dat vind ik zelf onzin, we kunnen het dan altijd weer aanpassen. Gewoon een biertje in de kroeg, gezellig etentje, filmpje enz. moet gewoon mogelijk blijven. Ja, er blijft altijd een risico. Niet alleen op Corona maar ook op gewone griepjes enzo, gaan ook een hoop mensen dood aan (9400 in 2018 bijvoorbeeld). Dat is nou eenmaal zo. Als we dat zo belangrijk vonden hadden we ook wel meer gedaan aan milieuvervuiling, roken, drinken, en het genadeloos uitknijpen van de gezondheidszorg door de VVD. Het moet wel in proportie blijven.

Zodra Corona onder controle is, is het geen hoger risico dan al die andere dingen. En als we alert genoeg blijven op mogelijke situaties en op tijd maatregelen nemen als het wel echt nodig is, dan zijn we echt niet kwetsbaar. De enige reden dat Corona zo uit de hand is gelopen is doordat fout op fout is gestapeld door de overheden.

We moeten niet het idee er in laten slijpen dat menselijk contact risicovol blijft. Dat is nu even zo, maar dat blijft echt niet. Na de eerdere pandemieeen is het ook weer prima terug gelopen. Zelfs SARS versie 1 waar nooit een vaccin voor is gekomen omdat dat uit zichzelf helemaal oploste. Helaas zijn er nu de internationale media die elk mini uitbraakje weer groots uit zullen meten waardoor mensen bang blijven.

Ik denk dat dit 'nieuwe normaal' een groot punt in de volgende verkiezingen gaat worden en ik hoop dat we het daarmee flink in kunnen dammen zodra het weer kan qua Coronarisico.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 09-05-2020 22:28 ]

Pagina: 1