Server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wou graag een eigen server hebben om een site op te zetten, en servers op te hosten zoals Rust, Ark of Minecraft servers. Heb gelezen dat een hoge Ghz vooral van belang is, en gigantisch veel cores niet heel veel uitmaken. Op internet zijn zat video's te vinden van benchmarks van games, maar niet van servers of iets. Ik heb zelf het volgende samewngesteld:

- Ryzen 7 2700x
- B450M micro atx
- 16 GB ram 3200Mhz
- 1TB SSD
- Een oude graphics card, deze maakt niet uit doordat een server blijkbaar geen goede GPU nodig heeft.

Ik weet niet of ik het goed gekozen heb. Ik wil natuurlijk de meeste bang for the buck voor rond de 500 euro. Zijn er opmerkingen of iets wat ik misschien verkeerd gekozen heb?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Misschien nog stroom en kast toevoegen.
Verder geef je aan minder cores meer snelheid, wil je dan niet liever een ryzen 5 3600?
Of zelfs toch de Intel? (Die hebben meer snelheid per core dacht ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:04:
Hallo,

Ik wou graag een eigen server hebben om een site op te zetten, en servers op te hosten zoals Rust, Ark of Minecraft servers. Heb gelezen dat een hoge Ghz vooral van belang is, en gigantisch veel cores niet heel veel uitmaken. Op internet zijn zat video's te vinden van benchmarks van games, maar niet van servers of iets. Ik heb zelf het volgende samewngesteld:

- Ryzen 7 2700x
- B450M micro atx
- 16 GB ram 3200Mhz
- 1TB SSD
- Een oude graphics card, deze maakt niet uit doordat een server blijkbaar geen goede GPU nodig heeft.

Ik weet niet of ik het goed gekozen heb. Ik wil natuurlijk de meeste bang for the buck voor rond de 500 euro. Zijn er opmerkingen of iets wat ik misschien verkeerd gekozen heb?
Als je er niet dingen mee gaat doen die alleen lokaal kunnen (gebruik als NAS bijv.) zou ik je adviseren een server te huren, bijvoorbeeld bij OVH/soyoustart of Hetzner. Het risico op DDoSes bij de games die je noemt is erg hoog en bij die gehuurde server blijft je game dan up (OVH's anti-DDoS is erg goed) en je eigen internetverbinding ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 04-05-2020 00:10 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor servers met veel verschillende functionaliteiten heb je meer aan cores dan aan mhz. Server cpu's zijn niet voor niets meer cores, lage mhz vanwege dit gedrag. Niks lulliger dat je minecraft server opeens weg gedrukt wordt omdat je webserver opeens een core nodig heeft.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:42

BM

Moderator Spielerij
Hoi @Verwijderd,

Hoewel je op zoek bent naar een (onder andere) gameserver is dit niet helemaal de juiste plek voor je topic. Ik ga topic dan ook verplaatsen naar een ander deel van het forum waar men je hopelijk beter kan helpen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
De requirements voor je server hangen af van de hoeveelheid spelers, zie voor ark bijvoorbeeld hier en hier, voor Minecraft bijvoorbeeld hier. Daaruit volgt dat je je eerst moet afvragen hoeveel gebruikers tegelijkertijd op je server zitten, en wat voor opties je biedt om iets zinnigs te kunnen zeggen over je keuzes.
Houd ook een schuin oog op het elektriciteitsverbruik, met name zware CPU'S zijn stroom hongerig onder load.
Waar komt de informatie over het belang van hoge kloksnelheden vandaan, wat @Wim-Bart zegt is ook mijn ervaring, je hebt meer aan meer lager geklokte cores in een server onder belasting.
Ook eens met @Kanarie, de risico's van aanvallen op servers zijn niet denkbeeldig, samen met de energie kosten is dat echt een argument voor het huren van een server.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 04-05-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 23:43
Ik zou geen server huren, energiekosten ga je er niet op besparen en op den duur kom je natuurlijk hoger uit dan de kostprijs van zo'n server na een aantal maanden, al helemaal dan €500 + elektriciteitskosten. Hardware heeft daarnaast flink wat restwaarde, terwijl je na het huren van een server helemaal niets meer hebt, geen goed idee naar mijn mening.

Voor een hobbymatige server zou ik niet bang zijn voor hackers. Ik heb vroeger jaren een Minecraft server gehad, die is nooit gehackt (runde trouwens vrij ok op low end hardware, maar misschien dat het spel tegenwoordig zwaarder is). Mocht er dan toch een keer een DDoS op uitgevoerd worden en de server ligt plat ff rebooten, voor hobbymatig gebruik lijkt me dat niet echt een issue.

In je lijst met onderdelen zie ik verder geen voeding en behuizing terugkomen, heb je daar al iets voor uitgekozen / liggen?

SSD is een goede keuze denk ik. Eventueel kun je ook overwegen een kleine snelle M2 SSD (128GB o.i.d.) in de server te zetten (enkel voor OS en hoofdzakelijke programma's) en daarnaast een grote 2.5 inch SSD zodat het opstarten snel verloopt.

Wil je trouwens Linux of Windows runnen?

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Waarom geen build met een Athlon 200GE of Pentium G5500? Als het alleen om clocks gaat voor een simpele server zit je met die 2 wat mij betreft prima. De Pentium G5500 heeft een betere clock/Watt.

Wat vooral belangrijk is, is dat je wel een CPU neemt waar ook een (simpele) GPU inzit. Een losse GPU verbruikt ook (onnodig)stroom.

De B450 snap ik ook niet helemaal. Als je niet op die server gaat gamen is een A bordje ook goed genoeg. Een B bordje koop je vooral voor precision boost en lichte overclocks.

Verder is een goede voeding ook niet onbelangrijk. Een 300W 80+ gold voeding is wat je hebben om energieverbruik laag te houden. Let wel op dat je er b.v geen 700W voeding inzet. Als je voeding maar weinig van zijn capaciteit gebruikt dan heb je een minder hoge efficiëntie.

3200Mhz is wat aan de snelle kant. Als je voor een pentium gaat kan je sws het traagste RAM pakken gezien Intel niet heel veel geeft om RAMsnelheden. Een Athlon mss iets meer. maar ook daar zou ik niet al te snel geheugen pakken.

Dat zijn mijn 50 cents :)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de case en de powersupply al inderdaad, en de server gaat op Linux ubuntu runnen.

De intel pentium gaat 'm niet worden, want ik wil minimaal 4 cores. Zelf zat ik te denken aan een i5 9600k. Ik vraag me hierbij wel af of die de boostclock kan gebruiken met mijn huidige B360M-A moederbord en de 420W PSU 80+ die ik nu heb. Ik denk zelf van wel doordat hij geen aparte GPU nodig heeft.

Dit is het huidige plan:
- ASUS PRIME B360M-A
- i5 9600k
- 420W PSU
- 16gb - 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 01:17:
Hallo,

Ik heb de case en de powersupply al inderdaad, en de server gaat op Linux ubuntu runnen.

De intel pentium gaat 'm niet worden, want ik wil minimaal 4 cores. Zelf zat ik te denken aan een i5 9600k. Ik vraag me hierbij wel af of die de boostclock kan gebruiken met mijn huidige B360M-A moederbord en de 420W PSU 80+ die ik nu heb. Ik denk zelf van wel doordat hij geen aparte GPU nodig heeft.

Dit is het huidige plan:
- ASUS PRIME B360M-A
- i5 9600k
- 420W PSU
- 16gb - 3000
Zelf heb ik een i5 i5-4570T als ESX server draaien met 2 SSD's er in. Ideaal, met 32GB geheugen. Weinig verbruik en 4 cores.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:59
Welke 420W voeding heb je? Als ik dat hier in de pricewatch filter komt er niet veel soeps naar boven toe.

Ram snelheden kunnen zeer zeker wel belangrijk zijn!, kijk maar eens naar het spel Factorio.
( CPU: Intel Core i7-6700K, DDR4 3200Mhz)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FKbSaiG.jpg
Ik heb nooit gesnapt dat mensen vertellen dat ram snelheid niks/niet veel uitmaakt, dat doet het namelijk wel voor software die er baat bij heeft. (Even los gezien van verschillende Intel/AMD architecturen)
Dus even goed kijken welke software je wilt gaan draaien en wat daarbij aangeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
@dylan111111 Je moet een Z bord hebben om geheugen sneller te zetten dan wat de CPU officieel ondersteunt. Een Pentium Gold G5500 ondersteunt op een B360 bord maximaal 2400MHz, een pricewatch: Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU) 2666MHz. Dus ja Intel geeft wel om sneller geheugen maar je moet dan ook een behoorlijk duur moederbord hebben. Zou daar in dit geval niet voor kiezen.

@Verwijderd Zowel Ark, Rust als Minecraft servers werken prima op twee cores. Ben je van plan ze alle drie tegelijk aan te hebben en daarom de keuze voor een hexacore? Dat die servers hoge clocks vereisen is ook relatief, 3,6 GHz is ook al relatief hoog voor een server. 4,6 GHz is echt niet nodig, een pricewatch: Intel Core i5-9400 Boxed volstaat makkelijk.

Om op je vraag over boost te antwoorden, ja een 9600K kan boosten tot 4,6 GHz op je B360 bord, je kunt alleen de CPU niet zelf overklokken met de multiplier (is nog iets anders dan boost) en het geheugen kan maximaal op 2666MHz gezet worden. Maar zoals ik al zei een 9400 volstaat makkelijk dus ik zou geen geld uitgeven aan een duurdere CPU met vrije multiplier.

Maar je krijgt bij AMD veel meer threads voor minder geld, een pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed of pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed hebben ook voldoende snelle cores en dubbel zoveel threads omdat ze SMT ondersteunen. Geen iGPU is niet echt een probleem, je kunt de distributie headless draaien (de installatie kan je automatiseren door te preseeden). Alleen om het BIOS te komen heb je wel een GPU nodig.

Of anders een 10de generatie Core i5, die ondersteunt ook SMT (dus 12 threads) en kost evenveel als de 9de generatie i5's. Het is gewoon nu echt niet meer het moment om een 9de generatie Intel CPU te kopen, tenzij je dat moederbord al hebt en echt wilt gebruiken als server. Begrijp niet zo goed waar dat ineens vandaan komt, in je beginpost was daar geen sprake van.
Pagina: 1