Toon posts:

Welke kabel het kortste (modem/router/comp.?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke kabel kan het beste het kortste gehouden worden?

1. kabel vanaf meterkast naar kabelmodem
2. kabel vanaf kabelmodem naar router
3. kabel vanaf router naar computer(s)

Thanks!!!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De heren van chello hebben mij doen geloven dat de kabel van de meterkast naar de kabelmodem het meest storingsgevoellig is.

Zit opzich ook wel enige vorm van logica in, want de rest is UTP en dat kan je behoorlijk lang maken bij mijn weten.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45

Wokschotel

Op 6 wielen

Klopt. Bij mijn @Home aansluiting is het kabelmodem direct naast het signaalkastje van cd CAI geplaatst. Vanaf daar gaat een 30 meter lange UTP-kabel naar m'n server. Ivm signaalverlies kun je die kabel van kastje naar modem maar beter zo kort mogelijk houden, je weet bijvoorbeeld nooit of andere kabels daar misschien op storen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Precies. Kabel van cai naar modem kort houden ivm met signaal verlies.
UTP mag 100 meter zijn, dus dat maakt niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, thanks!!
1. Dan zet ik mijn kabelmodem in de meterkast met een kabeltje van minder dan 1 meter.

Maar dan blijven er nog 2 kabels over:
2. kabel vanaf kabelmodem naar router
3. kabel vanaf router naar computer(s)

Het maakt misschien niets uit, maar toch de vraag (to check :) ).
Zal ik de router direct achter het modem zetten (in de meterkast) of is het beter deze ergens op een centrale plek te zetten?

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 09:12
Net wat voor jou het makkelijkste is.. maakt voor de lengte van de kabel nix uit. Als je een router hebt met ingebouwde hub/switch dan is het wel eens handiger om um centraal te plaatsen. Hou alle kabels zo kort mogelijk. Het komt niet op een paar meter meer of minder aan om het bakkie eens een keer te verplaatsen, maar hoe langer de kabel.. hoe eerder er storing kan optreden!

Suc6!

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:37
Op maandag 06 augustus 2001 15:24 schreef little_soundman het volgende:
Precies. Kabel van cai naar modem kort houden ivm met signaal verlies.
UTP mag 100 meter zijn, dus dat maakt niet uit.
Tuurlijk maakt dat uit !
Gewoon hoe korter hoe minder er storing kan optreden dus 100mtr liever niet :(

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik heb tussen m'n CAI en modem zo'n 15 meter kabel zitten heb nooit problemen

nouja de dns servers vallen wel eens uit maar dat ligt aan sjello >:)

Verwijderd

Hallo, luitjes

Ik een systeem/netwerk beheerder, weet dat het bullshit is dat "signaal" gevoellig heid,
als je van het moment waar de "kabel" je huis in komt de splitter erop doet en ookal doe je dan 500m coax ertussen, dat maakt geen zak met ballonen uit, heb een waar ik vaak kom ook computer technisch persoon, die heeft 50m coax ertussen hangen "geen problemen" en zijn modem staat lekker op de zolder, zodat hij hem zelf kan monitoren :P,
En de utp kabels maken ook geen hoela hoepel uit want daar heb ik ook 100den meters van jaja... een groot netwerk, long range...

Ff terug komen:

1) wat upc zegt, moet je nooit geloven
2) heeft upc wel mensen die wederom iets weten van netwerk enginering?
3) Zo-ja hoeveel 1? :D

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 08:04 schreef dhm00 het volgende:

[..]

Tuurlijk maakt dat uit !
Volgends mij niet hoor, want de kabel van je moden naar je router is UTP en de kabel van de router naar je PC ook. Dat is dan dus om het even.

Het is dus puur waar je de router wilt zetten welke van de twee je het kortst wilt houden, maar voor een router lijkt het me practisch om 'm ergens centraal te zetten.
Gewoon hoe korter hoe minder er storing kan optreden dus 100mtr liever niet :(
Nah, dat valt juist wel mee, dat is nu net het mooie aan UTP.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Op dinsdag 07 augustus 2001 17:09 schreef poisoning het volgende:
Hallo, luitjes

Ik een systeem/netwerk beheerder, weet dat het bullshit is dat "signaal" gevoellig heid,
als je van het moment waar de "kabel" je huis in komt de splitter erop doet en ookal doe je dan 500m coax ertussen, dat maakt geen zak met ballonen uit, heb een waar ik vaak kom ook computer technisch persoon, die heeft 50m coax ertussen hangen "geen problemen" en zijn modem staat lekker op de zolder, zodat hij hem zelf kan monitoren :P,
En de utp kabels maken ook geen hoela hoepel uit want daar heb ik ook 100den meters van jaja... een groot netwerk, long range...

Ff terug komen:

1) wat upc zegt, moet je nooit geloven
2) heeft upc wel mensen die wederom iets weten van netwerk enginering?
3) Zo-ja hoeveel 1? :D
Ik, ex-service-monteur bij UPC, durf gerust te zeggen dat je hier maar wat uit je nek aan 't zwetsen bent... |:(

Nooit gehoord van demping op coaxiale kabels?? Hoe langer jij je kabel tussen kabelmodem en wandcontactdoos maakt, hoe meer signaal je kwijt bent.. Dit heeft natuurlijk een zekere marge, maar zeker geen 500 mtr...

Als je geluk hebt, en je hebt een behoorlijke hoeveelheid signaal binnen, dan zou je de 100 mtr. evt kunnen halen...

Maar meestal is 't probleem niet de downstream, dat kan 't modem nog wel ontcijferen, maar je upstream... Wat je dus terugstuurt... Je modem kan behoorlijk wat vermogen terugsturen, maar als ie maximaal terug moet gaan staan bleren, komt er ook een hoop ruis mee.. Niet goed voor je verbinding dus....

Maar ach, wie ben ik om aan een systeem/netwerkbeheerder die een groot netwerk heeft liggen, te twijfelen... :D

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 17:09 schreef poisoning het volgende:
Hallo, luitjes

Mark_640 zegt het al helemaal. Waarschijnlijk ben je een wannabee systeembeheerder :r

Verdiep je eens in wat dingen voordat je begint te bleren. Als kabel niet uit zou maken hadden we nu allemaal 100Mbit over onze telefoonlijn heen.

Verwijderd

Nou, om aan al het heen en weer gerommel een einde te maken heb ik het maar ff opgezocht:
Coax: maximale lengte = 185 Meter.
UTP: maximale lengte = 100 Meter.

Coax is mits goed afgeschermd niet storingsgevoeliger dan UTP, maar in een normale huis omgeving maakt het niet veel uit. UTP heeft als voordeel dat het zichzelf indekt tegen storingsgevoeligheid door getwist te zijn.(effectief bij afstanden van meer dan 4 á 5 meter).

Oftewel thuis maakt het niet uit wat je hoelang neemt, maar deste korter deste beter.

Gewoon doen wat je zelf het fijnst vindt. :7

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk heb ik verkeerde info, maar er is mij verteld (don't ask me who :) ) dat als de UTP-kabel langer dan 15m moet worden, je beter een STP-kabel kunt gebruiken.

Zelf heb nooit van STP-kabels gehoord. Klopt dit verhaal?
Info, please!!!

Verwijderd

Coax heeft als maximale lengte 150 meter op 10 Mb! wil je 100Mb over coax (kan technisch wel, maar bestaat nergens) dan wordt de lengte ook factor 10 kleiner; max 15 meter

UTP: Hoger dan 33 meter krijg signaal echo's op de lijn. 33 meter geldt voor 100Mb.
Hier geld die factor tien niet omdat het over meerder lijnen verdeeld wordt, hier heb je een factor 3. Dus 100 meter op 10Mb.
Meestal kies je voor een Cat5, en die zijn dus nooit langer dan 33 meter; anders is het geen Cat5 meer (100Mb compa.)
Pagina: 1