Hulp met thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en hebben hier glasvezel van T-Mobiel met een 1000 Mbit up/down abonnement. Nu zit hier ook standaard een ZYXEL VMG8825-T50 bij. Daarnaast hebben wij twee keer de FRITZ!Repeater 1750E.

Voor jullie beeldvorming ook even het plattegrond van het huis er bij, zie onderstaande quote zodat het minder ' in your face is'. (Waar ik met mijn muis sta bevinden zich de ZYXEL (meterkast begane grond) en de Fritz repeaters)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jhc79J5.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wU9hR1b.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/787iZoE.png
Ik heb inmiddels 3 situaties gehad in huis:

1) Naam Zyxel anders dan de twee repeaters waardoor we zelf gingen wisselen als we naar boven gingen voor het sterkste netwerk. Werd ik beetje moe van.
2) Alle netwerken hetzelfde genoemd, had het idee dat hier alsnog hickup waren met wisselen wat naar mijn gevoel niet goed ging.

Toen heb ik voor derde keer mijn repeaters gereset en opnieuw in netwerk gehangen want.... ik vergeet elke keer, mede doordat ik niet weet of ik dat op mijn zyxel of de repeaters zelf moet doen om een vast IP adres te geven aan de fritzboxen. Hierdoor kan ik ook nu weer niet meer bij mijn fritzboxen, nog wel bij de zyxel.

3) De wifi op Zyxel uitgezet om te kijken of de Fritzboxen het zelf aankunnen. Maar dat is vrij bedroevend op dit moment, ik krijg met speedtesten zelfs als ik er naast sta geen hogere speedtest van 40Mbps, terwijll ik zeker weet dat ik dat eerder wel had (bijvoorbeeld 200Mbps makkelijk). Het hoeft van mij via de Wifi ook geen 1000Mbps te zijn, want ik weet dat dat heel erg afhankelijk is van het apparaat. Zoals mijn oude laptop niet boven de 100 komt en mijn oude OnePlus 3 ook langzamer is dan mijn zakelijke OnePlus 6T. Vanmiddag nog getest om en om speedtesten.

Extra info:
Zyxel op dit moment uit qua wifi omdat ik bang was dat ze interfereren met de fritzboxen, resultaat geen/slechte wifi op de plee beneden en slechte slome wifi beneden. De Fritzbox op de 1e verdieping is bekabeld vanuit Zyxel in 1 keer doorgetrokken en komt daar uit de muur (toch levert dat vanmiddag gemeten maximaal 40Mbps op het moment op terwijl ik er bovenop of in de kamer sta). De Fritzbox op de 2e etage (met het dakterras) zit in de muur en pakt draadloos het signaal van de onderstaande Fritzbox op omdat er geen mogelijkheid is om daar een kabel naar toe te krijgen.

Als ik op al onze mobiele apparaten kijk zie ik dat ze op de 2,4 ghz band zitten, zelfs als ik er naast sta bij de bekabelde Fritzbox waar ik dus wel een swap verwachtte naar de 5 ghz band. Daarnaast zie ik de DNS gefixeerd op mijn mobiel staan op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 deze had ik laatst veranderd toen T-Mobile een storing had en dit verholpen werd door de DNS te veranderen.

Er zitten 4 kabels in de Zyxel:
- Philips Hue Bridge
- Playstation 4
- Sony Bravia TV
- Fritzbox 1e verdieping

Als ik inlog zie ik dat de WAN poort 1000M/full is en 1 lan poort uit staat (PS4) en 1 lan poort 1000M/full is en die gaat omhoog in de meterkast dus kan niet anders dan dat dit de kabel naar de Fritzbox is. De rest is 100M/full. Ik dacht dat dit belangrijk om te benoemen was aangezien als de fritzbox op 100M/full staat hij sowieso geen 5ghz ging doorzenden of in ieder geval niet boven die 100Mbps ging uitkomen.

Wat raden jullie mij aan? De fritzboxen weer resetten, vast IP adres geven lijkt me sowieso een goeie eerste stap. Zyxel weer Wi-Fi weer uit laten zenden, want dat zou moeten kunnen ism fritzboxen? Of bijt dit elkaar wel? Ik weet dat de ligging van de Zyxel (meterkast voordeur), bedraade Fritzbox te wensen overlaat, maar goed hier is volgens mij weinig aan te veranderen aangezien hier de kabels uit de muren komen.

Ben aan het zoek naar het maximale uit deze opstelling en mocht dat niet kunnen naar een aanbeveling wat ik wel zou kunnen creëren thuis. Lees dingen over PoE met Unifi, maar ik heb dus niet overal ethernet kabels liggen en als dit niet een grote warme deken van Wi-Fi over het huis verspreid ben ik niet bereid om verder te investeren.

Wellicht nog handig om te benoemen: ik heb in de kast nog twee pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) liggen die ik twee maanden gebruikt heb en toen ben ik verhuisd naar dit huis en hadden we het niet meer nodig.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Waar kun je eventueel wel komen met kabels? Nergens op de 2e verdieping?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:32:
Waar kun je eventueel wel komen met kabels? Nergens op de 2e verdieping?
Daar zou ik naar moeten kijken, denk dat het grootste probleem is dat er op de 1e verdieping op dit moment gewoon geen snel internet is(terwijl het bekabeld is). Terwijl het abonnement dit wel toe laat.
Tevens moet ik denk ik beneden de Zyxel weer inschakelen en hier heb ik toch wat advies voor nodig zodat de systemen goed met elkaar praten (eventueel een mesh netwerk maken met elkaar?) zodat het niet wegvalt bij het overschakelen of lang er over doet om over te schakelen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kan je in de Zyxel niet zien welk ip nummer je Fritzboxen gekregen hebben? Daarnaast werkt een meshnetwork met Fritzboxen een stuk beter met een Fritzbox ipv die Zyxel.
Staat er op de Zyxel iets ingesteld voor de repeaters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Oekol schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:34:
[...]

Daar zou ik naar moeten kijken, denk dat het grootste probleem is dat er op de 1e verdieping op dit moment gewoon geen snel internet is(terwijl het bekabeld is). Terwijl het abonnement dit wel toe laat.
Hoe zeker ben je ervan dat je op dat moment ook daadwerkelijk bent verbonden met het accesspoint op de eerste verdieping, en niet met die op de 2e verdieping? Aangezien die dezelfde SSID hebben?

Misschien dat apparaat op de 2e verdieping eens helemaal uitschakelen en kijken of dat verbetering brengt op de 1e? Dan weet je zeker met welk apparaat je verbonden bent en bovendien hoeft het accesspoint op de 1e verdieping dan geen verbinding met die op de 2e te onderhouden.

Ik ken die repeaters niet, maar kan het niet zo zijn dat de 5G radio exclusief gebruikt wordt voor de uplink tussen beide apparaten? Dat zou verklaren waarom je clients op 2,4G verbinden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je hebt deze handleiding van AVM (Fritzbox) gevolgd?

Aanvulling: ik lees dat je op zowel de Zyxel als Fritzbox WPA2 moet instellen om hogere snelheden te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door synoniem op 03-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
synoniem schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:00:
Je hebt deze handleiding van AVM (Fritzbox) gevolgd?

Aanvulling: ik lees dat je op zowel de Zyxel als Fritzbox WPA2 moet instellen om hogere snelheden te halen.
Inderdaad dit moet je volgens anders niet te installeren. De op 1e verdiep staat op lan bridge en die op 2e wireless repeater stand. De Zyxel heeft WPA2 aan staan en de fritzbox moet ik proberen in te loggen om dat te checken. Zo nu en dan komen de fritzboxen te voorschijn en dan kan ik inloggen. Dat is het vervelende dat ik de ip adres niet static heb gemaakt. Dus ga morgen denk ik die fritzbox en weer resetten om dit static te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Oekol schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:21:
[...]

Inderdaad dit moet je volgens anders niet te installeren. De op 1e verdiep staat op lan bridge en die op 2e wireless repeater stand. De Zyxel heeft WPA2 aan staan en de fritzbox moet ik proberen in te loggen om dat te checken. Zo nu en dan komen de fritzboxen te voorschijn en dan kan ik inloggen. Dat is het vervelende dat ik de ip adres niet static heb gemaakt. Dus ga morgen denk ik die fritzbox en weer resetten om dit static te maken.
Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:40:
[...]

Hoe zeker ben je ervan dat je op dat moment ook daadwerkelijk bent verbonden met het accesspoint op de eerste verdieping, en niet met die op de 2e verdieping? Aangezien die dezelfde SSID hebben?

Misschien dat apparaat op de 2e verdieping eens helemaal uitschakelen en kijken of dat verbetering brengt op de 1e? Dan weet je zeker met welk apparaat je verbonden bent en bovendien hoeft het accesspoint op de 1e verdieping dan geen verbinding met die op de 2e te onderhouden.

Ik ken die repeaters niet, maar kan het niet zo zijn dat de 5G radio exclusief gebruikt wordt voor de uplink tussen beide apparaten? Dat zou verklaren waarom je clients op 2,4G verbinden.
Dat zou ik kunnen doen idd. Zeker weten doe ik het niet maar ga er vanuit als de Zyxel uit staat en ik beneden zit en dan naar de repeater op de 2e verdieping verbind zou dat van de zotte zijn. Overigens heb ik een rondje huis gelopen en had ik nergens boven de 40mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOgp_RXsV4b2sfOsfSCdGXa_pdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM8vWeJSP2s26isWM4BaXs6W.jpg?f=fotoalbum_large

Kan nu weer in 1 van de fritzboxen. Hij vraagt dan reset for, wat moet ik dan kiezen als ik puur het ip adres wil vastzetten zodat ik er altijd in kan? En moet ik het op adres van de Zyxel ook ergens invullen?

https://nl.avm.de/service...lingen-DHCP-configureren/

Of als ik alles weer reset en dan volgens bovenstaande link doe, kan ik dan altijd via de Zyxel kijken welke ip ze hebben? Nu moet ik geluk hebben of ik ze zie en dan kan benaderen. Snap daar niet zoveel van waarom dat is.

[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 04-05-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Iemand enig idee hoe ik bij de fritzbox op de 1e verdieping kan komen? Die laat zich maar niet zien in de Zyxel. Op de tweede wel en die heb ik qua zendsterkte op 50% gezet. Wilde dat ook met die van 1e doen. Heb nu wel 200 down and up Mbps wifi want mijn mobiel zit op de 5ghz nu en ik lig nog in bed (dus andere kant van huis). Dat is zeer positief als je het mij vraagt.

Edit:
Heb de ip adressen nu gefixeerd (paar keer geprobeerd en is nu gelukt) en kan ze nu te allen tijde gebruiken. Ik heb overal op de zyxel, beide fritzboxen 2,4ghz uitgezet. Dit omdat ik zag dat de mobiele apparaten altijd overschakelden op de 2,4ghz. Tijdens het nadenken dat ik welke apparaten van ons zouden niet op de 5ghz kunnen, kon er geen bedenken.

Net speedtest draadloos op mijn laptop in de woonkamer en dat was prima. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yiCO7AB.png.

Schakelen tussen de verschillende 5ghz gaat ook prima. Enige puntje van kritiek is dat de 2e verdieping nu 50Mbps haalt wat ik zo snel net testte, dus die is niet gestegen en niet gedaald. (Dit is mijn kantoor, dus eer ik daar weer zit om te werken kan ik direct zien of het doenbaar is). Daar ga ik later nog wel even een keer naar kijken. Maar het is vrij logisch want die moet het van de 5ghz straling van beneden hebben om het weer uit te zenden. Mobieltjes zitten vrij constant boven de 100mbps en dat werkt fijn.

Volgens mij heb ik de code voor ons huis gekraakt en weet nu hoe ik het kan finetunen met zendsterkte e.d.

[ Voor 60% gewijzigd door Oekol op 05-05-2020 13:24 ]

Pagina: 1