Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 22:54
Wij zijn bezig met zonnepanelen op het platte dak van onze nieuwbouw woning in Hengelo
Het dak is ongeveer 5.7 m bij 9.1 meter op 9.2 meter hoogte.

Ik kan niet echt bij het dak komen alleen een foto van een flat die er naast staat is wat ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlaIK3uMRKGtxUHMrkNZcRE8T38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDyCKHDhet1z68S3tIrPK4Rc.jpg?f=fotoalbum_large

Ons dak is het 2e van voren. Nu zou ik graag een installatie zoals op het laatste dak hebben 21 panelen in 7 rijen van 3. Er zou zelfs een kolom extra bij kunnen 7x4 panelen dus.
Echter elke offerte die ik opvraag begint met 13 panelen in zuid opstelling (links op de foto is het zuid zuidwesten) pas als ik echt door vraag willen ze een oost-west opstelling maar dan stop het snel bij 18.

Ik zou het best zelf willen doen, echter de hoogte van het dak houd mij daarvoor tegen.
We hebben een redelijk budget om te investeren. Echter willen de bedrijven ons geld niet :P

Mijn vraag wat is mogelijk en wie zou het kunnen doen?

* ook even een schets gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIg5d5NDLZwzSMCf5bUCB24UHsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kswfDGLRmhwLPpXoWUlyaSQj.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dus onderkant van je schets is zuidwesten?
Zou je hier niet 2x van kwijt kunnen in oost/west?
Dan zit je aan 24 panelen.
Dual betonvoeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85lxJUCvA8i4aGe5UM0sWPIaON0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a4hbqWZ5HrIqmoJDqhFfjIcL.jpg?f=user_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:08:
Dus onderkant van je schets is zuidwesten?
Zou je hier niet 2x van kwijt kunnen in oost/west?
Dan zit je aan 24 panelen.
Dual betonvoeten.

[Afbeelding]
De linkerkant is het zuid westen (214 graden ZW volgens mijn telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan maak je er zw/no van.
Richting maakt niet zo heel veel uit op een platdak vanwege lage hellingshoek.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
AUijtdehaag schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:14:
Dan maak je er zw/no van.
Richting maakt niet zo heel veel uit op een platdak vanwege lage hellingshoek.
Zoiets is dus mijn bedoeling. Alleen geven de bedrijven aan dat niet te kunnen / mogen aanleggen.
Als je dan naar de reden vraagt is het omdat ze 90 cm van de randen moeten blijven.
En dat lijkt mij wel heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

Unstable Element schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Zoiets is dus mijn bedoeling. Alleen geven de bedrijven aan dat niet te kunnen / mogen aanleggen.
Als je dan naar de reden vraagt is het omdat ze 90 cm van de randen moeten blijven.
Totdat de hele boel bij een storm naar beneden komt en er door de verzekering niets uitgekeerd wordt, omdat er niet gebouwd is volgens richtlijnen van de fabrikant.

Op 10 meter hoog is een meter afstand op onbebouwde randen zeer gebruikelijk. Korter op de rand is wel mogelijk, maar dan kom je meer op maatwerk waarbij extra gewicht of verankering wel gebruikelijk is.

Echter zit je zelf niet op de hoek en is en een hoge opstaande rand. Bij je buren wordt die ook als het ware gebruikt als windkap. Ik denk dat je de opstelling als de buren op de hoek wel moet kunnen maken als je lekker zwaar montagemateriaal gebruikt. Ik zou bijvoorbeeld betonvoeten gebruiken en je zou even kunnen kijken bij Sunsolar (die ook in de buurt zitten).

Als je wat extra zekerheid wil hebben: laat na het maken van de plannen een bouwkundige even kijken naar je plannen. Hij kan direct zien of dit een probleem wordt. Moet het echt een waterdicht plan zijn, dan moet het daarna nog langs een constructeur, maar dan ben je wel een paar 100 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Unstable Element schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:33:
[...]

Volgens mij is het zo dat langs de randen vreemde stromingen ontstaan en dus bij storm de kans groter is dat de boel van het dak waait. Daarnaast is het compleet vol leggen ook super onpraktisch met aanleggen en wanneer je erbij moet voor onderhoud. Waarschijnlijk zijn dat de redenen van de bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
DjVe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:31:
Echter zit je zelf niet op de hoek en is en een hoge opstaande rand. Bij je buren wordt die ook als het ware gebruikt als windkap. Ik denk dat je de opstelling als de buren op de hoek wel moet kunnen maken als je lekker zwaar montagemateriaal gebruikt. Ik zou bijvoorbeeld betonvoeten gebruiken en je zou even kunnen kijken bij Sunsolar (die ook in de buurt zitten).
Dat is dus ook wat ik zelf dacht. Echter zelf met voorbeeld foto doen "ze" het niet.
Ik zal Sunsolar eens aanschrijven (in de buurt is wel rekbaar zo'n 2 uur rijden).

Al kan ik er slecht tegen dat ze op hun website schrijven:"sunsolar.nl" maar die website is dan niet van hen.
Heel betrouwbaar komt dat niet over.
DjVe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:31:Als je wat extra zekerheid wil hebben: laat na het maken van de plannen een bouwkundige even kijken naar je plannen. Hij kan direct zien of dit een probleem wordt. Moet het echt een waterdicht plan zijn, dan moet het daarna nog langs een constructeur, maar dan ben je wel een paar 100 euro kwijt.
Als je voor een paar 100 euro een installatie van tig 1000 euro beschermt is het dat zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
wolly_a schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:50:
[...]
Daarnaast is het compleet vol leggen ook super onpraktisch met aanleggen en wanneer je erbij moet voor onderhoud.
Voor bij het aanleggen zie ik niet zo een probleem. Onpraktisch is niet onmogelijk wordt het hoogstens wat duurder (ons budget is behoorlijk maximaal 15k, alhoewel we ook andere energie besparingen op het oog hebben)

Dat onderhoud gedeelte houd meer stand, hoeveel onderhoud hebben die panelen nodig? moet je er elk jaar bij elke 2 jaar?
Die had ik nog niet zo bekeken (ook omdat ik geen ladder van 11 meter hoog heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Unstable Element schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Voor bij het aanleggen zie ik niet zo een probleem. Onpraktisch is niet onmogelijk wordt het hoogstens wat duurder (ons budget is behoorlijk maximaal 15k, alhoewel we ook andere energie besparingen op het oog hebben)

Dat onderhoud gedeelte houd meer stand, hoeveel onderhoud hebben die panelen nodig? moet je er elk jaar bij elke 2 jaar?
Die had ik nog niet zo bekeken (ook omdat ik geen ladder van 11 meter hoog heb)
Ik kan je daar niet zo de antwoorden op geven, maar wel uit eigen ervaringen vertellen. Ik heb begin april zelf zonnepanelen op het dak van de garage gelegd. Hierbij wilde ik ook het onderste uit de kan en heb ik ook tot de randen van de garage gelegd, omdat het anders niet meer interessant was om er panelen op te leggen.

De eerste paar panelen erop leggen ging prima, maar het was echt superonhandig om de laatste panelen aan de rand te plaatsen en nu is mijn garage maar slechts iets meer dan 2 meter hoog. Ik kan me voorstellen dat een bedrijf geen zin heeft in dit soort taferelen op 11 meter hoogte. Onderhoud aan panelen is beperkt (misschien een keer reinigen), maar het kan zijn dat je er bij moet, omdat de boel niet meer werkt. Weten ze dat je extra budget hebt voor het plaatsen? Ik kan me voorstellen dat er dan dingen moeten komen als steigerconstructies om op dergelijke hoogte op de rand te werken.

Daarnaast blijft gewoon het gevaar met vreemde stromingen aan de rand van het dak en eventuele regelgeving. Ik lees op internet dit soort dingen:
U zult bij het plaatsen van de zonnepanelen op het platte dak rekening moeten houden met een afstand tot de dakrand. Direct bij de dakrand zijn de sterkste wervelwinden die tijdens storm behoorlijk krachten met zich meebrengen. Daarvoor moet een veiligheidsmarge aangehouden worden, de z.g. No-Go zone. Gaat u dichter naar de dakrand toe, dan zal er meer ballast toegepast moeten worden. Daarnaast kunt u gebonden zijn aan de lokale regels rondom het plaatsen van zonnepanelen op het platte dak.
Ik kan me voorstellen dat de meeste bedrijven zich gewoon netjes aan de regels en voorschriften probeert te houden, zodat ze later niet in de problemen komen. Als de boel naar beneden waait en in het oog van de buurvrouw komt, dan wijs jij naar het bedrijf en hebben zij een probleem omdat het niet volgens de voorschriften is aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 13:00

Hoicks

Techno!

Nieuwe Es?

Wat ligt daar niet allemaal op het dak? Ik zie daar al van alles op geinstalleerd?

[ Voor 33% gewijzigd door Hoicks op 04-05-2020 10:33 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
Hoicks schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:32:
Nieuwe Es?

Wat ligt daar niet allemaal op het dak? Ik zie daar al van alles op geinstalleerd?
Inderdaad de Nieuwe Es.

Om de EPC normen te halen hebben ze al panelen geïnstalleerd:
voorste huis is een hoekhuis, heeft meer verliezen via de gevel dus 4 panelen.
Dan ons huis en dat van de buren 3 panelen.
Dan twee huizen met een uitbouw (meer oppervlakte, meer verliezen) ook 4 panelen.
En dan een huis met warmte pomp (20 panelen zo te zien)

Verder schoorsteentjes voor de CV (ja ze zijn nog op gas) en mechanische ventilatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:28

SZL

Is dit misschien een optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Vc0XbakL410OQMaAjpifSfsPHY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKPCvQPVuMlopk0vi9JRSnHG.jpg?f=user_large

Ballast is berekend voor windgebied 1, op een hoogte van 10m.

Eventueel kun je wat extra ballast plaatsen als je je zorgen maakt over de randen. Er lijkt grind op het dak te liggen, dus dan kun je dat mooi gebruiken.

Je kunt dit vrij gemakkelijk zelf doen als je handig bent. Om de materialen op het dak te krijgen, huur je een bemande verhuislift voor een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
SZL schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:10:
Is dit misschien een optie?
[Afbeelding]

Ballast is berekend voor windgebied 1, op een hoogte van 10m.

Eventueel kun je wat extra ballast plaatsen als je je zorgen maakt over de randen. Er lijkt grind op het dak te liggen, dus dan kun je dat mooi gebruiken.

Je kunt dit vrij gemakkelijk zelf doen als je handig bent. Om de materialen op het dak te krijgen, huur je een bemande verhuislift voor een uurtje.
Kijk dat ziet er intressant uit.
Zelf zat ik dan te denken aan van die Canadian Solar HiKu CS3L-370MS panelen met een enphase systeem.
Of vergelijkbaar (NeON R NeON2)

Ik ben ook niet zo bang dat ik de materialen niet het dak op krijg. Het probleem in deze ben ik zelf, bij mijn vorige huis had ik al problemen met de dakgoot op zo een wiebelig laddertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL

SZL

Als je een ladder niet comfortabel vindt, kun je een steiger huren en opbouwen. Dat is een heel stuk veiliger.

Wat de panelen betreft: Als je het onderste uit de kan wilt, zijn de opties die je noemt prima keuzes. Een betere prijs/Wp krijg je met bijvoorbeeld Trina Solar of Jinko Solar 340Wp panelen.

Enphase heeft een mooi systeem, maar is niet de meest kosteneffectieve oplossing als je geen/weinig last hebt van schaduw. Wellicht dat je liever geen omvormer in huis wilt, dan kunnen micro-omvormers een goede oplossing zijn. Een 3-fasen stringomvormer met 2 MPPT's voldoet ook prima. Bijvoorbeeld Solax of Growatt omvormers bieden goede kwaliteit voor een scherpe prijs. Eventueel kun je een optimizers plaatsen op panelen die last hebben van de schaduw van de dakdoorvoeren.

Uiteindelijk hangt het af van waar je voorkeur naar uit gaat: Maximale opbrengst, of een goede opbrengst voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-07 22:06

FD2

@Unstable Element
Deze installateur zit bij jou in buurt,

http://www.zonvanger.nl/index.php/contact/

Vraag hem eens of hij het wil doen.
Hij werkt regelmatig met spullen van Winkelman, dus dat geeft al een prijsidee.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:23
Er zijn bedrijven die een verhsuilift verhuren. Die komen voorrijden met een verhuislift, je klapt al je panelen, montagemateriaal en gereedschap op dat ding. Hobbelt naar boven en legt alles op het dak.
Dan hoeft je de rest van de dag niet meer naar bedenen als je drinken en een broodje meehebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

@No Hands
Hij heeft juist een probleem met dat naar boven hobbelen.
Ik ben bang dat zelfs een hoogwerker dan niet helpt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
Allemaal bedankt voor de input _/-\o_
Ben al een tijd niet meer actief geweest hier, toch leuk om te lezen dat het hier nog altijd zo gezellig is.
SZL schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:07:
Als je een ladder niet comfortabel vindt, kun je een steiger huren en opbouwen. Dat is een heel stuk veiliger.
Als antwoord daarop, @No Hands heeft helemaal gelijk!
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:54:
@No Hands
Hij heeft juist een probleem met dat naar boven hobbelen.
Ik ben bang dat zelfs een hoogwerker dan niet helpt.
Wat de panelen betreft: Als je het onderste uit de kan wilt, zijn de opties die je noemt prima keuzes. Een betere prijs/Wp krijg je met bijvoorbeeld Trina Solar of Jinko Solar 340Wp panelen.
Wat dat betreft zag ik dat de Canadian Solar maar 10 euro per paneel duurder is als ik daar ongeveer 10% meer opbrengst voor krijg doe ik dat meteen.
Enphase heeft een mooi systeem, maar is niet de meest kosteneffectieve oplossing als je geen/weinig last hebt van schaduw. Wellicht dat je liever geen omvormer in huis wilt, dan kunnen micro-omvormers een goede oplossing zijn. Een 3-fasen stringomvormer met 2 MPPT's voldoet ook prima. Bijvoorbeeld Solax of Growatt omvormers bieden goede kwaliteit voor een scherpe prijs. Eventueel kun je een optimizers plaatsen op panelen die last hebben van de schaduw van de dakdoorvoeren.
Voor mij gelden een aantal dingen:
  1. Ik wil graag inzicht per paneel.
  2. Die micro-omvormers hebben een heel stuk langer garantie (bijna net zo lang als de panelen)
  3. Ik als ELer zenuwachtig wordt van zoveel gelijkstroom in de buurt van water. (niet heel rationeel maar toch)
Uiteindelijk hangt het af van waar je voorkeur naar uit gaat: Maximale opbrengst, of een goede opbrengst voor een goede prijs.
Maximale opbrengst! (binnen een budget)
FD2 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:33:
@Unstable Element
Deze installateur zit bij jou in buurt,
Ik zal hem eens mailen / bellen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL

SZL

Als antwoord daarop, @No Hands heeft helemaal gelijk!
Ik hou er over op :)
Wat dat betreft zag ik dat de Canadian Solar maar 10 euro per paneel duurder is als ik daar ongeveer 10% meer opbrengst voor krijg doe ik dat meteen.
Het scheelt €17/paneel met de Trina Solar 340Wp panelen als je goed zoekt, maar desalniettemin zijn het redelijke prijzen voor die Canadian Solar 365Wp panelen (370Wp zie ik niet te koop staan?). Je legt wel je dak van rand tot rand vol bij het voorgestelde legplan, want ze passen dan echt maar net in de getekende 9.1m. Ook de ruimte tussen de rijen panelen wordt minimaal, omdat ze ook nog eens breder zijn dan normaal. De verhoging van het vermogen wordt volledig bereikt door de vergroting van het paneeloppervlak. De opbrengst per m2 is zelfs iets lager dan van de Trina Solar 340Wp panelen.
Voor mij gelden een aantal dingen:
  1. Ik wil graag inzicht per paneel.
  2. Die micro-omvormers hebben een heel stuk langer garantie (bijna net zo lang als de panelen)
  3. Ik als ELer zenuwachtig wordt van zoveel gelijkstroom in de buurt van water. (niet heel rationeel maar toch)
  1. OK
  2. Die Canadian Solar panelen hebben 12 jaar garantie. LG of Panasonic bieden 25 jaar, maar dat is weer een heel andere prijsklasse. 12 Jaar garantie is niet heel veel langer dan de standaard garantie van 10 jaar op stringomvormers. Je kunt t.z.t. gemakkelijk een nieuwe omvormer kopen van de meerprijs.
  3. Dat is inderdaad niet rationeel :) Desalniettemin hebben micro-omvormer door de lage DC spanning wel een nog lager risico op vlambogen.

[ Voor 8% gewijzigd door SZL op 04-05-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2

FD2

Nog eens gezocht, maar volgens mij is de hoogte 0 als het paneel niet boven de dakrand uitkomt.
Betonvoeten en FlatFix-Fusion blijven volgens mij onder de dakrand , en dan mag je volgens mij het spul tegen de dakrand aanschuiven.
Wel goed ballasten natuurlijk.

BTW, 2 2-meterpanelen + 1 standaard paneel = net minder dan 5 meter 70 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
SZL schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:49:

Het scheelt €17/paneel met de Trina Solar 340Wp panelen als je goed zoekt, maar desalniettemin zijn het redelijke prijzen voor die Canadian Solar 365Wp panelen (370Wp zie ik niet te koop staan?). Je legt wel je dak van rand tot rand vol bij het voorgestelde legplan, want ze passen dan echt maar net in de getekende 9.1m. Ook de ruimte tussen de rijen panelen wordt minimaal, omdat ze ook nog eens breder zijn dan normaal. De verhoging van het vermogen wordt volledig bereikt door de vergroting van het paneeloppervlak. De opbrengst per m2 is zelfs iets lager dan van de Trina Solar 340Wp panelen.
Die 370Wp zie ik nu ook niet meer, maar de 365Wp zijn volgens mij "gewoon" 1m70 net als de LG Neon R.
zie https://stack.huizechaos.nl/s/VebbozKouFTBNmN
SZL schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:49:
  1. OK
  2. Die Canadian Solar panelen hebben 12 jaar garantie. LG of Panasonic bieden 25 jaar, maar dat is weer een heel andere prijsklasse. 12 Jaar garantie is niet heel veel langer dan de standaard garantie van 10 jaar op stringomvormers. Je kunt t.z.t. gemakkelijk een nieuwe omvormer kopen van de meerprijs.
  3. Dat is inderdaad niet rationeel :) Desalniettemin hebben micro-omvormer door de lage DC spanning wel een nog lager risico op vlambogen.
Ik denk toch te gaan voor Enphase. Maar bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SZL

SZL

Uit de datasheet die je stuurde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVun7cwLnvG12tz-3i26o0JQ9xw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q9nTsgw4ozmDt7B8pjhVkJMJ.jpg?f=user_large

Succes met je installatie!
Pagina: 1