Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Welke omvormer moet ik gebruiken voor 16 CSUn-265-60P panelen?

Op dit moment is mijn huidige inverter kapot gegaan dus dien ik een nieuwe aan te schaffen. Er liggen 16 CSUn-265-60P op het dat recht op het zuiden. Ik zie 4 aders binnenkomen bij de omvormer (2x zwart 2x rood). Nu zag ik in de geschiedenis van mijn omvormer dat ik maximaal 3986W heb opgewekt. Nu weet ik niet of dit komt doordat er een 4k inverter achterzak waardoor hij gelimiteerd was.

Nu heeft mijn oorspronkelijke elektricien voorgesteld om een solaredge SE3680H te installeren. Nu heeft deze bij mij weten niet de benodigde vermogen. 16x 265 = 4240W. Ook zie ik dat deze maar 1 paar MC4 connectoren heeft.

Ook wil ik weten hoe ik kan berekenen wat de stroom is door de kabels want het lijkt erg dun, volgens mij 1.75 of 2.5mm2.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Solaredge gaat niet natuurlijk, dan moet je onder elk paneel ook nog een optimizer monteren. Elke omvormer kan maar goedkoop is bijv een goodwe of een growatt, liggen alle panelen in dezelfde hoek en orientatie?

Je kan ook de huidige laten repareren, wat is het voor 1?

Ik heb ook nog een stecagrid 4200 voor je tekoop eventueel, kan je alle panelen in 1 string doen. :)

[ Voor 60% gewijzigd door Rol-Co op 03-05-2020 20:40 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 12:42
Als ik het goed herinner maakt het niet zo heel veel uit dat je iets teveel wattpiek op een te kleine omvormer zet, omdat je zonnepanelen nooit maximaal presteren en je omvormer dan beter presteert. Dit gezegd te hebben, mocht je ooit willen uitbreiden dan is die SE3680H te klein. Op het dak van het huis van mijn moeder liggen aan zonnepanelen: 15x 260 Wp en 1x 300 Wp, totaal dus 4200 Wp.

Als omvormer heb ik toen voor een Solaredge SE5000 HD Wave gekozen, zodat er genoeg capaciteit extra bij kan in de toekomst mocht dat nodig zijn. Achter elk paneel zit een Solaredge P300 optimizer gemonteerd.

• dylan0806
Het systeem was gekocht met optimezers maar deze waren niet geïnstalleerd door de aannemer.
Nu worden deze optimisers geïnstalleerd en ook de kapotte inverter vervangen. Nu willen ze een SE3680H installeren maar deze lijkt mij te klein aangezien ik al in het verleden 4kw heb gehaald met 4250w panelen.

Wellicht dat inderdaad een SE4000H of SE5000H slimmer is.

Wat ik wel zag in de datasheet dat er maximaal 10.5 of 11.5A kunt belasten, dus moeten alle panelen in serie?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Met SE gaan al je optimizers in serie. Weet je welk type optimizers?
Heb je schaduw? Zonder schaduw zul je een klein beetje verliezen met een 3700 W omvormer. Maar wat staat er in je offerte?

Vreemd verhaal dat ze nu je omvormer kapot is ineens overstappen op SE...
Waarom niet eerder aan de bel getrokken dat je niet kreeg waarvoor je had betaald?

Uiteraard beter laat dan nooit.

https://www.solaredge.com...ptimizer-datasheet-na.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 03-05-2020 21:30 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:36
@dylan0806
Zoals @Rol-Co al vroeg wat hing er eerst voor een omvormer die nu dus stuk gegaan is?
Want als er 2 stringen bij de omvormer komen zal het zeer waarschijnlijk een normale string omvormer zijn.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dylan0806 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:00:
Het systeem was gekocht met optimezers maar deze waren niet geïnstalleerd door de aannemer.
Nu worden deze optimisers geïnstalleerd en ook de kapotte inverter vervangen. Nu willen ze een SE3680H installeren maar deze lijkt mij te klein aangezien ik al in het verleden 4kw heb gehaald met 4250w panelen.

Wellicht dat inderdaad een SE4000H of SE5000H slimmer is.

Wat ik wel zag in de datasheet dat er maximaal 10.5 of 11.5A kunt belasten, dus moeten alle panelen in serie?
Dus ze gaan nu 16 panelen van dak halen en optimizers onder monteren? :? Geef eens wat info

Welke richting liggen de panelen?
Welke hellingshoek?
Welke omvormer nu?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe lang liggen ze al op het dak?
Kans bestaat met het verwijderen dat ze meer schade toebrengen dan dat het goed doet.

Ik zou ze lekker laten liggen en een 4K stringomvormer nemen met 2 mppt ingangen.

Goodwe, Growatt, Ginling solis, SMA etc.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dylan0806
Sorry voor de weinige informatie maar heb deze informatie van mij vader gekregen omdat het gaat om zijn huis.

Systeem is verkocht als 16x265W panelen met optimezers. Nu was er een maand geleden een storm waardoor er 1 of meerdere panelen los(ser) gekomen zijn en aan het klapperen waren. Hierop is een ander bedrijf gekomen om ze weer vast te maken en te inspecteren.

Na deze inspectie is gebleken dat de originele installateur geen optimizers had geïnstalleerd.
Hierna is contact opgenomen met de originele installateur en deze is gekomen en heeft de inverter losgehaald en meegenomen.

Nu willen ze optimizers installeren met een SE3680H. Nu is volgens mij 3680W te weinig aangezien we in het verleden 4kw heb gehaald.

Alle panelen liggen op het zuiden op de zelfde hoek, de hoek weet ik helaas niet.

Mocht er nog meer info nodig zijn laat het gerust weten. De originele installateur komt maandag 4 mei om alles weer te bekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMn7pnjWza_8gYLeCIpHUz0Fbn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyChsMlIbZwLf30y5Spcd5jh.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
Zonder schaduw zul je een klein beetje verliezen met een 3680 W omvormer ipv 4000W. Het verschil in jaaropbrengst is weinig.
Dat valt uit te rekenen maar je vermeld de helling en azimut niet.

Maar wat staat er in de offerte? Daar gaat het namelijk om.

En je hebt gelijk qua kabel, 2.5mm2 is in Nederland max 16A ofwel 3680 W.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

@dylan0806 waarom zijn de optimisers ooit aangeraden of aangeschaft? Waarom zijn ze nooit in bedrijf gegaan? Wat gaat de installateur terugbetalen voor half werk? En nogmaals: is er sprake van schaduw?

LinkedIn WoT Cash Converter

• dylan0806
busscherski schreef op maandag 4 mei 2020 @ 01:30:
Zonder schaduw zul je een klein beetje verliezen met een 3680 W omvormer ipv 4000W. Het verschil in jaaropbrengst is weinig.

Er staat niets over de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr3qMS4s393Klz7nYJLWQxGSoW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEW80vhdf2O7clsSpk3ZFCre.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus 2x 2.5mm2 aangezien er 2 paren zijn maakt dit uit?

De optimizers worden geïnstalleerd. Nu is alleen de vraag hoeveel vermogen is er nodig van de inverter en is de ader diameter voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door dylan0806 op 04-05-2020 01:55 ]

• busscherski
Dit is de eerste keer dat ik een offerte zie die de omvormer niet vermeld. Tevens de eerste keer dat ik een systeem zie dat wordt omgebouwd naar SE.
Strikt genomen kan de installateur dan overal mee wegkomen zolang het aan de specs van SE voldoet. Dus mag zelfs een 3 kW nog. Je hebt denk ik geen poot om op te staan maar je zou kunnen vragen om een 4 kW omdat je die eerst ook had en wel eens op max vermogen hebt gebruikt.

Ik schat dat een SE3680 bij jou ongeveer 0.2% per jaar minder opbrengt dan de 4000W versie. Niets om je zorgen over te maken. Als de 4kW meerprijs was had het er niet uit gekund.

En qua kabels, ik had het over AC (van de omvormer naar de meterkast), heb jij het daar ook over? Maak je over de DC kabels maar geen zorgen.

Waarom heeft de installateur de oude omvormer alvast afgevoerd? Bizarre situatie. Ik sluit me aan bij alle reacties hierboven.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dylan0806 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 01:54:
De optimizers worden geïnstalleerd. Nu is alleen de vraag hoeveel vermogen is er nodig van de inverter en is de ader diameter voldoende.
De vraag die de meeste hier hebben is waarom? Als je geen last van schaduwproblemen hebt dan zijn optimisers onnodig. Dan kun je beter het geld van de optimiser terugvragen en een goede normale omvormer ophangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:12

SZL

Dit wordt inderdaad vaak toegepast. In werkelijkheid hangt de maximale stroom die door een kabel van een bepaalde dikte mag af van zijn lengte en de zekering waarmee de kabel is beveiligd. Je kunt de kabel ook dimensioneren op een bepaald gewenst verlies. Zie Afstanden, diktes en verliezen in installatiekabels.

[ Voor 31% gewijzigd door SZL op 04-05-2020 06:29 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 4 mei 2020 @ 05:04:
[...]

De vraag die de meeste hier hebben is waarom? Als je geen last van schaduwproblemen hebt dan zijn optimisers onnodig. Dan kun je beter het geld van de optimiser terugvragen en een goede normale omvormer ophangen.
Dat vraag ik mij dus ook af.
Grafiek bewijst dat er geen optimizers nodig zijn, enkel een 4k stringomvormer.

Die installateur is op zoek naar werk houden, ipv hebben onder se vlag.

Meeste chinese stringomvormers hebben 10 jaar garantie. Hoe zit het daarmee?
Of was hij niet (echt) kapot?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2020 08:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

ar wat staat er in de offerte? Daar gaat het namelijk om.

Het is mij als ik het lees niet helemaal duidelijk of het in de OP gaat over de kabels van de netspanning of de kabels die van de zonnepanelen komen.

Als ze van de zonnepanelen komen, dan klopt de doorsnede prima - daar staat een veel hogere spanning op, zodat het aantal ampères natuurlijk lager zal zijn.

Als het over de netspanningskabel gaat, zou ik me pas zorgen maken als de omvormer echt heel ver (>20 meter ofzo) van de hoofdaansluiting verwijderd is als ze 2.5 mm2 zijn. Als ze minder dan 2.5 mm2 zijn, dan klopt er inderdaad iets niet.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• dylan0806
Bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad te bizar voor woorden.
Het gaat om een nieuwbouwwoning die standaard kwam met 6 panelen om aan de energielabel eisen te voldoen. Hierop is besloten door mijn ouders tegen een meerprijs van ongeveer €8000,- het aantal te verhogen naar 16 panelen met optimezers. Dit rade ik hun al af tijdens de bouw maar ze wilden er in 1x klaar mee zijn en niet na de oplevering nog nieuwe panelen laten plaatsen.

Ik denk dat de installateur nu snel probeert om alles conform de offerte te verkopen en af te handelen.

Ik zal nog eens in de emails duiken om te kijken of daar nog meer informatie in staat mbt de omvormer.

De kabel van de inverter naar de meterkast is inderdaad 3x 2.5mm2. Dit lijkt mij erg dun aangezien hij een 20A automaat heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door dylan0806 op 04-05-2020 12:53 ]

• busscherski
@SZL volgens mij is de link die je stuurt niet de maatstaf voor korte lengtes, ik denk dat het alleen bepaald wanneer onderstaande te weinig is, dus voor grotelengtes. (80A door een kabel van 1.5 mm2? lijkt me niet)

@thunder7

Zorgen maken over de kabel hoef je je denk ik inderdaad niet.
Mocht je een installatieautomaat hebben en geen ouderwetse stoppen kun je volgens deze bron tot 20A (4600 W). Met stoppen was het wel 3680 W, maar het is een vrij jonge woning.

Zelf heb ik voor mijn 4600 W omvormer wel een 4 mm2 kabel getrokken.

Ik ben helaas geen expert maar vooralsnog vind ik deze het duidelijkst:
https://www.elektra-info.nl/bedrading.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DyTVD0sZ3lRLky2iBjwpnH8NOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aff2LVyZyf2rJSiFLtfPoic1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 04-05-2020 13:46 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Is-er-sprake-van-schaduw?

@dylan0806

LinkedIn WoT Cash Converter

• SZL
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:12

SZL

busscherski schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:45:
@SZL volgens mij is de link die je stuurt niet de maatstaf voor korte lengtes, ik denk dat het alleen bepaald wanneer onderstaande te weinig is, dus voor grotelengtes. (80A door een kabel van 1.5 mm2? lijkt me niet)
Excuus, deze tabel hoort er nog bij, om de maximaal toelaatbare stroom te bepalen. Die andere gerefereerde tabel is de maximale lengte van een kabel waarbij een installatieautomaat nog af gaat.

Als je vindt dat de kabelverliezen te hoog worden, kun je de tweede tabel gebruiken uit de eerste link.

[ Voor 48% gewijzigd door SZL op 04-05-2020 15:39 ]

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 15:56
€ 8000,- voor 10x 265 Wp panelen (dat was volgens mij in 2015 een beetje de sweet-spot, anno 2020 310 Wp) + 10 optimizers en een iets zwaardere omvormer! Hebben die panelen een gouden frame of zo? Ik weet dat er aan meerwerk veel verdiend wordt, maar dit slaat alles. Verder sluit ik me aan bij de eerder genoemde opmerkingen/aanbevelingen.

iPhone 16 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Pagina: 1