Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Video Editing PC (€1500-€2000) géén gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pattiwael
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-04-2024
Ik wil graag een nieuwe PC/onderdelen aanschaffen voor Video editing, ik heb er zelf niet genoeg verstand van maar heb me wel proberen in te lezen, maar nu last van de bomen en het spreekwoordelijke bos.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
(4K) Videobewerking Pinnacle studio en After Effects (hobbymatig)

Wat mag het systeem gaan kosten?
circa €1500-€2000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Volledig nieuw systeem. Monitor + andere randapparatuur niet nodig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
AMD(vanwege prijs/kwaliteit) Ryzen 9 lijkt me vanwege extra cores en threads goede keuze tov Ryzen 7

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, ook vanwege gebrek aan kennis

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga de PC niet gebruiken voor gaming en dat is wat ik erg vaak in andere topics tegenkwam.
Behuizing maakt me niets uit, liever sober dan allerlei kleuren en leds en voorkeur dat hij stil is.
CPU twijfel ik eigenlijk alleen tussen Ryzen 7 of 9
Moederbord heb ik eigenlijk geen idee, deze gekozen omdat die goed bij de CPU zou passen
RAM verwacht dat 32GB genoeg is, want ook prijsverschil naar 64GB is best groot
Storage wordt op meerdere plekken wel Samsung SSD 500GB + 1TB aanbevolen
Voeding, zou volgens mij meer dan 450 W zijn.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Wanneer ik geholpen zou kunnen worden met de juiste onderdelen (en ook of ze bij elkaar passen) en/of niet overdone zijn, zou dat geweldig zijn. _/-\o_

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 456,55€ 456,55
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 318,-€ 318,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 156,49€ 156,49
1VoedingenGigabyte G750H€ 77,99€ 77,99
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 223,60€ 223,60
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 118,90€ 118,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.616,48

Beste antwoord (via Pattiwael op 10-05-2020 15:46)

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 20:27
De Intel 660p SSD heeft QLC geheugen icm een snelle cache, voor gewoon gebruik is deze zeker ok, maar als je met grote bestandoverdrachten zit (lees videobewerking) ga je in de problemen komen eens de cache vol zit (waardoor de SSD zo traag als een harde schijf word (en dat is geen overdrijving)).
Je moet echt kijken naar SSD's met TLC geheugen, de goedkoopste die ik hier in vind is de XPG SX8200 (ik heb helaas geen ervaring met dit merk), voor relatief veel meer geld kan je een A-merk SSD kopen (Samsung, Corsair, Seagate, WD,...).

Ook bij het moederbord heb ik persoonlijk bedenkingen. MSI bordjes (behalve dan de echte high end) hebben op de X570 chipset relatief slechte stroomvoorzieningen (vrm's worden te heet) en ze missen bovendien meestal USB-c front panel connectors (iets wat je case niet heeft, maar misschien interessant is om naar uit te kijken?). Er was onlangs hierover discussie, daar had een andere gebruiker een lijst gepost ivm 3900x processors en de huidige moederborden.
Nu heeft MSI een degelijk X570 moederbord in de pijplijn, maar deze is nog niet beschikbaar. Voor mij blijft de gouden X570 standaard de Gigabyte X570 elite

Voor de voedingen is de goedkoopste kwalitatief betere de Seasonic GX-650 (stiller, minder ripple,...). Verder zou ik durven zeggen dat 550W waarschijnlijk ook al voldoende zal zijn...

Ook kan ik je nog richting een processorkoeler doen kijken? Zelfs al ga je niet overclocken, het zal een pak stiller zijn dan je stock koeler (en hij zal kouder lopen). Iets van een Scythe Mugen 5 Rev.B?

Alle reacties

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-10 19:36
Ik zou al die Samsung SSD's eruit gooien. de meerprijs (2x boven Crucial P1 1TB) is het gewoon niet waard. De snelheid gaat overduidelijk omhoog maar dit zijn in applicaties die nooit van toeppassing komen bij echt gebruik. Daarom zou ik gaan voor een 2TB Intel 660P. Hiermee houd je nog een M.2 op je moederbord vrij en heb je 500GB extra opslag voor €100 minder. Het verschil in snelheid is zo minimaal dat het het geld niet waard is.

Als je alleen gaat gamen heb je niks aan een 1660 Ti, als je alleen een video-output nodig hebt is een GT1030 genoeg daarvoor.

Misschien is een betere voeding een optie, maar dat is niet nodig.

Verder zou ik weinig aanpassen, dit is waar je dan op uitkomt:
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,90€ 78,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 164,71€ 164,71
1VoedingenGigabyte G750H€ 72,07€ 72,07
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 264,22€ 264,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.301,40

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Als je alleen gaat gamen heb je niks aan een 1660 Ti, als je alleen een video-output nodig hebt is een GT1030 genoeg daarvoor.
De TS geeft aan wel videobewerking te willen doen. Dan is een behoorlijke GPU toch wel handig :)

Verder zie hier een compare van de 3700X en 3900X. De 3900X is een stuk duurder maar heeft ook meer cores. Als de software waarmee jij videos edit met meer cores sneller werkt kan dat nuttig zijn. Zo niet zou ik voor de 3700X gaan.

Je moederbord is redelijk prijzig maar zou wel kunnen. Je kunt ook kijken naar de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX Iets goedkoper maar kost je wel een M.2 slot.

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24
Ga je hardware acceleration gebruiken in Pinnacle Studio en After Effects? Dat lijkt me de belangrijkste vraag om mee te beginnen. Als je dat zelf niet weet, is er misschien hier op het forum wel iemand met veel verstand van die software (ik heb dat zelf niet) die kan zeggen of dat aan te raden is.

Als je dat wel gaat gebruiken, dan is een flinke videokaart aan te raden en mag de processor misschien wel wat minder.

Als je dat niet gaat doen kan je beter een goedkope videokaart nemen en inderdaad een processor met zoveel mogelijk cores, zoals de Ryzen 9. Een stevige CPU-koeler is dan wel aan te raden, zeker als je het geluidsniveau een beetje beperkt wilt houden.

Ook de keuze voor een voeding hangt van die vraag af, want zonder een zware videokaart heb je natuurlijk veel minder vermogen nodig.

• Pattiwael
@SuperToine123
Bedankt voor je info over de SSD's, die ga ik aanpassen.
Wat betreft de videokaart, snapte ik je opmerking niet helemaal.
Ik wil niet gaan gamen maar lees overal dat een video kaart niet heilig is, maar wel helpt omdat de software ook via de cpu ondersteuning geeft, vandaar een videokaart, maar misschien wel wat too much.

Wat zou 'een betere voeding' zijn?
Alvast bedankt voor je hulp tot zo ver

• Pattiwael
@n9iels
Ja, volgens wat ik nu heb gelezen zouden de extra cores behoorlijk moeten helpen.
Moederbord laat ik dan zo, inderdaad vanwege het extra slot en mogelijke toekomstige uitbreiding.
Tnx

• Pattiwael
@thomas_n
Dat hardware acceleration verhaal ga ik verder uitzoeken, maar las ook dat dat juist in eerste instantie het meest belangrijke is, maar dat er voor After Effects juist ook een update was uitgekomen waardoor de videokaart als ondersteuning kon worden gebruikt.
Dan twijfel ik nog om het niet gewoon bij een Ryzen 9 te houden, voornamelijk omdat ik dan wat meer future proof ben.

Ik dacht eigenlijk juist met de AMD geleverd werd met CPU-koeler zodat ik deze niet apart aan hoef te schaffen. Voldoet deze niet? Ik ben ook niet van plan te gaan overklokken...

Zo niet naar wat is dan een juiste koeler voor de Ryzen 9?

Is de videokaart die ik nu had aangegeven een 'zware videokaart' en heb ik dan een zwaardere voeding nodig? ( heb je nog aanraders daarvoor?)

Alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • Beste antwoord

• DenHond
  • Laatst online: 21-11 20:27
De Intel 660p SSD heeft QLC geheugen icm een snelle cache, voor gewoon gebruik is deze zeker ok, maar als je met grote bestandoverdrachten zit (lees videobewerking) ga je in de problemen komen eens de cache vol zit (waardoor de SSD zo traag als een harde schijf word (en dat is geen overdrijving)).
Je moet echt kijken naar SSD's met TLC geheugen, de goedkoopste die ik hier in vind is de XPG SX8200 (ik heb helaas geen ervaring met dit merk), voor relatief veel meer geld kan je een A-merk SSD kopen (Samsung, Corsair, Seagate, WD,...).

Ook bij het moederbord heb ik persoonlijk bedenkingen. MSI bordjes (behalve dan de echte high end) hebben op de X570 chipset relatief slechte stroomvoorzieningen (vrm's worden te heet) en ze missen bovendien meestal USB-c front panel connectors (iets wat je case niet heeft, maar misschien interessant is om naar uit te kijken?). Er was onlangs hierover discussie, daar had een andere gebruiker een lijst gepost ivm 3900x processors en de huidige moederborden.
Nu heeft MSI een degelijk X570 moederbord in de pijplijn, maar deze is nog niet beschikbaar. Voor mij blijft de gouden X570 standaard de Gigabyte X570 elite

Voor de voedingen is de goedkoopste kwalitatief betere de Seasonic GX-650 (stiller, minder ripple,...). Verder zou ik durven zeggen dat 550W waarschijnlijk ook al voldoende zal zijn...

Ook kan ik je nog richting een processorkoeler doen kijken? Zelfs al ga je niet overclocken, het zal een pak stiller zijn dan je stock koeler (en hij zal kouder lopen). Iets van een Scythe Mugen 5 Rev.B?

• Jojakim
  • Laatst online: 21-11 14:52
Kijk eens naar de artikellen op site van Puget Systems, zoals deze: https://www.pugetsystems....R-vs-AMD-RX-5700-XT-1553/

Inderdaad is een middenklasse GPU prima. Verschil met high end GPU is érg weinig tov prijsverschil.

En ik zou toch wel voor een snelle SSD kiezen , op z'n minst voor je primaire schijf. Bij gebruik van effecten is daar een aardige winst op te behalen, bij importeren van media is de winst groot. Je secundaire schijf kan dan een voordeligere grote SSD zijn bijvoorbeeld.

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24
Bij dit soort software hangt het er net van af wat je er precies mee doet om te weten hoe belangrijk een zware videokaart is. Ik ben niet goed genoeg thuis in Pinnacle Studio en After Effects om je daar advies over te kunnen geven. Met een mid-range GPU als de 1660 Ti die je nu geselecteerd had zullen hardware accelerated effecten in elk geval al een stuk sneller gaan dan met alleen de processor. Als je niet zeker weet dat in jouw specifieke gebruik van je video-editing software een nog zwaardere videokaart de moeite waard is, zou ik het bij deze laten.

Een zwaardere voeding (meer vermogen) is dan zeker niet nodig. Deze is al vrij ruim. Je zou zelfs naar een iets "lichtere" maar kwalitatief betere kunnen gaan, waarvan je heel zeker weet dat hij net zolang mee zal gaan als de rest van je systeem. Bijvoorbeeld de eerder genoemde pricewatch: Seasonic Focus GX-650 of de pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart

Met een Ryzen 9 kan je wat betreft processorkracht in elk geval jaren vooruit.
Pattiwael schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:06:
@thomas_n
Ik dacht eigenlijk juist met de AMD geleverd werd met CPU-koeler zodat ik deze niet apart aan hoef te schaffen. Voldoet deze niet? Ik ben ook niet van plan te gaan overklokken...

Zo niet naar wat is dan een juiste koeler voor de Ryzen 9?
Er wordt inderdaad een koeler meegeleverd en deze voldoet, in de zin dat hij de processor (net aan) koel genoeg houdt om zijn werk te doen. Dit doet de meegeleverde koeler echter wel met een behoorlijke geluidsproductie, omdat zijn ventilatortje heel hard draait om dit voor elkaar te krijgen. Grotere koelers hoeven minder hard te werken en houden het dus veel stiller. Bijvoorbeeld de pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B, of voor extreme stilte, maar wel in enorme afmetingen, de pricewatch: Scythe Ninja 5, of voor de ultieme luxe Noctua-ervaring de pricewatch: Noctua NH-U12A (maar die is wel vrij prijzig).

• Pattiwael
@DenHond
Ok, dus de Samsung SSD's waren dus een goede keuze.
Moederbord had ik in een schaduwlijst exact ook de GB X570 Elite staan dus ga ik daar voor.

Seanic voeding wordt ook door thomas_n aangeraden en prijsverschil is niet zo groot.

Toch maar even op zoek naar een aftermarket koeler....
Bedankt voor je reactie

• Pattiwael
@thomas_n
Ok, ik wist niet dat dit een mid range videokaart was, maar dan hou ik het hierbij.
Koeler ga ik even uitzoeken en ook je voorstel voor voeding neem ik mee.
Bedankt

• Pattiwael
@Jojakim
Dank je, je bevestigt inderdaad ook de andere reacties aangeven en maakt het daardoor makkelijker de juiste keuze te maken.

• Pattiwael
Ok, op dit moment is dit de beoogde config:

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 224,90€ 224,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 314,06€ 314,06
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 152,42€ 152,42
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 95,90€ 95,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 223,60€ 223,60
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 119,88€ 119,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.677,21

SSD dus toch duurdere Samsung, durf het niet A-merk niet aan.
Moederbord aangepast.
Voeding aangepast
Moet alleen nog op zoek naar de juiste koeler en checken of de case om de spullen heen past :*)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:46
Wat is er niet A-merk aan Adata. Omdat het bij jou niet bekend is? Misschien even een review in duiken.

Als geheugen raad ik Crucial omdat het beter compatibel en stabieler werkt dan Corsair. Corsair gebruik 4 verschillende merken en typen geheugenchips in de modules die niet allemaal even goed werken met Ryzen. Je weet van tevoren niet wat je geleverd krijgt. Dat weet je met Crucial wel, altijd Micron E-die en dat werkt uitzonderlijk goed met Ryzen.

[ Voor 54% gewijzigd door Uszka op 05-05-2020 20:21 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
Uszka schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 20:16:
Wat is er niet A-merk aan Adata. Omdat het bij jou niet bekend is?
volgens mij reageert hij op het advies van @DenHond .... ;)

• Pattiwael
@Uszka
Wow relax...verkeerde woordkeuze, ik bedoelde 'een bij mij niet bekend merk' inderdaad en wilde niet een merk beter of slechter noemen.
Zoals ik al aangaf ben ik echt niet bekend met alle info en ben al een tijdje allerlei reviews aan het bekijken. Maar misschien inderdaad ook nog een optie. Ik ga het bekijken.

• Pattiwael
@BartNL Dat was inderdaad exact wat ik deed. Zag het merk ook nu echt pas, want van Adata heb ik inderdaad wel vaker gehoord. Maar na een tijdje onderdelen, merken, typenummers waar ik niet mee bekend ben was me dat niet meteen opgevallen

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
ik denk dat de videokaart in je systeem mogelijk overkill is. Je moeten nagaan in hoeverre Pinnacle het gebruik van GPU cores ondersteund en wat daar dan de juist kaart voor is. Voor Adobe Premiere zou je kaart wel ok zijn maar bij Pinacle betwijfel ik dat. Je zou dan meer geld kunnen uitgeven aan extra SSD opslag of luxer moederbord en besparen op je gamer videokaart.

[ Voor 15% gewijzigd door BartNL op 05-05-2020 21:35 ]

• Pattiwael
@BartNL
Pinnacle weet ik ook niet zeker, maar iknlas dat After Effecten wel profijt heeft van de videokaart. Ook omdat ik, als ik eenmaal een videokaart heb gekozen hem snel nog eens vernieuwen/vervangen denk ik dat ik het bij deze hou.

( Maar telkens als er een nieuwe reactie komt, twijfel ik toch weer. Dus helemaal zeker is het nog niet)
Bedankt voor je reactie in ieder geval
Pagina: 1