Plafond verwarming in appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:28
Iedereen kent vloerverwarming en is een logisch alternatief voor traditionele radiatoren. Vloerverwarming heeft diverse voordelen, zoals: Gelijkmatige warmteverdeling, kan het combineren met laagtemperatuurafgiftesystemen, esthetisch een stuk mooier (geen radiatoren), ruimte besparing etc. Naast vloerverwarming bestaat er ook plafondverwarming (en ook wandverwarming), maar dit is een stuk onbekender en wordt in de praktijk ook een stuk minder toegepast. Mijn doel met dit topic is om ervaringen uit te wisselen met betrekking tot plafondverwarming (en wandverwarming) t.o.v. vloerverwarming en traditionele verwarming met radiatoren. De reden voor dit topic? Ik ben bezig met het verbouwen van mijn appartement en wil graag af van de radiatoren vanuit esthetisch oogpunt, omdat ze in de weg staan en vanwege de upgrade in comfort. Het zou dan logisch zijn om net als de rest van Nederland te kiezen voor vloerverwarming i.p.v. plafondverwarming (of wandverwarming), maar er zijn een aantal redenen waarom ik toch plafondverwarming als optie wil verkennen. Waarom ik denk dat vloerverwarming afvalt:

- Het is nog niet duidelijk of infrezen van de vloerverwarming in de vloer mogelijk is i.v.m. de hoogte van de afdekvloer.
- Ik heb begrepen dat er relatief veel warmte verloren gaat naar de onderburen (ik heb getallen gehoord van 30%). Het is een relatief nieuw gebouw: bouwjaar 2016. Ik ben nog bezig met het opvragen hoe de verdiepingen exact zijn opgebouwd. Hoe cm etc.
- een opbouwvloer is (droogbouw) is niet mogelijk omdat ik maar 16mm heb. Het laagste systeem wat ik gezien heb is 15mm + ondervloer (1.2mm) + laminaat (8mm), dus totaal ~24mm.

Waarom plafondverwarming? Ik ken dit principe al langer vanuit mijn werk waar het klimaatsysteem steeds vaker juist in het plafond wordt verwerkt. Bij dergelijke systemen is het een combinatie van verwarmen en koelen. In mijn situatie zal het in eerste instantie alleen verwarmen zijn, maar in de toekomst misschien ook koelen. Nu komt eigenlijk een beetje de hamvraag: Is plafondverwarming een goed alternatief of misschien zelfs beter alternatief dan vloerverwarming? Ik vind het lastig om deze vraag te beantwoorden. Er zijn genoeg plafondverwarming systemen te vinden, maar ik kan vrijwel geen ervaringen vinden van mensen die dit ook daadwerkelijk thuis hebben hangen. Op internet lees je ook veel tegenstrijdige berichten. Ook misleidende berichten van mensen die zelf redeneren zonder er verstand van te hebben of ervaring ermee te hebben.

Heel veel mensen denken namelijk: Waarom je verwarming in het plafond monteren, want warmte stijgt toch op? Dit is niet juist. Warmte stijgt niet op maar warme lucht stijgt op. Dit is een belangrijk verschil. En nu zal ik zeker niet ontkennen dat verwarming hierdoor ook efficiëntieverlies heeft, maar dat heeft vloerverwarming ook op diverse vlakken (laminaat wat erover heen ligt, een vloerkleed etc). Ongeveer 70% van de energie van plafondverwarming is namelijk stralingswarmte. Stralingswarmte warmt niet de lucht op maar objecten, dus bijvoorbeeld de vloer, maar ook de bank of de tafel. Als je onder zo'n systeem loopt dan voelt het alsof de zon op je lichaam schijnt. Volgens mij wordt dit over het algemeen beschouwt als een "fijne" warmte.

Zelf vond ik dit een duidelijk artikel: https://www.zehnder.co.uk...rs-radiant-ceiling-panels

Dus concreet zijn er tweakers met ervaringen m.b.t. plafondverwarming (thuis of op werk). Zijn er tweakers die deze mogelijkheid wel eens uitgezocht hebben, maar er toch vanaf hebben gezien? Wat vinden jullie van de argumenten om naar plafondverwarming te kijken i.p.v. vloerverwarming. Ik ben nog bezig met het informeren naar de prijs, dus dat zou een argument kunnen zijn dat vaker wordt gekozen voor vloerverwarming.

Relevant voor de discussie:

Appartement:
70m2
A label (0.98) (wtw ventilatie systeem)
Boven en onderburen en 1 zijbuur.
Vaak weg (nu wat minder door de Corona ;))

Systemen waar ik naar gekeken heb:

https://droogbouw-vloerve...fondverwarming/index.html
https://www.warp-systems.nl/systeemkeuze/plafondverwarming/

[ Voor 3% gewijzigd door conara op 03-05-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 18:05
@conara ik ga mee in je verhaal dat stralingswarmte aangenaam is. Maar vanuit een technische achtergrond heb ik sterke twijfels. Stralingswarmte van 30 of 40 graden voelt lekker, maar draagt niet veel bij aan de warmteoverdracht. Je krijgt er koude vloeren van en warme plafonds. Als het koud wordt en je warmteperiodes naar buiten groter heb je te weinig capaciteit om je huis te verwarmen, met als gevolg dat het afkoelt, ondanks dat je plafond en de luchtlaag eronder 30 graden zijn. Je probleem is de te lage warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Aan de ene kant begrijp ik je twijfels, maar waarom worden dan in zoveel kantoorpanden deze technologie toegepast. (echt een opkomende verwarmingstechnologie). Stralingswarmte verwarmt ook daadwerkelijk het oppervlak wat aangestraald wordt. Uiteindelijk resulteert dit ook wel in warme lucht, want de lucht wordt opgewarmd door de warme vloer. Het kan zo zijn dat het plafond 30 graden is. De vloer 23 graden en de lucht 20 graden. Ik ga nog verder opzoek om dit te onderbouwen met bronnen, maar dit is in ieder geval mijn gedachte.

[ Voor 7% gewijzigd door conara op 03-05-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wel eens bekeken, nooit toegepast. Ook met radiatoren is het probleem al dat de vloer koud is; dat gaat met verwarming aan het plafond alleen maar erger worden. Koeling kan prima in het plafond; heerlijk. Verwarming gewoon in de vloer.

Maar nieuwbouwappartement; dan heb je dus toch maar 4 weken per jaar de verwarming aan ofzo. Als vloerverwarming dan geen optie is, zou ik gewoon split airco ophangen (zal ook wel weer niet mogen van de VVE..) en die gebruiken voor de 4 maanden dat het te warm is en dan kun je hem die 4 koude weken als verwarming gebruiken.

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-05-2020 02:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Puur uit interesse;

Je geeft aan
- Ik heb begrepen dat er relatief veel warmte verloren gaat naar de onderburen (ik heb getallen gehoord van 30%).
In hoeverre gaat dit niet op met plafondverwarming en heb je dan niet effectief hetzelfde probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-05 18:10
conara schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:02:
Aan de ene kant begrijp ik je twijfels, maar waarom worden dan in zoveel kantoorpanden deze technologie toegepast. (echt een opkomende verwarmingstechnologie). Stralingswarmte verwarmt ook daadwerkelijk het oppervlak wat aangestraald wordt. Uiteindelijk resulteert dit ook wel in warme lucht, want de lucht wordt opgewarmd door de warme vloer. Het kan zo zijn dat het plafond 30 graden is. De vloer 23 graden en de lucht 20 graden. Ik ga nog verder opzoek om dit te onderbouwen met bronnen, maar dit is in ieder geval mijn gedachte.
Maar is het in kantoorpanden niet in combinatie met een luchtcirculatiesysteem die de warmte van bij het plafond juist circuleert (niet alleen horizontaal, maar ook verticaal waardoor de warmte ook beneden komt) waardoor het overal gelijkwaardig warm wordt? Alleen met stralingswarmte kan ik me niet voorstellen, het systeem zal uit meer moeten bestaan dan alleen uit straling is mijn gedachte.
Het lastige met straling is dat het opwarmt op de plek(ken) waar heen wordt gestraald, waar de straling bij komt en de rest niet. Zonder circulatie van deze warmte zijn er oppevlakken die warm worden (en recht boven die oppervlakken ook) en ook delen (waar de straling niet bij kan die relatief in ieder geval koel blijven.

Warme lucht stijgt op, de delen het dichtst bij de warmtebron (tafel) warmt op maar onder de tafel weer niet bijvoorbeeld. Als je aan tafel zit is het onder de tafel vrij koel (je benen en je voeten), en boven de tafel (je bovenlijf) is het aangenaam vanwege de stralingswarmte.

Daarbij: Als bij vloerverwarming veel verloren gaat naar de onderburen, raak je via plavondverwarming dan niet veel kwijt aan de bovenburen?

Zie ook hier:
https://www.vakbladwarmte...anden-en-plafonds-1014109

Blijkbaar worden muur en/ of plafondverwarming zoals ik al dacht vooral gebruikt in combinatie met luchtcirculatie en weinig in huizen (die hebben die luchtcirculatie systemen doorgaans niet) en in huizen eigenlijk alleen aanvullend als de vloeroppervlakte niet groot genoeg is om de ruimte te verwarmen (dit zal veelal bij hoge plafonds zijn), immers krijg je wel meer verwarmingsoppervlakte erbij.

[ Voor 9% gewijzigd door jbdeiman op 04-05-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Maar waarom zou je warmte kwijt raken aan de onderburen. Neem aan dat zij ook stoken, dus dan werkt dat toch ook de andere kant op? Wat dat betreft zit je het best als je geen koukleum bent en middenin het appartementenblok zit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 04-05-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Plafondverwarming zie je ook veel in tijdelijke 'gebouwen' (lees, bouwketen), meestal 1 of 2 van die platen (zien er best fraai uit, net soort grote inductieplaat). Ik vind het alleen niet de meest fijne warmte, niet als je het vergelijkt met vloerverwarming in ieder geval.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
conara schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:29:
maar er zijn een aantal redenen waarom ik toch plafondverwarming als optie wil verkennen.
Om verwarring te voorkomen (en zoals ik uit je links lijk op te maken) heb je het hier over watergebaseerde plafondverwarming, feitelijk vloerverwarming, maar dan op het plafond. Dit is relevant, omdat met plafondverwarming veelal infraroodpanelen wordt bedoeld, dat is een hele andere techniek.
Ik heb begrepen dat er relatief veel warmte verloren gaat naar de onderburen (ik heb getallen gehoord van 30%).
Dat is een getal van toepassing bij grondgebonden woningen (waarbij de vloer dus in contact staat met de grond. Dit getal is niet van toepassing als er sprake is van (warme) ruimten van de buren.
Relevant voor de discussie:

Appartement:
70m2
A label (0.98) (wtw ventilatie systeem)
Boven en onderburen en 1 zijbuur.
Hoeveel radiatoren heb je, hoe groot en van welk type? En met welke aanvoertemperatuur zijn ze ontworpen? Om een idee te krijgen of plafondverwarming haalbaar is, moet je het vermogen van het afgiftesysteem weten. Plafondverwarming doet ongeveer 50 W/m2 bij 35/30/20 °C.
De Cheetah schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:45:
@conara ik ga mee in je verhaal dat stralingswarmte aangenaam is. Maar vanuit een technische achtergrond heb ik sterke twijfels. Stralingswarmte van 30 of 40 graden voelt lekker, maar draagt niet veel bij aan de warmteoverdracht. Je krijgt er koude vloeren van en warme plafonds. Als het koud wordt en je warmteperiodes naar buiten groter heb je te weinig capaciteit om je huis te verwarmen, met als gevolg dat het afkoelt, ondanks dat je plafond en de luchtlaag eronder 30 graden zijn. Je probleem is de te lage warmteoverdracht.
Sorry, maar dit is echt zulke onzin. Ja je hebt koude vloeren, net zoals met "gewone" radiatoren. Gewone radiatoren zijn trouwens ook 70% straling, waarmee objecten in de woning wordt verwarmd. Plafondverwarming is niet veel anders dan vloerverwarming, inclusief bijbehorende vermogens. Je houdt enkel koude voeten. Plafondverwarming heeft wel als voordeel dat het een (iets) hoger koelvermogen heeft.
Aan de ene kant begrijp ik je twijfels, maar waarom worden dan in zoveel kantoorpanden deze technologie toegepast. (echt een opkomende verwarmingstechnologie).
Kantoorpanden gebruiken hele andere verwarmings- en afgiftesystemen. Niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Mocht ik een appartement hebben zou ik héél blij zijn mocht mijn onderbuur dit doen.
Gratis vloerverwarming!

Koelen zonder vochtafvoer? Euhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Skyaero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Om verwarring te voorkomen (en zoals ik uit je links lijk op te maken) heb je het hier over watergebaseerde plafondverwarming, feitelijk vloerverwarming, maar dan op het plafond. Dit is relevant, omdat met plafondverwarming veelal infraroodpanelen wordt bedoeld, dat is een hele andere techniek.
Ik snap je redenering, maar volgens mij gaat het toch om de infrarood panelen, gezien onderstaande reactie van TS:
Skyaero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:36:
[...]

Sorry, maar dit is echt zulke onzin. Ja je hebt koude vloeren, net zoals met "gewone" radiatoren. Gewone radiatoren zijn trouwens ook 70% straling, waarmee objecten in de woning wordt verwarmd. Plafondverwarming is niet veel anders dan vloerverwarming, inclusief bijbehorende vermogens. Je houdt enkel koude voeten. Plafondverwarming heeft wel als voordeel dat het een (iets) hoger koelvermogen heeft.
Naja, je hebt natuurlijk stralingswarmte en stralingswarmte. Bij 'gewone radiatoren' worden die dingen zelf warm van warm water, waardoor de omgeving daarvan ook de warmte overneemt. Bij infrarood werkt dat natuurlijk net wat anders. Het is beiden een vorm van stralingswarmte, maar vind ze niet bepaald met elkaar te vergelijken.

Overigens denk ik dat je bedoeld dat plafondverwarming een hogere koel-efficiëntie heeft ipv vermogen en dat het daardoor beter koelt dan via een vloerverwarmings-systeem? (ergens zeg je zelf ook al dat Plafondverwarming ongeveer vloerrverwarming is, incl. de bijbehorende vermogens) Het lijkt mij daarmee dan ook dat het vermogen wellicht gelijk is, maar plafondverwarming ifficiënter is voor koelen, en ik vermoed dat (door opstijgen warmte) vloerverwarming weer handiger is voor verwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Warmte stijgt op, koude daalt.
Ik denk om iets warm te krijgen heb je meer aan warmte van onderen.
Ik heb jaren in een chalet gewoond waarvan de vloer heel slecht geisoleerd was en daar lagen nog eens tegels in. In de winter dus erg koud van de kou die optrok. En als je voeten eenmaal koud zijn krijg je het helemaal koud.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jbdeiman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:56:
Ik snap je redenering, maar volgens mij gaat het toch om de infrarood panelen, gezien onderstaande reactie van TS:
Dan hebben we verheldering nodig. Met infrarood kun je niet koelen, met watersystemen wel.
Naja, je hebt natuurlijk stralingswarmte en stralingswarmte. Bij 'gewone radiatoren' worden die dingen zelf warm van warm water, waardoor de omgeving daarvan ook de warmte overneemt. Bij infrarood werkt dat natuurlijk net wat anders. Het is beiden een vorm van stralingswarmte, maar vind ze niet bepaald met elkaar te vergelijken.
Ik was dus uitgegaan van watersystemen. Infrarood is een heel ander verhaal.
Overigens denk ik dat je bedoeld dat plafondverwarming een hogere koel-efficiëntie heeft ipv vermogen en dat het daardoor beter koelt dan via een vloerverwarmings-systeem?
Nee, ik bedoel wat ik zeg. Plafondsystemen (dus met water) hebben een hogere afgiftevermogen voor koeling dat vloersystemen, A) omdat koude lucht daalt en B) omdat de temperatuur van het plafondsysteem lager kan zijn dan bij een vloer. Koude voeten zijn namelijk zeer onaangenaam, waardoor de temperatuur beperkt is.

@cadsite Je kunt prima koelen zonder vochtafvoer zolang je zorgt dat je waterbuizen een temperatuur hebben die boven het dauwpunt ligt. Luchtkoeling met Airco's werken heel anders en koelen lucht tot onder het dauwpunt, waardoor vochtafvoer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
jbdeiman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 08:47:
[...]
Alleen met stralingswarmte kan ik me niet voorstellen, het systeem zal uit meer moeten bestaan dan alleen uit straling is mijn gedachte.
Dit topic staat bol van veronderstellingen, enkel op buikgevoel gebaseerd.
Ten eerste is de plafondverwarming waar TS naar verwijst 2 maal een water systeem, dat heeft niets te maken met de elektrische stralingspanelen.
Ten tweede geven die stralingspanelen wel een aangename warmte, je moet ze, net zoals bij alle andere systemen gewoon correct gebruiken.
Ik heb anderhalf jaar in een kantoor gezeten met dat soort verwarming. Ik vreesde me te voelen zoals een kop aan 't spit, maar eerlijk, het was wel aangenaam.

Los daarvan, ik ben geen voorstander van een watergedragen plafondsysteem. Dat is geen straler, dus héél wat van de warmte zal naar boven verdwijnen. Dat is net het grote verschil met stralingspanelen.
Die paar cm rotswol gaan echt het grote verschil niet maken.
Straling heb je pas bij hogere t°, een radiator zal ook amper stralen bij een HR+ ketel. Je verwarmt er de lucht rondom de radiator en die lucht gaat rond de kamer door thermiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Bij een vorige werkgever hadden ze IR stralingspanelen in het plafond zitten.
Persoonlijk ben ik er nooit fan van geweest.
Wellicht was de installatie ook niet best maar je merkte wel als je door het kantoor liep dat sommige stukken warm waren en andere stukken niet (geen gelijke verdeling)
Daarnaast als je aan je bureau zat voelde je bovenlichaam wel warm maar je voeten bleven ijskoud in de winter. Die panelen kunnen namelijk niet door het bureau heen stralen.. dus je benen en voeten blijven erg koud als het buiten vriest.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:17

Theo

moederbord

Vloerverwarming zit niet enkel in de vloer omdat dit makkelijker te plaatsenis dan in het plafond, het zit er ook omdat warmte stijgt. Verwarm je dus je vloer dan trekt de warmte omhoog de gehele ruimte in. Dat is ook de reden waarom je een pan op het fornuis zet, en niet het fornuis op de pan..

In kantoren wordt soms wel via het plafond verwarmd,maar dit is enkel omdat in het plafond de warmteleidingen lopen, en het goedkoper is een warmteuitgiftepunt te maken in het plafond. Dat het lelijk is boeit niet op kantoor, maar is voor thuis wel van belang. En een kantoorpand hoeft ook maar zo'n 60 uur per week verwarmd te worden; jouw woning gaat richting het drievoudige per week. Plus, voor een bedrijf kost energie haast niks. (jij betaald 21 cent/kWh, een bedrijf 6 ct). Dus dat er wat extra verliezen zijn maakt voor een bedrijf niet uit.

Thuis stook je dus driemaal zoveel per week én kost je energie ook ruim 3 maal zo veel als op kantoor. Dán zijn thermische verliezen wél van belang, want dat gaat echt over euro's ipv centen.

Voor thuis zal ik echt geen plafondverwarming willen. Fijn dat het plafond warm is, maar de vloer blijft koud, en daarmee de rest van de woning ook... Aan de andere kant; je bovenburen zullen je heel dankbaar zijn!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toevallig heeft een kennis onlangs zo'n IR paneel gekocht om te plaatsen boven hun stoelen voor de tv. Wat ik begreep is, dat dit soort panelen heel fijn zijn als ze netjes op je stralen. Je ervaart stralingswarmte, maar die dingen verwarmen de ruimte schijnbaar niet echt. Je blijft dan dus altijd conventionele verwarmingsmethodes nodig hebben.

Een buurman enkele huizen verderop heeft ook van dit soort IR panelen aan het plafond. Hij heeft er vervolgens een spanplafond onder laten maken. Het ziet er op het eerste oog mooi uit, maar het lijkt mij super onhandig. Er blijft veel stof in dat plafond zitten, je kan niets vastmaken of ophangen, het is superkwetsbaar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Skyaero schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:14:
[...]
Nee, ik bedoel wat ik zeg. Plafondsystemen (dus met water) hebben een hogere afgiftevermogen voor koeling dat vloersystemen, A) omdat koude lucht daalt en B) omdat de temperatuur van het plafondsysteem lager kan zijn dan bij een vloer. Koude voeten zijn namelijk zeer onaangenaam, waardoor de temperatuur beperkt is.

@cadsite Je kunt prima koelen zonder vochtafvoer zolang je zorgt dat je waterbuizen een temperatuur hebben die boven het dauwpunt ligt. Luchtkoeling met Airco's werken heel anders en koelen lucht tot onder het dauwpunt, waardoor vochtafvoer nodig is.
Ik reageerde ook t.a.v. het watersysteem, anders had ik koelen er nooit bij gehaald natuurlijk.

Maar het eerste wat je noemt: Koude lucht daalt, heeft niet met het vermogen zelf te maken, maar met de energie-efficiëntie :) Ben het wel met je eens dat je het plafond verder kan koelen dan een vloer, omdat dat nu eenmaal aangenamer is, ik had het over het praktische vermogen (als het verder dezelfde systemen zijn is het technisch vermogen immers hetzelfde, maar ik snap wel wat je bedoeld hoor).
Daarom eindigde ik ook met vloerverwarming voor verwarmen, plafond 'verwarming' voor het koelen, dat is het meest efficiënt.
cadsite schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:14:
[...]

Dit topic staat bol van veronderstellingen, enkel op buikgevoel gebaseerd.
Ten eerste is de plafondverwarming waar TS naar verwijst 2 maal een water systeem, dat heeft niets te maken met de elektrische stralingspanelen.
Ten tweede geven die stralingspanelen wel een aangename warmte, je moet ze, net zoals bij alle andere systemen gewoon correct gebruiken.
Ik heb anderhalf jaar in een kantoor gezeten met dat soort verwarming. Ik vreesde me te voelen zoals een kop aan 't spit, maar eerlijk, het was wel aangenaam.

Los daarvan, ik ben geen voorstander van een watergedragen plafondsysteem. Dat is geen straler, dus héél wat van de warmte zal naar boven verdwijnen. Dat is net het grote verschil met stralingspanelen.
Die paar cm rotswol gaan echt het grote verschil niet maken.
Straling heb je pas bij hogere t°, een radiator zal ook amper stralen bij een HR+ ketel. Je verwarmt er de lucht rondom de radiator en die lucht gaat rond de kamer door thermiek.
De verwarring ontstaat denk ik vooral doordat in de OP verwezen wordt naar watersystemen, en in de reactie van eveneens de TS een beschrijving staat (stralingswarmte, warmt oppervlakten daaronder op, bijv. tafels/ banken e.d.) van het infraroodsysteem.

Laten we eerst wachten tot we hier helderheid over hebben, als het naast verwarmen ook een doel is om te koelen valt natuurlijk een infraroodsysteem snel af, want die koelt niet.
wolly_a schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:32:
Toevallig heeft een kennis onlangs zo'n IR paneel gekocht om te plaatsen boven hun stoelen voor de tv. Wat ik begreep is, dat dit soort panelen heel fijn zijn als ze netjes op je stralen. Je ervaart stralingswarmte, maar die dingen verwarmen de ruimte schijnbaar niet echt. Je blijft dan dus altijd conventionele verwarmingsmethodes nodig hebben.

Een buurman enkele huizen verderop heeft ook van dit soort IR panelen aan het plafond. Hij heeft er vervolgens een spanplafond onder laten maken. Het ziet er op het eerste oog mooi uit, maar het lijkt mij super onhandig. Er blijft veel stof in dat plafond zitten, je kan niets vastmaken of ophangen, het is superkwetsbaar, etc.
En dan heb je het nog niet eens over het 'verlies' aan energie wat je hiermee krijgt (tenminste als ik je goed begrijp is het (van boven naar beneden): Plafond, IR-straler, Spanplafond, leefruimte) doordat ook veel warmte tussen het plafond en spanplafond blijft hangen. De straling gaat misschien wel door het spanplafond heen voor een groot deel, maar de panelen zelf worden ook warm. En die warmte blijft boven het spanplafond hangen dan.

[ Voor 17% gewijzigd door jbdeiman op 04-05-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
jbdeiman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:33:
[...]
De verwarring ontstaat denk ik vooral doordat in de OP verwezen wordt naar watersystemen, en in de reactie van eveneens de TS een beschrijving staat (stralingswarmte, warmt oppervlakten daaronder op, bijv. tafels/ banken e.d.) van het infraroodsysteem.
Toch niet, dat is weer wat jullie er van maken.
Lees eens de allereerste titel van deze site:
https://www.warp-systems.nl/systeemkeuze/plafondverwarming/
Hiernaar verwijst TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Oekol

waka waka hey hey

Aangezien warmte stijgt ben ik vooral bang dat je een soort laag hebt die lekker is, als je bijv gaat staan. Maar als je op de bank hangt het kouder is, deels door in en uit lopen van ruimtes en deuren die open gaan verlies je denk ik snel warmte. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar ik ben dan ook een echte koukleum

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Bedankt voor de reacties. Voor de duidelijkheid het gaat echt om plafondverwarming met warm water, dus geen elektrische plafondverwarming. Het systeem wat ik bij bedrijven bedoel is ook plafondverwarming/koeling d.m.v. water en niet de elektrische panelen die je ook wel eens ziet. Even voor de duidelijkheid een systeem met warm water (in het plafond, de muur of de vloer) geeft ook stralingswarmte af net als een elektrisch paneel.

Veel reacties ontvangen, maar probeer toch op een aantal specifiek te reageren:
Dat is een getal van toepassing bij grondgebonden woningen (waarbij de vloer dus in contact staat met de grond. Dit getal is niet van toepassing als er sprake is van (warme) ruimten van de buren.
Dat is interessante informatie. Weet je toevallig op welke hoeveelheid energieverlies ik wel kan rekenen? Ik kan helaas nog geen uitgebreidere informatie geven hoe de verdiepingsvloer is opgebouwd. Enige informatie die ik je kan geven is dat het in 2016 gebouwd is.
Naar mijn idee wordt de vloer warmen dan met radiatoren. Uiteraard niet zo warm als met vloer verwarming, maar doordat de hele vloer van boven aangestraald wordt, wordt de vloer beter opgewarmd dan bij radiatoren. Je zou zelfs kunnen opperen dat een bank, tafel ook warmer wordt omdat het van boven aangestraald wordt, terwijl vloerverwarming eigenlijk de onderkant van de bank opwarmt.
Kantoorpanden gebruiken hele andere verwarmings- en afgiftesystemen. Niet vergelijkbaar.
Want? Dat is ook met warm water (in ieder geval het systeem wat ik bedoel). Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat dat vaak metalen platen zijn, waardoor de efficiëntie hoger is dan bij een plafond wat opgespoten is of wat platen zijn.

Laten we eerst wachten tot we hier helderheid over hebben, als het naast verwarmen ook een doel is om te koelen valt natuurlijk een infraroodsysteem snel af, want die koelt niet.
Die beschrijving slaat op plafondverwarming met warm water. (in feite geldt dat ook voor IR panelen). Volgens mij denken veel mensen dat plafondverwarming met warm water de ruimte proberen op te warmen d.m.v. convectie (warmteoverdracht door lucht), maar dit is niet juist. Het grootste gedeelte gebeurd door stralingswarmte. Warme lucht stijgt op, maar stralingswarmte niet (perse). Jij krijgt het ook wamr als je in de zon loopt. De zon verwarmt ook door middel van stralingswarmte.
Aangezien warmte stijgt ben ik vooral bang dat je een soort laag hebt die lekker is, als je bijv gaat staan. Maar als je op de bank hangt het kouder is, deels door in en uit lopen van ruimtes en deuren die open gaan verlies je denk ik snel warmte. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar ik ben dan ook een echte koukleum
Het is natuurlijk niet zo dat de warmte direct naar boven schiet. Anders zou een radiator de kamer ook niet kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 15:17
Ik heb zelf infraroodverwarming, met een draadloze thermostaat per kamer, aan mijn plafonds hangen in de opbouw van mijn huis. Dit zijn alleen slaapkamers dus daar werkt dit ideaal aangezien de omgevingstemperatuur gewoon laag mag blijven. Mocht je ook meer van dit type verwarming willen weten, laat even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
conara schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:13:
Naar mijn idee wordt de vloer warmen dan met radiatoren. Uiteraard niet zo warm als met vloer verwarming, maar doordat de hele vloer van boven aangestraald wordt, wordt de vloer beter opgewarmd dan bij radiatoren. Je zou zelfs kunnen opperen dat een bank, tafel ook warmer wordt omdat het van boven aangestraald wordt, terwijl vloerverwarming eigenlijk de onderkant van de bank opwarmt.
Allereerst, wens je gewoon gelijk te krijgen of kom je info vergaren?

Indien je info zoekt:
Dit soort verwarmingssystemen werkt met lage t° water. de factor stralingswarmte is nihil. Als je je hele plafond gaat verwarmen tot 60° is je ruimte in no time een sauna. Niet echt de bedoeling zou ik denken.
Dus die stralingswarmte: vergeet het.

Kantoren doen dit ook? Uiteraard kan het, maar dan doen ze dat omdat er bijvoorbeeld computervloeren zijn die vloerverwarming in de weg zitten en klassieke radiatoren zijn niet flexibel genoeg.
Daarnaast hebben kantoren zowat altijd geforceerde ventilatie, dus is er luchtstroom die de warme en koude lucht roert.
En als laatste, kantoren worden heel vaak 24/7 verwarmd, waardoor je geen koude massa hebt die je een onaangenaam gevoel geeft.

Misschien ook even de werking van een radiator erbij nemen.
Die wordt opgewarmd door water en geeft die warmte af aan de lucht errond. Niet voor niets dat een radiator uit gebogen plaat bestaat met koelribben ertussen, dit om zoveel als mogelijk lucht te warmen.
Hierdoor ontstaat er thermiek en een circulaire luchtstroom die ervoor zorgt dat je hele kamer warm is. Stralingswarmte is er een beetje meer dan bij planfond- en vloerverwarming, maar nog steeds niet indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
cadsite schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Allereerst, wens je gewoon gelijk te krijgen of kom je info vergaren?
Informatie te vergaren mocht dat niet duidelijk zijn. Ik probeer te beargumenteren waarom ik denk dat plafondverwarming misschien een interessant verwarmingsmechanisme kan zijn. Mocht ik bij voorbaat denken dat het geen kans had, dan was ik dit hele topic niet gestart. In de OP staat duidelijk dat ik om ervaringen vraag en jullie mening over dit principe. Het zo vreemd zijn als ik hier ga beargumenteren waarom ik het een slecht systeem vind als topic starter, maar ik probeer juist een objectief beeld te krijgen van het geheel. Daarom probeer ik ook de misschien wel positieve kanten van het systeem te laten zien. Als dat niet klopt mag je dat natuurlijk direct afschieten.

Lastige is om een objectief beeld te krijgen, omdat er ook veel wordt beargumenteerd vanuit het onderbuik gevoel. Dit doe ik ook overigens, omdat er relatief weinig bruikbare bronnen zijn. Uiteraard zijn er marketingpraatjes en daarin is het natuurlijk een geweldig systeem. Ik had gehoopt dat er ook mensen op tweakers zaten met een dergelijk systeem, maar dat lijkt niet het geval. Dit zegt misschien niet alles, maar misschien wel genoeg om dit idee te laten varen. Het is zeker niet zo dat ik perse plafondverwarming wil, maar ik vond het wel interessant genoeg om uit te zoeken.
Dit soort verwarmingssystemen werkt met lage t° water. de factor stralingswarmte is nihil. Als je je hele plafond gaat verwarmen tot 60° is je ruimte in no time een sauna. Niet echt de bedoeling zou ik denken.
Dus die stralingswarmte: vergeet het.
Wat is laag? Volgens mij lopen er temperaturen van tussen de 25 a 35 graden doorheen (maximaal 40 oid). Volgens mij heb je dan al een hele boel stralingswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:08
Is elektrische vloerverwarming geen optie? Is dat niet minder dik in aanleg?

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Scandinavische landen wat meer plafondverwarming gebruiken. Misschien daar wat info te vinden?

[ Voor 48% gewijzigd door dangerpaki op 04-05-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een elektrisch paneel (700W) boven de eettafel tegen het plafond van de keuken van mijn vorige woning geplaatst omdat het niet erg aangenaam was om daar langere tijd stil te zitten in de winter (was een uitbouw, plat dak, veel raamoppervlak en geen kruipruimte).
Was aangenaam als je er onder zat, maar deed betrekkelijk weinig qua oppervlakte verwarming. De vloer bleef koud (zo ver van het paneel voelde je de stralingswarmte ook niet meer).
Ik mijn huidige woning heb ik vloerverwarming in de keuken en dat is een stuk aangenamer als ik heel eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
dangerpaki schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:42:
Is elektrische vloerverwarming geen optie? Is dat niet minder dik in aanleg?
Elektrisch wil ik niet aan beginnen dat is volgens mij economisch niet verstandig.
Ik mijn huidige woning heb ik vloerverwarming in de keuken en dat is een stuk aangenamer als ik heel eerlijk ben.
Dat zijn wel een beetje de ervaringen waar ik naar opzoek ben, dus ik wil juist dat je eerlijk bent ;)

Ik denk dat ik plafondverwarming toch laat varen. Ik ben toch terug naar de vloerverwarming in laten frezen. Is goedkoper dan plafondverwarming en waarschijnlijk ook prettiger. Ben benieuwd of dit in de toekomst toch nog iets gaat worden, maar dan moet er toch wat meer over bekend zijn. Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
conara schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:02:
[...]

Elektrisch wil ik niet aan beginnen dat is volgens mij economisch niet verstandig.

[...]
Hangt er vanaf hoe vaak je het gebruikt. In sommige appartementen ben je goedkoper uit met jaarlijks 100 euro meer betalen voor elektraverbruik dan het hebben van een gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
Ik heb een aansluiting op stadsverwarming. Volgens mij ben ik ook verplicht om dat af te nemen, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste topicstarter,

Hoe ben je gevaren met je kuzes en heb je al ervaring opgedaan gedurende een winter?
Hier komt dit of begin komend jaar een lucht/water of water/water warmtepomp en onze mooie eiken vloer blijft zoals hij is 8)
Een JAGA al dan niet condenserend koelend kan de gewone radiatoren aan vullen (eigen leiding waar meer flow doorheen kan) maar ik zag plafondverwarming voorbij komen als optie.
Geen stralingswarmte maar wel een warm hoofd en koude voeten dacht ik.

Ik ben sceptisch in ieder geval.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1