Krijg zelfgemaakte netwerkkabel niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 16:24
Ik heb een rol Cat5e (https://www.allekabels.nl...rkkabel-op-rol-grijs.html), modulaire krimtang (https://www.allekabels.nl...laire-krimptang-rj45.html) en wat RJ45 stekkers gekocht (https://www.allekabels.nl...e-rj45-stekker-tule.html#) in de hoop dat ik na het zien van deze video (YouTube: How To Make RJ45 Network Patch Cables - Cat 5E and Cat 6) toch wel zelf een netwerk kabel in elkaar kan zetten.

Echter ben ik nu 10 rj45 stekkers verder en 2 meter kabel en ik heb nog steeds geen werkende kabel. Ik volg de tweede deel van de video waar dat extra dopje in zit wat je er in schuift want dat werkt makkelijker en dat lijkt me niet voor niets erbij te zitten. Werken de gekochte componenten op de een of andere manier niet samen? Ik heb 2 kabels getest waarvan ik van 1 wist dat hij zeker werkt.

Ik krijg helaas geen scherpe foto met mijn telefoon van het resultaat.. wellicht morgen met een fotocamera wel maar wellicht kunnen de componenten niet samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 15:04
Heb je wel het juiste kleurenschema?

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 00:22

JdM

Humbled

Het begint er al mee dat je massieve kabel lijkt te hebben en flex connectors. Dat kan wel werken, maar dan moet je ook een beetje geluk hebben. Beter neem je connectors voor massieve kabel, dat helpt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Dat mag ik hopen, ik heb van rechts naar links als je de klip onder houd, oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit en helemaal links bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
JdM schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:30:
Het begint er al mee dat je massieve kabel lijkt te hebben en flex connectors. Dat kan wel werken, maar dan moet je ook een beetje geluk hebben. Beter neem je connectors voor massieve kabel, dat helpt echt.
Het is een beetje zonde om zoveel meter kabel weg te gooien, ook al was het de goedkoopste die ze hadden maar welke connectors bedoel je dan als ik die kabel hou of welke kabel zou jij nemen als ik beter een andere kabel kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 00:22

JdM

Humbled

Even zoeken is niet zo heel lastig toch? https://www.allekabels.nl...dulaire-rj45-stekker.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-07 20:46
En wat is precies je doel? Ikzelf heb vroeger ook wel vaak stekkers eraan gemaakt, maar tegenwoordig eigenlijk vrijwel nooit.
Patch kabels (tussen apparatuur, van 15 cm tot enkele meters) koop ik altijd kant-en-klaar, dat kunnen ze in de fabriek vrijwel altijd beter.
Voor kabels die in muren enzo worden aangelegd (waar je door buizen/gaten moet waardoor er dus geen stekkers aan kunnen zitten) zorg ik altijd voor een wall outlet/keystone op het einde, daar heb je een punch down tool voor nodig. Dan heb je vaak een net wat betere verbinding als met eigen gemaakte stekkers.

Verder is helaas de kabel uit je link (die trouwens een ), teveel op het einde heeft) CCA (aluminium kabels met laagje koper), die moet je eigenlijk altijd vermijden, is toch wat slechtere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Mijn doel was dat ik de kabels dan netjes op maat kon maken en door buisjes kon doortrekken die er al lagen. Echt neig ik ernaar om alles maar op te meten, en dan de juiste maat (iets langer) kopen.. Het irriteert me alleen dat ik niet eens zelf een netwerk kabel kan maken terwijl ik mezelf toch voor hou dat ik wel alles met een pc ongeveer kan.. Ik zal nog even die andere stekkers bestellen die jdM noemt (waarvoor mijn dank) en als het dan nog steeds niet lukt moet ik denk ik mijn verlies nemen op dit gebied vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
arjanvr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:30:
Dat mag ik hopen, ik heb van rechts naar links als je de klip onder houd, oranje/wit, oranje, groen/wit, blauw, blauw/wit, groen, bruin/wit en helemaal links bruin
Dat is precies verkeerd om... Je begint links bij pin 1 met wit/oranje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGB9_WlqY8n40qJO65QszH78byc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NTpspo3aIa6qXJa3BCfPOdmW.jpg?f=user_large

Maar als je het aan 2 kanten verkeerd doet, zou het eigenlijk toch gewoon moeten werken...

Maar je hebt dus inderdaad de verkeerde combinatie van stekkers en kabel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:06
je link naar welke kabel doet het niet...

heb je deze gekocht ? want das CCA Kabel... das enkeltje naar de vuilbak

https://www.allekabels.nl...rkkabel-op-rol-grijs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:12
ijske schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:18:
je link naar welke kabel doet het niet...

heb je deze gekocht ? want das CCA Kabel... das enkeltje naar de vuilbak

https://www.allekabels.nl...rkkabel-op-rol-grijs.html
Nee, hij heeft https://www.allekabels.nl...rkkabel-op-rol-grijs.html gekocht (staat een haakje extra achter de url). Copper Clad Steel, dus nog beroerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Xander schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Dat is precies verkeerd om... Je begint links bij pin 1 met wit/oranje.

[Afbeelding]

Maar als je het aan 2 kanten verkeerd doet, zou het eigenlijk toch gewoon moeten werken...

Maar je hebt dus inderdaad de verkeerde combinatie van stekkers en kabel.
Zo heb ik het ook, ik hield alleen de kabel naar mij toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
arjanvr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:53:
Mijn doel was dat ik de kabels dan netjes op maat kon maken en door buisjes kon doortrekken die er al lagen. Echt neig ik ernaar om alles maar op te meten, en dan de juiste maat (iets langer) kopen.. Het irriteert me alleen dat ik niet eens zelf een netwerk kabel kan maken terwijl ik mezelf toch voor hou dat ik wel alles met een pc ongeveer kan.. Ik zal nog even die andere stekkers bestellen die jdM noemt (waarvoor mijn dank) en als het dan nog steeds niet lukt moet ik denk ik mijn verlies nemen op dit gebied vrees ik.
Als het door buizen loopt, dan is het beter om het aan beide kanten te laten uitkomen in een wall outlet - en dan bij voorkeur kabel met een vaste kern. Dan van daar uit met een patchkabel (flexibele kern kabel) naar de apparaten waar je mee verbindt.

Neem je vaste kern kabel met een ethernet-connector er op gekrimpt, dan heb je connectors nodig die geschikt zijn voor vaste-kern-kabel - dus niet degene die jij gekocht hebt. Nadeel van een vaste-kern-kabel met connectors er aan is dat je een grotere kans op kabelbreuken hebt: elke keer als je iets met die kabel, connector of apparaat doet beweegt de kabel en kan een vaste kern makkelijker breken dan een flexibele kern.

Daarnaast heb je een inferieure kwaliteit kabel. Goed spul wat probleemloos werkt is volledig koper - wat jij hebt is CCA of CCS: iets waar enkel een laagje koper op zit, niet volledig koper. Genoeg topics hier te vinden van mensen die daar problemen door kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:15
Los van dat je crappy kabel hebt gekocht die ik snel zou dumpen en nooit zou gaan gebruiken, zou dit voor 2 meter kabel toch wel moeten werken. Knijp je wel hard genoeg en steken je aders wel ver genoeg in de connector. Ze moeten tot het einde komen,

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Voor zover ik weet komen ze ver genoeg maar ik heb het ook getest met een betere kwaliteit kabel die ik had liggen waar ik 1 kan vanaf geknipt had en dat krijg ik zelfs niet werkende. Dat is er een met veel stuggere kabels en een soort folie om de draden heen, geen idee wat het is.

Ik denk dat ik de rol beter weg kan gooien of geven wat er van over is als ik zo hoor wat de kwaliteit is en dan gewoon kabels meten en op maat bestellen.

Uit een wall outlet laten komen zie ik niet zitten want daar ben ik al mee bezig geweest en dat was niet zo een succes. Ik heb maar kabels van 30 tot 50 meter nodig en ik werk ze wel gewoon weg.. kom ik er dan mee weg om de goedkoopste variant te nemen of trap ik dan in dezelfde val? Bijvoorbeeld https://www.allekabels.nl...193/uutp-cat5e-kabel.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
arjanvr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:39:

Uit een wall outlet laten komen zie ik niet zitten want daar ben ik al mee bezig geweest en dat was niet zo een succes.
Bijzonder, da's zo ongeveer de makkelijkste manier om netwerkkabel af te monteren. Mits je de goede kabel hebt dan (vaste kern en 100% koper).
kom ik er dan mee weg om de goedkoopste variant te nemen of trap ik dan in dezelfde val? Bijvoorbeeld https://www.allekabels.nl...193/uutp-cat5e-kabel.html
Dit is ook CCA rotzooi.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Ja, die kabel is goedkoop duurkoop.
Plugjes aan vastgelegde kabel maken is ook niet optimaal. Zeker niet als het harde kern is.

Kun je beter wat keystones kopen en die in een wcd prikken.
https://www.netwerkkabel....-rj45-unshielded-wit.html
https://www.netwerkkabel....g-ral9010-pure-white.html
Of iets duurdere keystones, deze zijn best priegel om in elkaar te zetten. Maar het is mij gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 15:44
Keystone zijn echt zo makkelijk dat het bijna niet fout kan gaan. Heb vorige nog 2 van hirschmann en 1 van niko aangesloten. Dit kan zonder punch down tool of andere speciale tools.

Los daarvan zou ik inderdaad betere kabel kopen, connectoren en kapjes haal ik altijd van Ali expres en werkt perfect. Toen ik hiermee begon heb ik ook veel meters getest voordat ik verder ben gegaan op een getrokken kabel. Heb ook een kabeltester van Ali, is ook handig om snel een kabel te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ziet er mooi uit maar ik ben niet echt een held met wandcontactdozen dus om nou de wantcontactdoos eruit te schroeven, de stoomdraden te verwijderen en dan die in te bouwen dat zie ik helaas niet zo zitten.. iemand inhuren om het te doen is ook niet echt goedkoop.. Die rol doe ik maar weg of die hou ik voor test dingen maar ik ben nu maar druk aan het denken wat ik dan ga plaatsen en hoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dit heeft niets met stroomdraden te maken. Als je die tegenkomt zit je fout. Daar mag netwerk niet naast.
Je kunt ook opbouwdozen krijgen.
https://www.netwerkkabel....ouwdoos-2-poorts-wit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Maar hoef ik dan geen leidingen in de muur ervoor te hebben? sorry ben een leek op dit gebied blijkbaar.. dan heb ik alleen netwerk kabels nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55
arjanvr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:35:
Maar hoef ik dan geen leidingen in de muur ervoor te hebben? sorry ben een leek op dit gebied blijkbaar.. dan heb ik alleen netwerk kabels nodig?
Laten we even bij het begin beginnen dan.
Van waar naar waar moet je kabel komen. En waarom ga je daar nu zelf een kabel voor knijpen ipv een kant en klaar kabeltje te gebruiken?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
We gaan in de hoek van de woonkamer een gat in het plafon boren. Dan komt er een kabel vanaf het ziggo modem naar boven langs de muur gemonteerd en dan wil ik in de kamer waar die uitkomt een switch om vanaf dat punt naar omliggende kamers een kabel te leggen. Wellicht sluit ik op die etage een accesspoint aan omdat wifi daar voldoende is. Dan gaat de kabel vanaf de switch weer omhoog en boren we een gat naar zolder waar mijn zoon slaapt. Ik wil vast internet op zijn kamer en de kamer ernaast dus daar komt weer een switch en gaan er diverse kabels achter de plinten rondom de kamers getrokken worden waar ze heen moeten. Ik zou ook kant en klare kabels kunnen kopen maar ik wilde ze mooi op maat hebben.

Weet niet of je hier veel aan hebt :)
Als ik nou bv een kabel van 50 meter wil. Welke zouden jullie dan aanraden (kant en klaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 15:44
Ik zou gewoon deze halen:

https://www.kabelnl.nl/Be...erkkabel-grijs-100m-1583E

Werk zelf altijd met de kabel van Belden, weet niet of dit de beste is of juist helemaal niet maar het werkt bij mij prima door de hele woning. Je krijgt er nu ook 10 connectoren en een krimptang bij zie ik, dus dan heb je zeker nog een paar pogingen om het te proberen.

Verder altijd wat meer kabel trekken en kijken of je deze ergens in een klein lusje achter de kast kan doen. Dan heb je wat ruimte om te oefenen of later eens wat aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 18-07 15:50
hcQd schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:23:
[...]

Nee, hij heeft https://www.allekabels.nl...rkkabel-op-rol-grijs.html gekocht (staat een haakje extra achter de url). Copper Clad Steel, dus nog beroerder.
Heb ik volgens mij hier ook nog liggen, wat een troep is dat zeg...Wel gelukt een paar werkende kabels mee te maken maar echt ellende.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 22:40
Ik heb hetzelfde eens gehad, en uiteindelijk bleek de tang niet goed te zijn. Ik heb toen een andere kabel gebruikt, waarna het met verder hetzelfde materiaal perfect werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
arjanvr schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:30:
En dat moet net andersom...

Hou het kammetje wat je er bij gekregen hebt met de gleufjes omhoog. Begin met oranje/wit aan de LINKER kant. Dit moet je zien alsof de draadjes van je af gaan het kammetje in.

Daarna ga je verder zoals je omschreef. Vervolgens knip je het de draden af net na het kammetje, alle 8 in één keer. Vervolgens schuif je het kammetje met de draden in de connector: De gleufjes van het kammetje nog steeds omhoog, de oranje/witte aan de linker kant. Daarna schuif je de connector er omheen met het lipje naar beneden.Zorg er voor dat de afgeknipte draadjes helemaal doorlopen naar het uiteinde van de connector. Je moet ze alle 8 van buiten kunnen zien.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.utp-kabel.nl/media/magpleasure/mpblog/upload/f/4/f4bcb4776e83c6442def71baa1c3563c.jpg
Link: https://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-maak-ik-een-utp-kabel.html

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 05-05-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Dat hulpstuk ziet er anders uit dat wat ik gebruikte.. ik had maar een kort hulpstukje. Ik ga waarschijnlijk die keystones halen en dan ook wat van die Belden netwerk kabel en dan proberen we het gewoon weer opnieuw. Had al 100 rj45 koppelstukjes op aliexpress gekocht..

Ik wil die keystones doorverbinden dus vanaf het modem een korte netwerkkabel naar de eerste. Dan van de eerste naar de 2e een zelfgebrachte kabel en van de 2e naar de 3e ook en dan aan het einde weer een korte kabel naar bijvoorbeeld switch. En dan op de middelste wil ik ook een switch aansluiten. Dat kan toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:40
arjanvr schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 10:54:
Ik wil die keystones doorverbinden dus vanaf het modem een korte netwerkkabel naar de eerste. Dan van de eerste naar de 2e een zelfgebrachte kabel en van de 2e naar de 3e ook en dan aan het einde weer een korte kabel naar bijvoorbeeld switch. En dan op de middelste wil ik ook een switch aansluiten. Dat kan toch gewoon?
Dit moet je voor mij wat duidelijker uitleggen, want ik volg 'm niet. Het lijkt nu alsof je 1 kabel vanaf het modem gaat leggen met meerdere aftakkingen (elke keystone) waar je apparatuur op wilt aansluiten - en dat kan niet.

Ethernetkabels zijn point-to-point, het is geen ring-systeem. Vanaf je modem ga je naar een switch; vanaf elke switch poort naar een andere apparaat (switch, PC, NAS, whatever). Wellicht bedoel je dat ook, maar dat haal ik niet uit je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Hmm dan gaat het niet wat ik wil, ik hoopte dat ik ze kon door lussen. Ik wil in ieder geval wel met keystones gaan werken want dat ziet er interessant uit en dan moet ik her en der een switch plaatsen.. Ik ga er over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Kan ik wel op de midden etage als ik zo'n setje van 2 keystones heb met de enclosure dat ik hem in de ene laat uitkomen, dan die verbinden met een switch en dan uit de switch weer naar de andere keystone die ik dan weer naar boven laat doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt prima een daisy chain maken. Je moet dan beide kabels uit je wandcontactdoos/patchpanel naar een switch brengen. De rest van de apparaten in de kamer/hoek sluit je aan op de switch.
Gewoon klein netgear GS305 switchje, kan niet missen.
pricewatch: Netgear GS305E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
arjanvr schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:34:
Kan ik wel op de midden etage als ik zo'n setje van 2 keystones heb met de enclosure dat ik hem in de ene laat uitkomen, dan die verbinden met een switch en dan uit de switch weer naar de andere keystone die ik dan weer naar boven laat doorlopen?
Ja hoor, dat is geen enkel probleem. Elk van die 2 keystones in zo'n WCD zit gewoon op zijn eigen kabel. Waar je elk van die kabels naar toe laat lopen is jouw keuze :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjanvr
Ik wilde nog even aanvullen, die keystones zijn wel perfect, zelfs met mijn drama kabel.. bedankt iedereen voor de tip en dit is zo voor mijn opgelost dus hij kan gesloten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjanvr
Wilde toch nog 1 aanvulling doen, niet omdat het moet, maar omdat het kan :)

Ik had via Aliexpress 100 rj45 jacks gekocht (al eerder) en die waren binnengekomen. Nu kon ik het niet uitstaan dat het me nooit gelukt was om een kabel te maken en ik had nog een paar korte kabels nodig.. Wat blijkt, met die rj45 plugs van aliexpress heb ik vrij snel een werkende kabel gemaakt. Ze glijden de jack in waar ik bij de eerder gekochte jacks daar heel veel moeite mee had en de eerste kabel werkt direct.. dus de kabel zelf (al lage kwaliteit blijkbaar) was niet mijn probleem maar de rj45 jacks.. Ik ben iig blij dat het me toch nog zelf gelukt is :)
Pagina: 1