Pro-Ject Essential II Phono niet hard genoeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasuijtt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 21:29
Mijn vraag
Ik heb een Pro-Ject Essential ii phono/USB, een platenspeler met ingebouwde voorversterker. Ik merk alleen dat het line signaal uit de platenspeler erg zacht is, op mijn surround system moest ik hem al erg hard zetten, en nu ik ze aangesloten heb op een set actieve speakertjes is het op maximaal volume nog erg zacht.

Helaas heeft de speler geen schakelaar tussen phono of line, dus kan ik hem niet op phono zetten en een andere voorversterker gebruiken. Ik zal het dus moeten doen met de line uitgang.

Mijn vraag: is het mogelijk het line signaal te versterken? Kan je bijvoorbeeld nog een voorversterker achter de line uitgang zetten?

Misschien een hele domme vraag, maar ik ben net nieuw in de hifiwereld :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Platenspeler en actieve (computer)speakertjes

Beste antwoord (via lucasuijtt op 04-05-2020 00:26)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om te controleren of er inderdaad een voorversterker zit: klinkt het alleen zacht of zijn de lage tonen ook weg?

Uit de handleiding blijkt dat de voorversterker een zwakker signaal geeft dan lijnniveau:
Technische specificaties
...
Typische uitgangspanning: 160mV/1kHz voor 4mV/1kHz ingang
Ter vergelijking, lijnniveau voor consumentenelektronica is -10 dBV = 0,316 Vrms en +4 dBu = 1,228 Vrms voor professioneel spul. Welke speakers heb je?

Je kan het signaal verder voorversterken als je wilt, alleen weet ik niet of je een kastje kan vinden dat dat doet zonder ook RIAA-correctie toe te passen. Een klein mengpaneeltje kan het, maar dat is wel een lompe oplossing.

Er is overigens geen technisch bezwaar tegen het volledig opendraaien van de volumeknop op de versterker om het geluid op normale sterkte te krijgen te krijgen. Er gaat dan niks kapot.

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 03-05-2020 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Om te controleren of er inderdaad een voorversterker zit: klinkt het alleen zacht of zijn de lage tonen ook weg?

Uit de handleiding blijkt dat de voorversterker een zwakker signaal geeft dan lijnniveau:
Technische specificaties
...
Typische uitgangspanning: 160mV/1kHz voor 4mV/1kHz ingang
Ter vergelijking, lijnniveau voor consumentenelektronica is -10 dBV = 0,316 Vrms en +4 dBu = 1,228 Vrms voor professioneel spul. Welke speakers heb je?

Je kan het signaal verder voorversterken als je wilt, alleen weet ik niet of je een kastje kan vinden dat dat doet zonder ook RIAA-correctie toe te passen. Een klein mengpaneeltje kan het, maar dat is wel een lompe oplossing.

Er is overigens geen technisch bezwaar tegen het volledig opendraaien van de volumeknop op de versterker om het geluid op normale sterkte te krijgen te krijgen. Er gaat dan niks kapot.

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 03-05-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasuijtt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 21:29
TBTL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:21:

[...]

toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie!
Zou ik dit met een micofoon voorversterker kunnen doen? Die voegt geen correctie toe, toch?

Ik hoop hem snel weer op m'n versterker aan te sluiten idd, en die weer gewoon omhoog gooien.