Zwart scherm bij opstarten games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-06 16:15

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo beste mede-tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw systeempje samengesteld en gebouwd, en dit loopt vrij lekker. Ondertussen alles wel al updated en gaandeweg de meeste nodige dingen geinstalleerd etc.

Nu heb ik telkens een zwart scherm, met geluid, elke keer ik een game opstart.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit systeem gebruikt 2 verschillende schermen, nl;
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenMSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenPhilips 237E4LHSB Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

waarbij de MSI 1440p als hoofdscherm gebruikt wordt. Deze staat ingesteld op 144 Hz.
MSI scherm gebruikt een DP kabel, het Philips een HDMI.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 154,95€ 154,95
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 486,91€ 486,91
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 77,90€ 77,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 104,36€ 104,36
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 121,-€ 121,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 138,90€ 138,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.508,02

Bij het opstarten van men eerste games had ik veel last van zwarte schermen, geflikker enzovoort. Dit heb ik al grotendeels kunnen oplossen door volgende dingen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- verse install Windows 10 + updates (nieuw systeem dus ja)
- bios update
- laatste drivers AMD (experimental, 20.4.2)
- nieuwe Displayport kabel (Startech, VESA certified)
- Als ik de DP kabel uittrek, en nadien terug insteek, werkt het plots wel en kan ik urenlang gamen

Dus in principe kan ik gamen, maar enkel als ik de game opstart en even de DP kabel uittrek en weer insteek, wat nu niet echt de bedoeling kan zijn 8)
Dit is vnl. getest op Assassin's Creed Odyssey, 1440p op high

Wat ik nog kan/moet testen;
- 1 scherm apart (allebei eens testen)
- HDMI kabel gebruiken bij het 1440p scherm

Iemand een soortgelijk probleem en/oplossing ?

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Beste antwoord (via KipCurreh op 16-05-2020 20:12)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
inderdaad, of HDMI of DP. Heb ergens gelezen dat mixen soms problemen geeft met de 2020 drivers.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Lijkt me handig als je de dingen die je bij 'wat ik nog kan testen' hebt staan eerst even test ;)

Verder zou je ook kunnen proberen of het gebeurt als je de refreshrate lager zet bijvoorbeeld. Zou ook niet moeten natuurlijk, maar misschien kom je dan meer richting een goede oplossing.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:13:
Lijkt me handig als je de dingen die je bij 'wat ik nog kan testen' hebt staan eerst even test ;)

Verder zou je ook kunnen proberen of het gebeurt als je de refreshrate lager zet bijvoorbeeld. Zou ook niet moeten natuurlijk, maar misschien kom je dan meer richting een goede oplossing.
Hahaha daar heb je gelijk in, ik test het vanavond zowiezo..
Ik lees ook net dat Enhanced sync eventueel nog voor problemen kan zorgen bij de AMD drivers, ook maar eens kijken of dat aan staat

Gelukkige verjaardag trouwens !

Heb al opgevangen dat de huidige drivers het nogal lastig kunnen hebben met multiple monitors, en zeker als ze op verschillende rates lopen..
Is best nogal vreemd, aangezien de vorige PC met een RX580 hier echt geen enkel probleem mee had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Kleine update

Ik heb even getest met single screen setup, en dat was vooral positief nieuws.

1080p scherm + HDMI -> geen probleem
1440p scherm + HDMI -> geen probleem
1440p scherm + DP -> geen probleem

Het is dus enkel als beide scherm in gebruik zijn dat het probleem optreedt.

Verder heb ik de refresh rate van het 1440p eens naar 120 Hz gezet (ipv 144 Hz), en de game startte ook meteen op zonder problemen!

Dit moet ik vanavond nog eens herdoen, aangezien de instellingen in de game een beetje aangepast waren door het vele screen swappen (het is bijv opgestart aan de 1080p resolutie op het 1440p scherm)

-Update-
Negatief dus, opstarten op 120 Hz (1440p) geeft hetzelfde probleem

[ Voor 5% gewijzigd door KipCurreh op 05-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Update 15/05

Het probleem blijft zich dus voordoen every single time ik een game opstart. Gewoon idioot eigenlijk.

- Bios updated
- Windows 10 updated (is een nieuwe install)
- DDU gedaan en drivers naar 20.2.2 (WHQL) in veilige modus
- bijna alles uitgezet in Adrenalin software, enkel Freesync staat nog aan
- Xbox game overlay uitgezet
- Discord overlay + hardware acceleration uitgezet
- Google chrome hardware acceleration uitgezet
- Nieuwe VESA certified DP cable
- Single screen werkt alles nagenoeg perfect
- Refresh rates van schermen veranderen werkt ook niet

Ik lees wel dat 550W eigenlijk te weinig zou zijn voor een 5700XT (AMD raadt zelf 650+ aan)? Nu weet ik wel dat ze zichzelf gewoon indekken, maar is hier iets van aan? En dat het ook kan liggen aan een split PCIe PSU cable ?

Aangezien de RMx550 maar 1x8 PCIe aansluiting heeft kan ik dit niet testen natuurlijk.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen, of moet ik me er gewoon stilaan bij neerleggen dat ik ongeveer 500€ betaald heb voor iets dat eigenlijk niet doet wat het hoort te doen..
Echt jammer want ik ben wel best een Sapphire/AMD fanboy op dat gebied, maar dit is echt een tegenvaller.

Hopen op een nieuwe driver + bijhoren mirakel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Teruggaan in drivers naar laatste 19.xx versie? Uit mijn hoofd is dit pas geintroduceerd ergens in de 20.xx drivers. Een fatsoenlijke 550W supply is meer dan genoeg, en imo is het zonde van je tijd om verder te kijken dan je GPU (drivers). Die zijn gewoon ruk met twee beeldschermen, iig met verschillende verversingssnelheden. Er hoeft geen enkele twijfel over te zijn dat die de oorzaak is.

(Overigens heeft een Rm550x toch gewoon 2x8 PCIe aansluitingen? Wel via een enkele kabel, maar die is daar uiteraard voor gemaakt).

Dus als je dat nog niet geprobeerd heb kan je een 19.xx driver proberen. Anders één scherm uitzetten tijdens gamen. Gebruik je wel beide schermen tijdens gamen en lost oudere driver het niet op? Tja zelf zou ik dan gewoon een Nvidia kopen, met het risico dat AMD het volgende week oplost.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 15-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Heb je ook de nieuwste chipsetdrivers er op gezet?
https://www.guru3d.com/fi...set-drivers-download.html

Ja, linkje naar de buren, die had ik voor handen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:10:
Teruggaan in drivers naar laatste 19.xx versie? Uit mijn hoofd is dit pas geintroduceerd ergens in de 20.xx drivers. Een fatsoenlijke 550W supply is meer dan genoeg, en imo is het zonde van je tijd om verder te kijken dan je GPU (drivers). Die zijn gewoon ruk met twee beeldschermen, iig met verschillende verversingssnelheden. Er hoeft geen enkele twijfel over te zijn dat die de oorzaak is.

(Overigens heeft een Rm550x toch gewoon 2x8 PCIe aansluitingen? Wel via een enkele kabel, maar die is daar uiteraard voor gemaakt).

Dus als je dat nog niet geprobeerd heb kan je een 19.xx driver proberen. Anders één scherm uitzetten tijdens gamen. Gebruik je wel beide schermen tijdens gamen en lost oudere driver het niet op? Tja zelf zou ik dan gewoon een Nvidia kopen, met het risico dat AMD het volgende week oplost.
Ja heeft 2x8 PCIe aansluiting via 1 enkele kabel naar 1x8 pin op de PSU, das wat ik bedoelde :)
Maar ik lees hier veel dat ze aanbevelen om 2 separate voedingskabels te gebruiken naar je GPU, ik snap niet echt wat hier dan mee bedoeld wordt.

Die 19.xx kan ik best wel eens proberen, ik ben nu toch bezig ;)
arbraxas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:22:
Heb je ook de nieuwste chipsetdrivers er op gezet?
https://www.guru3d.com/fi...set-drivers-download.html

Ja, linkje naar de buren, die had ik voor handen.
Ah ja vergeten te vermelden, ik ben ook de chipset drivers gaan halen op de AMD website (met Ryzen Master).
Zal thuis even moeten kijken welke versie dit is, maar zal een vrij recente zijn wellicht
Thx om mee te denken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
Heb je niet toevallig een DP / hdmi verloop? Ik heb hier 2 schermen op DP met verschillende resoluties en refreshrate. Dat gaat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
arbraxas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:01:
Heb je niet toevallig een DP / hdmi verloop? Ik heb hier 2 schermen op DP met verschillende resoluties en refreshrate. Dat gaat wel goed.
Nope,

1440p (144 Hz) scherm loopt van DP naar DP (nieuwe Startech VESA certified cable)
1080p (75 Hz) scherm loopt van HDMI naar HDMI (ook 3rd party kabel, weet merk niet meer :) )

Of bedoel je dat ik misschien 2 x DP of 2 x HDMI zou moeten proberen ipv 1 DP en 1 HDMI ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
inderdaad, of HDMI of DP. Heb ergens gelezen dat mixen soms problemen geeft met de 2020 drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
KipCurreh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Ja heeft 2x8 PCIe aansluiting via 1 enkele kabel naar 1x8 pin op de PSU, das wat ik bedoelde :)
Maar ik lees hier veel dat ze aanbevelen om 2 separate voedingskabels te gebruiken naar je GPU, ik snap niet echt wat hier dan mee bedoeld wordt.

Die 19.xx kan ik best wel eens proberen, ik ben nu toch bezig ;)
Moet je wel één van de laatste 19.xx drivers pakken overigens, want de eerdere drivers daarvan waren ook weer ruk voor Navi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
arbraxas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:18:
De enige reden waarom ik een DP kabel gebruik op het 144Hz scherm is omdat HDMI om een of andere reden gecapped wordt op 120Hz, bij dit scherm dus.

Uiteraard heeft het andere oudere scherm geen DP ingang ;)
Maar kan altijd een goedkoper nieuw scherm aanschaffen die dat wel heeft natuurlijk, moest ik zeker zijn dat het zou werken

Ik ga es kijken of ik hier nog ergens een HDMI kabel vind, en toch maar eens proberen om ze allebei op HDMI te zetten. Kijken wat dat geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
arbraxas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:18:
je gelooft het nooit, maar de DP kabel ook eens vervangen door een HDMI (bijgeleverd dus twijfelachtige kwaliteit) en de games starten op zonder black screens met dual monitors. _/-\o_
Momenteel nog in een voorzichtige testfase, maar zowel AC:Odyssey en My time at Portia hadden geen problemen meer

Die nieuwe DP kabel was dus niet nodig, maar had dus eigenlijk een deftige HDMI kabel moeten zijn...
wat een joke eigenlijk

zou ik een die kabel kunnen verhalen bij AMD ? ;)

Hahahaha ik zal het dus maar zo laten en het scherm gebruiken met HDMI @ 120Hz, dan heb ik eindelijk een systeem dat werkt zoals het zou moeten (120 vs 144 Hz even buiten beschouwing gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31

Trygve

Redacteur
Mooi dat het nu goed werkt, maar heb je nu nog wel FreeSync via hdmi op die monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
r100 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:33:
Mooi dat het nu goed werkt, maar heb je nu nog wel FreeSync via hdmi op die monitor?
Jip Freesync staat enabled op het 1440p scherm, 120 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

KipCurreh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:15:
[...]

je gelooft het nooit, maar de DP kabel ook eens vervangen door een HDMI (bijgeleverd dus twijfelachtige kwaliteit) en de games starten op zonder black screens met dual monitors. _/-\o_
Momenteel nog in een voorzichtige testfase, maar zowel AC:Odyssey en My time at Portia hadden geen problemen meer

Die nieuwe DP kabel was dus niet nodig, maar had dus eigenlijk een deftige HDMI kabel moeten zijn...
wat een joke eigenlijk

zou ik een die kabel kunnen verhalen bij AMD ? ;)

Hahahaha ik zal het dus maar zo laten en het scherm gebruiken met HDMI @ 120Hz, dan heb ik eindelijk een systeem dat werkt zoals het zou moeten (120 vs 144 Hz even buiten beschouwing gelaten)
Nee. ;)
Heel veel DP kabels die bij je monitor komen zijn niet gecertificeerd en doen dit. Met RDNA is het alleen erger dan met andere videokaarten. Geen idee waarom. Ik heb het zelf ook ervaren toen ik wisselde naar gecertificeerde DP kabels die vrijwel alles oploste. Met HDMI was het ook opeens veel beter. Ik heb twee van deze gehaald. Zo ongeveer de enige in Nederland die gecertificeerd zijn en ook te krijgen. :)
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:14:
[...]

Nee. ;)
Heel veel DP kabels die bij je monitor komen zijn niet gecertificeerd en doen dit. Met RDNA is het alleen erger dan met andere videokaarten. Geen idee waarom. Ik heb het zelf ook ervaren toen ik wisselde naar gecertificeerde DP kabels die vrijwel alles oploste. Met HDMI was het ook opeens veel beter. Ik heb twee van deze gehaald. Zo ongeveer de enige in Nederland die gecertificeerd zijn en ook te krijgen. :)
pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz
Hahaha ik dacht ik kon maar proberen :*)

Nou ja, ik had dus al een nieuwe (prijselijke) DP kabel aangekocht die VESA gecertificeerd was aangezien deze 144 Hz kon geven naar men 1440p scherm.
Helaas is men tweede scherm een iets ouder beestje, en heeft deze geen DP ports. Dus hier zat ik met een HDMI kabel

Blijkbaar was de combinatie van een DP en een HDMI kabel (beide dus 3rd party en certified) het probleem |:(

Dus nu ga ik nog maar eens een 3rd party HDMI kabel aankopen om men hoofdscherm aan te sturen.
Zit ik wel vast op 120Hz maar dat neem ik er maar even bij op het moment
Deze dus pricewatch: Club 3D Ultra High Speed HDMI 2.1 Kabel 10K 120Hz 48Gbps Male/Mal...

Ik ben gewoon blij dat het eindelijk doet wat het zou moeten doen, want ik begon even zwaar te twijfelen aan men aankoop. (en dat als Sapphire fanboy) ;)

Pagina: 1