Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Honeywell Evohome laat nieuwe ketel vaak aan slaan

Pagina: 1
Acties:

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-11 19:06

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Situatie:
Sinds vorige week hebben we een nieuwe "Intergas HRE 36/30 A" ketel als vervanging van een Nefit topline - die alle bekende problemen had en dus bij het grofvuil moest.
De Nefit was via een OpenTherm adapter aangesloten op een Honeywell Evohome Wifi (OpenTherm) thermostaat, werkte altijd prima.

Nu heb ik de adapter er tussenuit verwijderd, want de Intergas kan native OpenTherm praten. De Evohome is aangesloten op klemmen 11 en 12 via een draadloze R8810A118 box naast de ketel.

Voor de rest: 6 Honeywell radiatorkranen icm de Evohome, een paar radiatoren met handmatige bediening, en een vloerverwarming aangesloten op een Grundfos/Robot verdeelunit.
De Grundfos staat op Auto ingesteld, temperatuur beperking op zo'n 33 graden.

Probleem:
Eergisteren werd ik wakker in een bloedheet huis; 25.5 graden
Als ik dit nakijk op mijn slimme meter, blijkt er elke (paar) minuut gas gebruikt te zijn, de hele avond en nacht door. 30 sec branden, minuutje uit, 30 sec branden etc.

Omdat dit vreemd gedrag was (de Nefit ketel had dit niet!), dacht ik eerst dat het aan de Evohome of ketelaansluiting lag. Ik kan echter helemaal niets vreemds vinden.
Ook geen zaken als optimalisatie of voorverwarming ingesteld oid; gewoon rechttoe-rechtaan.

Wat heb ik allemaal gedaan:
Eerst de ketel info: de volgende thermostaat gerelateerde instellingen waren actief sinds installatie (rest van de settings is allemaal default volgens het boekje):
- E (min aanvoertemperatuur bij OT) stond op 40
- E. (Reactie OT en RF kamerthermostaat) stond op 3 (wat is dit? In het boekje staat alleen 0, 1 en 2 gedocumenteerd :? )

Ik heb een tijdje bij de ketel en thermostaat gezeten en het viel op dat:
- de thermostaat 0% vraagt (kun je zien in Menu (3 sec vasthouden) / Systeeminformatie)
- de ketel om de minuut oid aan gaat, en dan water van 30 graden geeft.
Dus mijn conclusie was dat de Evohome om water van 30 graden vroeg.
Dit is bevestigd door op de Evohome min 3 graden (de weg-stand oid) te zetten, toen ging de ketel voor heel lange tijd niet meer aan.

Wat ik toen gedaan heb, gezien bovenste observaties, is E. op 0 zetten ('warmtevraag niet beantwoorden indien gevraagde temperatuur lager is dan ingestelde waarde par E)
Ik dacht: 30 is kleiner dan 40, dus zal de ketel niet meer zo zinloos aangaan.

Helaas... blijkbaar detecteert de Evohome dat (via terugkoppeling OpenTherm??) en gaat vrolijk water vragen van 40 tot 65 graden. De ketel levert dat braaf natuurlijk.
Met gevolg dat alles weer veel te warm wordt in huis + zinloos gasverbruik.
Intussen is de warmtevraag van Evohome nog steeds 0%..

Ik ben dus lost ;(

Ik hoop dat iemand een clue heeft... ik sta op het punt om de Evohome de deur uit te doen en een 'normale' thermostaat in de woonkamer te plaatsen; bv een Integas Comfort Touch - in de hoop dat 2 producten uit dezelfde stal beter op elkaar afgestemd zijn.

btw; ik heb al gezocht op vergelijkbare topics. Ik kan heel wat vinden, maar vind echter geen oplossing voor mijn probleem.

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Gisteren heb ik drie zones afgekoppeld van de zes en gewone thermostaatkranen op die radiatoren gezet. Ter test.
Dit lijkt iig nog niet te helpen, toen ik zojuist opstond zag ik dat er vannacht alweer 4 kuub gas verstookt was :(
Komende nacht nog weer 2 zones afkoppelen, dan hou ik er eentje over, namelijk de woonkamer. Die is altijd al warm, dus zou echt niet tot extra vraag moeten leiden.

nope

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-10 16:28
Heb je voor de vloerverwarming een apart ketelrelais gebruikt? Dit zie ik niet terug in je verhaal.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Sven2912 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:41:
Heb je voor de vloerverwarming een apart ketelrelais gebruikt? Dit zie ik niet terug in je verhaal.
Nee, het is een 'domme' vloerverwarming, bestaande uit een verdeelunit en een pomp, opgenomen in het normale CV circuit.

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Update: nu alle zones verwijderd, alleen de woonkamer overgelaten.

Ook al is het nu al een half graden warmer dan ingesteld, de evoHome blijft maar warmte vragen.

Ik denk er sterk over om de Honeywell te vervangen door een simpele Intergas Comfort Touch thermostaat.
Uiteraard kan ik dan geen gebruik meer maken van de zones zoals met de evoHome mogelijk is, maar de zones gaan we toch niet missen denk ik.

Toevoeging: ik zie dat instelling E. ook een hidden optie kent, nummer 3. Deze staat niet in de handleiding, maar zorgt er iig voor dat er code `LC` op het schermpje komt als evoHome weer om warmte vraagt.
Ik laat wel een nachtje hierop staan om te kijken wat dat voor invloed heeft.

nope

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Dit is een enorm oud topic, maar toch post ik even dit antwoord om anderen die dit meemaken een vindbaar antwoord te geven.

Dit gedrag heb ik ook gehad met mijn Intergas HRE 28/24 en een oude vloerverwarming.

In ons geval kwam dit doordat onze vloerverwarming hydraulisch niet helemaal neutraal is door een open verdeler en deze dus stroming veroorzaakt in het verwarmingscircuit.

In tegenstelling tot de Nefit Topline heeft een Intergas geen 3wegklep en zorgt dit er dus voor dat de warmtewisselaar afkoelt wanneer de vv-pomp draait.

Als je dan tapcomfort aan hebt staan, dan is de ketel de hele dag aan het proberen de warmtewisselaar warm te houden. Je vv zorgt er dan dus voor dat je ketel blijft stoken.

Ik heb tapcomfort nu uit en schakel de pomp uit als er geen warmte vraag is beneden. Ook kan je kiezen een 2wegklep te plaatsen voor de vloerverwarming, of bij de ketel. Dit is in de handleiding van de ketel beschreven.

If it ain't broke, fix it till it is...

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
@[TazZ] hey leuk dat je een antwoord post.

Ik had de tapcomfort regeling al uit, dus kan bij mij niet het probleem zijn.

Intussen was ik het (echt) zat en heb de Evohome vervangen door een Intergas Comfort Touch (incl gateway).
Dat loste bij mij direct het probleem op, ik ben er erg blij mee!
Zal toch wel een gevalletje zijn dat producten van dezelfde fabrikant iets beter op elkaar afgestemd zijn.

nope

Pagina: 1