1e NAS onder €500: FreeNAS Barebone of Synology?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-11 13:57
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS-oplossing voor het opslaan van mijn alsmaar groter wordende fotocollectie en voor een back-up van mijn systeemschijf. Momenteel maak ik met Acronis regelmatig een back-up naar een interne harde schijf, maar zou dit graag via een NAS willen oplossen, zodat ik ook vanaf andere computers in huis toegang heb tot mijn bestanden. Ik wil ook van de NAS kunnen streamen naar Kodi op een RasPi.

Ik wil beginnen met 2x 4TB in RAID1.

Optioneel: ik zou graag een eigen cloud met een paar GB willen hebben die ik hetzij per owncloud of per VPN kan beheren.

Wat is je budget?
< €500 incl. harde schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology klinkt aantrekkelijk, maar ik vind de NAS-systemen redelijk duur. Ik ben geïnteresseerd in de Synology DS218+, al vind ik het ergens jammer dat ik dan beperkt ben aan twee schijven en dat ik al €320 kwijt ben aan alleen de NAS zelf. Een 4-bay NAS van Synology (bv. DS918) is echt buiten mijn budget.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2020
Een budget-barebone pc met x86 CPU is al verkrijgbaar voor € 230.

Wat betreft de harde schijven heb ik gekeken naar WD Red 4TB. Maar dat is een buikgevoel: ik heb tot nu toe gewoon goede ervaringen met WD-schijven gehad.

Vraag:
Welk NAS-systeem zou het beste bij mijn budget en vereisten passen

Ik heb geen ervaring met NAS, daarom heb ik een paar extra vragen bij dit aankoopadvies:

Extra Vragen:
  • Is GbE snel genoeg voor de bewerking van raw-foto's op een NAS in Lightroom?
  • Hoe verschilt het gebruik van FreeNAS t.o.v. Synology?
  • Is het met FreeNAS mogelijk om van buiten je netwerk toegang tot je bestanden te hebben? Een soort eigen cloud als het ware?
  • In aanvulling op de vorige vraag: zijn er daarvoor speciale vereisten voor mijn router? Ik heb een N900 met dd-wrt. Ik heb echter niet zoveel verstand van firewalls en als ik het goed begrijp is de beveiliging bij Synology out-of-the-box beter geregeld.
  • Ik heb nog een ongebruikte P6X58D-E met i7 920 en een stille Scythe Mugen koeler en Corsair 700W voeding. Is het het waard om daarvoor een kast te kopen en tot een NAS om te bouwen? Ik ben alleen bang dat mijn vriendin de energierekening niet zo leuk zal vinden :X

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Alle reacties

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik kwam dit topic bijkans in de search tegen. Heb je dit doorgezet? Ben je nog geïnteresseerd in antwoorden?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!