Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-07-2021
Mijn vraag

Ik speel vaak spellen zoals bijvoorbeeld Battlefield 5, Rainbow Six Siege of Warzone van Call of Duty. Ook heb ik Discord hierbij op de achtergrond aanstaan. Het probleem is dat mijn PC Discord op de achtergrond niet aankan. Deze hapert dan vaak en ik ben vaak niet te verstaan. Dit komt denk ik door mijn te oude CPU. Nu is mijn vraag, moet ik mijn CPU upgraden of moet ik mijn oude CPU overclocken. Ook heb ik een MEDION prebuild PC dus ik vraag me af of een snellere processor wel geschikt is voor mijn moederbord.

Qua overclocken heb ik even gekeken in het opstartscherm van mijn moederbord. Ik kon alleen nergens de juiste informatie vinden (fotos hiervan staan in de bijlage).

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Ik heb van het programma CPU-Z alle specs als afbeelding meegestuurd

64-bit Windows 10
Intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70 GHz 2.71 GHz
16.0 GB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB
2 TB HDD
256 GB SSD
MEDION H110H4-EM2 --> Deze is dus wat oud, wat voor processor past hierbij?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Tijdens het gamen is mijn CPU gebruik meestal 100%. Mijn GPU daarentegen is niet de zwakste schakel, deze gebruikt gemiddeld 70%.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Met je huidige moederbord en processor kan je niet echt overclocken. En een processor-upgrade voor het moederbord wat je nu hebt gaat ook niet heel veel zoden aan de dijk zetten.

Je zal een nieuwe processor, moederbord, en waarschijnlijk ook geheugen, moeten kopen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Julian K schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:26:
Mijn vraag
Ook heb ik een MEDION prebuild PC dus ik vraag me af of een snellere processor wel geschikt is voor mijn moederbord.
Je zal ook de voeding, en waarschijnlijk ook de kast, moeten vervangen.
Hahn schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:29:
Je zal een nieuwe processor, moederbord, en waarschijnlijk ook geheugen, moeten kopen.
Op dat vlak valt de schade gelukkig nog mee, het gaat om DDR4 geheugen wat dus gewoon mee zal kunnen naar een modern(er) platform. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
Ik heb misschien het probleem gevonden. Als ik Warzone speel met taakbeheer open om mijn GPU en CPU usage te bekijken zie ik een probleem. Mijn CPU heeft 100% maar mijn GPU misschien net 2%. Hoe kan dit? Bij gamen moet de GPU toch gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:32
Een i7-6700/7700 is de snelste cpu die op dit bordje kan. Het zal een flinke prestatiewinst zijn maar ook die i7 is een bottlekneck in oa BF V. Als je daarnaast ook nog Discord wil draaien dan houd je hetzelfde probleem als je nu hebt. Je ontkomt dus eigenlijk niet aan een upgrade van cpu, mobo en ram (want je zal nu DDR4 2133 hebben wat echt te traag is voor de nieuwste cpu's). De voeding uit zo'n Medion is ook niet bruikbaar voor nieuwe hardware. Zou bijna zeggen, verkoop je systeem op de videokaart na, en bouw iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

CPu upgraden heeft weinig zin, bv de goedkoopste 6700k is 185,- echt te gek wat mensen daarvoor duren te vragen. cpu was 5 jaar geleden nieuw 300-350,-

Kun je beter een AMD R5 3600 halen voor 175 en voor rond150 moet een mobo en 16GB geheugen nog wel te regelen zijn.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Discord heeft problemen soms, ligt aan discord niet je PC.
Als je je GPU usage wil bezien is task manager een slchte manier. Gebruik iets zoals GPU-Z or process explorer die doen dat beter.

Op welke resolutie/detail speel je soms? Een manier om te testen is je detail naar boven gooien/ blijft fps zelfde -> CPU bottleneck anders GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Julian K schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:12:
Ik heb misschien het probleem gevonden. Als ik Warzone speel met taakbeheer open om mijn GPU en CPU usage te bekijken zie ik een probleem. Mijn CPU heeft 100% maar mijn GPU misschien net 2%. Hoe kan dit? Bij gamen moet de GPU toch gebruikt worden?
Omdat je uit een fullscreen spel wegtabbed, je zal een monitoring programma op de achtergrond moeten draaien om er achter te komen wat je systeem tijdens het spelen van een spel doet. Denk aan MSI Afterburner.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-04 21:27
Ik zou de videokaart bewaren en een nieuwe Mobo, CPU en RAM kopen. RAM is misschien niet nodig maar zeer waarschijnlijk is de snelheid van je RAM op het moment 2133 of 2400 en voor Ryzen raad ik altijd 3200 of 3600 mHz aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:40
brid schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:03:
CPu upgraden heeft weinig zin, bv de goedkoopste 6700k is 185,- echt te gek wat mensen daarvoor duren te vragen. cpu was 5 jaar geleden nieuw 300-350,-

Kun je beter een AMD R5 3600 halen voor 175 en voor rond150 moet een mobo en 16GB geheugen nog wel te regelen zijn.
:') was blijkbaar niet enigste die er over dacht . Core I7 van 3000/4000 serie 150 Euro vragen exclusief moederbord _O-

pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
Heb je voor 101 Euro stuk sneller en garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Hij wil gaan gamen, denk toch dat je meer aan de extra MHz van de cores gaat hebben bij een 3600

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
Bedankt voor alle reacties!
Zoals aanbevolen ga ik nu eens GPU-Z proberen om te kijken of mijn GPU wel wat doet tijdens het gamen. Ook ga ik de tip van @k995 gebruiken en mijn settings even omhoog gooien. Kijken of mijn FPS nu nog minder worden.

Als ik het goed begrijp is alles van mijn PC (behalve GPU) gewoon te sloom om mee door te gaan. Een nieuwe PC is dus aanbevolen?

Zelf weet ik weinig van de verschillen tussen AMD en Intel. Maakt het uit welk merk ik kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:32
Julian K schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:58:

Zelf weet ik weinig van de verschillen tussen AMD en Intel. Maakt het uit welk merk ik kies?
Kijk eens rond in het DAA forum. Er wordt geen enkel Intel systeem geadviseerd en dat is niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00
Wat doet je computer als je gaat gamen als je Discord niet mee laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
ruftman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 02:05:
Wat doet je computer als je gaat gamen als je Discord niet mee laat draaien?
Hij speelt gewoon goed. Medium settings rond de 50-60 fps, het probleem zit hem echt in het 'multitasken' met andere programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00
Julian K schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Hij speelt gewoon goed. Medium settings rond de 50-60 fps, het probleem zit hem echt in het 'multitasken' met andere programma's.
Misschien een domme opmerking, maar waarom multitasken als hij zonder gewoon goed speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Julian K schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:58:
Bedankt voor alle reacties!
Zoals aanbevolen ga ik nu eens GPU-Z proberen om te kijken of mijn GPU wel wat doet tijdens het gamen. Ook ga ik de tip van @k995 gebruiken en mijn settings even omhoog gooien. Kijken of mijn FPS nu nog minder worden.

Als ik het goed begrijp is alles van mijn PC (behalve GPU) gewoon te sloom om mee door te gaan. Een nieuwe PC is dus aanbevolen?
hangt er een beetje vanaf wat je wil.
In welke resolutie game je nu? Een GTX 1060 moet 1080p wel aankunnen, zelfs 1440p moet gaan :

https://www.trustedreview...verclocking-and-vr-page-2

Vergelijkbaar systeem maar dan met iets betere CPU (6600k @ 3.5/3.9ghz)
Kijk eens goed naar reviews, momenteel lijkt amd wel de beste prijs/snelheid te bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Uszka schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:04:
[...]

Kijk eens rond in het DAA forum. Er wordt geen enkel Intel systeem geadviseerd en dat is niet voor niets.
? Budget game systeem (wat dit hier is) word toch gewoon AMD ryzen aangeraden?
Pagina: 1