Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ik heb een normaal 38uur contract net als mijn collega's.
Wij hebben afhankelijk van de afdeling 4-6 weken stilgelegen met een minimale omzet/productie.

Op dit moment zijn we wee bezig en begint het werk weer binnen te komen. Onze klanten moeten achterstanden wegwerken dus de kans op veel werk/overwerk is nadrukkelijk aanwezig.

Nu is de baas van mening dat wij de dagen die wij thuis hebben gezeten straks in drukker tijden keurig netjes kunnen compenseren door die tijd in te halen dmv overwerk.

Wij werken niet op -/+ uren systeem.
Baas maakt gebruik van NOW regeling.
Hebben een CAO

Zover ik op alle sites van de overheid kan vinden, sites van rechtsbijstanden etc. dienen overuren gewoon betaald te worden omdat er gebruik werd gemaakt van de NOW regeling, en de baas dus niet "dubbel" financieel voordeel hieruit trekt.
Meeste sites geven aan dat wij als werknemers immers niet verantwoordelijk zijn/of moeten dragen van het ondernemersrisico, dat dit niet op ons afgeschoven kan worden.

Maar 100% duidelijkheid hierin kan ik niet vinden. Wellicht iemand anders een officiële tekst waar iets dergelijks vermeld staat dat onze rechten als werknemers hierin ondersteund?

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit klinkt als misbruik van de NOW regeling (en werknemers). Waarom zou je gratis werken, als je baas wel gewoon geld verdient?

Edit voor een officiele tekst uit mijn geheugen: "Je krijgt de overheid achter je aan" bij misbruik.
https://www.entreemagazin...k-now-regeling-afgeraden:
Pim van Rijswijk, directeur van VRB Adviesgroep wilt ondernemers op het hart drukken geen gebruik te maken van deze manier of andere manieren van omzetsturing om misbruik te maken van de NOW-regeling en om op deze wijze grote bedragen te ontvangen. Ten eerste begeef je je als ondernemer op glad ijs en kan je strafrechtelijk worden vervolgd. Hierbij is inmiddels bekend geworden dat de rechercheurs van Opsporing Inspectie SZW en de FIOD (Belastingdienst) samen gaan werken om misbruik op te sporen en te bestrijden. Hierbij zouden ook de politie, toezichthouders en private partijen ondersteuning bieden met signalen en meldingen voor de opsporing van misbruik. Daarnaast is misbruik van de NOW-regeling natuurlijk niet ethisch en maak je misbruik van grote sommen geld die voor bedrijven en werknemers bestemd zijn die het echt nodig hebben.

[ Voor 95% gewijzigd door RemcoDelft op 03-05-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03
Dit klinkt als een streek van je werkgever. Sommige ondernemers zijn daar goed in, ondernemersrisico afwentelen op werknemer of verzekering/ NOW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Volgens mij kan je gewoon UWV of KvK bellen met deze vraag. Daar zijn ze voor, volgens mij. Deze hebben nu namelijk een Coronaloket en adviesteam, zie:

https://www.rijksoverheid...financiele-regelingen/now

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 04-05-2020 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:01

Honesty

kattenneus!

Dit klinkt niet oké, als je baas de overuren voor bijvoorbeeld 70 of 75% zou vergoeden omdat hij de gemiste uren ook zoiets moest bijleggen zou het al een ander verhaal zijn, nu lijkt het

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 14:11
Dit gaat over arbeidsrecht, en daar hebben noch het UWW, noch de KvK veel kaas van gegeten. Bel je vakbond, je rechtsbijstandverzekeraar of het juridisch loket in je woonplaats.

Ik denk dat je baas probeert misbruik te maken van de situatie, maar ben niet 100% zeker, vandaar de verwijzing. Informeer ook bij de OR (als jouw bedrijf die heeft) of ze wellicht hebben ingestemd met deze regeling, OR' en doen wel vaker domme dingen onder druk van de baas.

[ Voor 3% gewijzigd door Philpend op 04-05-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Vraag de baas dat even op papier te zetten zodat je het niet kan vergeten.

Mocht hij dat niet willen dan zeg je het gesprek als niet gevoerd te beschouwen.

Ik vraag me af of tie zo dom is om het namelijk zwart op wit te zetten. Zo ja dan zou ik het mailen naar je favoriete politieke partij om het te laten toetsen. Of je vakbond. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Om nu gelijk misbruik te roepen omdat de NOW-regeling gebruikt is, is misschien wel wat kort door de bocht. TS zegt dat zijn werkgever een paar weken stilgelegen heeft. Loonkosten zijn niet de enige kosten die een werkgever heeft. Huur, verzekeringen, afschrijvingen, e.d. lopen ook gewoon door.

Afhankelijk van de financiële situatie van de werkgever kan een overwerk best gevraagd worden. Ook juridisch kan het redelijk en billijk zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
NOW heeft hier niks mee te maken. Het is geen ATV waarbij je parttime werkeloos bent. NOW is gewoon een uitkering (aan de werkgever) die gelieerd is aan de hoogte van de salarispost naar gelang de omzet daalt.
Werknemer dient tijdens die uitkering aan de baas gewoon door te werken (wat bij ATV niet zo was, omdat de werknemer aanspraak maakt op zijn WW).

Voor wat betreft tijd-voor-tijd op deze manier eenzijdig afdwingen, lijkt me dat daar geen wettelijke basis voor is en je baas dat niet kan afdwingen. Ik zou eens een goed gesprek aan gaan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:55
ari3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:20:

Afhankelijk van de financiële situatie van de werkgever kan een overwerk best gevraagd worden. Ook juridisch kan het redelijk en billijk zijn.
Tuurlijk kan en mag dat.
Alleen niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ari3 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:20:
Om nu gelijk misbruik te roepen omdat de NOW-regeling gebruikt is, is misschien wel wat kort door de bocht. TS zegt dat zijn werkgever een paar weken stilgelegen heeft. Loonkosten zijn niet de enige kosten die een werkgever heeft. Huur, verzekeringen, afschrijvingen, e.d. lopen ook gewoon door.
Maar dat is niet het risico van de werknemer lijkt mij?
Het gaat hier volgens mij niet zo zeer om overwerk maar om overwerk waar TS geen vergoeding voor krijgt in tijd of geld. Het idee van de werkgever lijkt te zijn dat deze vergoeding al is gegeven toen TS door de corona crisis thuis zat, naar ik begrijp niet op eigen verzoek. Dat werpt een heel ander licht op de zaak wat mij betreft.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1