Suggestie: minimum aantal karma-punten voor plaatsen review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 17:26
Naar aanleiding van deze reactie.

Wellicht is dit balletje al eens opgegooid, maar is het een idee om een minimum aan karma-punten verplicht te stellen alvorens men een review kan plaatsen? Op deze manier voorkom je namelijk dat men accounts aanmaakt om neppe reviews te plaatsen. De kans dat iemand vervolgens 'nep actief' gaat worden om een review te kunnen plaatsen is dan zeker nog aanwezig, maar zeker aanzienlijk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:54

Mooijekind

Manager Product Content
We hebben talloze bezoekers van Tweakers zonder account. Een verzoekje van een webshop om een review te plaatsen is dan vaak een trigger om een account aan te maken (die stap is onderdeel van het plaatsen van een review als je niet bent ingelogd).
Wat dat betreft heeft een review van een nieuwe gebruiker evenveel waarde als van een gebruiker met X karma.
De nieuwe gebruiker kan namelijk al heel lang een bezoeker zijn van Tweakers.

Het enige wat ik kan meegeven is dat we streng optreden tegen beinvloeding van de shopreview score door shops en dat we hier een aantal checks op doen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit nooit voorkomt maar met de tools die we hebben maken we het ze wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Ik moet bekennen dat ik mij niet helemaal kan vinden in jouw verhaal. Persoonlijk gezien (en ik denk velen mede Tweakers met mij) zien Tweakers juist als een betrouwbaar platform als het gaat om bijvoorbeeld reviews en content van users. Het voorbeeld uit mijn OP geeft aan dat het huidige 'strenge' beleid dus onvoldoende werkt.

Persoonlijk ben ik dan ook heel benieuwd naar hoeveel meerwaarde andere Tweakers geven aan reviews zonder enig andere activiteit (en dan bedoel ik specifiek kleine nietszeggende reviews). Wellicht is een minimum aan karma dan geen ideale oplossing, maar er zijn heus andere oplossingen. Nu is het zo dat ik persoonlijk gedupeerd ben door de betreffende webshop uit mijn OP, en heb ik wellicht ook onvoldoende mijn vooronderzoek gedaan, maar dit is voor mij persoonlijk wel een grote afbreuk aan de vertrouwenswaardigheid die ik altijd had aan de reviews op Tweakers. Het lijkt mij geen slecht idee hier eens kritisch naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is vziw aardig bekend dat geldt dat 'meer ervaringen is beter dan weinig ervaringen' in de beleving van de meeste internetgebruikers.

Als je gaat vragen "is 1 ervaring van een actieve tweaker beter dan die van een speciaal daarvoor gemaakt account?", dan is het antwoord op die vraag vast vaak 'ja'.
Om die reden tonen we dan ook het karma en dat 'newbe' label. Dat zou iig wat moeten helpen bij het herkennen van die gebruikers.

Maar als je gaat vragen "is 1 ervaring van een actieve tweaker beter dan 5 speciaal daarvoor gemaakt accounts?"
Wat wordt dan het antwoord? En als die cijfers nog verder uit elkaar gaan liggen?
En het wordt natuurlijk nog wat lastiger als die anderen niet allemaal helemaal niks doen, maar simpelweg minder actief zijn...

Let wel dat karma vooral een indicatie is van activiteit, niet van hoe goed die gebruiker in staat is een review te schrijven. Uiteraard zal daar een zekere correlatie tussen zitten, maar garantie is het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 04-05-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
ACM schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:59:
Let wel dat karma vooral een indicatie is van activiteit, niet van hoe goed die gebruiker in staat is een review te schrijven. Uiteraard zal daar een zekere correlatie tussen zitten, maar garantie is het niet.
Je standpunt snap ik heel goed :) Karma was dan ook maar een willekeurig variabel voorbeeld, dit had net zo goed iets kunnen zijn als een minimale tijd dat een account geregistreerd is. Verder ben ik het ook met je eens dat met het newbie label het makkelijker is voor jezelf onderscheid te maken (eigen onderzoek).

Maar het neemt niet weg dat in dit specifieke geval al enkele jaren een scheef beeld van een compleet bedrijf is ontstaan, in dat geval is één ervaring van een actieve Tweaker wel degelijk waardevoller dan vijf neppe. Uiteraard wil ik hier wel aan toevoegen dat ik niet direct een idee heb bij hoeveel webshops dit speelt. Als dit maar één specifiek geval is kun je daar natuurlijk geen beleid op voeren en geef ik jullie gelijk.

In ieder geval bedankt voor jullie input :)