Oude HD met Win7 hergebruiken in nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 14:50
Mijn vraag
Ik wil de twee harde schijven uit mijn oude systeem (1x250 GB SSD en 1x2TB harddisk), waarvan op 1 Windows 7 staat, overzetten naar mijn nieuwe systeem. De twee harde schijven zijn nog goed en wil die niet zomaar weggooien. De data schijf kan waarschijnlijk zonder problemen over, maar de vraag zit met name op de oude SSD met Win 7. Kan ik die zomaar inpluggen in mijn nieuwe PC zonder problemen met booten te krijgen? Of moet die op een of andere manier toch eerst leeg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nieuwe PC draait Windows 10 en heeft twee harde schijven: een 500Gb SSD waar Windows op draait, en 1 4Tb schijf voor data. Daarnaast dus twee schijven die ik wil overzetten: 1x 250GB SSD met Win7 en een dataschijf van 2TB.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De kans is aanwezig dat deze gewoon boot als het platform niet al teveel verschilt en met name er geen additionele drivers nodig zijn voor storage. Performance technisch gezien is het meestal niet de beste keuze,

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waarom probeer je het niet gewoon? Disk met Win10 eruit en die met Win7 erin.

Daarnaast zou ik alleen Win7 niet meer willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

DarkSide

theres no place like ::1

Wil je nu van W7 ook nog gebruik maken? Zoals ik het lees wil je gewoon een Extra SSD hebben voor data.

Je kan prima je SSD in je systeem stoppen. Je nieuwe PC ziet de W10 als bootdisk.
Dan in W10 je "W7" SSD even formatteren en dan heb je 2 SSD's in je systeem.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
Anoniem: 93986 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:40:
Waarom probeer je het niet gewoon? Disk met Win10 eruit en die met Win7 erin.

Daarnaast zou ik alleen Win7 niet meer willen gebruiken.
Nee het is niet de bedoeling om Win7 weer te gebruiken, ik wil gewoon een extra SSD. Ideaal voor games bijvoorbeeld.
DarkSide schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:43:
Wil je nu van W7 ook nog gebruik maken? Zoals ik het lees wil je gewoon een Extra SSD hebben voor data.

Je kan prima je SSD in je systeem stoppen. Je nieuwe PC ziet de W10 als bootdisk.
Dan in W10 je "W7" SSD even formatteren en dan heb je 2 SSD's in je systeem.
Ja exact, dan ga ik ervoor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
W7 gaat niet lekker icm nieuwe hardware en krijgt geen beveiligingsupdates meer. Niet verstandig dat te blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Crazz schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Nee het is niet de bedoeling om Win7 weer te gebruiken, ik wil gewoon een extra SSD. Ideaal voor games bijvoorbeeld.
-O- Kijkt nog eens naar de topictitel en de beschrijving in de ts. Daar staat toch echt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:15
Kanttekeningen:
1. als op die SSD/HDD een legale Windows 7 staat en je hebt nu geen legale Windows 10, kan je de Windows 7 eerst updaten naar Windows 10 en zo een legale gratis Windows 7 licentie verwerven voor in je PC.
2. check je even dat AHCI aan staat in de BIOS in je Windows 10 PC? Afhankelijk van de ouderdom van het moederbord staat dat soms nog op gewoon SATA en dat zou zonde zijn voor je SSD.
Let er wel op dat je je Windows 10 moet aanpassen (1 registrykey veranderen direct voor dat je AHCI aanzet in het moederbord) anders start je Windows 10 niet op. Maar als dat fout gaat zet je AHCI weer uit en dan werkt het weer (evt. via de Herstelconsole).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 93986 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:49:
[...]

-O- Kijkt nog eens naar de topictitel en de beschrijving in de ts. Daar staat toch echt wat anders.
Er staat nergens dat hij ook wil starten van die Windows 7 ssd.
Hij vraagt alleen of zijn nieuwe systeem dan nog wel boot.

Hij geeft al aan dat zijn nieuwe pc op Windows 10 draait.

@Anoniem: 37297
Gewoon je pc installeren zonder deze schijven aan te sluiten. Dan zorgen dat je PC netjes boot vanaf de juiste schijf (even bootschijf instellen in de bios).

Daarna de ssd en hdd er bij hangen en eigenlijk de Windows 7 ssd een quick format geven zodat er niets meer op staat (er van uitgaande dat er geen belangrijke data meer op staat).

Dan is de schijf leeg en kun je hem weer voor van alles gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazz
White Feather schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Hij vraagt alleen of zijn nieuwe systeem dan nog wel boot.

Hij geeft al aan dat zijn nieuwe pc op Windows 10 draait.

@Anoniem: 37297
Gewoon je pc installeren zonder deze schijven aan te sluiten. Dan zorgen dat je PC netjes boot vanaf de juiste schijf (even bootschijf instellen in de bios).

Daarna de ssd en hdd er bij hangen en eigenlijk de Windows 7 ssd een quick format geven zodat er niets meer op staat (er van uitgaande dat er geen belangrijke data meer op staat).

Dan is de schijf leeg en kun je hem weer voor van alles gebruiken.
De bootschijf ga ik zeker ff checken!
Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

White Feather schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:58:
Het punt is dat door de manier van schrijven dat wel (althans voor mij en @Anoniem: 93986 ) zo overkomt. Daarom altijd belangrijk dat je goed beschrijft wat het resultaat moet worden (booten vanaf bestaande SSD met win10 en oude SSD met win 7 er naast als opslag).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazz
DukeBox schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Het punt is dat door de manier van schrijven dat wel (althans voor mij en @Anoniem: 93986 ) zo overkomt. Daarom altijd belangrijk dat je goed beschrijft wat het resultaat moet worden (booten vanaf bestaande SSD met win10 en oude SSD met win 7 er naast als opslag).
Je hebt gelijk hoor, leermomentje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon aansluiten en in Disk managent even leeg maken en opnieuw partitioneren en formateren. Eventueel kan je via verkenner nog even de data er af halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1