Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:29
Ik zoek een?
55 inch 4k tv

Wat is je budget?
1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Gamen, tv kijken en Netflix

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel tussen de Sony KD55xg9505, Samsung qe55q80r. Andere tv's sta ik voor open!

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb ook nog gekeken voor de LG c9, buiten het feit dat deze boven budget is ben ik wel bang voor het zo gezegde inbranden op het scherm. De zon begint in de ochtend in de woonkamer en er is dus af en toe sprake van direct zonlicht al kan vitrage een oplossing bieden. Daarnaast lees ik soms dat de oleds hierdoor een kortere levensduur hebben. De tv staat soms langere tijd aan (2 kids en een vader die van gamen houdt >:)).

Al met al is 1000 euro een hoop geld voor een tv en wil ik een juiste keuze maken. Alle tv's hebben voor- en nadelen en na het lezen van vele topics ben ik het overzicht een beetje kwijt. Dus kan jullie hulp goed gebruiken _/-\o_

Beste antwoord (via Ananas_NL op 24-05-2020 15:16)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:42
Ananas_NL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Sowieso thnx voor het meedenken _/-\o_ !

Het is een lastige keuze! Al met al denk ik dat de Sony de meest veilige keuze is. Overall is dit de beste keuze tussen de sony en samsung. Ik twijfel alleen nog over de LG... Deze is wel een stukje duurder (begin budget was 800) maar ook een erg mooie tv. Voor de sony heb ik een aanbieding van 975 van platte tv gekregen. Keuzes keuzes keuzes.....
Graag gedaan.

Die aanbieding van 975 euro is een wassen neus.

Neem eens contact op met Kamera Express of Smits, vaak de scherpste prijzen en 5 jaar garantie. De Sony 55XG9505 kan je voor onder de 900 euro op de kop tikken, wellicht maakt dit de keuze gemakkelijker ;).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Waar twijfel je precies aan tussen de Sony XG9505 en de Samsung Q80R?

Direct zonlicht vindt een OLED paneel inderdaad niet fijn, door het organische materiaal kunnen er permanente vlekken ontstaan. Gamen en een lange tijd gebruik maken (inclusief statische content) van de huidige OLED tv's is geen probleem, zolang je de tv daarna in stand-by modus zet zodat de pixel-refresher zijn gang kan gaan. Wanneer je de OLED vaak op hoge brightness gebruikt, neemt de helderheid na verloop van tijd af dit zou je eventueel als kortere levensduur kunnen beschouwen. Ik kan me goed indenken dat een LCD tv in jouw situatie je meer gemoedsrust geeft.

De Sony is een van de beste LCD tv's qua prijs/ prestatie verhouding, het is voornamelijk van belang waar jij waarde aan hecht. Wanneer je een natuurgetrouwe beeld mooier vindt kun je het beste voor de XG9505 kiezen, hou je meer van verzadigdere kleuren ben je beter af van met de Q80R.

Samsung maakt gebruik van een agressieve Full Array Local Dimming algoritme hierdoor gaan er o.a. schaduw details verloren, daarnaast klopt ook de HDR implementatie niet zoals deze zou horen te zijn, hiertegenover staat dat er minder blooming zichtbaar is op de Q80R. De reden waarom Samsung hiervoor kiest heeft ermee te maken dat ze voor een indrukwekkendere beeld kiezen i.p.v. een natuurgetrouwe beeld. De Sony 55XG9505 doet het op onderstaande punten beter.
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Hogere piekhelderheid
  • Natuurgetrouwere HDR weergave (resulteert o.a. in minder ruis, betere highlights en meer (schaduw)details tegenover een iets zichtbaardere blooming)
  • Betere kleurengradatie
  • Dolby Vision (meeste HDR titels zijn gemasterd in DV, dit zal hoogstwaarschijnlijk ook zo in de toekomst blijven, daarnaast ondersteunt Netflix geen HDR10+)
  • Motion
De Q80R biedt VRR, echter is de Game Mode implementatie van Samsung bedroevend.

De keuzen tussen de XG9505 en de Q80R hangt dus af van de punten waar jij waarde aan hecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Freshouttheoven op 03-05-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17
55” is wel iets klein voor 4k: bij normale kijk afstand heb je bij die resolutie reeds 77” nodig las ik eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33
ParkOverall schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:26:
55” is wel iets klein voor 4k: bij normale kijk afstand heb je bij die resolutie reeds 77” nodig las ik eens.
Dat ligt natuurlijk volledig aan wat je een 'normale' kijkafstand noemt ;) Bij een 55" zou je dichterbij dan 2 meter moeten zitten, aldus:

Afbeeldingslocatie: https://blogs-images.forbes.com/kevinmurnane/files/2017/10/chart_Rtings.com_.jpg

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
Freshouttheoven schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:17:
Waar twijfel je precies aan tussen de Sony XG9505 en de Samsung Q80R?

Direct zonlicht vindt een OLED paneel inderdaad niet fijn, door het organische materiaal kunnen er permanente vlekken ontstaan. Gamen en een lange tijd gebruik maken (inclusief statische content) van de huidige OLED tv's is geen probleem, zolang je de tv daarna in stand-by modus zet zodat de pixel-refresher zijn gang kan gaan. Wanneer je de OLED vaak op hoge brightness gebruikt, neemt de helderheid na verloop van tijd af dit zou je eventueel als kortere levensduur kunnen beschouwen. Ik kan me goed indenken dat een LCD tv in jouw situatie je meer gemoedsrust geeft.

De Sony is een van de beste LCD tv's qua prijs/ prestatie verhouding, het is voornamelijk van belang waar jij waarde aan hecht. Wanneer je een natuurgetrouwe beeld mooier vindt kun je het beste voor de XG9505 kiezen, hou je meer van verzadigdere kleuren ben je beter af van met de Q80R.

Samsung maakt gebruik van een agressieve Full Array Local Dimming algoritme hierdoor gaan er o.a. schaduw details verloren, daarnaast klopt ook de HDR implementatie niet zoals deze zou horen te zijn, hiertegenover staat dat er minder blooming zichtbaar is op de Q80R. De reden waarom Samsung hiervoor kiest heeft ermee te maken dat ze voor een indrukwekkendere beeld kiezen i.p.v. een natuurgetrouwe beeld. De Sony 55XG9505 doet het op onderstaande punten beter.
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Hogere piekhelderheid
  • Natuurgetrouwere HDR weergave (resulteert o.a. in minder ruis, betere highlights en meer (schaduw)details tegenover een iets zichtbaardere blooming)
  • Betere kleurengradatie
  • Dolby Vision (meeste HDR titels zijn gemasterd in DV, dit zal hoogstwaarschijnlijk ook zo in de toekomst blijven, daarnaast ondersteunt Netflix geen HDR10+)
  • Motion
De Q80R biedt VRR, echter is de Game Mode implementatie van Samsung bedroevend.

De keuzen tussen de XG9505 en de Q80R hangt dus af van de punten waar jij waarde aan hecht.
Het directe licht is inderdaad alleen in de ochtend even maar dan is de vitrage dicht. Het is alleen meer dat ik bang ben dat er toch ooit iets van inbranden gebeurt. De tv zal wel vaak naar standby modus gaan. En waar moet ik aan denken met de kortere levensduur zoals je die beschrijft? Moet wel eerlijk zeggen dat het beeld wel heel mooi is in vergelijking met de Sony en Samsung (vooral de zwart waarde). Voordeel van dit toestel is wel dat het 120hz heeft voor gamen en ook hdmi 2.1 voor de ps5 die eraan komt. Het inbranden en de vlekken is hetgeen wat mij tegenhoudt.

Wat betreft het verschil van de voorkeur van sony en samsung is dat ik wel voor de natuurlijke kleuren wil gaan. Denk je dat de Sony ook beter is voor het gamen?

Het is wel de bedoeling dat de tv even meegaat, ik kan niet over 3 jaar bij mijn vrouw aankomen dat ik weer een nieuwe nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
ParkOverall schreef op zondag 3 mei 2020 @ 12:26:
Ik kom van een 40 inch tv af en 55 inch is echt de max! Moet wel zeggen dat we redelijk dichtbij de tv zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ananas_NL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Het directe licht is inderdaad alleen in de ochtend even maar dan is de vitrage dicht. Het is alleen meer dat ik bang ben dat er toch ooit iets van inbranden gebeurt. De tv zal wel vaak naar standby modus gaan. En waar moet ik aan denken met de kortere levensduur zoals je die beschrijft? Moet wel eerlijk zeggen dat het beeld wel heel mooi is in vergelijking met de Sony en Samsung (vooral de zwart waarde). Voordeel van dit toestel is wel dat het 120hz heeft voor gamen en ook hdmi 2.1 voor de ps5 die eraan komt. Het inbranden en de vlekken is hetgeen wat mij tegenhoudt.

Wat betreft het verschil van de voorkeur van sony en samsung is dat ik wel voor de natuurlijke kleuren wil gaan. Denk je dat de Sony ook beter is voor het gamen?

Het is wel de bedoeling dat de tv even meegaat, ik kan niet over 3 jaar bij mijn vrouw aankomen dat ik weer een nieuwe nodig heb...
Ik zou me eerder druk maken om direct zonlicht op de tv dan het risico op inbranden (zoals je ook kunt zien in de door mij eerder gedeelde link), waarbij je al aangeeft dat dit alleen in de ochtend plaatsvindt met de vitrage dicht.

OLED is self-emitting, dit wil zeggen dat de pixels geen backlight nodig hebben. Wanneer je de helderheid van een OLED tv vaak op hoog of maximaal instelt zal dit van invloed zijn op de levensduur, de maximale helderheid van de OLED tv zal dan snel degraderen. In de praktijk is dit relatief verwaarloosbaar, tenzij het kijkgedrag grotendeels overdag plaatsvindt met veel omgevingslicht.

Ik betwijfel of je met de aankomende nieuwe generatie consoles daadwerkelijk op 120Hz 4K 4:4:4 kunt gaan gamen, wellicht dat dit over een paar jaar wanneer bijv. de PS5 pro uitkomt wel mogelijk is, in dat geval ben je met HDMI 2.1 meer future proof.

Zoals aangegeven beschikt de Q80R over VRR en is de input lag van deze tv 5 ms lager. VRR is alleen beschikbaar op 120Hz HD en max. 60Hz 4K waarbij niet iedereen een verschil ziet tussen Variable Refresh Rate en Standaard Refresh Rate, het verschil in input lag is in de praktijk te verwaarlozen. Het is aan jou of je VRR een meerwaarde vindt, en of jij wel het verschil kunt ervaren tussen VRR en SRR. Wellicht dat je dit bij een speciaalzaak kunt testen door jou PS4 mee te nemen? Meestal staan ze ook open voor onderhandelingen met betrekking tot de aankoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
Freshouttheoven schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:06:
[...]

Ik zou me eerder druk maken om direct zonlicht op de tv dan het risico op inbranden (zoals je ook kunt zien in de door mij eerder gedeelde link), waarbij je al aangeeft dat dit alleen in de ochtend plaatsvindt met de vitrage dicht.

OLED is self-emitting, dit wil zeggen dat de pixels geen backlight nodig hebben. Wanneer je de helderheid van een OLED tv vaak op hoog of maximaal instelt zal dit van invloed zijn op de levensduur, de maximale helderheid van de OLED tv zal dan sneller degraderen. In de praktijk is dit relatief verwaarloosbaar, tenzij het kijkgedrag grotendeels overdag plaatsvindt met veel omgevingslicht.

Ik betwijfel of je met de aankomende nieuwe generatie consoles daadwerkelijk op 120Hz 4K 4:4:4 kunt gaan gamen, wellicht dat dit over een paar jaar wanneer bijv. de PS5 pro uitkomt wel mogelijk is, in dat geval ben je met HDMI 2.1 meer future proof.

Zoals aangegeven beschikt de Q80R over VRR en is de input lag van deze tv 5 ms lager. VRR is alleen beschikbaar op 120Hz HD en max. 60Hz 4K waarbij niet iedereen een verschil ziet tussen Variable Refresh Rate en Standaard Refresh Rate, het verschil in input lag is in de praktijk te verwaarlozen. Het is aan jou of je VRR een meerwaarde vindt, en of jij wel het verschil kunt ervaren tussen VRR en SRR. Wellicht dat je dit bij een speciaalzaak kunt testen door jou PS4 mee te nemen? Meestal staan ze ook open voor onderhandelingen met betrekking tot de aankoopprijs.

Het is een lastige keuze! Al met al denk ik dat de Sony de meest veilige keuze is. Overall is dit de beste keuze tussen de sony en samsung. Ik twijfel alleen nog over de LG... Deze is wel een stukje duurder (begin budget was 800) maar ook een erg mooie tv. Voor de sony heb ik een aanbieding van 975 van platte tv gekregen. Keuzes keuzes keuzes.....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Ananas_NL schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Graag gedaan.

Neem eens contact op met Kamera Express of Smits, vaak de scherpste prijzen en 5 jaar garantie. De Sony 55XG9505 kan je voor onder de 900 euro op de kop tikken, wellicht maakt dit de keuze gemakkelijker ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ananas_NL
Freshouttheoven schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Graag gedaan.

Ok thnx ga ik doen! Ik ga zowel de prijs van de Sony en LG bij beide winkels aanvragen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:26
@Ananas_NL heb je ondertussen een keuze gemaakt? Zo ja dan ben ik wel benieuwd naar de prijs :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ananas_NL
@SuperKneus ik heb ondertussen de keus gemaakt voor de LG Oled55c9. Ik heb hem via een bekende kunnen overkopen (was nog helemaal nieuw) voor een mooi prijs. Tv is zeker aan te raden!! Ontzettend mooi beeld en ready voor de toekomst met hdmi 2.1!
Pagina: 1