Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Mijn vraag
Beste Tweakers,
Ik run al een tijdje een node op het Golem netwerk en daarvoor wordt in mijn geval hyper-V en Docker Toolbox gebruikt. Echter wil ik Hyper-V nu disablen omdat ik ineens een error krijg bij installeren wanneer de software probeert Hyper-V aan te halen. Deze stuurt blijkbaar een random response heb ik me door het dev-team laten vertellen. Ik heb van die software zelf niet superveel verstand. Dit wordt echter wel bevestigd door het feit dat Docker Desktop Hyper-V niet kan aanhalen met een error nadat ik het systeem geboot heb, met een melding dat ik hem moet herstarten om Hyper-V weer juist te krijgen. Docker Desktop+Hyper-V probeer ik nu enkel om te testen, maar liever gebruik ik Docker Toolbox dat Hyper-V niet nodig heeft. Echter als ik Hyper-V disable in Windows Features, of met Powershell door het volgende te runnen:
Disable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Hyper-V-All

Dan als ik mijn systeem reboot, krijg ik bij 97% dat hij de bewerkingen niet kan voltooien en hem daarna weer terugzet, wat ik niet wil. Ik zie online dat dit probleem vaker voorkomt en dat dat komt omdat Hyper-V nog een verbinding open heeft staan, alleen is dat bij mij niet het geval. Hyper-V hoofdscherm is werkelijk helemaal leeg met alleen een tutorial. Docker Desktop zegt ook dat hij mijn Hyper-V niet kan aanhalen. Daarom wil ik Docker Toolbox gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
OS Windows 10 Pro versie 1903, standaard Hyper-V en Docker Desktop/Toolbox.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Via Windows Features eraf proberen te gooien en
Disable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName Microsoft-Hyper-V-All
runnen in Powershell (admin)

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Fijne zondag alvast _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door jaspervv99 op 02-05-2020 22:41 . Reden: Extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Docker desktop heeft Hyper-V nodig, dus wat is je einddoel?

Ik zou beginnen met Docker Desktop deïnstalleren en na een reboot hyper-v deïnstalleren.(indien nog nodig)

[ Voor 49% gewijzigd door Oogje op 02-05-2020 22:40 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Oogje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:38:
Docker desktop heeft Hyper-V nodig, dus wat is je einddoel?
Pardon ik bedoel Docker Toolbox. Ik haalde ze door elkaar. Bij de install krijg je de optie om Hyper-V te gebruiken of Docker Toolbox. Ik wil Docker Toolbox gebruiken en niet Hyper-V. Bij de installatie returned Hyper-V blijkbaar iets willekeurigs en daardoor faalt de installatie. Daarom wil ik hem disablen. Ik zal dit aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Waarom wil je docker Toolbox installeren?
Legacy desktop solution. Docker Toolbox is for older Mac and Windows systems that do not meet the requirements of Docker Desktop for Mac and Docker Desktop for Windows. We recommend updating to the newer applications, if possible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Oogje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:42:
Waarom wil je docker Toolbox installeren?

[...]
Simpelweg omdat hij met Hyper-V niet werkt, en hij dat met Toolbox in principe wel zou moeten doen. Zowel met Hyper-V als met Docker Desktop krijg ik gezeur met Hyper-V, terwijl ik er niks in run of mee doe. Normale Windows 10 gebruikers hebben geen Hyper-V maar moeten alsnog Golem kunnen runnen om in een normale trusted environment te kunnen computen.

Is er een manier waarop ik dit simpel terug kan zetten naar 'fabrieksinstellingen' of moet ik gewoon een keer mijn OS opnieuw installeren?

[ Voor 12% gewijzigd door jaspervv99 op 02-05-2020 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gebruik Linux :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Dat 😄

Of ff alle docker software eraf, hyper-v eraf en dan opnieuw docker desktop installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Oogje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:55:
[...]

Dat 😄

Of ff alle docker software eraf, hyper-v eraf en dan opnieuw docker desktop installeren.
Dat is dus het hele probleem. Ik heb al mijn Docker software nu eraf gegooid en probeer Hyper-V te disablen. Ik kan dat niet eraf halen. Als ik reboot om dit te voltooien, lukt dit niet en revert hij die veranderingen weer terug zodat het weer aanstaat.

Het heeft altijd prima op Windows 10 gedraaid bij mij en waarom hij nu moeilijk doet is mij een raadsel. Linux gebruiken zou inderdaad een makkelijke oplossing zijn, maar dat ontneemt niet het feit dat dit gewoon moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Staat Windows Sandbox toevallig ook aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

jaspervv99 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is dus het hele probleem. Ik heb al mijn Docker software nu eraf gegooid en probeer Hyper-V te disablen. Ik kan dat niet eraf halen. Als ik reboot om dit te voltooien, lukt dit niet en revert hij die veranderingen weer terug zodat het weer aanstaat.

Het heeft altijd prima op Windows 10 gedraaid bij mij en waarom hij nu moeilijk doet is mij een raadsel. Linux gebruiken zou inderdaad een makkelijke oplossing zijn, maar dat ontneemt niet het feit dat dit gewoon moet werken.
Windows + Docker = huilen.
Het zou zomaar kunnen dat het WSL dusdanig op de schop is gegaan met de laatste windows feature dat het ook gewoon niet meer werkt.

Een dual boot met linux is zó veel makkelijker dan wat je nu allemaal probeert.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
jeroen3 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:06:
Staat Windows Sandbox toevallig ook aan?
Windows Sandbox staat op het moment uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
Wintervacht schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:07:
[...]

Windows + Docker = huilen.
Het zou zomaar kunnen dat het WSL dusdanig op de schop is gegaan met de laatste windows feature dat het ook gewoon niet meer werkt.

Een dual boot met linux is zó veel makkelijker dan wat je nu allemaal probeert.
Dat begrijp ik best maar het feit dat deze software gewoon vlekkeloos runt op een heleboel Windows machines in de Golem community verbaasd me, waar hij bij mij dus met Hyper-V constant loopt te kloten. Buiten dat om, Hyper-V zou ik ten alle tijde gewoon zelf aan of uit kunnen moeten zetten.

Sorry als ik koppig overkom, maar het zou prima moeten werken... :P

[ Voor 5% gewijzigd door jaspervv99 op 02-05-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExtendedCaesar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Check eerst event viewer maar eens, om te kijken welke foutmeldingen weergegeven worden.

Kun je alle hyper v services individueel afsluiten? Zo niet, check welke errors daaruit voorkomen.

Eventueel kun je proberen om te verwijderen vanuit veilige modus.

Uiteraard bestaat altijd de mogelijkheid om Windows 10 te resetten/herinstalleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat ik begrepen heb is dat met WSL2 Windows juist gebruik maakt van Hyper-V. Kan het zijn dat WSL2 al bij geactiveerd is en dat voor de problemen zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
ExtendedCaesar schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:21:
Check eerst event viewer maar eens, om te kijken welke foutmeldingen weergegeven worden.

Kun je alle hyper v services individueel afsluiten? Zo niet, check welke errors daaruit voorkomen.

Eventueel kun je proberen om te verwijderen vanuit veilige modus.

Uiteraard bestaat altijd de mogelijkheid om Windows 10 te resetten/herinstalleren.
Ik kan de volgende fouten omtrent Hyper-V vinden:
Bron: Service Center, ID: 7001
De Hyper-V Virtual Machine Management-service is afhankelijk van de Windows Management Instrumentation-service, die vanwege de volgende fout niet kan worden gestart:
Kan de service niet starten omdat deze is uitgeschakeld of omdat het geen ingeschakelde apparaten met zich heeft verbonden.

Met een warning:
The hypervisor did not enable mitigations for CVE-2018-3646 for virtual machines because HyperThreading is enabled and the hypervisor core scheduler is not enabled. To enable mitigations for CVE-2018-3646 for virtual machines, enable the core scheduler by running "bcdedit /set hypervisorschedulertype core" from an elevated command prompt and reboot.

Alle Hyper-V services stonden uit op Hyper-V Host Compute Service na, deze heb ik nu uitgezet.

Hier evt een link naar de logs voor Systeem: https://drive.google.com/..._NaiQBpQddSC7DqFryvvtTm8Q

[ Voor 47% gewijzigd door jaspervv99 op 02-05-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
synoniem schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:22:
Wat ik begrepen heb is dat met WSL2 Windows juist gebruik maakt van Hyper-V. Kan het zijn dat WSL2 al bij geactiveerd is en dat voor de problemen zorgt?
Ik heb helaas geen idee hoe ik dit zou moeten nalopen, of wat het zou doen. 8)7 Ik zit niet bij Windows Insider program of iets dergelijks dus het lijkt me dat ik niks speciaals heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als je niet in het Insider program zit is die kans niet zo groot inderdaad. Maar als ik je foutmelidng bekijk heb je te weinig schijfruimte om een gecomprimeerd bestand te decomprimeren zodat de gegevens in het bestand niet gewijzigd kunnen worden. Goede kans dat als je wat schijfruimte vrij maakt het wel goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:51
Je kunt Hyper-V niet eens makkelijk uitschakelen als je per-ongeluk Windows Sandbox hebt gebruikt, dus ik denk dat docket datzelfde geintje uithaalt.
Mij was het uiteindelijk gelukt door eerst Hyper-V juist te installeren. (opnieuw opstarten)
Daarna op in je bios VT-x uit te zetten. En dan pas te deïnstalleren.
Vervolgens VT-x weer aanzetten als je het nodig hebt.

Microsoft weet dit overigens al erg lang. Maar dat die instructie die daat staat niet werkt is nieuw.
https://support.microsoft...her-with-hyper-v-device-g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspervv99
jeroen3 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:47:
Je kunt Hyper-V niet eens makkelijk uitschakelen als je per-ongeluk Windows Sandbox hebt gebruikt, dus ik denk dat docket datzelfde geintje uithaalt.
Mij was het uiteindelijk gelukt door eerst Hyper-V juist te installeren. (opnieuw opstarten)
Daarna op in je bios VT-x uit te zetten. En dan pas te deïnstalleren.
Vervolgens VT-x weer aanzetten als je het nodig hebt.

Microsoft weet dit overigens al erg lang. Maar dat die instructie die daat staat niet werkt is nieuw.
https://support.microsoft...her-with-hyper-v-device-g
Ik ga dit dadelijk proberen. Alvast bedankt voor alle hulp hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

synoniem schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:22:
WSL2 gebruikt de feature "Windows Hypervisor Platform". Dit is onder water wel erg familie van Hyper-V, maar niet hetzelfde. Voor WSL2 moet deze geinstalleerd staan; of daarnaast de feature Hyper-V geinstalleerd staat of niet maakt voor WSL niet uit. Omgekeerd is "Windows Hypervisor Platform" ook niet nodig voor Hyper-V. De twee zijn niet aan elkaar gerelateerd. Gescheiden services dus.

WSL2 is trouwens wel erg leuk. Heb een full-blown Gentoo installatie draaien onder WSL2 en Docker werkt ook prima. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door afterburn op 12-06-2020 09:10 ]

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
afterburn schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:07:
[...]

WSL2 gebruikt de feature "Windows Hypervisor Platform". Dit is onder water wel erg familie van Hyper-V, maar niet hetzelfde. Voor WSL2 moet deze geinstalleerd staan; of daarnaast de feature Hyper-V geinstalleerd staat of niet maakt voor WSL niet uit. Omgekeerd is "Windows Hypervisor Platform" ook niet nodig voor Hyper-V. De twee zijn niet aan elkaar gerelateerd. Gescheiden services dus.

WSL2 is trouwens wel erg leuk. Heb een full-blown Gentoo installatie draaien onder WSL2 en Docker werkt ook prima. ;)
WSL2 is zeker leuk. Ik heb Debian draaien onder WSL2 met Docker op een vmWare server. Hiervoor moet je overigens in vmWare wel degelijk nested virtualisation aanzetten omdat WSL2 anders dienst weigert.
Pagina: 1